Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
USA har säkerligen sina kanaler för att sälja sina vapen till den syriska konflikten, det är inte det jag reagerar på.
Jag ser konflikten så här. Det finns legitima folkliga krav på att Assad ska avgå. Det finns också stora delar av folket som stöder regimen. Ryssarna stöder regimen. USA stöder rebellerna och den del av folket som vill att Assad ska avgå. Ryssland har två gånger använt sitt veto i säkerhetstrådet mot kraftigare sanktioner mot Syrien. Samtidigt har mer än 10000 människor dött i Syrien till följd av konflikten.
Veto använder stormakterna oftast för sina egna syften och så att de själva tjänar på det. USA har rekord när det gäller att skydda en terrorstat med sitt veto.
Jag är inte helt tillfreds med det där vetosystemet men nu är det som det är och det verkar vara svårt att förändra hur det ser ut eftersom stormakterna knappast ger upp sina vetomöjligheter bara så där.
Citat:
Ryssland vill behålla status quo (även om de inte är helt tillfreds med att bli utmålade som en beskyddare av en slaktare) och USA vill skapa en förändring. Om USA ska genomföra en förändring måste de på något vis påverka/köpa ryssarna. När det dök upp rykten (se tidigare inlägg av mig) om att Ryssarna skulle vara med på en Jemenlösning för Syrien så tänkte jag att detta var vägen. Men nu när Clinton hugger på ryssarna för att de säljer attackhelikoptrar till Syrien så tänker jag att Jemenlösningen inte är möjlig längre eller faktiskt bara var ett rykte.
Ja naturligtvis måste de ge Moskva något i så fall. Vanligt maktspel.
Jag har läst dina inlägg i tråden och vet att du är en god debattör som har mycket att komma med. Jag håller med dig om mycket. Det kan nog mycket väl ha varit bara ett rykte. Kanske rent av ett rykte satt igång av Washington för att om möjligt på den vägen kunna påverka ryssarna.
Citat:
Tror Clinton att kritiken ska få Ryssland att foga sig!?
Knappast. Jag skulle inte tro det.
Om Ryssland skulle få "dåligt rykte" av att stödja Assad så är det (möjligen) här i väst. I Ryssland är folk
väldigt medvetna om hur deras land utmålas i väst och bryr sig inte så mycket om det faktiskt. I arabvärlden är det väl delade meningar. En del stödjer Assad, andra inte. En del (både länder och enskilda) står på USAs sida, andra t.ex. Rysslands. Egentligen är det underligt att den tredje stora makten, Kina inte är mer intresserade än vad de är. Fast de har inte samma traditioner på det området.
Citat:
Vad ska USA göra nu? Be turkarna ensidigt invadera Syrien!?
Tror inte det.
Då kan något annat land ensidigt gå in och hjälpa Syrien. O.s.v. vilket skulle kunna leda till ett storkrig.
Citat:
Är det möjligt att kritiken som Clinton kommer med bara är ett skådespel för hemmaopinionen och att en Jemenlösning överenskommen med Ryssarna fortfarande är fullt möjlig?
Ja, det tror jag också!
Som jag skrev ovan. Rysk opinion, och kanske också arabisk är mer svårpåverkad. De tror inte på allt som sägs i väst.
Mycket möjligt att det förs förhandlingar, samtal eller andra mer försiktiga kontakter mellan stormakterna som vi inte vet om. Sedan så kan Washington inför hemmaopinionen säga att de har iaf försökt göra något men stoppats av Kina och Ryssland.