Citat:
Ursprungligen postat av TKD_1337
Precis så är det,
Selmer. Fanatikerna här inne, som stöder Assad och Baathpartiet till fullo, har dock problem med att inse det. Hur kan man stöda regimen i Syrien som legat bakom så mycket våld?

Hej för det första sluta med offermentaliteten och den enkla form av dualism som du använder dig av. För det andra så stödjer jag inte syriens regim helhjärtat utan syrierna gör det ok dem vill ha reformer men dem stödjer honom ändå.
Jag tänker inte sänka mig själv till din nivå då jag kan kontra med samma typ av argument som du kommer med men det tänker jag inte göra. Det är roligt hur du håller med selmer då han inte hadde något emot om alla ickesunni muslimer och kristna dödas eller fördrivs från Syrien men självklart så klagar du inte på selmer och hans människosyn.

.
Situationen i Syrien är mer komplex en den bild som du försöker att förmedla då det finns flera olika aktörer som har sin egen agenda. Balansen mellan shia och sunni rubbas om inte ledaren i syrien störtas. Israel kan inte flytta fram sina positioner och skära av iran genom att ta bort en av deras allierade i regionen.
Det handlar om ett maktspel mellan olika aktörer som hotar att förvärra läget i regionen. Väst vill se ett syrien i kaos då det gynnar dem samtidigt som deras allierade i gulfstaterna säkrar en zon så att man sätter press på iran men också hizbollah. Så sluta med dina förenklade förklaringar om dem goda mot dem onda. Oppositionen är inte ett dugg god och hadde dem haft någon heder i sin kropp så skulle dem erkänt för media vad dem igentligen vill med deras verksamhet.