2012-03-28, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TKD_1337
Human Rights Watch har äntligen fallit dig i smaken. Jag hoppas därför att du numera accepterar deras påståenden gällande regimens brott.

Oppositionen har begått brott, ja. Regimen är själva orsaken bakom konflikten och i inlägget du just svarade bekräftade FN att syriska styrkor begått brott mot barn samt att Assad kan stoppa arresteringarna och dödandet av civila bara genom att utfärda en order.

Detta om något borde bevisa att al-Assad är desperat. För var dag som går så minskar hans chanser att bli kvar på tronen, så det är väl därför han börjar ta till sådana sinnessjuka metoder.

Citat:
Bashar blir kritiserad vad han än gör

Ja, eftersom att allt han gör är att mörda barn och försöka kväsa en folklig revolt. Om han avsade sig makten och lät hålla fria och demokratiska val tror jag verkligen inte att han skulle bli kritiserad.
Senast redigerad av Selmer 2012-03-28 kl. 21:58.
2012-03-28, 22:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Selmer
Detta om något borde bevisa att al-Assad är desperat. För var dag som går så minskar hans chanser att bli kvar på tronen, så det är väl därför han börjar ta till sådana sinnessjuka metoder.

Ja, eftersom att allt han gör är att mörda barn och försöka kväsa en folklig revolt. Om han avsade sig makten och lät hålla fria och demokratiska val tror jag verkligen inte att han skulle bli kritiserad.

Både jag och du skulle bli desperata om vad vi än gör blir kritiserat, vi försöker ändra i grundlagen, tar in val och så vidare.

"allt han gör är att mörda barn", "folklig revolt". I Libyen var det en folklig revolt, demonstrationerna spred sig om en löpeld. I Syrien är det små terrorceller som rör sig runt om i landet, därför tystas det ner på en plats men vaknar upp på en annan. Men visst du har nog rätt, soldaterna springer runt och skjuter barn
2012-03-28, 22:09
Medlem
TKD_1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyndigtnamn200
De som faller mig i smaken är de som vågar berätta vad som verkligen händer, från båda sidorna. Jag länkade från Hrw för att jag blev förvånad att man vågar berätta vad oppositionen gör. Oppositionen är orsaken till att konflikten i Syrien eskalerat, deras terrormetoder har tvingar regimen att agera. Bashar blir kritiserad vad han än gör. Oppositionen väljer att bilbomba i Damaskus - regimen blir anklagad. Det är skrattretande. Man vill helt enkelt att regimen ska tillåta terroristerna härja vilt i landet.

Det var Assad som började kväva protesterna. Det var Assad som satte in militären mot civila som protesterade.

Citat:

Assad är verkligen desperat. Han vet om att han är borta en dag.

Du borde ändra ditt andra stycke då det blev i din citering (du citerar mig när det är Fyndigtnamn200 som skrivit det inlägget).
2012-03-28, 22:11
Medlem
Juno-Sixs avatar
Citat:
Bröd och skådespel är inget substitut för frihet.

Men nu får inte syrierna bestämma över sitt öde då de är placerade under al-Assads känga. Om de sedan vill ha demokrati, teokrati, plutokrati, timokrati eller vad helst så är det helt ok, bara de själv får bestämma.

Som jag ser det finns det två anledningar att intervenera i Syrien:

1. Det är moraliskt rätt att befria syrierna från förtryck. Liksom man bör ingripa om någon blir nedslagen på gatan bör man också ingripa om ett folk blir nedslaget i sitt land.

2. Att slå ut landet från den Ryska intressesfären och istället låta landet tas upp i den amerikanska - eller ännu bättre - i den pannmuslimska. Detta skulle beröva de förstnämnda en viktig flottbas, och skulle den tas upp i den Amerikanska betyder det skulle utgöra ännu en last för amerikanarna i form av bidrag, garnisoner etc.; detta i en tid när USA redan måste skära ner på sina transatlantiska baser. Dessutom skulle det piska upp opinion bland de Syriska plebejerna då dessa antagligen inte är särskilt entusiastiska över tanken. Alternativet att en teokrati tar makten är givetvis också intressant, ur en Europeisk synvinkel, då även detta kommer att leda till att vågen väger lite tyngre för muhammedanerna i deras kamp mot den judisk-amerikanska motparten; detta kommer troligen att påskynda de sistnämndas slutliga fall. En radikal muslimsk våg i mellanöstern kommer förhoppningsvis att smitta av sig på Europas muslimer, vilket i sin tur betyder att nationalistiska partier kommer att vinna kraft än snabbare runt om i Europa. Dessutom öppnar ett mellanöstern i kaos upp framtida möjligheter för Europa att expandera sitt inflytande, såtillvida att inte kineserna kommer dit först.

Så, sett ur en Europeisk (och nu menar jag en västeuropeisk, Germansk-Latinsk synvinkel; slaver och allehanda pack borträknat) är en intervention att föredra, oavsett vilket resultatet blir. Dessutom är det en moraliskt rättfärdig gärning.

Nej, vi har ingen moralisk rätt att bestämma över andra folk. Du som (jag gissar) nationell borde väl förstå vikten av att inte låta globalistiska intressen ta överhand, i detta fall den amerikansk-judiska agendan.

Vill du också se till att de judiska intressen blir kvästa borde Ryssland vara din vän i frågan. De är bland de sista vita tillsammans med Ungern som faktiskt försöker driva en nationell agenda. Särskilt Ryssland vill inte spela sionisternas mångkulturella globalistspel, och blir fruktansvärt stigmatiserade på grund av detta.

Visst kan det vara klassisk rysk maskirovka, men hellre det än en amerikansk-judisk globalistvärld.
2012-03-28, 22:12
Bannlyst
Citat:
Det var Assad som började kväva protesterna. Det var Assad som satte in militären mot civila som protesterade.

Regimen skjuter inte fredliga demonstranter, hade man gjort det hade det varit omöjligt för oppositionen att filma sig själva stå i klungor om ca 200personer och hoppa. Hur kan man filma sig demonstrera om regimen skjuter alla stackare som demonstrerar fredligt?
2012-03-28, 22:16
Medlem
TKD_1337s avatar
Citat:
Regimen skjuter inte fredliga demonstranter, hade man gjort det hade det varit omöjligt för oppositionen att filma sig själva stå i klungor om ca 200personer och hoppa. Hur kan man filma sig demonstrera om regimen skjuter alla stackare som demonstrerar fredligt?

Varför skulle man inte kunna filma? Man kan filma från sina hus, när man befinner sig i folkmassorna o.s.v.

Du har återigen visat att du saknar trovärdighet då du påstår att regimen inte skjuter fredliga demonstranter! Bl.a. HRW har flera gånger fastställt att syriska styrkor dödat civila.
2012-03-28, 22:23
Bannlyst
Citat:
Varför skulle man inte kunna filma? Man kan filma från sina hus, när man befinner sig i folkmassorna o.s.v.

Du har återigen visat att du saknar trovärdighet då du påstår att regimen inte skjuter fredliga demonstranter! Bl.a. HRW har flera gånger fastställt att syriska styrkor dödat civila.

Har du verkligen inte sett filmklippen? De filmar inifrån demonstrationerna inte från någon byggnad. Hade man skjutit fredliga demonstranter som fåglar så hade det varit omöjligt för oppositionen att filma sig hoppa och sjunga i grupper om 200 personer. Varför? Jo, för då hade de varit enkla måltavlor om målet vart att döda så många fredliga demonstranter som möjligt.
2012-03-28, 22:34
Medlem
TKD_1337s avatar
Citat:
Har du verkligen inte sett filmklippen? De filmar inifrån demonstrationerna inte från någon byggnad. Hade man skjutit fredliga demonstranter som fåglar så hade det varit omöjligt för oppositionen att filma sig hoppa och sjunga i grupper om 200 personer. Varför? Jo, för då hade de varit enkla måltavlor om målet vart att döda så många fredliga demonstranter som möjligt.

Det är både från folk inuti folkmassorna och folk i bl.a. hus. Den motsägelse du försöker hitta finns inte.

Här har du några exempel på HRW-rapporter:

Citat:
(New York) – New satellite imagery and eyewitness accounts reveal that the bombardment of the Baba Amr neighborhood in Homs has inflicted widespread destruction and a large number of deaths and severe injuries of civilians, Human Rights Watch said today. The bombardment has severely restricted movement and relief efforts and deprived thousands of civilians of the ability to access the most basic commodities, Human Rights Watch said.

Local sources have reported that approximately 700 civilians have been killed and thousands wounded in Homs since the Syrian military began its current assault on the city on February 3, 2012. Indiscriminate shelling and sniper fire has caused most of the casualties in Baba Amr, which is a residential area where elements of the armed opposition have sought refuge. Human Rights Watch interviewed 15 Homs residents who escaped the city in the last two weeks, as well as two foreign correspondents who spent time in Baba Amr during the military assault.

http://www.hrw.org/news/2012/03/02/syria-new-satellite-images-show-homs-shelling

Citat:
New York) – Accounts from witnesses reveal significant destruction and a large number of deaths and injuries of civilians in Syria’s bombardment of the city of Idlib, Human Rights Watch said today. On the anniversary of the Syrian uprising, Human Rights Watch urged Russia and China to agree to a UN Security Council resolution calling on Syria to halt the indiscriminate attacks on cities and demand access for humanitarian workers, journalists, and human rights monitors.

Idlib is the latest opposition stronghold to come under attack by the Syrian security forces attempting to rout the armed opposition. Syrian activists have compiled a list of 114 civilians killed since the current assault there, which began on March 10, 2012. Five witnesses, including three foreign correspondents, gave separate accounts to Human Rights Watch that government forces used large-caliber machine-guns, tanks, and mortars to fire indiscriminately at buildings and people in the street. After they entered Idlib, government forces detained people in house-to-house searches, looted buildings, and burned down houses, the witnesses said.

http://www.hrw.org/news/2012/03/15/syria-witnesses-describe-idlib-destruction-killings

Litar du fortfarande på HRW?
2012-03-28, 23:08
Medlem
Återigen vill jag påminna att om det verkligen är så att militären får order att skjuta mot civila och tortera barn så hade ju mer än hälften lämnat armen och anslutit sig till den fria armén.
Så länge militären, som själva ändå är sunnimuslimer (som påstås vara förtryckta i landet) fortfarande står vid Bashars sida så är det ett bevis på att mycket av det vi får höra och läsa inte helt stämmer.

Detta handlar inte om ett lands interna problem utan om en internationell maktkamp mellan Öst och Väst där media är ett viktigt verktyg för att få Syriens styre att se omänskliga ut.

Jag försvarar inte regimens handlingar men samtidigt så är jag inte så himla dum att tro på allt jag läser och får höra i media.
Senast redigerad av eilfa 2012-03-28 kl. 23:11. Anledning: felformulerat
2012-03-28, 23:11
Medlem
TKD_1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eilfa
Återigen vill jag påminna att om det verkligen är så att militären får order att skjuta mot civila och tortera barn så hade ju mer än hälften lämnat armen och anslutit sig till den fria armén.
Så länge militären, som själva ändå är sunnimuslimer (som påstås vara förtryckta i landet) fortfarande står vid Bashars sida så är det ett bevis på att mycket av det vi får höra och läsa om och att det finns mycket som vi inte vet..

Detta handlar inte om ett lands interna problem utan om en internationell maktkamp mellan Öst och Väst där media är ett viktigt verktyg för att få Syriens styre att se omänskliga ut.

Jag försvarar inte regimens handlingar men samtidigt så är jag inte så himla dum att tro på allt jag läser och får höra i media.

Sluta använda dagislogik. Alternativet är inte att gå med i någon rebellgrupp. Man kan faktiskt endast protestera eller vara helt passiv.
2012-03-28, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Juno-Six
Nej, vi har ingen moralisk rätt att bestämma över andra folk. Du som (jag gissar) nationell borde väl förstå vikten av att inte låta globalistiska intressen ta överhand, i detta fall den amerikansk-judiska agendan.

Vill du också se till att de judiska intressen blir kvästa borde Ryssland vara din vän i frågan. De är bland de sista vita tillsammans med Ungern som faktiskt försöker driva en nationell agenda. Särskilt Ryssland vill inte spela sionisternas mångkulturella globalistspel, och blir fruktansvärt stigmatiserade på grund av detta.

Visst kan det vara klassisk rysk maskirovka, men hellre det än en amerikansk-judisk globalistvärld.

Nej, men vi har rätt att befria dem. För övrigt är jag inte särskilt intresserad av rabiat häxjakt på judar eller någon egentlig motståndare till globalism; vad jag är intresserad av är ett starkt Europa, och därför har jag inget emot om det läggs ytterligare en tuva på det ostabila amerikanska lasset, samtidigt som Ryssland, detta oförbätterliga land fyllt av barbarer och fyllon, får sig en känga. Och som sagt: radikaliserade muslimer i Europa kommer tyvärr att vara det enklaste sättet att återupprätta lite kampglöd i urinvånarna, vilket torde vara bättre än att stanna i det limbo som idag råder. Vare sig det är en sionistisk konspiration eller ej som har gett upphov till situationen är oväsentligt.
Senast redigerad av Selmer 2012-03-28 kl. 23:39.
2012-03-29, 00:21
Medlem
Juno-Sixs avatar
Citat:
Nej, men vi har rätt att befria dem. För övrigt är jag inte särskilt intresserad av rabiat häxjakt på judar eller någon egentlig motståndare till globalism; vad jag är intresserad av är ett starkt Europa, och därför har jag inget emot om det läggs ytterligare en tuva på det ostabila amerikanska lasset, samtidigt som Ryssland, detta oförbätterliga land fyllt av barbarer och fyllon, får sig en känga. Och som sagt: radikaliserade muslimer i Europa kommer tyvärr att vara det enklaste sättet att återupprätta lite kampglöd i urinvånarna, vilket torde vara bättre än att stanna i det limbo som idag råder. Vare sig det är en sionistisk konspiration eller ej som har gett upphov till situationen är oväsentligt.
Den sista meningen håller jag med om, samma sak angående häxjakt på judar.

Problemet kvarstår dock. Amerika och finanssystemet kommer i allra högsta grad dra ner Europa i fallet om vi inte tar både finansiellt, politiskt och militärt avstånd från Amerikas och Israels förehavanden. Det är med vårt aktiva och passiva bifall Amerika fortsätter sina expansiva och destabiliserande förehavanden, vilket gör att vi tvingas ta emot alla dessa invällare. Det försvagar Europa, vilket jag precis som du önskar se starkt.

Vilka länder är förutom Amerika de facto kapabla att sätta sina egna agendor? Ryssland och Kina. Och de bedriver inte utrikespolitik som försvagar Europa, eller drar med henne som en hund i koppel.

De enda som gör det i dagsläget är Ryssland och Kina, även om de må vara skurkar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in