2012-04-27, 00:33
Medlem
Bulawayos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wonders
Jag ber om ursäkt om jag har upprepat samma sak flera gånger det är sent och man är lite trött.
Be inte om ursäkt, det här är viktiga frågor som förtjänar att lyftas fram. Jag var själv under flera år helt omedveten om hur sakerna sker där salafisterna/wahabbiterna rycker fram.

Som jag förstått det är de allierade med USA/Israel/Väst. Jag kallar dem själv terrormuslimer, men det är viktigt för framtiden att så många som möjligt förstår hur hela bilden ligger till. Jag är fortfarande novis men jag vill lära mig mycket mer och det är tur att vi har många insiktsfulla debattörer här på flashback för folkbildningens skull. Just av den anledningen är det så hemskt tråkigt att vi bara blir matade med dynga av massmedia
2012-04-27, 00:38
Medlem
Bulawayos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Selmer
Hur kommer det då sig att han vägrar hålla demokratiska val? Om han hade en majoritet i ryggen skulle det väl inte vara några problem, eller?

Givetvis har frihetskämparna stort folkligt stöd, men tyvärr hindras många från att stämma upp i kampen utav rädsla för al-Assads blodiga repressalier. Hur skulle en styrka bestående av endast en liten minoritet, om än med utländskt stöd, kunna gäcka och hålla stången hela den Syriska armén, som - om jag inte missminner mig - består utav närmare en halv miljon man med tanks och stridsflygplan? Antagandet faller på sin egen orimlighet. Många låter sitt hat för USA och "ZOG" förblinda dem till att tro att när det går illa för dessa tvås fiender, så är det per automatik på grund av deras subversiva konspirationer. Bättre att acceptera faktumet att majoriteten av USA fiender består utav diktaturer och diktatorer som lever på att förtrycka sitt folk, och då är det inte konstigt att folket ibland gör uppror.
Jag tror inte det minsta på det du säger. Det lilla jag hittills sett av dig skänker mig ingen trovärdighet alls. Du silar mygg och sväljer kameler, men det är väl inget ovanligt bland er stråtrövare i öknen.
2012-04-27, 01:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bulawayo
Jag tror inte det minsta på det du säger. Det lilla jag hittills sett av dig skänker mig ingen trovärdighet alls. Du silar mygg och sväljer kameler, men det är väl inget ovanligt bland er stråtrövare i öknen.

Det verkar tyvärr anses som en dygd att bära foliehatt på fb. Bäst att akta sig så att inte ZOG kommer och tar en.

Dessutom påstår jag väldigt lite. Det jag vill ha svar på är varför inte al-Assad helt enkelt håller fria och demokratiska val om det nu är så att han har brett folkligt stöd, och därutöver hur det kommer sig att en stor och välutrustad armé likt den syriska inte kan slå ner ett uppror som består utav liten skara islamister och "utländska terrorister". Kan det vara så svårt att svara på dessa frågor?
Senast redigerad av Selmer 2012-04-27 kl. 01:28.
2012-04-27, 01:56
Medlem
Citat:
Det verkar tyvärr anses som en dygd att bära foliehatt på fb. Bäst att akta sig så att inte ZOG kommer och tar en.

Dessutom påstår jag väldigt lite. Det jag vill ha svar på är varför inte al-Assad helt enkelt håller fria och demokratiska val om det nu är så att han har brett folkligt stöd, och därutöver hur det kommer sig att en stor och välutrustad armé likt den syriska inte kan slå ner ett uppror som består utav liten skara islamister och "utländska terrorister". Kan det vara så svårt att svara på dessa frågor?

Anledningen kan vara att hela väst tillsammans med fn skulle gå bersärk om Den syriska regimen tog tag i problemet. Rebellerna skulle posta fejkade youtubeklipp på hur den onda stygga armen slaktar dem oskyldiga rebellerna som bara slåss för demokrati och frihet.

Nu säger jag inte att det skulle bli en slakt men oppositionen skulle i en sån situation få det till att det var en slakt samtidigt som man hittar på att oskyldiga civila ska ha drabbats.
2012-04-27, 03:46
Medlem
TKD_1337s avatar
Citat:
Hur kommer det då sig att han vägrar hålla demokratiska val? Om han hade en majoritet i ryggen skulle det väl inte vara några problem, eller?

Givetvis har frihetskämparna stort folkligt stöd, men tyvärr hindras många från att stämma upp i kampen utav rädsla för al-Assads blodiga repressalier.
Hur skulle en styrka bestående av endast en liten minoritet, om än med utländskt stöd, kunna gäcka och hålla stången hela den Syriska armén, som - om jag inte missminner mig - består utav närmare en halv miljon man med tanks och stridsflygplan? Antagandet faller på sin egen orimlighet. Många låter sitt hat för USA och "ZOG" förblinda dem till att tro att när det går illa för dessa tvås fiender, så är det per automatik på grund av deras subversiva konspirationer. Bättre att acceptera faktumet att majoriteten av USA fiender består utav diktaturer och diktatorer som lever på att förtrycka sitt folk, och då är det inte konstigt att folket ibland gör uppror.

Precis så är det, Selmer. Fanatikerna här inne, som stöder Assad och Baathpartiet till fullo, har dock problem med att inse det. Hur kan man stöda regimen i Syrien som legat bakom så mycket våld?

Citat:
According to various sources, including the United Nations, up to 11,115–13,500 people have been killed, primarily protesters but also including 3,815–4,345 armed combatants.[31][44][45] Many more have been injured, and tens of thousands of protesters have been imprisoned. According to the Syrian government, 7,300–7,825 people, including 2,700–3,230 members of the security forces, more than 1,115 insurgents and up to 3,500 civilians, have been killed in fighting with what they characterize as "armed terrorist groups".[36] To escape the violence, tens of thousands of Syrian refugees have fled the country to the neighboring countries of Jordan,[46] Lebanon, and Turkey.[47] The total official UN numbers of Syrian refugees reached 42,000 at the time,[48] while unofficial number stood at as many as 130,000.

http://en.wikipedia.org/wiki/Syrian_uprising_%282011%E2%80%93present%29
2012-04-27, 09:29
Medlem
Bulawayos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TKD_1337
Precis så är det, Selmer. Fanatikerna här inne, som stöder Assad och Baathpartiet till fullo, har dock problem med att inse det. Hur kan man stöda regimen i Syrien som legat bakom så mycket våld?
Om jag får tala för mig själv så är det inte Assad som sådan jag stöder, jag har helt enkelt för dålig koll på både honom och landet. Däremot verkar alternativet till honom i form av den fria armén vara någonting som inte stämmer med mediabilden. Dessutom ser jag ett större sammanhang med bl a Khadaffis öde, där det är helt uppenbart att det är styrda kampanjer och att vi matas med regelrätta lögner från massmedia.

Ditt engagemang verkar å andra sidan vara annorlunda då din avsky för Assad är tydlig, men låt inte det grumla sikten för det större sammanhanget.
2012-04-27, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TKD_1337

Hej för det första sluta med offermentaliteten och den enkla form av dualism som du använder dig av. För det andra så stödjer jag inte syriens regim helhjärtat utan syrierna gör det ok dem vill ha reformer men dem stödjer honom ändå.

Jag tänker inte sänka mig själv till din nivå då jag kan kontra med samma typ av argument som du kommer med men det tänker jag inte göra. Det är roligt hur du håller med selmer då han inte hadde något emot om alla ickesunni muslimer och kristna dödas eller fördrivs från Syrien men självklart så klagar du inte på selmer och hans människosyn..

Situationen i Syrien är mer komplex en den bild som du försöker att förmedla då det finns flera olika aktörer som har sin egen agenda. Balansen mellan shia och sunni rubbas om inte ledaren i syrien störtas. Israel kan inte flytta fram sina positioner och skära av iran genom att ta bort en av deras allierade i regionen.

Det handlar om ett maktspel mellan olika aktörer som hotar att förvärra läget i regionen. Väst vill se ett syrien i kaos då det gynnar dem samtidigt som deras allierade i gulfstaterna säkrar en zon så att man sätter press på iran men också hizbollah. Så sluta med dina förenklade förklaringar om dem goda mot dem onda. Oppositionen är inte ett dugg god och hadde dem haft någon heder i sin kropp så skulle dem erkänt för media vad dem igentligen vill med deras verksamhet.
2012-04-27, 15:00
Medlem
TKD_1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bulawayo
Om jag får tala för mig själv så är det inte Assad som sådan jag stöder, jag har helt enkelt för dålig koll på både honom och landet. Däremot verkar alternativet till honom i form av den fria armén vara någonting som inte stämmer med mediabilden. Dessutom ser jag ett större sammanhang med bl a Khadaffis öde, där det är helt uppenbart att det är styrda kampanjer och att vi matas med regelrätta lögner från massmedia.

Ditt engagemang verkar å andra sidan vara annorlunda då din avsky för Assad är tydlig, men låt inte det grumla sikten för det större sammanhanget.

Free Syrian Army är inte alternativet. Demokrati är alternativet. Även om du vill tro att medierna anordnar kampanjer och riktar lögner mot Assad för att de har en agenda, så kan du inte förklara bort - inte om du vill bli tagen seriös, d.v.s. - rapporterna från bl.a. människorättsorganisationer.
2012-04-27, 15:12
Medlem
TKD_1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wonders
Hej för det första sluta med offermentaliteten och den enkla form av dualism som du använder dig av. För det andra så stödjer jag inte syriens regim helhjärtat utan syrierna gör det ok dem vill ha reformer men dem stödjer honom ändå.

Jag tänker inte sänka mig själv till din nivå då jag kan kontra med samma typ av argument som du kommer med men det tänker jag inte göra. Det är roligt hur du håller med selmer då han inte hadde något emot om alla ickesunni muslimer och kristna dödas eller fördrivs från Syrien men självklart så klagar du inte på selmer och hans människosyn..

Situationen i Syrien är mer komplex en den bild som du försöker att förmedla då det finns flera olika aktörer som har sin egen agenda. Balansen mellan shia och sunni rubbas om inte ledaren i syrien störtas. Israel kan inte flytta fram sina positioner och skära av iran genom att ta bort en av deras allierade i regionen.

Det handlar om ett maktspel mellan olika aktörer som hotar att förvärra läget i regionen. Väst vill se ett syrien i kaos då det gynnar dem samtidigt som deras allierade i gulfstaterna säkrar en zon så att man sätter press på iran men också hizbollah. Så sluta med dina förenklade förklaringar om dem goda mot dem onda. Oppositionen är inte ett dugg god och hadde dem haft någon heder i sin kropp så skulle dem erkänt för media vad dem igentligen vill med deras verksamhet.

Vilken offermentalitet och dualism använder jag mig av? Du får putsa glasögonen. Och bara för att jag håller med om en sak betyder det inte att jag håller med om allt.

Nej, det är inget maktspel mellan Hizbollah/Israel/Iran/Västvärlden/whatever utan handlar om att syrierna, åtminstone en väldigt stor del, är missnöjda med regimen och vill ha ändring. Du kan omöjligt veta om syrierna stöder Assad. Även om en majoritet skulle göra så, spelar det ingen roll då hans ska bort ändå i och med all våld han legat bakom.
Senast redigerad av TKD_1337 2012-04-27 kl. 15:30.
2012-05-10, 23:18
Medlem
Madagascars avatar
Ingen kan väl misssat att 55 stycken dog när två bilbomber briserade idag i Damascus. Detta är den enskilt mest allvarliga händelsen i Damascus som hittills varit mycket lugnare jämfört med t ex Homs och Darraa. Nu kommer spekulationer om att det finns en tredje grupp som är ansvarig till dagens illdåd.
Citat:
Both the government and the opposition blamed each other for the deadly explosions, but a retired Lebanese army major general, Hisham Jaber, told Al Jazeera a third group may be involved.

"I am not accusing al-Qaeda, but everybody knows there are groups from al-Qaeda or similar or belong to it or they have the same objective and belief," he said.

"We do estimate the number of those groups, who came from Libya, Yemen, north Lebanon and Iraq, at about 800-1000. These are well-indoctrinated and well trained.
http://www.aljazeera.com/news/middleeast/2012/05/201251052757617657.html

Kan denna ev tredje grupp vara "sanktionerad" av regimen?
2012-05-11, 00:04
Medlem
TKD_1337s avatar
Det är bara tragiskt att konflikten ännu fortlöper. Dessutom var det tidigare betydligt lugnare i Damaskus och Aleppo (de två största städerna i Syrien). Det var mycket värre i Homs, Hamah, Idlib, Dar'a o.s.v.

Död åt den kriminella regimen i Syrien!
2012-05-11, 09:16
Medlem
Juno-Sixs avatar
Att utgå från västerländsk media är sinnessjukt i denna fråga.

Det är precis som i Libyen och Irak;

“The Ba’ath party will be losing its power gradually and this will be a process of evolution, not a collapse. At the same time, no matter how democratic the elections are, the regime's opponents would only be pleased if President al-Assad and his family, and maybe all the Alawis were killed. In this respect, the elections will not be able to change anything.”

Menar President of the Institute of the Middle East Yevgeny Satanovsky, angående Syriens senaste val; att demokratin måste få utvecklas naturligt.

Läs mer

http://english.ruvr.ru/2012_05_08/74130060/
http://english.ruvr.ru/2012_05_10/74334060/

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in