2012-07-17, 22:16
Medlem
02-02-2012s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thunderman
Det är respektlöst mot oppositionen att hävda att dem får utländsk stöd för det får dem inte. Man försöker radera all denna heroism bakom denna kampen mot Assad regeringen. Även deras ledare har sagt att man i Damaskus nu endast krigar med lätta vapen, alltså inga tunga vapen.
Vem påstår att de har tunga vapen? Det jag hört är att det är automatvapen och granater de använder. Talas om att det är detta de har i striderna i Damaskus.

Citat:
Ursprungligen postat av griffen
De som kallar sig "Fria Syriska Armén" består väl åtminstone delvis av avhoppade soldater från Assad-regimen? Så dom lär ju ha tillgång till en del vapen den vägen.
Jag har för mig att det skall finnas en hel drös med utlänningar hos den "Fria Syriska Armén" och att den inte är så inhemsk som vissa vill få det att verka som.

Sen måste jag fråga hur Assads klan skulle komma att behandlas om de förlorar makten? Det skulle väl kunna motivera dem att slåss till siste man?
2012-07-17, 22:20
Medlem
PeterDenSvenskes avatar
Citat:
Det är respektlöst mot oppositionen att hävda att dem får utländsk stöd för det får dem inte. Man försöker radera all denna heroism bakom denna kampen mot Assad regeringen. Även deras ledare har sagt att man i Damaskus nu endast krigar med lätta vapen, alltså inga tunga vapen.

Denna revolutionen kan gå till historien som en av dem mest heroiska händelserna dem senaste 20 åren. Att från noll störta på egen hand en sådan stark regering som Assads var, med en förhållandevis stark armé med över 5000 stridsvagnar bland annat.
Så du menar att de inte får något stöd alls? Det är lögner och det vet du mycket väl, specialstyrkor från olika NATO länder har varit aktiva i Syrien ett bra tag och det smugglas bra med vapen åt dem.

Sen så är det löjligt att måla upp dem som hjältar när sanningen är mycket grå och rebelerna är inte mycket bättre än Assad.
2012-07-17, 23:01
Medlem
Madagascars avatar
Citat:

Denna revolutionen kan gå till historien som en av dem mest heroiska händelserna dem senaste 20 åren. Att från noll störta på egen hand en sådan stark regering som Assads var, med en förhållandevis stark armé med över 5000 stridsvagnar bland annat.

Kom igen nu Åskmannen...

Citat:
The Friends of Syria group promised to "massively increase" aid to Syria's rebels.
juli, http://www.guardian.co.uk/world/2012/jul/06/syria-crisis-clinton-china-russia

Citat:
Opposition receiving arms through Syria’s neighbors
juli, http://www.jpost.com/Features/InThespotlight/Article.aspx?id=277794

Citat:
Saudi Arabia and Qatar are paying salaries to rebel forces fighting in the Syrian revolt against President Bashar al-Assad
juni, http://www.reuters.com/article/2012/06/23/us-syria-crisis-saudi-idUSBRE85M07820120623

Citat:
The Saudi foreign minister says arming the rebels fighting the brutal regime of President Bashar Assad is "an excellent idea."
februari, http://www.cbsnews.com/8301-202_162-57384644/saudis-arming-syria-rebels-an-excellent-idea/
Senast redigerad av Madagascar 2012-07-17 kl. 23:10.
2012-07-17, 23:57
Medlem
Thundermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterDenSvenske
Så du menar att de inte får något stöd alls? Det är lögner och det vet du mycket väl, specialstyrkor från olika NATO länder har varit aktiva i Syrien ett bra tag och det smugglas bra med vapen åt dem.

Sen så är det löjligt att måla upp dem som hjältar när sanningen är mycket grå och rebelerna är inte mycket bättre än Assad.

Nej, det finns inga specialstyrkor från andra länder och nej oppositionen har inte fått vapen av Väst. En minoritet av vapnen kommer från Libanon och Irak, där dem smugglas från folk som STÖDJER oppositionen. En minoritet av dessa vapen kommer från Saudi arabien och Qatar. Resten kommer från personer som stödjer upproret och som har tillgång till vapen. Som du säkert vet finns det gott om vapen i mellanöstern.

Majoriteten av vapnen kommer dock från Assad armén själv. Antingen genom att soldater defekterar och tar med vapnen till oppositionen eller som krigsbyten.
2012-07-17, 23:59
Medlem
Thundermans avatar
För er som undrar hur oppositionen kan ha dessa framgångar, så titta på denna videon.

http://www.youtube.com/watch?v=8hkQrHgPmdo&feature=plcp

Här ser vi en syrisk soldat bli dödad av en sniper. Sådana fall sker dagligen och överallt i Syrien. En kombination av klassisk gerillakrigföring i landsbyggden och urban gatu-krigföring i urbana miljöer såsom Homs som videon är filmad i.

Notera videon för jag tycker den är väldigt viktig.
2012-07-18, 00:06
Medlem
PeterDenSvenskes avatar
Citat:
Nej, det finns inga specialstyrkor från andra länder och nej oppositionen har inte fått vapen av Väst. En minoritet av vapnen kommer från Libanon och Irak, där dem smugglas från folk som STÖDJER oppositionen. En minoritet av dessa vapen kommer från Saudi arabien och Qatar. Resten kommer från personer som stödjer upproret och som har tillgång till vapen. Som du säkert vet finns det gott om vapen i mellanöstern.

Majoriteten av vapnen kommer dock från Assad armén själv. Antingen genom att soldater defekterar och tar med vapnen till oppositionen eller som krigsbyten.
Ge dig nu för fan, det finns massor av specialstyrkor från NATO i Syrien som tränar rebellerna. Sedan sa jag aldrig att smugglingen kom från väst, det pågår smuggling dock som du själv erkänner.
2012-07-18, 01:22
Medlem
Thundermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterDenSvenske
Ge dig nu för fan, det finns massor av specialstyrkor från NATO i Syrien som tränar rebellerna. Sedan sa jag aldrig att smugglingen kom från väst, det pågår smuggling dock som du själv erkänner.

Okej, ge bilder eller videor som bevis på detta. Och då menar jag riktiga bilder eller videor som visar hur dessa specialstyrkor tränar rebellerna. Inte någon påhittat från PressTV, Irans propaganda TV som tidigare även hävdat att 12 000 amerikanska soldater var på väg till Libyen och att NATO stödjer talibanerna i Afghanistan, eller RT som bara vidaresänder det som Syriens propagandaministrar säger eller Libyens under den konflikten, och för all del i världen inte någonting som Syriens TV hävdar, en TV-kanal som åtminstone en 10 gånger hittills dödsförklarat levande personer.

Lägg fram bevisen, det är upp till dig då det är du som hävdar dessa saker.
2012-07-18, 02:17
Medlem
Citat:
Okej, ge bilder eller videor som bevis på detta. Och då menar jag riktiga bilder eller videor som visar hur dessa specialstyrkor tränar rebellerna. Inte någon påhittat från PressTV, Irans propaganda TV som tidigare även hävdat att 12 000 amerikanska soldater var på väg till Libyen och att NATO stödjer talibanerna i Afghanistan, eller RT som bara vidaresänder det som Syriens propagandaministrar säger eller Libyens under den konflikten, och för all del i världen inte någonting som Syriens TV hävdar, en TV-kanal som åtminstone en 10 gånger hittills dödsförklarat levande personer.

Lägg fram bevisen, det är upp till dig då det är du som hävdar dessa saker.

Vad för sorts källor accepterar du. Anledningen varför jag frågar är för att du inte ska skricka propoganda om jag lägger fram en källa.
2012-07-18, 02:23
Medlem
Thundermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wonders
Vad för sorts källor accepterar du. Anledningen varför jag frågar är för att du inte ska skricka propoganda om jag lägger fram en källa.

En bild eller en video på som visar på det som han hävdade. Och det han hävdade var att det finns specialstyrkor från andra länder som tränar rebellerna. Allt jag krävde var bevis för detta i form av bilder eller videor som bevisar detta.
2012-07-18, 02:36
Medlem
Citat:
En bild eller en video på som visar på det som han hävdade. Och det han hävdade var att det finns specialstyrkor från andra länder som tränar rebellerna. Allt jag krävde var bevis för detta i form av bilder eller videor som bevisar detta.

Ingen bilder men ett privat meddelande med pentagon anställda.

Vill du ha bilder så får du vänta, ska se om jag hittar några.

http://news.antiwar.com/2012/03/07/stratfor-emails-covert-special-ops-inside-syria-since-december/

Citat:
Special operations forces from the U.S. and its allies have been on the ground in Syria since at least December, according to confidential emails from the private intelligence firm Stratfor that were released by WikiLeaks.

An analyst from Stratfor claimed in December 2011 that officials at the Pentagon clued him in on covert military operations taking place in Syria. “After a couple hours of talking, they said without saying that SOF [Special Operations Forces] teams (presumably from US, UK, France, Jordan, Turkey) are already on the ground focused on recce [reconnaissance] missions and training opposition forces,” the email said.
2012-07-18, 03:10
Medlem
En månad sen men ändå.

Enligt pentagon så ska den amerikanska militären ha planerat klart för en attack mot syrien.

http://news.antiwar.com/2012/06/15/us-military-planning-completed-for-syria-attack/

Citat:
After weeks of conflicting reports on whether or not they were planning in the first place, the Pentagon is now confirming that not only did they conduct planning for an attack on Syria, but that the planning is now completed for such an attack.

Officials commenting on the situation to CNN say that the military has a “full understanding” of the types and number of troops and units needed for different potential attacks on Syria, and were ready to present those options as soon as President Obama asks
2012-07-18, 03:18
Medlem
Thundermans avatar
Som jag sa tidigare, trovärdiga källor. Den källan du angav är inte trovärdig. Allt jag vill ha är bilder eller videor på att dem existerar. Du säger dig inte ha dem. Om dessa specialstyrkor existerat hade vi haft bilder eller videor på dem.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in