2012-07-15, 11:34
Medlem
På tal om Ryssland.
Citat:
Här är ryska krigsskepp på väg till Syrien

Exklusiva bilder visar färden längs den norska kusten.

Detta är Försvarets radarbilder av sex ryska krigsskepp utanför norska kusten. Nästa stopp: Den syriska hamnstaden Tartus.

Även om ingen har bekräftat det officiellt, är destinationen en av det ryska försvarets sämst bevarade hemligheter.

VG har fått tillgång till det allra första, konkreta beviset på att flottan beger sig söderut längs den norska kusten: Denna bild från navigationsradarn på kustbevakningsfartyget KV «Barents hav».

- Vi känner inte till destinationen, borsett från det vi har läst i olika medier. Men där hävdas det ju att fartygen ska till Syrien, säger kommunikationschef vid Försvarets operativa högkvarter (FOH), överstelöjtnant John Espen Lien, till VG.

- Det är ingenting som tyder på att ryssarna vill ha en konfrontation med någon. Ryssarna börjar också se att president Assads dagar är räknade och att detta kan sluta i ett ännu blodigare inbördeskrig, säger Helge Lurås, chef vid Center för internationell och strategisk analys (SISA).

- Det finns en del ryska intressen i Syrien och jag tror att detta är en beredskap för en eventuell evakuering av rysk personal. Då kommer sådana stora lastfartyg vara mycket behändiga, säger Lurås.

- Men om någon uppfattar det som att Ryssland visar muskler, tar nog ryssarna det bara som en bonus, lägger han till.

Det omstridda lastskeppet «Alaed», som i juni stoppades på väg till Syrien med ryska helikoptrar, har också seglat längs den norska kusten de senaste dagarna.

Enligt uppgifter till VG, ska det dock denna gång vara på väg till St. Petersburg eller Kaliningrad. Det samma meddelade ryska myndigheter fredag kväll.

Artikel från norska tidningen VG och en radarbild: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10066896
2012-07-15, 11:42
Medlem
Atlands avatar
Några inslag om den kristna minoriteten i Syrien, vilken troligen bleve en av de stora förlorarna om Syriens regering skulle falla.

http://www.youtube.com/watch?v=6Fnc1toC9EY&feature=my_liked_videos&list=L Lw1k2_1r47JP-3bBVm634uw
http://www.youtube.com/watch?v=lCEes_hIEj0

http://www.youtube.com/watch?v=6CvLz37LqvI&feature=results_video&playnext =1&list=PL2A5087C1B073B6FD
http://www.youtube.com/watch?v=Dy847TmplE8&feature=related
2012-07-15, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FulAgent007
Motståndet blev väpnat då regeringen började mörda folk på öppen gata. Konstigt nej! Konstigt är dock att Ryssarna inte har mer vett innanför pannbenet än att överge en slagen man, dvs Assad. Vad tror Ryssarna att de kan tjäna på att förlänga detta elände?

Källa? Det som hände var att inhemska islamistiska fanatiker och utländska terrorister, kriminella, legosoldater och agenter började mörda poliser, militärer och slumpvis utvalda civila. Regeringen i Syrien reagerade naturligtvis på detta. Exakt samma sak som hände i Libyen.

Citat:
Ursprungligen postat av FulAgent007
Oppositionen försvarar sig emot någon som försöker mörda dem. Det har vem som helst rätt till. Demokratifrågan kommer i ett senare skede. När Assad ligger 6 "feet under"

Haha! Du menar på samma sätt som bankrånare som rånar en bank och skjuter ihjäl lite folk på banken förvarar sig mot polisen som försöker gripa eller skjuta dem?
Senast redigerad av RexNemorensis 2012-07-15 kl. 12:47.
2012-07-15, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalohux
Varför är kommentarsfälten stängda på alla artiklar om Syrien?

Därför att de som äger och styr media har en politisk agenda och stödjer de islamistiska terroristerna som spränger bomber och skjuter civila i Syrien. De vill inte att svenne banan ska få veta sanningen via kommentarsfälten.
2012-07-15, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RexNemorensis
Källa? Det som hände var att inhemska islamistiska fanatiker och utländska terrorister, kriminella, legosoldater och agenter började mörda poliser, militärer och slumpvis utvalda civila. Regeringen i Syrien reagerade naturligtvis på detta. Exakt samma sak som hände i Libyen.

precis. men människor med lite lägre IQ tycker att det är troligare att regimen vaknar en dag och tänker " vi ska nog börja döda våra egna människor för skojs skull"
2012-07-16, 20:25
Medlem
Madagascars avatar
Ni kanske minns hur Clinton för några dagar sedan hotade Assad med en offensiv. Idag och igår har det faktiskt utkämpats strider i Damascus, framförallt i förorten Midan.

Samtidigt rapporteras det om flera militära avhopp. Och de ryska fartygen tuffar vidare med destination Tartus.

http://www.guardian.co.uk/world/2012/jul/16/syria-fighting-damascus-live
2012-07-16, 23:18
Medlem
Kadeks avatar
Använder Regimen flygplan och helikoptrar i någon utsträckning eller är man rädda för en flygfri zon alá Libyen?
2012-07-16, 23:52
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kadek
Använder Regimen flygplan och helikoptrar i någon utsträckning eller är man rädda för en flygfri zon alá Libyen?
Jag tror de har börjat använda helikoptrar först de senaste veckorna. Jag läste för ett par dagar sedan på den statliga nyhetsbyrån SANA:s sajt om attacken i Tramseh (torsdags). Jag vill minnas att regimen själva skrev att de då använde helikoptrar. Jag skulle nu kontrollera. Men www.sana.sy ligger nere just nu. Har någon sänkt sajten?
Senast redigerad av Madagascar 2012-07-16 kl. 23:59.
2012-07-17, 00:27
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Kärnvapen är ett bra skydd mot angrepp utifrån. Som bekant så är det ex.vis därför som Israel har dom. Krigshetsarna i Washington tänker sig för lite mer om de siktar på ett kärnvapenutrustat land.

Jag skulle tro och tycker också att det verkar som om upprorsmakarna tröttnar. Detas lilla uppror mattas av allt eftersom nu då stödet utifrån begränsas till vapensändningar och inte som i fallet Libyen där väststaterna gick in och i princip skötte allt krigande och i stort sett hela kriget.

Det köper jag inte alls, inte med tanke på de hårda strider som nu rasar i huvudstaden och som till och med regimen erkänner. Till skillnad från Libyen har jag inte en enda gång sett hur regeringsstyrkorna har slagit sönder rebellerna, och det verkar som att det flyter på ganska bra utan flygattacker här.

Assad kan inte längre ta sig ur detta på ett smidigt sätt, och oavsett om han slår ner rebellerna till sist har för mycket hänt för att det ska kunna jämföras med vad hans far gjorde mot muslimska brödraskapet i -82. Han kommer oavsett lycklig utgång att vara mycket försvagad, och det finns risk att upproret bara kommer fortsätta lågintensivt.
2012-07-17, 02:44
Medlem
Thundermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Ni kanske minns hur Clinton för några dagar sedan hotade Assad med en offensiv. Idag och igår har det faktiskt utkämpats strider i Damascus, framförallt i förorten Midan.

Samtidigt rapporteras det om flera militära avhopp. Och de ryska fartygen tuffar vidare med destination Tartus.

http://www.guardian.co.uk/world/2012/jul/16/syria-fighting-damascus-live

Midan är ingen förort utan del av Damaskus. Douma är en förort där oppositionen var och är fortfarande stark. Men Midan är en del av Damaskus stad. Vilket gör detta ännu mer enastående. En totaloffensiv av oppositionen i Damaskus kommer ändra HELA bilden på revolutionen, speciellt då det kommer generera massiva defektioner, det är jag övertygad om.
2012-07-17, 02:47
Medlem
Thundermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Det köper jag inte alls, inte med tanke på de hårda strider som nu rasar i huvudstaden och som till och med regimen erkänner. Till skillnad från Libyen har jag inte en enda gång sett hur regeringsstyrkorna har slagit sönder rebellerna, och det verkar som att det flyter på ganska bra utan flygattacker här.

Assad kan inte längre ta sig ur detta på ett smidigt sätt, och oavsett om han slår ner rebellerna till sist har för mycket hänt för att det ska kunna jämföras med vad hans far gjorde mot muslimska brödraskapet i -82. Han kommer oavsett lycklig utgång att vara mycket försvagad, och det finns risk att upproret bara kommer fortsätta lågintensivt.

Jag är övertygad att Assad inte kan slå ner på upproret militärt. Däremot kan han göra USA taktiken i Irak, alltså köpa klaner och sunni araber på sin sida och bekämpa oppositionen. Med alla dessa massakrer och brott som begåtts och det faktum att upproret ökar i takt för varje månad tror jag inte på ett Irak scenario här.
2012-07-17, 10:59
Medlem
Jag är fascinerad av hur hårt polariserade åsikterna kring denna konflikt är. Det märks att människor väldigt gärna vill ha en enkel bad guy och good guy.

Ena sidan säger att Assad mördar sin befolkning som demonstrerar för demokrati och mänsklig rättigheter, och som bara försvarar sig mot regimens övergrepp. Det är helt regimens fel den våldspiral vi ser, osv.

Andra sidan säger att Assad är bra och bara försvarar sig mot våldsamma terrorister, att upproret är en konspiration skapat av USA/Israel mm för att störta regimen i Syrien.

Jag köper inte någon av dessa versioner. Liksom i fallet Libyen så finns sanningen någonstans mittemellan.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in