2011-04-30, 09:14
Medlem
undra vad som händer i mellanöstern när dessa diktatorer blir ersatta av islamska teokratier
2011-04-30, 10:45
Medlem
Savoys avatar
Rätt intressant analys i NY Times som tar upp att, och varför, Israel inte är sugna på att se regimskifte i Syrien, varför Syrien inte är som Libyen och att Hamas inte längre verkar säkra på att Assad klarar sig kvar vid makten och en hel del annat.

http://www.nytimes.com/2011/04/30/world/middleeast/30policy.html?hp
2011-04-30, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fetjävel
undra vad som händer i mellanöstern när dessa diktatorer blir ersatta av islamska teokratier
Det första som kommer att hända är en utrensning av kristna. Irak är ett bra exempel den senaste händelsen är en bombning bredvid en kyrka som skedde nu under påsk. http://www.bahro.nu/?aid=708
De kristna i Syrien har redan påverkats av oroligheterna genom att de inte t.ex. kunde fira påsk ute som tidigare utan måste hålla sig inomhus http://www.bahro.nu/?aid=706
Senast redigerad av aramaic 2011-04-30 kl. 12:28.
2011-04-30, 12:27
Medlem
Tunisien ska hålla val i juni/juli. Egypten håller val nån gång framåt november. Det är alltså för tidigt att säga att de inte fått demokrati. Det finns en osäkerhet just nu i det maktvakum som uppstått, vilket bland annat motiverat en del extremister att försöka flytta fram sina positioner. Ingen av oss kan uttala oss med säkerhet att det kommer bli så eller så, utan vi får se. Förhoppningsvis kommer valen resultera i nya och breda samlingsregeringar som tar krafttag mot en del av olustigare yttringar som förekommer just nu.
2011-04-30, 14:47
Medlem
Ubayd-Allahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Det händer en del skumma grejer runt omkring:

Hamas lämnar Damaskus för Quatar.
idag, http://www.daralhayat.com/portalarticlendah/261292 (okänd källa för mig)
Varför Quatar?

Haaretz skriver om IAEA som idag uppmärksammar misstänkt syrisk kärnvapenreaktor som Israel bombade 2007
idag, http://www.haaretz.com/news/international/un-security-council-likely-to-discuss-secret-syria-nuclear-reactor-1.358872

Och igår återförenades Hamas och Fatah i Palestina. Tror ni det är kopplat till det som händer i Syrien?

EDIT:
Det twittras just nu från två konton jag finner trovärdiga för att vara twitter, om militära reträtter.

MalathAumran Malath Aumran
Urgent #Banias The army withdraw from the station rotary suddenly and quickly. The reason is still unknown #Syria
2 minutes ago

lharriri AlHarriri Al Darewi
Breaking: News that troops and the hated security forces are withdrawing from #Deraa. Not yet Confirmed if full withdrawal. #Syria
5 minutes ago

Det är väl kanske inte så konstigt. Regimen kanske chansar på att det in blir så stora demonstrationer imorgon. De återkommer säkert senare, nästa fredag t ex.

Läste precis i Al-Jazeera att 300 soldater deserterat och ställt sig på demonstranternas sida. Uppgifter tyder även på att de skjutit tillbaka mot säkerhetsstyrkorna i ett försök att hålla dessa på avstånd, men deras ammunition tog snabbt slut [1]. De lär ju bli avrättade ifall de inte löper hela linan ut - så vi kan nog förvänta oss en förlängning av revolten. Fast nu verkar det som att läget lugnat ner sig lite, men tror knappast att klaner som fått sina medlemmar mördade lugnar ner sig i första taget.

[1]: http://english.aljazeera.net/news/middleeast/2011/04/20114309234489989.html (bilder från fredagen).

En del Facebook sidor som är bra:

https://www.facebook.com/Syrian.Revolution

https://www.facebook.com/pages/British-Syrians-Friends-in-Solidarity-with-the-Syrian-Revolution/172683116117004

https://www.facebook.com/SyrianDayOfRage
Senast redigerad av Ubayd-Allah 2011-04-30 kl. 14:54.
2011-04-30, 15:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av aramaic
Det första som kommer att hända är en utrensning av kristna. Irak är ett bra exempel den senaste händelsen är en bombning bredvid en kyrka som skedde nu under påsk. http://www.bahro.nu/?aid=708
De kristna i Syrien har redan påverkats av oroligheterna genom att de inte t.ex. kunde fira påsk ute som tidigare utan måste hålla sig inomhus http://www.bahro.nu/?aid=706

Falskt. Kristna i Aleppo kunde fira påsk som vanligt. Andra städer kan jag inte uttala mig om. I Qamishli hörde jag idag också att de firade påsk som vanligt de kristna utan någon stötte på de.

Om Assad lyckas krossa dessa demonstrationer, och allt som står i hans väg kommer kristna i Syrien gå ut med huvudet högt. Det är bara en tidsfråga tills han rensar alla avskum i landet, sålänge inte USA och FN lägger sig i så lär de inte ta så långt tid
2011-04-30, 15:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av fetjävel

Vad som kommer hända? ja du det är lätt att lista ut, kolla bara på Irak så har du svaret. Muslimska brödrarskapet vill införa sharia-lagar, det är precis dit Egypten nu är på väg. Tunisien har jag inte så bra koll på men det är säkert samma sak där.
2011-04-30, 15:49
Medlem
Ubayd-Allahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guberti
Vad som kommer hända? ja du det är lätt att lista ut, kolla bara på Irak så har du svaret. Muslimska brödrarskapet vill införa sharia-lagar, det är precis dit Egypten nu är på väg. Tunisien har jag inte så bra koll på men det är säkert samma sak där.

Syrien stod/står ju för en hel del av det våld som hemsöker Irak. Det är allmänt vedertaget att de flesta terrorister som kom till Irak kom genom just Syrian. Flera gripna terrorister och underrättelse agenter har erkänt att de varit på träningsläger i Syrien; där fick de lära sig hur man halshugger människor, placera bomber på ett diskret sätt - och även hur man skulle finansiera sitt "motstånd" på effektivast sätt. Så mycket av det sekteristiska våldet som drabbade de kristna i Irak, var understött av den Syriska underrättelsetjänsten.

http://www.youtube.com/watch?v=ZDqlvbu1CFc&feature=fvwrel (tillfångatagen Syrisk agent erkänner hur han beordrade halshuggningar, bombningar, etc). Det är ingen slump att Syriens och Iraks relationer är ganska frostig.

http://www.youtube.com/watch?v=DAwKn27dJhM (Al-Qaida medlem berättar om hur han rekryterades av Syriska agenter, som sedan finansierade hans bravader).

Bara obildade kristna som tror att Syrien vill de kristna "väl". Att få fira påsk är enbart ett decimal tecken av allt annat som sker i Irak och Syrien gentemot de kristna.
Senast redigerad av Ubayd-Allah 2011-04-30 kl. 15:56.
2011-04-30, 16:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ubayd-Allah
Syrien stod/står ju för en hel del av det våld som hemsöker Irak. Det är allmänt vedertaget att de flesta terrorister som kom till Irak kom genom just Syrian. Flera gripna terrorister och underrättelse agenter har erkänt att de varit på träningsläger i Syrien; där fick de lära sig hur man halshugger människor, placera bomber på ett diskret sätt - och även hur man skulle finansiera sitt "motstånd" på effektivast sätt. Så mycket av det sekteristiska våldet som drabbade de kristna i Irak, var understött av den Syriska underrättelsetjänsten.

http://www.youtube.com/watch?v=ZDqlvbu1CFc&feature=fvwrel (tillfångatagen Syrisk agent erkänner hur han beordrade halshuggningar, bombningar, etc). Det är ingen slump att Syriens och Iraks relationer är ganska frostig.

http://www.youtube.com/watch?v=DAwKn27dJhM (Al-Qaida medlem berättar om hur han rekryterades av Syriska agenter, som sedan finansierade hans bravader).

Bara obildade kristna som tror att Syrien vill de kristna "väl". Att få fira påsk är enbart ett decimal tecken av allt annat som sker i Irak och Syrien gentemot de kristna.

Bara obildade som dig som sitter och kollar på YT-videos och tror på vad Al-Jazeera skriver, när du inte har satt din fot i Syrien eller kan inte ens peka ut Syrien på karta.
Skulle gärna vilja ha bevis på att dina "terrorister" som döda de i Irak inrikta sig på att döda Kristna...?

Sen att du nämner Al-qaida är skrattretande, de väl klart att varenda jävla muslimsk land har koppling till al-qaida, tom Irak själva. Vad har du att säga om USA slakt mot irakerna då? såval kristna som muslimer? de är inte bara al-qaida som är boven i dramat, USA har även ett stor finger med i detta spel.

Förresten, säg mig vilket land som INTE invanderade Irak efter Saddam? Varenda jävla land ville ha en bit av kakan, inte bara Syrien.

Jag vill påpeka att den som inte upplevt att leva i Syrien eller har varit där under sin livsgång vilket jag har svårt att du har gjort det Ubayd-Allah så kan jag dra slutsaten att dina påpekande och uttalande om kristna i Syrien är falsk och att det är du som är obildad i detta sammanhang. Du måste vara där för att uppleva det, och se hur det är att ha Al-Assad som president än att ha Muslimska brödrarskapet som leder landet. Muslimska brödrarskapet som vill tillbaka i tiden, där man vill införa sharia-lagar, ett par primtiva djur är vad de är. Vi kommer få se utvecklingen i Egypten nu, där istället för att moderniseras så kommer det förvärras, man vill tillbaka till stenåldern. Där varenda kvinna varken om du är turist eller boende i landet, kristen/jude/hindu måste ha på dig niqab eller dylikt för att täcka ditt ansikte i rädslan om att bli våldtagen eller kidnappa, kallar ni det där värna om mänskliga rättigheter? Idioti är det jag kallar. Vi får se hur många svenska turister som reser till Egypten efter muslimska brödrarskapet har tagit över efter Mubarak. Jag gissar på 0.

Om 10,000 människor låt oss säga 50,000 människor är ute i Syrien just nu och demonstrerar för att avsätta Assad, i Syrien finns det ungefär 24 miljoner invånare. Vad tror du de resterande av invånarna gör? Ingenting. De är nöjda med vad har, de vill inte riskera sitt liv för något de inte kommer få, ska 50,000 personer förstöra för resterande 24 miljoner? de ska de tamefan inte göra och varenda liten jävel ska slaktas.

Sen kan jag förstå att du Ubayd-Allah vill att muslimska brödrarskapet ska ta över, du är tydligen muslim. Hoppas varenda liten jävel av er slaktas i Syrien.
Senast redigerad av guberti 2011-04-30 kl. 17:32.
2011-04-30, 19:09
Medlem
Ubayd-Allahs avatar
Nu vill jag inte att tråden ska diskutera Syriens roll i Mellanöstern eller landets politiska historia. Men kan inte låta bli att vara paternalistisk när vi har att göra med en trådsabotör.

Citat:
Bara obildade som dig som sitter och kollar på YT-videos och tror på vad Al-Jazeera skriver, när du inte har satt din fot i Syrien eller kan inte ens peka ut Syrien på karta.
Skulle gärna vilja ha bevis på att dina "terrorister" som döda de i Irak inrikta sig på att döda Kristna...?

1) Jag har varit i Syrien, var där senast för två år sedan och studerade arabiska. Där fick jag även möjligheten att samtala med en hel del "aktivister", framförallt kurder, som i mitt tycke var mer frispråkiga i deras kritik gentemot regeringen än deras arabiska motsvarighet. Det är inte så konstigt med tanke på alla stadgor som den Syriska regeringen överträtt gällande mänskliga rättigheter. Artikel 23, 25, 26 av "International Covenant on Civil and Political Rights" är mycket intressanta i det här sammanhanget [1]. Där står det klart och tydligt att varje individ har rätten till nationalitet, och i kurdernas fall har ett hundra tusentals människor förnekats denna universella rättigheten. Därför ter sig det inte som något konstigt att dessa kurder är kritiska gentemot staten - och deras behandling av kurderna. Värt att påpeka är att kurderna utgör 10 % av befolkningen, ca. 2,5 miljoner av den Syriska befolkningen. Och dessa är mer eller mindre fientligt inställda till regeringen i dess alla former.

[1]: http://en.wikipedia.org/wiki/International_Covenant_on_Civil_and_Political_Righ ts

2) Terroristerna i Irak dödar kristna av flera anledningar; 1) De vill skapa migrations-strömmingar och därmed sätta press på grannländerna rent ekonomiskt, som i sin tur ska leda till att dessa länder ingjuts i en mer kritisk hållning mot ockupationen. Tydligen kostar Irakiska flyktingar Syrien 2 miljoner årligen; 2) De vill visa andra kristna i regionen att "kolla vad som händer ifall ni stödjer ockupationer" - du och andra kristna i Syrien är ett tydligt exempel på att propagandan tycks vara effektiv. Ni stödjer ju regeringen i Syrien blint och kompromisslöst; 3) Man vill skapa kaos och oro i landet, och eftersom kristna är en känslig grupp i landet (liten minoritet, väst har sympati för kristna), så hoppas man på att få uppmärksamhet i media, samt ett fördömande av konflikten. Allt handlar om att bilda opinion, framförallt negativ opinion gentemot ockupationen.

Citat:
Sen att du nämner Al-qaida är skrattretande, de väl klart att varenda jävla muslimsk land har koppling till al-qaida, tom Irak själva. Vad har du att säga om USA slakt mot irakerna då? såval kristna som muslimer? de är inte bara al-qaida som är boven i dramat, USA har även ett stor finger med i detta spel.

Självklart försvarar jag inte USAs agerande i regionen. Men samtidigt, så ska man inte instinktiv försöka rentvå sin egen regim enbart för att man får "fira påsk i landet". Det är ju din regering som finansierar dessa grupperingar. Vart tror du att toffelbärande terrorister ska få pengar till 2 ton dynamit ifrån? Vart får de alla falska pass ifrån? Hur kommer det sig att den Irakiska regeringen klart och tydligt kritiserar Syrien för att vara allt för slappa med att bevaka gränserna? Samtidigt som Syrien nu ökat bevakningen och kontrollen av den Jordanska och Irakiska gränsen i ett led att minska tillförseln av "jihadister"? Nu passar det tydligen att bevaka gränserna. Hyckleri!

Citat:
Förresten, säg mig vilket land som INTE invanderade Irak efter Saddam? Varenda jävla land ville ha en bit av kakan, inte bara Syrien.

Det är en astronomisk skillnad på att bygga skolor, sjukhus, vattenrör, (Japanerna, Korea) etc., än att dela ut 200 dollar till terrorister som halshugger polismän, tolkar och Irakiska soldater, vilket Syrierna helt klart gjort.

Citat:
Jag vill påpeka att den som inte upplevt att leva i Syrien eller har varit där under sin livsgång vilket jag har svårt att du har gjort det Ubayd-Allah så kan jag dra slutsaten att dina påpekande och uttalande om kristna i Syrien är falsk och att det är du som är obildad i detta sammanhang. Du måste vara där för att uppleva det, och se hur det är att ha Al-Assad som president än att ha Muslimska brödrarskapet som leder landet. Muslimska brödrarskapet som vill tillbaka i tiden, där man vill införa sharia-lagar, ett par primtiva djur är vad de är. Vi kommer få se utvecklingen i Egypten nu, där istället för att moderniseras så kommer det förvärras, man vill tillbaka till stenåldern. Där varenda kvinna varken om du är turist eller boende i landet, kristen/jude/hindu måste ha på dig niqab eller dylikt för att täcka ditt ansikte i rädslan om att bli våldtagen eller kidnappa, kallar ni det där värna om mänskliga rättigheter? Idioti är det jag kallar. Vi får se hur många svenska turister som reser till Egypten efter muslimska brödrarskapet har tagit över efter Mubarak. Jag gissar på 0.

Jag har bott och studerat i Damaskus, så jag har relativt bra koll på läget. Och tydligen har jag bättre koll än dig, som när allt kommer omkring sitter och försvarar en blodtörstig regering. De flesta skiter i ifall de får fira påsk, dricka sin vodka, titta på tjejer, eller äga en julgran. Livet och frihet handlar om så mycket mer. Folk vill bli representerade av en folkvald regering; en regering som kan garantera deras rättigheter, vilket vi fått se prov på att din regering misslyckats med. Är det verkligen för mycket begärt?

Vill även betona att det inte är en revolt uppbackad av brödraskapet, till viss del är den det, men inte alls i sin helhet, för faktum är att brödraskapet gick ut med ett meddelande först idag om att folket skulle gå ut på gatorna och visa sitt stöd för frihet. Revolten är helt klart folklig, finns kristna, allawiter, kurder, sunniter, ateister, soldater, lärare, etc bland demonstranterna.

Citat:
Om 10,000 människor låt oss säga 50,000 människor är ute i Syrien just nu och demonstrerar för att avsätta Assad, i Syrien finns det ungefär 24 miljoner invånare. Vad tror du de resterande av invånarna gör? Ingenting. De är nöjda med vad har, de vill inte riskera sitt liv för något de inte kommer få, ska 50,000 personer förstöra för resterande 24 miljoner? de ska de tamefan inte göra och varenda liten jävel ska slaktas.

Citat:
Sen kan jag förstå att du Ubayd-Allah vill att muslimska brödrarskapet ska ta över, du är tydligen muslim. Hoppas varenda liten jävel av er slaktas i Syrien.

Du har ju ingen koll på åldersfördelningen i ditt så kallade Syrien. Av alla dessa 20 miljoner finns det nyfödda, döende, gamlingar, unga, tonåringar, etc., så att en 2 åring ska ut och demonstrera ser jag som en omöjlighet. Men tydligen är det fullt möjligt enligt din logik. Och nej, jag är ingen "muslim", utan jag är en helt vanlig svensk som är relativt insatt i mellanöstern för att vara svensk. Förvisso är min fru "muslim", dock är inte jag Muslim.
2011-04-30, 20:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ubayd-Allah
Nu vill jag inte att tråden ska diskutera Syriens roll i Mellanöstern eller landets politiska historia. Men kan inte låta bli att vara paternalistisk när vi har att göra med en trådsabotör.

1) Jag har varit i Syrien, var där senast för två år sedan och studerade arabiska. Där fick jag även möjligheten att samtala med en hel del "aktivister", framförallt kurder, som i mitt tycke var mer frispråkiga i deras kritik gentemot regeringen än deras arabiska motsvarighet. Det är inte så konstigt med tanke på alla stadgor som den Syriska regeringen överträtt gällande mänskliga rättigheter. Artikel 23, 25, 26 av "International Covenant on Civil and Political Rights" är mycket intressanta i det här sammanhanget [1]. Där står det klart och tydligt att varje individ har rätten till nationalitet, och i kurdernas fall har ett hundra tusentals människor förnekats denna universella rättigheten. Därför ter sig det inte som något konstigt att dessa kurder är kritiska gentemot staten - och deras behandling av kurderna. Värt att påpeka är att kurderna utgör 10 % av befolkningen, ca. 2,5 miljoner av den Syriska befolkningen. Och dessa är mer eller mindre fientligt inställda till regeringen i dess alla former.

[1]: http://en.wikipedia.org/wiki/International_Covenant_on_Civil_and_Political_Righ ts

2) Terroristerna i Irak dödar kristna av flera anledningar; 1) De vill skapa migrations-strömmingar och därmed sätta press på grannländerna rent ekonomiskt, som i sin tur ska leda till att dessa länder ingjuts i en mer kritisk hållning mot ockupationen. Tydligen kostar Irakiska flyktingar Syrien 2 miljoner årligen; 2) De vill visa andra kristna i regionen att "kolla vad som händer ifall ni stödjer ockupationer" - du och andra kristna i Syrien är ett tydligt exempel på att propagandan tycks vara effektiv. Ni stödjer ju regeringen i Syrien blint och kompromisslöst; 3) Man vill skapa kaos och oro i landet, och eftersom kristna är en känslig grupp i landet (liten minoritet, väst har sympati för kristna), så hoppas man på att få uppmärksamhet i media, samt ett fördömande av konflikten. Allt handlar om att bilda opinion, framförallt negativ opinion gentemot ockupationen.

Självklart försvarar jag inte USAs agerande i regionen. Men samtidigt, så ska man inte instinktiv försöka rentvå sin egen regim enbart för att man får "fira påsk i landet". Det är ju din regering som finansierar dessa grupperingar. Vart tror du att toffelbärande terrorister ska få pengar till 2 ton dynamit ifrån? Vart får de alla falska pass ifrån? Hur kommer det sig att den Irakiska regeringen klart och tydligt kritiserar Syrien för att vara allt för slappa med att bevaka gränserna? Samtidigt som Syrien nu ökat bevakningen och kontrollen av den Jordanska och Irakiska gränsen i ett led att minska tillförseln av "jihadister"? Nu passar det tydligen att bevaka gränserna. Hyckleri!

Det är en astronomisk skillnad på att bygga skolor, sjukhus, vattenrör, (Japanerna, Korea) etc., än att dela ut 200 dollar till terrorister som halshugger polismän, tolkar och Irakiska soldater, vilket Syrierna helt klart gjort.

Jag har bott och studerat i Damaskus, så jag har relativt bra koll på läget. Och tydligen har jag bättre koll än dig, som när allt kommer omkring sitter och försvarar en blodtörstig regering. De flesta skiter i ifall de får fira påsk, dricka sin vodka, titta på tjejer, eller äga en julgran. Livet och frihet handlar om så mycket mer. Folk vill bli representerade av en folkvald regering; en regering som kan garantera deras rättigheter, vilket vi fått se prov på att din regering misslyckats med. Är det verkligen för mycket begärt?

Vill även betona att det inte är en revolt uppbackad av brödraskapet, till viss del är den det, men inte alls i sin helhet, för faktum är att brödraskapet gick ut med ett meddelande först idag om att folket skulle gå ut på gatorna och visa sitt stöd för frihet. Revolten är helt klart folklig, finns kristna, allawiter, kurder, sunniter, ateister, soldater, lärare, etc bland demonstranterna.

Du har ju ingen koll på åldersfördelningen i ditt så kallade Syrien. Av alla dessa 20 miljoner finns det nyfödda, döende, gamlingar, unga, tonåringar, etc., så att en 2 åring ska ut och demonstrera ser jag som en omöjlighet. Men tydligen är det fullt möjligt enligt din logik. Och nej, jag är ingen "muslim", utan jag är en helt vanlig svensk som är relativt insatt i mellanöstern för att vara svensk. Förvisso är min fru "muslim", dock är inte jag Muslim.

1.) Jag läste kurder och där stannade jag att läsa, det behövs inte mer en ingående förklaring om varför. Vill du veta så är du fri att söka på FB om varför. Men en sak ska du veta att Assad har redan gett ungefär 10,000 kurder syrisk medborgarskap.

2.) Syrien har tagit in flera irakiska medborgare, hjälpte de ekonomiskt och försökt få de att stå på fötter. "De vill visa andra kristna i regionen att "kolla vad som händer ifall ni stödjer ockupationer" - du och andra kristna i Syrien är ett tydligt exempel på att propagandan tycks vara effektiv. Ni stödjer ju regeringen i Syrien blint och kompromisslöst;"

Jag stödjer inte regeringen och jag har aldrig påstått det heller, men som du och andra i tråden verkar inte förstå är att läget kommer inte bli bättre om Assad lämnar makten, Assad är självklart vid makten fördel för Kristna inte en nackdel, läget kommer förvärras om Assad lämnar makten, försök förstå och inse detta. Jag har flera gånger i tråden dragit upp exempel på Egypten efter Mubaraks avgång, det har inte blivit förbättringar, snarare att samhället och regeringen håller på att rasa ihop och man återgår till de gamla styret där muslimska brödrarskapet vill återinföra Sharia-lagar. Egypten som ansås vara en av de modernare länderna i MÖ håller just nu på att falla samman.

3.) "Självklart försvarar jag inte USAs agerande i regionen. Men samtidigt, så ska man inte instinktiv försöka rentvå sin egen regim enbart för att man får "fira påsk i landet". Det är ju din regering som finansierar dessa grupperingar. Vart tror du att toffelbärande terrorister ska få pengar till 2 ton dynamit ifrån? Vart får de alla falska pass ifrån? Hur kommer det sig att den Irakiska regeringen klart och tydligt kritiserar Syrien för att vara allt för slappa med att bevaka gränserna? Samtidigt som Syrien nu ökat bevakningen och kontrollen av den Jordanska och Irakiska gränsen i ett led att minska tillförseln av "jihadister"? Nu passar det tydligen att bevaka gränserna. Hyckleri!"

Du behöver inte skriva "din regim" jag har inga som helst politiska kopplingar till Syrien, bara för att jag vill Assad inte ska avgå behöver du inte stoppa in ord i munnen på mig. Terrorister har och alltid kommer finnas, i Syrien,Irak,Egypten,Tunisien m.m detta är inget nytt, att de sedan bevakar gränserna hårdare nu när det är massa demonstrationer är väl självklart? Varenda land i MÖ har en koppling till Al-qaida, det är inte bara Syrien.

4.) "Jag har bott och studerat i Damaskus, så jag har relativt bra koll på läget. Och tydligen har jag bättre koll än dig, som när allt kommer omkring sitter och försvarar en blodtörstig regering. De flesta skiter i ifall de får fira påsk, dricka sin vodka, titta på tjejer, eller äga en julgran. Livet och frihet handlar om så mycket mer. Folk vill bli representerade av en folkvald regering; en regering som kan garantera deras rättigheter, vilket vi fått se prov på att din regering misslyckats med. Är det verkligen för mycket begärt?"

Dina 2 år i Damaskus är ingenting jämfört med mina 16 år ständigt resande till Syrien. Du har ingen jävla koll. Dina slutsatser baseras endast på vad du läst och hört från medier över hela världen, medierna är influerade av flera olika aktörer på marknaden och däribland usa. De finns en anledning till varför jag försvarar "den blodtörstiga regeringen" den anledning är att majoriteten i Syrien inte vill att Assad ska avgå, som jag tidigare påpekat är det ca 100,000 demontranter som vill att han ska avgå, vad tycker de resterande 24 miljoner?

"Folk vill bli representerade av en folkvald regering; en regering som kan garantera deras rättigheter, vilket vi fått se prov på att din regering misslyckats med. Är det verkligen för mycket begärt?""

Tycker du det har blivit så nu i Egypten nu när Mubarak avgått? Eller i Tunisien? Eller i Libyen där de pågår innebördskrig? du är tamefan dum i huvudet...Det finns en anledning till varför länderna i MÖ har diktatorer, eftersom de får leda ett jävla folk som inte ens vet vad de vill ha för reformer..skrattretande..eller varför de demonsterar

"Du har ju ingen koll på åldersfördelningen i ditt så kallade Syrien. Av alla dessa 20 miljoner finns det nyfödda, döende, gamlingar, unga, tonåringar, etc., så att en 2 åring ska ut och demonstrera ser jag som en omöjlighet. Men tydligen är det fullt möjligt enligt din logik. Och nej, jag är ingen "muslim", utan jag är en helt vanlig svensk som är relativt insatt i mellanöstern för att vara svensk. Förvisso är min fru "muslim", dock är inte jag Muslim."

Men din jävla mongo är 90% av befolkningen i Syrien 2 år eller? Varför är det inte jävla demonstrationer i Aleppo? Varför är det bara demonstraitoner i endast 1-2 städer i Damaskus? Sluta komma med dumma svar

Tror du jag menade verkligen att 2 åringar ska ut och demonsterar när jag skrev 24 miljoner? använd sunt förnuft för helvete

Sen att din fru är muslim förklarar det hela varför du vill att Assad ska avgå, once you go muslim you never go back. Du sitter säkert och rövslickar henne medans hon ber och läser koranen. Sen att du kallar mig trådsabotör är skattretande då jag bara skriver sanningen. Man är inte själv muslim om man inte gifter sig med en muslim.
Senast redigerad av guberti 2011-04-30 kl. 20:53.
2011-04-30, 20:36
Bannlyst
Citat:

Here we go again, nej jag kan lova dig att alawiterna inte står emot deras president, de är inte lika dumma som dig. De finns ingen anledning för kristna att demonsterar då Assad vid makten = fördel till kristna, om muslimska brödrarskapet tar över (vilket de hela demonstrationerna går ut på) så kommer det bli som Irak. Kurder kan jag förstå att de är emot, de förpesterar hela världen och är överallt och väntar fortfarande på deras land. Att Assad sedan har höjt lönerna för den offentliga sektorn innan demostrationerna börja (lärare, läkare m.m) så vrf ska de ut och demostrera? Den där dagen så lyssnade jag på TV där en kvinna som var lärare hade fått hennes lön fördubblat och hon kunde inte förstå VAD folket ville ha?

Men du som tycker om att länka YT-klipp som källor, vad anser du om dessa människor? http://www.youtube.com/watch?v=xQAOQfIVCOM&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=iR3L--DjOqU&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=eSqLK29TFNk&feature=related

om jag inte är blind verkar det som att flera vill ha presidenten kvar vid makten än vad de som vill att han ska avgå? Eller vad ska du hitta på nu? Länka till facebook sida?

VARFÖR vill man som människa förstöra för sig själv och sitt samhälle? De finns ingen jävla anledning till detta, Daraa är influerad av Israel och Jordanien, lägg till USA så har du en komplett paket av idioter som endast vill förstöra Syrien. Majoriteten av Syriens befolkning vill ha kvar presidenten, för de vet att situationen inte kommer förbättras om han lämnar makten. Ponera om han nu gör det; USA gör intåg mot Syrien, tar vad de vill göra, Huntar Assad och dödar honom, dödar flera civila människor än vad som dödas just ni i demostrationerna och allt är bra eller, det är det ni svenska vill? Det är det du vill? Du kommer inte och vill inte förstå varför de flesta vill att han ska stanna kvar.

Sen vet jag inte om man kan disktuera med en inkomptent heroinmissbrukare.
Senast redigerad av guberti 2011-04-30 kl. 20:59.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in