Citat:
Ursprungligen postat av Bandlyst
schweizmodell, jag har börjat gilla ditt förslag! Men det finns lite saker jag skulle vilja ändra på ang. ditt förslag. Invånarantalet är ju dynamiskt, och det både då också kravet på minst antal underskrifter vara. Jag anser att kravet skall sättas i procentsatser, med utgångsläge att vi är ungefär 10 000 000 invånare (vi är 9,2 milj idag, med stadigt ökande befolkning).
Vettig tanke. Dock är kanske praktiskt att utgå från ett visst jämnt antal, som kan ändras i fasta steg i linje med din tankegång.
Citat:
Som tidigare påpekats så är det medelsvensson tänkt "måste-rösta" beteendet ganska farligt när det kommer till direktdemokrati. Men de förslag på krav som du tidigare nämn, minst antal underskrifter, lär stoppa populistiska uttal, eller iaf göre de verkningslösa. Sedan så kommer Svenssons att lära sig med tiden att det det är farligt att rösta på något som man inte har någon aning om.
Du är inne på det svenska problemet med höga röstsiffror, som partierna, särskilt S ägnat sig åt, att till sista dammkornet dammsuga upp med sina valarbetares hjälp inför riksdagsvalen på ålderdomshem, sjukhus etc.. Med föreslagna förändringar kommer fenomenet med största säkerhet att successivt reduceras till "normala" nivåer, eftersom folk vet att samlingsregeringen och parlamentets arbetsgrupper består av representanter från majoriteten stora partier. De enskilda partiernas marginaler minskar alltså ganska väsentligt i betydelse för folk, särskilt om personval införs. Då kommer kompetensen inte partitillhörigheten att bli mer avgörande än tidigare.
Citat:
EDIT: En mandatperiod både, som det är idag, vara på 4 år. Det ska dock vara möjligt att ställa upp hur många gånger som helst till statsminister.
Absolut, inte vill man väl byta ut en väl beprövad kompetens mot en mindre kvalificerad på en regel.