Citat:
Ursprungligen postat av Ubayd-Allah
Nu vill jag inte att tråden ska diskutera Syriens roll i Mellanöstern eller landets politiska historia. Men kan inte låta bli att vara paternalistisk när vi har att göra med en trådsabotör.
1) Jag har varit i Syrien, var där senast för två år sedan och studerade arabiska. Där fick jag även möjligheten att samtala med en hel del "aktivister", framförallt
kurder, som i mitt tycke var mer frispråkiga i deras kritik gentemot regeringen än deras arabiska motsvarighet. Det är inte så konstigt med tanke på alla stadgor som den Syriska regeringen överträtt gällande mänskliga rättigheter. Artikel 23, 25, 26 av "International Covenant on Civil and Political Rights" är mycket intressanta i det här sammanhanget [1]. Där står det klart och tydligt att varje individ har rätten till nationalitet, och i kurdernas fall har ett hundra tusentals människor förnekats denna universella rättigheten. Därför ter sig det inte som något konstigt att dessa kurder är kritiska gentemot staten - och deras behandling av kurderna. Värt att påpeka är att kurderna utgör 10 % av befolkningen, ca. 2,5 miljoner av den Syriska befolkningen. Och dessa är mer eller mindre fientligt inställda till regeringen i dess alla former.
[1]:
http://en.wikipedia.org/wiki/International_Covenant_on_Civil_and_Political_Righ ts
2) Terroristerna i Irak dödar kristna av flera anledningar; 1) De vill skapa migrations-strömmingar och därmed sätta press på grannländerna rent ekonomiskt, som i sin tur ska leda till att dessa länder ingjuts i en mer kritisk hållning mot ockupationen. Tydligen kostar Irakiska flyktingar Syrien 2 miljoner årligen; 2) De vill visa andra kristna i regionen att "kolla vad som händer ifall ni stödjer ockupationer" - du och andra kristna i Syrien är ett tydligt exempel på att propagandan tycks vara effektiv. Ni stödjer ju regeringen i Syrien blint och kompromisslöst; 3) Man vill skapa kaos och oro i landet, och eftersom kristna är en känslig grupp i landet (liten minoritet, väst har sympati för kristna), så hoppas man på att få uppmärksamhet i media, samt ett fördömande av konflikten. Allt handlar om att bilda opinion, framförallt negativ opinion gentemot ockupationen.
Självklart försvarar jag inte USAs agerande i regionen. Men samtidigt, så ska man inte instinktiv försöka rentvå sin egen regim enbart för att man får "fira påsk i landet". Det är ju din regering som finansierar dessa grupperingar. Vart tror du att toffelbärande terrorister ska få pengar till 2 ton dynamit ifrån? Vart får de alla falska pass ifrån? Hur kommer det sig att den Irakiska regeringen klart och tydligt kritiserar Syrien för att vara allt för slappa med att bevaka gränserna? Samtidigt som Syrien nu ökat bevakningen och kontrollen av den Jordanska och Irakiska gränsen i ett led att minska tillförseln av "jihadister"? Nu passar det tydligen att bevaka gränserna. Hyckleri!
Det är en astronomisk skillnad på att bygga skolor, sjukhus, vattenrör, (Japanerna, Korea) etc., än att dela ut 200 dollar till terrorister som halshugger polismän, tolkar och Irakiska soldater, vilket Syrierna helt klart gjort.
Jag har bott och studerat i Damaskus, så jag har relativt bra koll på läget. Och tydligen har jag bättre koll än dig, som när allt kommer omkring sitter och försvarar en blodtörstig regering. De flesta skiter i ifall de får fira påsk, dricka sin vodka, titta på tjejer, eller äga en julgran. Livet och frihet handlar om så mycket mer. Folk vill bli representerade av en folkvald regering; en regering som kan garantera deras rättigheter, vilket vi fått se prov på att din regering misslyckats med. Är det verkligen för mycket begärt?
Vill även betona att det inte är en revolt uppbackad av brödraskapet, till viss del är den det, men inte alls i sin helhet, för faktum är att brödraskapet gick ut med ett meddelande först idag om att folket skulle gå ut på gatorna och visa sitt stöd för frihet. Revolten är helt klart folklig, finns kristna, allawiter, kurder, sunniter, ateister, soldater, lärare, etc bland demonstranterna.
Du har ju ingen koll på åldersfördelningen i ditt så kallade Syrien. Av alla dessa 20 miljoner finns det nyfödda, döende, gamlingar, unga, tonåringar, etc., så att en 2 åring ska ut och demonstrera ser jag som en omöjlighet. Men tydligen är det fullt möjligt enligt din logik. Och nej, jag är ingen "muslim", utan jag är en helt vanlig svensk som är relativt insatt i mellanöstern för att vara svensk. Förvisso är min fru "muslim", dock är inte jag Muslim.
1.) Jag läste kurder och där stannade jag att läsa, det behövs inte mer en ingående förklaring om varför. Vill du veta så är du fri att söka på FB om varför. Men en sak ska du veta att Assad har redan gett ungefär 10,000 kurder syrisk medborgarskap.
2.) Syrien har tagit in flera irakiska medborgare, hjälpte de ekonomiskt och försökt få de att stå på fötter. "De vill visa andra kristna i regionen att "kolla vad som händer ifall ni stödjer ockupationer" - du och andra kristna i Syrien är ett tydligt exempel på att propagandan tycks vara effektiv. Ni stödjer ju regeringen i Syrien blint och kompromisslöst;"
Jag stödjer inte regeringen och jag har aldrig påstått det heller, men som du och andra i tråden verkar inte förstå är att läget kommer inte bli bättre om Assad lämnar makten, Assad är självklart vid makten fördel för Kristna inte en nackdel, läget kommer förvärras om Assad lämnar makten, försök förstå och inse detta. Jag har flera gånger i tråden dragit upp exempel på Egypten efter Mubaraks avgång, det har inte blivit förbättringar, snarare att samhället och regeringen håller på att rasa ihop och man återgår till de gamla styret där muslimska brödrarskapet vill återinföra Sharia-lagar. Egypten som ansås vara en av de modernare länderna i MÖ håller just nu på att falla samman.
3.) "Självklart försvarar jag inte USAs agerande i regionen. Men samtidigt, så ska man inte instinktiv försöka rentvå sin egen regim enbart för att man får "fira påsk i landet". Det är ju din regering som finansierar dessa grupperingar. Vart tror du att toffelbärande terrorister ska få pengar till 2 ton dynamit ifrån? Vart får de alla falska pass ifrån? Hur kommer det sig att den Irakiska regeringen klart och tydligt kritiserar Syrien för att vara allt för slappa med att bevaka gränserna? Samtidigt som Syrien nu ökat bevakningen och kontrollen av den Jordanska och Irakiska gränsen i ett led att minska tillförseln av "jihadister"? Nu passar det tydligen att bevaka gränserna. Hyckleri!"
Du behöver inte skriva "din regim" jag har inga som helst politiska kopplingar till Syrien, bara för att jag vill Assad inte ska avgå behöver du inte stoppa in ord i munnen på mig. Terrorister har och alltid kommer finnas, i Syrien,Irak,Egypten,Tunisien m.m detta är inget nytt, att de sedan bevakar gränserna hårdare nu när det är massa demonstrationer är väl självklart? Varenda land i MÖ har en koppling till Al-qaida, det är inte bara Syrien.
4.) "Jag har bott och studerat i Damaskus, så jag har relativt bra koll på läget. Och tydligen har jag bättre koll än dig, som när allt kommer omkring sitter och försvarar en blodtörstig regering. De flesta skiter i ifall de får fira påsk, dricka sin vodka, titta på tjejer, eller äga en julgran. Livet och frihet handlar om så mycket mer. Folk vill bli representerade av en folkvald regering; en regering som kan garantera deras rättigheter, vilket vi fått se prov på att din regering misslyckats med. Är det verkligen för mycket begärt?"
Dina 2 år i Damaskus är ingenting jämfört med mina 16 år ständigt resande till Syrien. Du har ingen jävla koll. Dina slutsatser baseras endast på vad du läst och hört från medier över hela världen, medierna är influerade av flera olika aktörer på marknaden och däribland usa. De finns en anledning till varför jag försvarar "den blodtörstiga regeringen" den anledning är att majoriteten i Syrien inte vill att Assad ska avgå, som jag tidigare påpekat är det ca 100,000 demontranter som vill att han ska avgå, vad tycker de resterande 24 miljoner?
"Folk vill bli representerade av en folkvald regering; en regering som kan garantera deras rättigheter, vilket vi fått se prov på att din regering misslyckats med. Är det verkligen för mycket begärt?""
Tycker du det har blivit så nu i Egypten nu när Mubarak avgått? Eller i Tunisien? Eller i Libyen där de pågår innebördskrig? du är tamefan dum i huvudet...Det finns en anledning till varför länderna i MÖ har diktatorer, eftersom de får leda ett jävla folk som inte ens vet vad de vill ha för reformer..skrattretande..eller varför de demonsterar
"Du har ju ingen koll på åldersfördelningen i ditt så kallade Syrien. Av alla dessa 20 miljoner finns det nyfödda, döende, gamlingar, unga, tonåringar, etc., så att en 2 åring ska ut och demonstrera ser jag som en omöjlighet. Men tydligen är det fullt möjligt enligt din logik. Och nej, jag är ingen "muslim", utan jag är en helt vanlig svensk som är relativt insatt i mellanöstern för att vara svensk. Förvisso är min fru "muslim", dock är inte jag Muslim."
Men din jävla mongo är 90% av befolkningen i Syrien 2 år eller? Varför är det inte jävla demonstrationer i Aleppo? Varför är det bara demonstraitoner i endast 1-2 städer i Damaskus? Sluta komma med dumma svar
Tror du jag menade verkligen att 2 åringar ska ut och demonsterar när jag skrev 24 miljoner? använd sunt förnuft för helvete
Sen att din fru är muslim förklarar det hela varför du vill att Assad ska avgå, once you go muslim you never go back. Du sitter säkert och rövslickar henne medans hon ber och läser koranen. Sen att du kallar mig trådsabotör är skattretande då jag bara skriver sanningen. Man är inte själv muslim om man inte gifter sig med en muslim.