2012-05-11, 10:23
Medlem
HanSomForsvanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bulawayo
Be inte om ursäkt, det här är viktiga frågor som förtjänar att lyftas fram. Jag var själv under flera år helt omedveten om hur sakerna sker där salafisterna/wahabbiterna rycker fram.

Som jag förstått det är de allierade med USA/Israel/Väst. Jag kallar dem själv terrormuslimer, men det är viktigt för framtiden att så många som möjligt förstår hur hela bilden ligger till. Jag är fortfarande novis men jag vill lära mig mycket mer och det är tur att vi har många insiktsfulla debattörer här på flashback för folkbildningens skull. Just av den anledningen är det så hemskt tråkigt att vi bara blir matade med dynga av massmedia

Om något så känns ju detta som "Söndra och härska" i kvadrat. Jag ifrågasatte redan i början på Syrien konflikten om det verkligen var regimen som stod för allt våld och isåfall varför fick man inte se några bilder/filmer på regeringssoldater som går loss.(i ett tidigt skede vill säga)

Varför går inte presidenten ut och säger något om dessa salafister/wahabiter? Det är ju han som får sitta med skammen, borde han inte vilja förklara sig? Mvh
2012-05-11, 21:35
Medlem
En demonstration för Syrien, Rinkeby torg: http://www.youtube.com/watch?v=V9WWLgbrhZs Hoppas monstret Assad försvinner snart.
2012-05-11, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WermlandsBanken
En demonstration för Syrien, Rinkeby torg: http://www.youtube.com/watch?v=V9WWLgbrhZs Hoppas monstret Assad försvinner snart.

Vilket drag, 35 förvirrade Somalier står med några ännu mer förvirrade Syrier och gapar. Får jag fråga varför ni inte åker hem och stödjer erat jihad? Kan det vara så att NI VET precis som vi vet att stödet för Assad är mycket större än vad ni och den s k. fria syriska armen försöker påskina och skulle ni försöka med något får ni en enkelbiljett upp till allah? Jag tror det ligger till så iallafall..
2012-05-12, 10:23
Medlem
TKD_1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WermlandsBanken

Monstret, avskummet, terroristen och banditen Assad kommer försvinna, var så säker! Fast när vet vi inte men jag hoppas precis som du att det är snart.

Skönt att så pass många, med tanke på omständigheterna, gick ut och demonstrerade mot Syriens motsvarighet till Sauron-väldet. Den syriska regimen har som bekant en historia av att förfölja syrier utomlands.
Senast redigerad av TKD_1337 2012-05-12 kl. 10:28.
2012-05-12, 23:25
Bannlyst
Är det bara jag som är kluven inför Assad. Kluven på så sätt det dels är en brutal regim som stödjer terrorism, men å andra sidan är det en minoritetsvänlig sekulär regim. Alternativet kan i värsta fall bli en brutal, terroriststödjande, minoritetsovänlig och religiös regim.

Mitt recept blir hur som helst att låta dem vara ifred med sanktioner mot regimen tills den slutar begå eller stödja terrorism samtidigt som den bevaras.
Senast redigerad av entrecote 2012-05-12 kl. 23:27.
2012-05-13, 14:38
Medlem
Giladis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TKD_1337
Det är bara tragiskt att konflikten ännu fortlöper. Dessutom var det tidigare betydligt lugnare i Damaskus och Aleppo (de två största städerna i Syrien). Det var mycket värre i Homs, Hamah, Idlib, Dar'a o.s.v.

Död åt den kriminella regimen i Syrien!

Typisk arabislamistiskt slutkläm "Död åt..."

O nej...Stöd gärna denna regim. Hur kriminell, diktatorisk, sekteristiskt (som doftar starkt av nepotism) den är den...är den säkerligen mindre kriminell, diktatorisk, sekteristiskt och mycket mer stabil än alternativet.

Jo...

mvh
Giladi
2012-05-13, 14:42
Medlem
TKD_1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giladi
Typisk arabislamistiskt slutkläm "Död åt..."

O nej...Stöd gärna denna regim. Hur kriminell, diktatorisk, sekteristiskt (som doftar starkt av nepotism) den är den...är den säkerligen mindre kriminell, diktatorisk, sekteristiskt och mycket mer stabil än alternativet.

Jo...

mvh
Giladi

Själv tycker jag det var en passande slutkläm då jag avskyr regimen. Jag noterar din åsikt är "stöd gärna denna regim".

Alternativet till den syriska regimen är demokrati. Inget annat.
2012-05-13, 15:11
Medlem
Citat:
Själv tycker jag det var en passande slutkläm då jag avskyr regimen. Jag noterar din åsikt är "stöd gärna denna regim".

Alternativet till den syriska regimen är demokrati. Inget annat.

Fel alternativet till regeringen är ett sunni styrt Syrien med en strik tolkning av sharia lagarna. Där alla shia muslimer och kristna dödas eller slängs ut ur landet. Detta kommer att ske om oppostionen lyckas att störta Syriens regim. Dem bojkottar inte valet pågrund av påhittad fusk utan dem bojkottar valen för att dem vet att folket inte kommer att rösta på dem.

Innan du säger något så vet jag att Syriens nationella råd är en sammanslutning av grupper som är emot dem som nu styr Syrien. Men dem som har mest inflytande är salafisterna. Med andra ord islamister.
Senast redigerad av Wonders 2012-05-13 kl. 15:15.
2012-05-13, 15:17
Medlem
TKD_1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wonders
Fel alternativet till regeringen är ett sunni styrt Syrien med en strik tolkning av sharia lagarna. Där alla shia muslimer och kristna dödas eller slängs ut ur landet. Detta kommer att ske om oppostionen lyckas att störta Syriens regim. Dem bojkottar inte valet pågrund av påhittad fusk utan dem bojkottar valen för att dem vet att folket inte kommer att rösta på dem.

Innan du säger något så vet jag att syrian council är en paraply organisation för olika partier som skiljer sig från varandra. Men dem som har mest inflytande är salafisterna. Med andra ord islamister.

Alternativet är demokrati. Jag tror inte syrierna respektive världssamfundet skulle acceptera att alla shiamuslimer och kristna dödas eller slängs ut ur landet.

Oavsett val fortsätter Baath-partiet med Assad i spetsen att styra.
2012-05-13, 16:26
Bannlyst
Citat:
Alternativet är demokrati. Jag tror inte syrierna respektive världssamfundet skulle acceptera att alla shiamuslimer och kristna dödas eller slängs ut ur landet.

Oavsett val fortsätter Baath-partiet med Assad i spetsen att styra.

Titta bara på Irak och Libyen. Alternativet är ett splittrat och förstört land, inget annat. Landet kommer aldrig att stabiliseras, det kommer snarare bli en öppen maktkamp. Oppositionen är väll inte ens idag helt enat (vem är det när pengar står på spel?).
Senast redigerad av Fyndigtnamn200 2012-05-13 kl. 16:29.
2012-05-13, 16:34
Medlem
TKD_1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyndigtnamn200
Titta bara på Irak och Libyen. Alternativet är ett splittrat och förstört land, inget annat. Landet kommer aldrig att stabiliseras, det kommer snarare bli en öppen maktkamp. Oppositionen är väll inte ens idag helt enat (vem är det när pengar står på spel?).

Irak är en demokrati och relativt stabil. Libyen är på väg att bli ett bättre land än när diktatorn Gaddafi styrde.

Assad har splittrat och förstör landet, det kan du inte förneka. Om han hade avgått redan från början hade konflikten inte blivit en bråkdel så dödlig.
2012-05-13, 16:39
Bannlyst
Citat:
Irak är en demokrati och relativt stabil. Libyen är på väg att bli ett bättre land än när diktatorn Gaddafi styrde.

Assad har splittrat och förstör landet, det kan du inte förneka. Om han hade avgått redan från början hade konflikten inte blivit en bråkdel så dödlig.

Libyen på väg att bli bättre? Det är ett fullskaligt inbördeskrig i landet.
Irak stabilt? Dagliga stridigheter, självmordsbombningar.

Vet inte vad du definierar som stabilt. Assad har inte splittrat och förstört landet, oppositionen har gjort det genom att detonera bomber bland oskyldiga. Oppositionen vill inte att Assad ska använda sig utav fredliga medel, detta skulle slå hårt mot dem. De vill snarare att han ska vara mer aggressiv, det gynnar dem.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in