2011-09-01, 17:47
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adazanim
Det kan också stämma. Men inga rapporter om attacker från fartyg utanför Syriens kust. Har du några uppgifter om vilka grupper som kan rapportera om läget i Syrien? Du nämnde tidigare att Amnesty inte finns i Syrien.
Nej. Detta är ohyggligt svårt. AJ etc brukar citera olika syriska grupper men det är ingen jag har fått stort förtroende för eller som har framställts som vederhäftig. SNN som levererar i stort sett alla rörliga bilder vi får se ställer jag mig mycket skeptisk till. (Se tidigare i tråden om mitt intresse för SNN).

Och angående media är det inte heller lätt. Det har hänt att AJ rapporterat inifrån Damaskus. The Guardian säger sig ha anonym korrespondent i Damaskus, och har även rapporterat från Syrien vid gränsen mot Turkiet.

Assads agerande för att strypa informationen från Syrien har varit mycket framgångsrik.
2011-09-01, 18:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Moffmeister
Ska vi gissa att när första JDAM-bomben fallar över Syrien så kommer det bli en Jevvla ojjande över ondskefulla Imperialist-NATO som försöker kolonisera Syrien och ta kontrollen där?
Ett ingripande av NATO mot Syrien kommer aldrig, aldrig någonsin hända. Det finns nite ens på kartan, otroligt långsökt. Det ligger inte i någons intresse att intervenera militärt, med tanke på de oerhörda konsekvenserna. Syrien är ingen bananrepublik och kan ställa till med en jävla massa jävelskap om de pressas mot väggen. Baath är där för att stanna, och är villiga att mörda varenda jävla Syrier för det.
2011-09-01, 18:44
Medlem
Adazanims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KebabSvarvsIndustriAnsvarigeAli
Ett ingripande av NATO mot Syrien kommer aldrig, aldrig någonsin hända. Det finns nite ens på kartan, otroligt långsökt. Det ligger inte i någons intresse att intervenera militärt, med tanke på de oerhörda konsekvenserna. Syrien är ingen bananrepublik och kan ställa till med en jävla massa jävelskap om de pressas mot väggen. Baath är där för att stanna, och är villiga att mörda varenda jävla Syrier för det.

Bara i dina terrorist drömmar. Syrien kommer förr eller senare falla.
2011-09-01, 18:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Adazanim
Bara i dina terrorist drömmar. Syrien kommer förr eller senare falla.
Har du problem eller gillar du bara att provocera? Jag hatar Baath och Assad lika mycket som jag hatar pissentiteten bredvid, Israel, men fakta är fakta och Syrien kommer inte falla. Var det förresten inte du som förutspådde någon attack på Iran innan 2010/2011 i din signatur? Analyserar du på samma sätt nu också?

Pressas Syrien mot väggen kommer man aktivera Hezbollah och Hamas för att lätta på trycket, samt andra element i Sinai. En 40-50 år gammal regim "faller" inte så lätt som du verkar tro.

Och du.. definera "terroristdrömmar". Jag har bra med ammo mot PKK med om du vill köra den leken, men det är OT
2011-09-01, 19:00
Medlem
Adazanims avatar
Citat:
Har du problem eller gillar du bara att provocera? Jag hatar Baath och Assad lika mycket som jag hatar pissentiteten bredvid, Israel, men fakta är fakta och Syrien kommer inte falla. Var det förresten inte du som förutspådde någon attack på Iran innan 2010/2011 i din signatur? Analyserar du på samma sätt nu också?

Pressas Syrien mot väggen kommer man aktivera Hezbollah och Hamas för att lätta på trycket, samt andra element i Sinai. En 40-50 år gammal regim "faller" inte så lätt som du verkar tro.

Och du.. definera "terroristdrömmar". Jag har bra med ammo mot PKK med om du vill köra den leken, men det är OT

Det tror jag inte på det minsta. Hamas, Hizballah, Iran och Hamas går hand i hand. Hamas och Hizballah är förövrigt inget att aktivera. För Israels del är Hizballah harmlösa så länge det inte handlar om anfallskrig. Syriens militär håller på att kollapsa och det är bara alawiterna och dom kristna som är helt lojala staten. Turkiet som har låtit oppostionella syriska grupper samla sig i Istanbul har inget emot att muslimska brödrarskapet ska vinna mark. Det är inte omöjligt att Turkiet intervenerar i någon form heller. Du vet lika väl som jag att jag inte ställer mig bakom PKK, varför har jag redovisat ett antal gånger.
2011-09-01, 19:02
Medlem
Citat:

Precis som Gadde alltså
2011-09-01, 19:04
Medlem
Ubayd-Allahs avatar
Citat:

Håller med dig om att det är otroligt långsökt, det finns inga klara strategiska fördelar med det. Det finns åtskilliga argument till varför det är långsökt. Dock så håller jag inte med dig om att Baath är där för att stanna - snarare är demonstranterna där för att stanna.

En djupare analys om just det här hade varit intressant, det vill säga hur stora, kontra hur små chanserna är för Baath regimen att hålla kvar vid makten.
2011-09-10, 15:56
Medlem
Liten update:

Syrian opposition no angels either – Medvedev
http://rt.com/news/russia-syria-medvedev-interview-167/
2011-09-11, 00:23
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kommunistfittan
Liten update:

Ok... jag tänker nu har man börjat köpa/bearbeta ryssarna. Hur har man köpt ryssarna?

Om ryssarana låter sig bli köpta i fallet Syrien (på samma sätt de blev i fallet Libyen) så börjar jag tänka att ryssarans vetorätt kan bli urholkad på längre sikt.
2011-09-12, 20:12
Medlem
Ubayd-Allahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kommunistfittan
Liten update:

Självklart så ligger det nåt i det Medved säger. Och det har ju i princip slagit alla, att revolutioner aldrig är homogena till sin natur; för massan kan då aldrig vara homogen, varken politiskt eller moraliskt. Allra minst i en etniskt och religiöst blandad stat.

Med detta som bakgrund, så bör det inte vara helt främmande för individen att även extrema element också väljer att demonstrera. Sedan så kan effekten av att regimen brukar överdrivet våld, för att på så sätt stävja motståndet, bli att radikala och extrema grupper skapas, allt i ett led att effektivisera motståndet. Men att det här skulle vara anledningen till att Ryssland står på Syriens sida, ser jag som ren och skär skitsnack. När oppositionen växer sig starka och etablerar sig själva internationellt, så kommer även Ryssland upphöra med deras ondförklaring av demonstrationerna.

Personligen så tror jag att demonstranterna kommer vinandes ur det här, men ifall det här genererar i en "demokratisk" stat, låter jag vara osagt, men det som är säkert är att situationen inte är hållbar för regimen. Vill även passa på att tacka dig för att du förmedla oss den här länken!
2011-09-12, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Ok... jag tänker nu har man börjat köpa/bearbeta ryssarna. Hur har man köpt ryssarna?

Om ryssarana låter sig bli köpta i fallet Syrien (på samma sätt de blev i fallet Libyen) så börjar jag tänka att ryssarans vetorätt kan bli urholkad på längre sikt.

Genom att låta Ryssarna bygga en marinbas i staden Tartus hamn.
http://en.wikipedia.org/wiki/Tartus#Russian_naval_base

Därför är ryssarna mindre sugna på att Assads regim störtas.
2011-09-25, 21:48
Medlem
Har en fråga som jag stört mig på riktig länge, både under Libyen "intervention" och Syrien. Förklara till mig; Varför lägger EU/USA sanktioner mot Syrien (och Libyen för den delen men de börjar upphävas nu) där de påverkar import/export? Visst man kan införa sanktioner mot Al-Assad och andra stora namn med deras tillgångar i banker m.m men fattar inte de att folket, människorna kommer drabbas mer än vad ledarna gör? Ledarna har oändligt med pengar men smått så kommer jobben ta slut, skörden, och allt annat. Det känns som en mycket dålig dubbelmoral och jag undrar om EU/USA tänkte en eller två gånger innan man införde sanktionera. Summasummarum: Folket i landet kommer drabbas mer än vad ledarna gör när man inför sanktioner, man kommer inte kunna försörja sina familjer i.o.m att import/exporten till andra länder försvåras och pengarna kommer snart ta slut. Varför? Bryter inte EU/USA mot människorätten när man gör sådant?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in