2012-05-29, 11:10
Medlem
Jag är så glad för nyheten som kom i förra veckan:

http://www.psoriasisforbundet.se/pre...oriasisartrit/

"För personer med reumatoid artrit, ankyloserande spondylit och psoriasisartrit rekommenderas läkemedelsbehandling med TNF-hämmare och andra biologiska läkemedel."

Nu får ju jag redan TNF-hämmare, men förhoppningsvis så innebär dessa nya riktlinjer att fler får biologiska läkemedel i ett tidigare skede. Grattis alla med psoriasisartrit!
Citera
2012-06-13, 17:44
Medlem
timmmys avatar
Jag har psoriasis, ganska säker på att det är guttat. Använder betnovat och det har hjälpt, försöker nu trappa ner på användandet. Dock så finns vita fläckar (ingen irritation) kvar där fläckarna har suttit- och dom har inte försvunnit på en längre tid. Färgen/pigmentet från huden har alltså försvunnit.
Har någon annan samma problem? Och hur kan detta lösas? Vet att de på vårdcentralen sa att de skulle försvinna, men det verkar det ju inte göra.
Citera
2012-06-13, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av timmmy
Jag har psoriasis, ganska säker på att det är guttat. Använder betnovat och det har hjälpt, försöker nu trappa ner på användandet. Dock så finns vita fläckar (ingen irritation) kvar där fläckarna har suttit- och dom har inte försvunnit på en längre tid. Färgen/pigmentet från huden har alltså försvunnit.
Har någon annan samma problem? Och hur kan detta lösas? Vet att de på vårdcentralen sa att de skulle försvinna, men det verkar det ju inte göra.

Jag vet inte om de försvinner alls. På vintern är de mörkare än vanliga huden och när du blir solbränd så blir inte prickarna bruna. Var beredd på att det tar många år innan de försvinner, om de som sagt ens försvinner alls. Tycker inte du ska bry dig om dem så mycket utan gläd dig att du inte har något fjällande psoriasisutslag där.
Citera
2012-07-17, 21:56
Medlem
rosatigers avatar
Psoriasis. Behandling?

Hej!

Jag lider av psoriasis sedan ca: 6 år tillbaka. Har testat lite olika saker mot detta, men det känns inte som att några läkemedel hjälper? Visserligen så blir utslagen ljusare och mindre emellanåt, men de läker liksom aldrig ut helt.

Jag använder just nu: Cano Derm, Elocon 0,1%, Daivobet & nån form av svag hydrokortison som jag inte minns namnet på (till ansiktet). Dessa krämer har hjälpt en hel del, men utslagen vill som sagt aldrig läka ut helt.

Det enda som hittills har fungerat är sol & havsvatten, men då jag bor i Sverige så har jag självklart inte tillgång till detta varje dag, 365 dagar om året.

Nu vill jag fråga er här på flashback om ni kanske har något tips till mig? Något som fick någon av er att läka ut helt?

Naturläkemedel? Kost? Livsstil? Osv...

Mycket tacksam för svar!
Citera
2012-07-17, 22:47
Medlem
Åh jag väntar också på svar om detta.
Har haft på lite olika ställen i snart 2 år (mest armbågar och ben) men nu har jag fått i ansiktet, över och under ögonen osv.. Det gör ooont och man ser ju lite halvdöd ut. Använder daivobet men den ska ju inte användas i ansiktet så får väl gå till hud igen och se om man kan få nåt till ansiktet.

Men en grej jag tänkt på, saltvatten ska ju funka för vissa, googlat detta men inte riktigt fått nåt bra svar. Finns det nåt bra sätt att göra det själv hemma? Vad för salt och hur mycket osv, och hjälper det ens?
Citera
2012-07-17, 22:54
Medlem
rosatigers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattmormor
Åh jag väntar också på svar om detta.
Har haft på lite olika ställen i snart 2 år (mest armbågar och ben) men nu har jag fått i ansiktet, över och under ögonen osv.. Det gör ooont och man ser ju lite halvdöd ut. Använder daivobet men den ska ju inte användas i ansiktet så får väl gå till hud igen och se om man kan få nåt till ansiktet.

Men en grej jag tänkt på, saltvatten ska ju funka för vissa, googlat detta men inte riktigt fått nåt bra svar. Finns det nåt bra sätt att göra det själv hemma? Vad för salt och hur mycket osv, och hjälper det ens?

Nää det är ju inte trevligt alls att få det i ansiktet. Ser inte bra ut alls & man känner sig allmänt ful :P

Jag är inte riktigt säker på det där med saltvatten. Det fungerar för mig när jag är utomlands och badar i havet, men är inte säker på om man kan återskapa effekten hemma liksom..

Men kolla med din läkare o be om någon mild kräm till ansiktet! Funkade för mig!
Citera
2012-07-17, 22:58
Medlem
Jag har hört det ska finnas en salva som innehåller salt, denna salva ska finnas att köpa i hälsoaffärer och ska vara riktigt bra.
Men nu är jag absolut inte helt 100% på att den finns i hälsoaffärer då jag blev påmind iomed denna tråd att jag också ska leta efter den :P

Vet ni något som är bra i hårbotten? Jag har testat kortisondroppar som sög
Citera
2012-07-17, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rosatiger
Nää det är ju inte trevligt alls att få det i ansiktet. Ser inte bra ut alls & man känner sig allmänt ful :P

Jag är inte riktigt säker på det där med saltvatten. Det fungerar för mig när jag är utomlands och badar i havet, men är inte säker på om man kan återskapa effekten hemma liksom..

Men kolla med din läkare o be om någon mild kräm till ansiktet! Funkade för mig!

Ja eller hur. Jag är inte alls stressad på något sätt, men ser och känner mig helt utarbetad pga det.. Jag var nyligen i Cypern och tänkte "tjoho nu ska det försvinna ett tag med sol och bad" men det hände nästan ingenting. Brukar funka med lite solning men denna sommar har inte gjort ett dugg för mig :/

Ska göra det Hoppas på några bra tips här, skulle var kul att veta om man iallafall kan förebygga lite med kost/vitaminer whatever!
Citera
2012-07-18, 09:36
Medlem
Tuffluffs avatar
dovobet. dödahavssalt. Bra diet, men vad det är är inte detsamma för alla med PS. diklofenak, börja gärna med att ta voltarensprutor+ dovobet, fortsätt med hög dos voltaren en vecka till. Gå sen ner på 200mg ipren. Sätt in D-vitamin en masse och håll koll på andra vitaminer.
Mildare bahdling är väl 200mg ipren, bara mjukgörande salva, d-vitamin.
Kortison kan också övervägas systematiskt eller cellgifter blandade med ..ja...nån biologisk massa med lite kinesisk hamster i sig.
Citera
2012-08-12, 10:19
Medlem
Tjenare! intressant topic! jag fick Psoriasis för 11 år sedan... då hade jag över hela kroppen!

Det som funkade för mig då, var Sol behandling i "Speciella Solarium" där man börjar med bara 5sek, sen ökas det succsesivt... det bästa är bara att sola mycket! smörja gör jag enbart för att mjuka upp skiten...

Det enda som verkligen har funkat mot min psoriasis i "Kräm-väg" är en Flytande vätska som man igentligen ska applicera i ansiktet i små mängder, den heter "Diproderm" Kutan lösning.

Detta medel behöver du bara applicera några dagar, så försvinner psoriasisen på det applicerade stället!

Notera att skiten inte "Läks" utan bara försvinner för en kortare tid, men bara det kan vara så skönt!

Så testa!
Citera
2012-09-01, 10:27
Medlem
Ett tips från mig är hudvårdsserien Silk Oil of Morocco. Finns ansiktsvård och en Ren olja som innehåller Arganolja. Arganolja hjälper mot Psoriasis och eksem. Det beror nog på hur grov den är, men den är väldigt skön och lugnar irriterad hud...
finns på www.fiorihairextensions.se och på salonger
Citera
2012-11-06, 03:54
Medlem
Exotiics avatar
Orkade inte läsa igenom hela tråden hehe .. Men jag har ett återkommande problem. Eller ja återkommande är det inte eftersom att sk*ten aldrig försvinner..

Har haft psoriasis i ca 7 år nu och har endast vid ett fåtal tillfällen lyckats få bort allt från huden (med allt menar jag att det finns kvar någon enstaka fläck och pigmentförändring kvar) men då har sol och bad alltid varit inblandat. Absolut inte i något jättejättevarmt land för då blir det bara värre, men spanien t.ex. funkar bra.

Hur som helst. Nu har jag använt Ficortil, daivobet & elocon (och cano derm som mjukgörande) i cirka ett halvår. Gjorde precis som läkaren sa med nedtrappning och allt. Men jag får ju inte bort fläckarna hur jag än gör. Vad gör jag för fel?

Händerna är värst då jag tvättar dem som alla andra gör och vet inte hur jag ska få bort fläckarna där ....

Någon som har något tips? Jag tar inte så stor psykisk skada av att vara fläckig, men det skulle ju ändå vara trevligt att bli av med eländet någon gång.. Ni med psoriasis förstår nog vad jag menar..

Såå ... HJÄLP !?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in