Citat:
Ursprungligen postat av griffen
Jag är fascinerad av hur hårt polariserade åsikterna kring denna konflikt är. Det märks att människor väldigt gärna vill ha en enkel bad guy och good guy.
Ena sidan säger att Assad mördar sin befolkning som demonstrerar för demokrati och mänsklig rättigheter, och som bara försvarar sig mot regimens övergrepp. Det är helt regimens fel den våldspiral vi ser, osv.
Andra sidan säger att Assad är bra och bara försvarar sig mot våldsamma terrorister, att upproret är en konspiration skapat av USA/Israel mm för att störta regimen i Syrien.
Jag köper inte någon av dessa versioner. Liksom i fallet Libyen så finns sanningen någonstans mittemellan.
Ena sidan säger att Assad mördar sin befolkning som demonstrerar för demokrati och mänsklig rättigheter, och som bara försvarar sig mot regimens övergrepp. Det är helt regimens fel den våldspiral vi ser, osv.
Andra sidan säger att Assad är bra och bara försvarar sig mot våldsamma terrorister, att upproret är en konspiration skapat av USA/Israel mm för att störta regimen i Syrien.
Jag köper inte någon av dessa versioner. Liksom i fallet Libyen så finns sanningen någonstans mittemellan.
+1
Som jag förstår det har väst+israel allierat sig med sunni(qatar/saudi/etc) mot ryssen+kina+shia(iran/syrien/etc)... Därav samarbetet med saudi och qatar. Innan var det lite mer tvärt om, i Irak var det shiadelen som fick uppbackning av väst. Men nu när Iran (shia) är det största hotet så har man helt enkelt bytt sida till sunni...
En intressant aspekt som man kan tänka på är det verkar som att palestinierna i Syrien har tagit rebellernas sida, därav kan vi anta att Assad inte kommer ge support till gaza/västbanken på samma sätt som innan..
Citat:
http://debka.com/article/22183/South-Damascus-embattled-Syrian-high-command-moves-to-fortified-site
The 130,000 Palestinians living in two Damascus refugee camps, Yarmuk and Hama, have meanwhile joined the rebels. Two Syrian tank columns drove into those locations early Tuesday, July 17, and have been shelling them relentlessly.
Thus ends 60 years of Assad regime investment in supporting the radical Palestinian organizations, Hamas, Jihad Islami, the Popular Front and Ahmad Jibril’s PFLA-General Command
Thus ends 60 years of Assad regime investment in supporting the radical Palestinian organizations, Hamas, Jihad Islami, the Popular Front and Ahmad Jibril’s PFLA-General Command
Och jag är ganska övertygad att Assad kommer falla, väst har satt igång och kommer inte sluta. Kommer bli intressant sen och se hur det i slutändan blir för Israel och västs "oheliga" allians, för jag finner det tveksamt att araberna har "förlåtit" Israel...