2011-04-30, 20:54
Medlem
Ubayd-Allahs avatar
Ganska intressant rapport och analys skriven av en föreläsare på Oxford:
http://www.chathamhouse.org.uk/publications/twt/archive/view/-/id/2155/

Artikeln berör främst frågan ifall Assad regimen lyckas hålla sig kvar vid makten eller inte. Tar även upp Turkiets roll som en pressanda faktor för Assad regimen att göra reformer.

**

Turkiet är intresserade av utvecklingen av flera orsaker; 1) Vill inte ha en massa flyktingar in på Turkiskt territorium som skulle tvinga Turkiet att allokera resurser för att ta hand om flyktingar; 2) den inhemska opinionen börjar vända i Turkiet, som bekant varit en nära allierad med Syrien de närmaste åren. Fler och fler turkar kritiserar Turkiets hållning. Zamans, chefredaktör kritiserade nyligen Erdogan i hans passiviteten i frågan. Dessutom skulle oroligheterna kunna ebba över till Turkiet som har en stor Kurdisk population.

Och nej, Guberti, jag läser en hel del rapporter och analyser om Syrien. Så y-tube och Al-Jazeera är inte de enda källorna jag använder mig utav. Slutdiskuterat i frågan för min del.
2011-05-01, 02:02
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ubayd-Allah
Ganska intressant rapport och analys skriven av en föreläsare på Oxford:
http://www.chathamhouse.org.uk/publications/twt/archive/view/-/id/2155/

Artikeln berör främst frågan ifall Assad regimen lyckas hålla sig kvar vid makten eller inte. Tar även upp Turkiets roll som en pressanda faktor för Assad regimen att göra reformer.

**

Turkiet är intresserade av utvecklingen av flera orsaker; 1) Vill inte ha en massa flyktingar in på Turkiskt territorium som skulle tvinga Turkiet att allokera resurser för att ta hand om flyktingar; 2) den inhemska opinionen börjar vända i Turkiet, som bekant varit en nära allierad med Syrien de närmaste åren. Fler och fler turkar kritiserar Turkiets hållning. Zamans, chefredaktör kritiserade nyligen Erdogan i hans passiviteten i frågan. Dessutom skulle oroligheterna kunna ebba över till Turkiet som har en stor Kurdisk population.

Och nej, Guberti, jag läser en hel del rapporter och analyser om Syrien. Så y-tube och Al-Jazeera är inte de enda källorna jag använder mig utav. Slutdiskuterat i frågan för min del.

Sen är ju också Turkiet medlemmar i NATO och allierat med USA på ett sätt jag aldrig riktigt förstått. Jag har tänkt att det är USA som fått med Turkiet in i NATO på Turkiets villkor, men USA har nog också lite att säga till om. Jag känner t ex till att Israel har använt/använder turkiska flygplatser i sitt försvar mot Iran.

Och jag uppskatttar att du hugger tillbaka mot Guberti, jag orkar inte längre, h*n står för så mycket som jag tycker är helt mänskligt förkastligt så jag pallar inte argumentera emot. Men jag uppskattar att du anstränger dig
Senast redigerad av Madagascar 2011-05-01 kl. 02:22.
2011-05-01, 04:40
Medlem
Heladageniskogens avatar
Visst går man hårt emot demonstranterna men så fungerar det i Mellanöstern, det är nödvändigt för svennemeseri fungerar inte där. Det är svårt att förstå om man är uppväxt i kärlekens, toleransens och dialogens högborg men så ser verkligheten ut i de flesta länder. Det dör människor oavsett vem som "vinner", låt naturen ha sin gång!

Personligen anser jag att Assad gör ett bra jobb och har skapat ett av de bättre länderna i Mellanöstern, det verkar även de flesta syrier tycka och han lär nog därför sitta kvar, om inte har landet en oviss framtid!
2011-05-01, 10:06
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ubayd-Allah
Läste precis i Al-Jazeera att 300 soldater deserterat och ställt sig på demonstranternas sida. Uppgifter tyder även på att de skjutit tillbaka mot säkerhetsstyrkorna i ett försök att hålla dessa på avstånd, men deras ammunition tog snabbt slut [1]. De lär ju bli avrättade ifall de inte löper hela linan ut - så vi kan nog förvänta oss en förlängning av revolten. Fast nu verkar det som att läget lugnat ner sig lite, men tror knappast att klaner som fått sina medlemmar mördade lugnar ner sig i första taget.

Mycket intressant video med deserterad soldat. På AJ:s sajt är videon textad till engelska:

8:07 AM, http://blogs.aljazeera.net/live/middle-east/syria-live-blog-may-1
2011-05-01, 14:12
Medlem
Madagascars avatar
Brukar Baath-partiet fira 1:a maj? Gör man det idag?
2011-05-01, 19:01
Medlem
Ubayd-Allahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Mycket intressant video med deserterad soldat. På AJ:s sajt är videon textad till engelska:

8:07 AM, http://blogs.aljazeera.net/live/middle-east/syria-live-blog-may-1

Tack för att du delar med dig. Dock känns videon lite skum, menar inte att den är fake eller fabricerad. Utan att det känns lite som att soldaten blivit gripen av demonstranterna och tvingas till erkännandet. Anledningen till att jag ställer mig lite frågandes är att personen utanför rutan vägvisar soldaten om vad han ska säga - kommer inte från hjärtat direkt, dessutom kollar han utanför rutan hela tiden. Samtidigt verkar han vara lite rädd.

Edit: Varför ska en deserterad soldat fråga: vad ska jag säga? Han borde väl veta anledningen till hans myteri. Men jag hoppas verkligen att jag har fel, å andra sidan har flera andra soldater deserterat.
Senast redigerad av Ubayd-Allah 2011-05-01 kl. 19:07.
2011-05-01, 20:50
Medlem
Någon av er som har koll på Syrien som kan upplysa om vilken religion/etnicitet som dominerar i Daraa?
2011-05-01, 21:03
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amagi
Någon av er som har koll på Syrien som kan upplysa om vilken religion/etnicitet som dominerar i Daraa?
Om du frågar guberti så kommer h*n svara att de är knarkare och pundare allihop som förtjänar att utplånas.

Men jag vet inte och är också intresserad av frågan. Jag tror dock det mer handlar om att Daraa är en gränsstad mot Jordanien vilket påverkar oroligheterna i staden.
2011-05-01, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amagi
Daraa ligger ju vid gränsen till Jordanien. I Irbid (där det också varit protester) i Jordanien och området omkrig är ett vad jag förstår ett tillhåll för Islamic Front, alltså typ Jordaniens muslimska brödraskap - som inte gillar styrande regering i Syrien. Det var av denna anledning Syrien också stängde sin gräns till Jordanien för ett tag sedan.

http://www.bbc.co.uk/news/world-middle-east-12845782
2011-05-02, 00:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ankan23
Daraa ligger ju vid gränsen till Jordanien. I Irbid (där det också varit protester) i Jordanien och området omkrig är ett vad jag förstår ett tillhåll för Islamic Front, alltså typ Jordaniens muslimska brödraskap - som inte gillar styrande regering i Syrien. Det var av denna anledning Syrien också stängde sin gräns till Jordanien för ett tag sedan.

http://www.bbc.co.uk/news/world-middle-east-12845782

Muslimska brödrarskapet, behövs inte säga mer eller mindre.

Kan meddela att de även har tagit kontroll över mosken i Daraa förhoppningsvis slutar idioterna prostera varje fredag efter deras jävla bön.
2011-05-02, 01:35
Medlem
Belgium Brussel 01.05.2011 Death to Bashar Assad Death to Khamenei
https://www.youtube.com/watch?v=s4fybOY0_jA&feature=player_embedded#at=52
2011-05-02, 16:14
Medlem
DRPOEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ForvirradUnge
Men Syrien är väl ändå efter Libanon det land i Mellanöstern där folk har det som bäst rent allmänt? Man får hoppas att några framtida attacker från regeringen/demonstranterna inte påverkar assyrier/syrianerna vid norra Syrien.

Syrien är ett sekulärt land, med konst etc. Dom har långt till västerländsk nivå, men att man slår ihjäl muslimska fundamentalister och annat skräp med c.a. 10 års mellanrum för att städa lite, är ju enbart positivt.

Det gäller f.ö. samma med libyen etc. dom som tycker det är toppen att regimer nu störtas, bör fundera över vad dom tror det blir istället.
I egypten så firade man sin "frihet" med att slå ihjäl kristna.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in