Flashback bygger pepparkakshus!
2013-05-20, 01:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strawmilkshake
Blir så ledsen när jag ser denna frågan om vad partners tycker! Min sambos psoriasis bröt ut i september 2012, började som guttat, som nu blivit plack, det gick från några små prickar till att det idagsläget täcker 50% av hans kropp. Det fjällar, båsar ner soffan, sängen, kläder, stolar, var han än är så har han "snöat" där. Blodiga kläder och sängkläder från hans kliande. Mjukgörande salvor som han säger känns som att de fräter sönder hans kropp. Han är uppgiven, frustrerad, vägrar g till frisören då hans hårbotten är som en enda vitbeläggning... Vi spenderar en timme varje kväll med att smörja in honom med olika salvor osv.

Jag har inte klagat en gång fast jag inte alltid har lust att stå i badrummet och kladda mer kortison osv i en timme på kvällen, och ibland både morgon och kväll.

För mig är det självklart att hjälpa till och att vara ett stöd, jag ger honom lika mycket fyskisk närhet som tidigare, bryr mig inte alls om hans torra fjällande och röda fläckar, vare sig de i ansiktet eller på övriga kroppen.

För mig har denna sjukdom inte förändrat varken min syn på honom eller hur jag känner.
Han är fortfarande attraktiv och en sjuhelsikes fantastisk karl som jag inte skulle byta bort

Han själv mår inte alls något vidare av detta utan är väldigt deppig och tycker att han ser hemsk ut, och visst förstår jag honom, jag hade också hatat sjukdomen om jag hade blivit drabbad, hans skäms över det - men jag hoppas att han en dag kommer kunna acceptera sjukdomen och inte lägga lika stor vikt vid detta - och att han inser att jag inte har tänkt lämna honom för lite psoriasis!

Nej, det är det det jag undrar över i relationsforumen, dessa som söker någon form av herr "typ", tänker de inte på att den snygge killen kan få psoriasis i ansiktet och se rödsupen och sårig samt fjällig ut.. Man lämnar inte ngn för det men man har problem att träffa folk. Man har "mjäll" som om man vore med i dolda kameran rätt vad det är. Eller sprider en vit dimma. Alla släpper en hel del hudpartiklar men här är de både stora och många, mums för bakterier.

Worst case scenario och jobbar med det konsant så blir det bara förbannat tidsödande och bökigt.

BTW provat clobex shampoo? aco hårbottenvätska?
Som mjukgörande funkar nog salisylvase eller ngt dylikt bäst. Men man bör ju sova i pyjamas och kanske nattmössa... Kan vira vanlig plast runt och tejpa.

Men det lättaste är ju en spruta cellgifter varje vecka, bara att köra in, man är en cellgiftmethman!
Gör man allt det blir man ofta frisk. Beror på pSA mer än PS.

edit: Ta och kolla upp lite bakterier, guttat kommer ofta med streptokocker men jag vet inte om alarmet kommer för sent nu.
Citera
2013-05-20, 01:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kakhaus
Du är en fantastisk människa och jag önskar fler var som dig!
Så är folk när de knutit band och växt upp.
För du har säkert växt en del själv av sjukdomen, konstigt nog, en ny dimension öppnar sig av förståelse från hjärtat.
Citera
2013-06-13, 08:54
Medlem
Nochillss avatar
Ursäkta mig, jag såg att jag hade stavat; Kraniosakral terapi fel så nu blir det rätt, eftersom det är en viktig ny vetenskap. En amerikansk läkare försökte för hundra år sen att bota sin frus ständiga migränproblem, och utvecklade de metoder som kraniosakral terapi idag består av.
Det är ganska dyrt; 600:- för en behandling på ca 1 timme, och man gör varje behandling med en månads mellanrum för att kroppen ska få tid att samla sig.
Ni som bor nära Stockholm och Göteborg kan få billigare elevbehandlingar på bröderna Tranbergs kursgårdar för kraniosakral terapi: http://www.tranbergs.net/

Jag har nu gjort 3 behandlingar där den senaste var en väldigt intensiv behandling, och jag var helt avslappnad i kropp och själ. Liggandes på rygg, så såg jag blåa blixtar skjutas ut inför mitt medvetande ända tills att jag nästan somnade av ansträngningen.
Under en vecka efteråt, så värkte det så pass mycket i högra ryggslutet att jag blev tvungen till att ta paracetamol för att kunna döva ömheten. Jag har fått det förklarat för mig att smärtan beror på att ryggraden "försöker ställa om sig" till att få kroppen "att fungera normalt" för att behandla diverse problem. Min psoriasis har blivit betydligt bättre nu, det behöver inte ha med sommarvädret att göra utan med ett förbättrat psykiskt självbefinnande.
Det kan fortfarande blöda lite lätt från högerhanden men annars så ser det fint ut, troligen behöver jag ytterligare 2-3 behandlingar för att bli "normal".
Citera
2013-06-27, 10:10
Medlem
Nochillss avatar
Jag har fortfarande problem med psoriasis men det ser faktiskt ut som att det vill börja läka, ett billigt tips fick jag från en amerikansk kvinna på Youtube;
Hon menade att man helt enkelt ska ta och smörja in placken med vanligt shampo eller balsam, låt det sitta på någon timme och skölj sedan bort det i vatten.
Det ser ut som att min hud verkar vilja reparera sig och det blöder inte längre, så ta i trä för er som har mycket fjällande psoriasis som plågar er.
Citera
2013-07-09, 19:01
Medlem
Jag har prövat Methodexate, metoject, daivobet, dovobet, ljusbehandling och alla standardsalvor utan framgångar. Har haft psoriasis i sex år nu, och jag börjar ärligt talat bli galen. Jag är så jävla trött på att ha dessa utslag på min kropp.
Förra året blev det lite bättre med ljusbehandling, men närmsta klinik ligger 3,5 mil ifrån mig. Jag kan tyvärr inte sitta och åka det T/R varenda dag.
Det var samma sak med vanlig solljus. Förra året kurerade det mig litegrann, men i år verkar det bara bli värre när jag är ute i solen. Jag har läst lite om s.k "ljuskänslig psoriasis" och hoppas att min vanliga guttat psoriasis eller vad den heter inte har gått över till att bli ljuskänslig.
Idag tar jag Metoject 20mg sprutor kombinerad med dovobet. Hjälpe i början, men nu har det tagit ett drastiskt stopp och kommit tillbaka igen, så nu verkar inte sprutorna ha någon effekt alls.

I februari flyttar jag till Australien i ett år iallafall, och jag ber till gud att det blir bättre då. Annars vet jag inte vad jag ska ta mig till
Citera
2013-07-10, 13:17
Medlem
Kaihaj, hur applicerar du dovobet på guttat? Nästan omöjligt!

Vad säger de om tex Humira? Spridningen för liten?
Citera
2013-07-11, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av D Roger.
Kaihaj, hur applicerar du dovobet på guttat? Nästan omöjligt!

Vad säger de om tex Humira? Spridningen för liten?

Vi har inte ens pratat om det ännu. Jag hade inte hört talas om "Humira" förrens du nämnde det, haha.
Jag ska ringa henne nästa vecka och be henne flytta bak mitt återbesök så jag får träffa henne tidigare. Jag har min hudläkare på Ersta Sjukhus, hudmottagning utsikten. De är väldigt duktiga där.

Sen började jag dricka Aloe Vera gel för några dagar sedan. En kompis morsa säljer det, och säger att hon har psoriasis också, men att den försvann när hon började dricka det. Så jag tänkte, det är ju värt ett försök. Jag får ju iallafall tillbaka pengarna om jag inte är nöjd efter tre månader!
Citera
2013-07-13, 12:15
Medlem
Nochillss avatar
Jag har kört med att smörja mina händer med balsam och shampoo i två veckor enligt det tips som jag fick men det fungerar inte på mig...
Huden blev bara narig och mer skör så jag fick lägga av med det, man ska väl inte tro på allt som presenteras fritt på nätet.
Dessutom så har jag psoriasisartrit och har haft tidvis svårt att ens böja på höger hands pek- som långfinger då lederna är påverkade. Jag fick tipset av min kraniosakral-terapeut, att smörja in huden med färsk honung eller kallpressad kokos-olja för att besvären ska lätta.
Citera
2013-07-24, 16:55
Medlem
Saturnuspojkens avatar
Jag har ju PPP och riskerar stort att drabbas av artrit. Hur snabbt uppkommer artrit?
Citera
2013-07-24, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av op9618
Har inte psoriasis själv men träffar många patienter med psoriasis. Har förståelse för att det kan vara jäkligt jobbigt i vissa fall, inte minst om man får svår ledpsoriasis. Om du med blefarit även har psoriasis så är det klart mer sannolikt att du bör få systemisk antibiotika men det hoppas jag din ordinarie läkare känner till.
Nej, men jag har läst och tänkt och talat med min privatläkare om det..men han har blivit lat, uppköpt av en större koncern. Och han är bra men vill inte ta sig an för komplicerade grejer.
Husläkaren börjar jag ge helt upp om. Och det gäller ju de flesta.
Citera
2013-07-25, 09:49
Medlem
Saturnuspojkens avatar
Är det nån som har nån erfarenhet av Neotigason?
Citera
2013-07-25, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaihaj
Jag har prövat Methodexate, metoject, daivobet, dovobet, ljusbehandling och alla standardsalvor utan framgångar. Har haft psoriasis i sex år nu, och jag börjar ärligt talat bli galen. Jag är så jävla trött på att ha dessa utslag på min kropp.
Förra året blev det lite bättre med ljusbehandling, men närmsta klinik ligger 3,5 mil ifrån mig. Jag kan tyvärr inte sitta och åka det T/R varenda dag.
Det var samma sak med vanlig solljus. Förra året kurerade det mig litegrann, men i år verkar det bara bli värre när jag är ute i solen. Jag har läst lite om s.k "ljuskänslig psoriasis" och hoppas att min vanliga guttat psoriasis eller vad den heter inte har gått över till att bli ljuskänslig.
Idag tar jag Metoject 20mg sprutor kombinerad med dovobet. Hjälpe i början, men nu har det tagit ett drastiskt stopp och kommit tillbaka igen, så nu verkar inte sprutorna ha någon effekt alls.

I februari flyttar jag till Australien i ett år iallafall, och jag ber till gud att det blir bättre då. Annars vet jag inte vad jag ska ta mig till

Det enda som har fungerat för mig är Uv-b behandling, och jag har samma problem som dig, att kliniken ligger några mil bort, och har dessutom bara öppet på tider då jag jobbar.

Jag letade ett bra tag efter en lampa för hemmabruk och hittade en svensk sida som heter psoriasishjälpen. För att testa om lampan fungerade beställde jag den minsta handhållna, och efter 3 veckors behandling har min psoriasis nästan helt försvunnit på ställena jag behandlat.
Nackdelen är att den lilla lampan bara bestrålar en liten yta, så det tar runt en timme att gå över hela kroppen med en minut per ställe.

Eftersom resultatet var över förväntan så har jag nu beställt den största lampan för 9000kr som täcker halva kroppen. Återkommer med resultat när jag fått den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in