Den enda konkreta slutsats jag kan dra av dina resonemang i denna tråd är att du vill utestänga alla ”mittenväljares” möjligheter till politisk påverkan pga av något som du menar tvingar fram en blockpolitik och regeringsmakt upprätthållen av ”populistiska metoder”. Grundas hela ditt förslag och ställningstaganden på dina personliga erfarenheter av samtal med några schweizare och tyskar eller har du någon reell jämförande studie av styrelseskick och stabilitet att hänvisa till? Annars kan jag också enkelt definiera politisk stabilitet och kategorisera olika statsskick efter denna och säkerligen finna flertalet stabila stater som inte liknar den schweiziska formen.
Du har sedan en lösryckt och osammanhängande teoretisk grund till ditt förslag på ny konstitution vilket gör att det du sysslar med är politik och inte empirisk vetenskap. Jag anser att du skulle kommit med ett mer genomarbetat förslag. Det är inte fruktbart att komma med simpla argument om att ”schweizare är upplysta, Schweiz är stabilt, regeringen ska väljas på kompetens” utan någon som helst studie av politisk form eller substans. Men det är inget problem, jag har missförstått och trodde först att du hade lite mer undersökningsmaterial att hänvisa till. I det minsta har du tolkat de samhällseffekter du tycker dig kunna skönja felaktigt och välvilligt som man ofta gör när man har en agenda. Det mer allvarliga är dock att du marknadsför ditt förslag i namn av demokrati utan att egentligen ha en enda idé om vad en demokratisk politisk process innebär. Politisk stabilitet är i sig naturligtvis ett argument för ett specifikt styrelseskick, men inte fullgott om det framförs i all enkelhet. Det finns väldigt många länder som kan utgöra exempel på stabilitet och legitimitet. Som svensk bör man dock förfäkta både den gällande svenska regeringsformen och de inslag från den schweiziska modellen i ditt förslag med anledning av det enbart kommer tillämpas för att ytterligare befästa all folkfientlig makt och förhindra svensk självhävdelse.
Citat:
Ursprungligen postat av schweizmodell
Alla Europas demokratier lider brist på långsiktigt verkande beslut (de svåra, ofta impopulära besluten som aldrig blir verklighet
Ett impopulärt beslut ska naturligtvis inte heller fattas i en demokratisk politisk process. En minoritet, oavsett hur stor, kan inte styra över en majoritet. Ditt är ännu ett i raden av krystade påståenden men jag försöker ändå: Ge ett konkret exempel på ”en brist på svåra, impopulära och långsiktigt verkande beslut” som alla Europas demokratier lider av? Du får definiera Europa respektive demokrati fritt. Nästa steg är att du härleder detta till respektive stats konstitution.
Citat:
Också förklarat - partiernas representanter i Riksdagen har bl.a. uppgiften att efter kompetens (i det bör bl,a, ligga god erfarenhet i det civila arbetslivet) välja regeringens medlemmar ur de fyra största partierna. Partiet väljs i övrigt på sedvanliga politiska grunder. I ett fortvarighetstillstånd börjar fördelarna visa sig som i Schweiz sedan ett halvsekel bakåt.
Ja, men dina svar är inte särskilt tydliga eller ens bra. ”God erfarenhet i det civila arbetslivet” äger helt enkelt inget värde som politiskt argument. Väljarna (de som anser sig äga politisk kunskap) ska välja riksdagsrepresentanter (som på något sätt utmärkt sig i det civila samhället eller privata näringslivet eller enbart i det senare?) som i sin tur, utifrån en oklar kompetens-mall, utser statsråden. Detta skulle innebära , med exempel från det senaste riksdagsvalet, att en minoritetsregering skulle ges en oantastlig politisk ställning för att därmed skrota den svenska modellen av konsensus och samförstånd i frågor av stor betydelse.
Ett ytterligare problem, vilket var det jag egentligen ville att du skulle inse och besvara, är frågan varifrån det politiska ansvaret egentligen kan utkrävas av medborgarna? Är det av regeringen eller av riksdagen (? Fungerar det verkligen så som du beskriver det i Schweiz? Inget som helst ansvar kan utkrävas av politikerna för den förda politiken? Det är i sådant fall ansvarslöshet i sitt esse och den moderna demokratins fulländning.
Hur speglar mandatfördelningen i valet dels regeringens sammansättning och dels själva ansvarsfördelningen? Det är trots allt ett exempel på en ”konsensus-demokrati”och hur kommer ett partis valresultat att ge sig tillkänna i reellt politiskt inflytande i regeringen? Alla följer det största partiet som därmed får ett stort inflytande i förhållande till valresultat eller kan även ett motsatta förhållande råda? Eller är det den ministern med den största kompetensen (genom goda erfarenheter i det civila arbetslivet) som ska staka ut den politiska inriktningen och därmed tar det politiska ansvaret? Ännu en fråga: Vilka är de fyra partier som du vill se som de fyra största i svensk politik (dvs vilka är dina personliga preferenser)?
Det låga valdeltagandet du tidigare härlett till schweizarnas insikt om politisk inkompetens kan likväl förklaras av ett lågt politiskt förtroende eller att systemet i själva verket åtnjuter en låg legitimitet. Den politiska makten är konstitutionellt förankrad kring samma partier och därmed samma politik. Oavsett möjligheten till folkomröstningar så lider systemet av en tröghet och det är svårt att både genomföra politiska förändringar och att medborgarna inser att deras möjligheter till påverkan är minimal. Du bör även vara medveten om att makt (politiska påverkan) inte är endimensionell, det handlar i lika stor grad om att hålla frågor borta från den politiska dagordningen.
Citat:
Inte alls, t.ex.:
- är det fullständigt omöjligt att skapa ett system som tillfredsställer alla
- är det fullständigt omöjligt att skapa demokrati
Enligt vilka premisser är endera av dina påståenden sanna? Det ovanstående är inget annat än långtgående fatalism och bara för att du anser att det är så gör det inte till sanning. Din deduktion innehåller här egentligen både ett felaktigt villkor och slutsats.
Citat:
Om man bortser från drygt halva befolkningen (kvinnor, slavar).
De var inte en del av demos och berördes därmed inte heller av demos beslut. Det var en stor skillnad mellan offentligt och privat i antikens Aten. Ännu en gång framför du ett påstående man endast brukar kunna tillskriva en lekman.
Citat:
Fungerar i dessa avseenden i Schweiz tveklöst bättre än i något annat land som jag känner till. Landet betraktas internationellt som det mest stabila i världen.
USA betraktas ”internationellt” som en stabil stat, Kina betraktas internationellt som en stabil stat, jag kan till och med hävda att Sverige betraktas internationellt som en stabil stat. Är det påståendet enbart ett argument för postulatet nedan?
Citat:
Främst att ge möjlighet till beslutsmässiga stabila regeringar som kan ta sig an de obekväma, impopulära besluten med långsiktig verkan - en bristvara i hela Europa utom i Schweiz.
Nu får du det att låta som det ”statstotalitära Schweiz” och den liknelsen skulle inte jag vilja göra. Är det bara den schweiziska konstitutionen i Europa som tillåter en regering att fatta impopulära beslut? Undrar om den hypotesen håller för en empirisk prövning. Jag vet hur jag skulle gå tillväga för att pröva den tesen, hur har du gjort?
Citat:
Sådana tendenser har man inte i Schweiz.
Samtidigt har man inte heller någon svensk modell på arbetsmarknaden. Parterna på denna marknad är beroende av regeringssammansättningar som med jämna mellanrum kan ha olika partisammansättningar.
Citat:
Återigen... någon perfekt form för demokratin har ännu inte visat sig - dina tankar är än mer orimliga att få funktionella än flertalet.
Varför är den korporativa modellen inte funktionell? Under den korta period i historien ett sådant system existerat så fungerade det oantastligt och fullföljde sitt syfte. Den fyller en oerhörd funktion och innebär ett reellt alternativ till samtliga dysfunktionella representativa styrelseskick i världen idag. Denna bygger dessutom på en logisk härledd och konsekvent modell för kompetensstyre, något som du märker att jag anser ditt förslag saknar.
Jag är nu väl medveten om din politiska agenda (cementera den nuvarande politiska ordningen i Sverige och utestänga all, enligt dig, misshaglig systemopposition från inflytande) men din fatalism och extrema determinism gör att all problematisering kring ditt konstitutionella förslag är dödfött.
Om du är intresserad kan jag ge dig flera faktorer som kan förklara de positiva effekter du tycker dig se i Schweiz politiska liv. Jag kan vidare ge dig flera faktorer som gör att dessa effekter inte innebär något positivt för det svenska folket samt varför det inte skulle innebära någon reell förändring mot nuvarande politiska system.