Citat:
Ursprungligen postat av Adazanim
Frågan är varför rapporteringen är så knapp kring Syrien trots att det har dött mycket mer än i exempelvis Libyen. Jag tror det beror på Syrien och Israels fred över golanhöjderna. Israel och USA är helt enkelt nöjda med status quo.
Assad har effektivt slängt ut alla utländska journalister vilket säkerligen krymper rapporteringen. Dessutom tror jag Natolandet Turkiets kluvna position också påverkar tystnaden. Turkiet är nog ganska nöjda med hur Assad håller kurderna i schack. Turkiet släppte gärna in flyktingar men undanhöll dem från media.
Men visst, jag är också förvånad över den knappa rapporteringen. Vårt egna flyktiga intresse är nog också en del av det. Själv har jag blivit intresserad av det politiska spelet i höjningen av det amerikanska skuldtaket, vilket i det stora hela är fullkomligt oviktigt jämfört med att demonstrerande obeväpnade Syrier blir slaktade dagligen.
Glädjande konstaterar jag att AJ oförtrutet skriver vidare på sin live-blog om Syrien. AJ har i alla fall inte glömt bort Syrien.