2011-04-26, 16:01
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Inte fan får jag lust att lära mig mer om situationen i Syrien om man man blir bemött så

Jag förstår dig, men du får nog ta och inse att du är bland de bättre pålästa i den här tråden

Sedan vet jag inte vad jag ska dra för slutsatser om det jag läser i tråden, för jag kan inte tänka mig att de kristna i Syrien i allmänhet är så sjukt hjärntvättade som vissa i den här tråden. Speciellt bisarrt är påståendet om att Assad åkte ner TVÅ gånger till Daraa och frågade vilka "reformer" de ville ha. Sanslöst.
2011-04-26, 16:26
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
Jag förstår dig, men du får nog ta och inse att du är bland de bättre pålästa i den här tråden
Tack! Jag ska inte ge upp än.

guberti och Bashar får stöd från prominent håll:
"Chavez lends support to Syrian leader"
idag, http://www.presstv.ir/detail/176745.html

Inte den bästa källan men jag finner ingen anledning att misstro uppgiften.
Senast redigerad av Madagascar 2011-04-26 kl. 16:35.
2011-04-26, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guberti
Daraa ligger i gränsen till Israel och Jordanien, det är påtryckningar från bla Israel som skickar över folk för att starta dessa uppror som ledde till demonstrationerna bla.

Varför jag vill att han ska göra det? För att Syrien är inte Libyen,Egypten eller Tunisien. Man får inte och man kan inte låta muslimska brödraskapet ta över, du vet inte hur det är i Syriens gator, kristna har den friheten i syrien som inte ett enda land i MÖ kan erbjuda, du kan t.ex mitt i natten kl 2-3 ut och festa och vara med din tjej på gatan utan att någon muslim eller dylikt stör, det är inte så i Egypten nu efter detta. Från en bekant som har hus i Egypten och släktingar där ringde mig igår och sa att de inte kommer resa till Egypten pga att de kidnappar alla kvinnor som inte bär någon form av slöja. Bashar är Alawai http://en.wikipedia.org/wiki/Alawi , alawiter har mycket goda relationer till Kristna och han ger de större frihet än någon annat land i MÖ. Dessutom så tror jag knappast situationen blir bättre om Bashar lämnar makten, om muslimska brödrarskapet tar över då lär det bli ett inferno i hela Syrien.

Jag är kristen och har släktingar,kusiner, vänner m.m i Syrien och just nu är det relativt lugnt där men det är mest fredagar då det blir uppror. (f ö är jag född och uppväxt i Sverige) Jag stödjer ingen grupp eller parti där men jag kan lova dig att ingen bättre president än Bashar kommer komma efter honom. Han är varken bra eller dålig, men för just kristna är det bättre om han stannar

Sen vet vi de flesta att allt detta som sker i MÖ är strageti planerad i flera år med bla USA och Israel i spetsen om hur de ska kunna erövra hela MÖ, det är ingen hemlighet och det vet Bashar och jag hoppas att han inte ger upp och vågar slåss mot dessa påtryckingar.

om du har frågor så fråga på

Förlåt, men har du ens varit i Syrien? Du kanske vill bila in ditt från andra arabiska länder. Då måste du gå igenom säkerhetskontroller av poliser som är de äckligaste människorna du någonsin kommer möta. De skiter i vartifrån du kommer och vem du är, de skiter i integritet och rättigheter. Sen när du är väl inne i landet så kan du inte prata politik med någon. Varför? För att Bashars män är överallt, lyssnar på det du säger och fängslar människor utan rättegång. De som pratar politik helt öppet är civilpoliser som väntar på att du svarar eller kommenterar det de säger så att de fängslar dig. Det står i Syriens lag att säkerhetspolisen inte får ifrågasättas när de torterar, dödar eller arresterar människor. Bashar är så paranoid att det också står i lagen att man inte får träna upp brevduvor så att människor inte ska kunna kommunicera med varandra utan att man kan kontrollera de. Syrien är ett stort fängelse.

Och du är skrattretande, istället för att kolla på självständig media vill du kolla på statens tv-kanaler. Alla andra medier nämner ett tiotal städer där tusentals kurder och araber, kristna och muslimer demonstrerar mot en galning som har dödat hundratals om inte tusentals människor för att ha kvar makten.
2011-04-26, 16:48
Medlem
litvins avatar
Citat:
Daraa ligger i gränsen till Israel och Jordanien, det är påtryckningar från bla Israel som skickar över folk för att starta dessa uppror som ledde till demonstrationerna bla.

Varför jag vill att han ska göra det? För att Syrien är inte Libyen,Egypten eller Tunisien. Man får inte och man kan inte låta muslimska brödraskapet ta över, du vet inte hur det är i Syriens gator, kristna har den friheten i syrien som inte ett enda land i MÖ kan erbjuda, du kan t.ex mitt i natten kl 2-3 ut och festa och vara med din tjej på gatan utan att någon muslim eller dylikt stör, det är inte så i Egypten nu efter detta. Från en bekant som har hus i Egypten och släktingar där ringde mig igår och sa att de inte kommer resa till Egypten pga att de kidnappar alla kvinnor som inte bär någon form av slöja. Bashar är Alawai http://en.wikipedia.org/wiki/Alawi , alawiter har mycket goda relationer till Kristna och han ger de större frihet än någon annat land i MÖ. Dessutom så tror jag knappast situationen blir bättre om Bashar lämnar makten, om muslimska brödrarskapet tar över då lär det bli ett inferno i hela Syrien.

Jag är kristen och har släktingar,kusiner, vänner m.m i Syrien och just nu är det relativt lugnt där men det är mest fredagar då det blir uppror. (f ö är jag född och uppväxt i Sverige) Jag stödjer ingen grupp eller parti där men jag kan lova dig att ingen bättre president än Bashar kommer komma efter honom. Han är varken bra eller dålig, men för just kristna är det bättre om han stannar

Sen vet vi de flesta att allt detta som sker i MÖ är strageti planerad i flera år med bla USA och Israel i spetsen om hur de ska kunna erövra hela MÖ, det är ingen hemlighet och det vet Bashar och jag hoppas att han inte ger upp och vågar slåss mot dessa påtryckingar.

om du har frågor så fråga på

om assad inte lyckas? dit scenario
2011-04-26, 17:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kharabirasak
Förlåt, men har du ens varit i Syrien? Du kanske vill bila in ditt från andra arabiska länder. Då måste du gå igenom säkerhetskontroller av poliser som är de äckligaste människorna du någonsin kommer möta. De skiter i vartifrån du kommer och vem du är, de skiter i integritet och rättigheter. Sen när du är väl inne i landet så kan du inte prata politik med någon. Varför? För att Bashars män är överallt, lyssnar på det du säger och fängslar människor utan rättegång. De som pratar politik helt öppet är civilpoliser som väntar på att du svarar eller kommenterar det de säger så att de fängslar dig. Det står i Syriens lag att säkerhetspolisen inte får ifrågasättas när de torterar, dödar eller arresterar människor. Bashar är så paranoid att det också står i lagen att man inte får träna upp brevduvor så att människor inte ska kunna kommunicera med varandra utan att man kan kontrollera de. Syrien är ett stort fängelse.

Och du är skrattretande, istället för att kolla på självständig media vill du kolla på statens tv-kanaler. Alla andra medier nämner ett tiotal städer där tusentals kurder och araber, kristna och muslimer demonstrerar mot en galning som har dödat hundratals om inte tusentals människor för att ha kvar makten.

Är du ens läskunning din idiot? Jag har hus i Syrien och reser dit varje år, till vilken håla av Syrien har du varit i? Qamishli? Hasake? det är inavel som bor där och självklart blir du bemött om du åker till ställen där de bor bönder och idioter, åk istället till Damaskus eller Aleppo...där snackar vi om sofistikerade samhälle. Förresten så har jag aldrig varit med om i hela mitt liv då jag rest till Syrien att man blir fängslad för att man pratar politik, har du ens varit där själv och pratar politik och hamnar i finkan? Eller hittar du bara på massa historier?

Hahahah så du menar att Al-jazeera är självständig media? Hahahahah tillåt mig smålé. Eller varför inte TV4 och SVT?
Senast redigerad av guberti 2011-04-26 kl. 17:21.
2011-04-26, 17:06
Bannlyst
Citat:
Tagga ner lite. Jag har bara ställt ett par frågor och visat på intresse. Det är troligen kontraproduktivt att ta ut din frustration för att ANDRA inte förstår att det finns skillnad på dessa länder på MIG!? Inte fan får jag lust att lära mig mer om situationen i Syrien om man man blir bemött så som du bemöter mig, "snälla kära lilla du", "försök fatta det".

Jag är knappast arg på dig, det är på folken som inte har koll på hur läget i Syrien är och kommer med lögner och saker de vet inte ens själva vad de skriver om. En av de är självklart "Savoy" som spelar Syrien expert som knappast vet var Syrien ligger, och har aldrig ens satt sin fot där, läser och lyssnar på allt Al-jazeera skriver och säger, där har vi en hjärntvättad zionist och idiot.

Sen att du skriver att jag stödjer Assad är för att du inte vill förstå, och lär inte förstå. Självklart tror du på allt som skrivs i media för du är en av de vanliga svenssons som litar på allt som skrivs på TV4 eller SVT, jag säger det igen, "Assad är inte den bästa, men det kommer inte komma bättre än honom", läs den ett par gånger, res till Syrien och kom tillbaka för att förstå.
Senast redigerad av guberti 2011-04-26 kl. 17:09.
2011-04-26, 17:10
Medlem
Madagascars avatar
Bakgrund/analys idag av Fawaz Gerges. "Fawaz Gerges is a Professor of Middle Eastern Politics and International Relations at the London School of Economics and Political Science"

"Syria: Can Assad defeat the protesters?"
http://www.bbc.co.uk/news/world-middle-east-13193210
2011-04-26, 18:59
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Jag är knappast arg på dig, det är på folken som inte har koll på hur läget i Syrien är och kommer med lögner och saker de vet inte ens själva vad de skriver om. En av de är självklart "Savoy" som spelar Syrien expert som knappast vet var Syrien ligger, och har aldrig ens satt sin fot där, läser och lyssnar på allt Al-jazeera skriver och säger, där har vi en hjärntvättad zionist och idiot.

Sen att du skriver att jag stödjer Assad är för att du inte vill förstå, och lär inte förstå. Självklart tror du på allt som skrivs i media för du är en av de vanliga svenssons som litar på allt som skrivs på TV4 eller SVT, jag säger det igen, "Assad är inte den bästa, men det kommer inte komma bättre än honom", läs den ett par gånger, res till Syrien och kom tillbaka för att förstå.

Vad är det du vill uppnå med dina föraktfulla, fördomsfulla och osanna antaganden om mig?

---------------

Är det någon som har någon ny trovärdig info om situationen i Daraa? Det enda som jag hittar är löst twitter vilket inte är kul läsning eller etablerad media som citerar "ögonvittnen". Staden tycks avskuren och jag är orolig att massor med skit händer när det inte kommer någon info därifrån.

Kanske det finns något trovärdigt twitter- eller facebookkonto med info inifrån Daraa? Några rekommendationer?
Senast redigerad av Madagascar 2011-04-26 kl. 19:05.
2011-04-26, 19:32
Bannlyst
Du kommer inte hitta något om Daraa, jag har redan sagt att landet är isolerat från omvärlden och de håller på att rensa där inne, alla extremister kommer säkert men sakta utplånas och dödas. Vad jag hört så kommer allt vara lugnt till på söndag, rensningen har börjat.
2011-04-26, 20:36
Medlem
Madagascars avatar
nyss, http://www.dailystar.com.lb/News/Middle-East/Apr/26/Syrians-stuck-in-Jordan-talk-of-Daraa-massacre.ashx#axzz1KeghQpyu

"I was told that more than 200 people, including members of my family, have been killed [in Daraa]. It is a massacre,"

Källan är AFP/ögonvittne i Jordanien. Osäker källa men jag hittar inget bättre.

Löst twitter:
alharriri AlHarriri Al Darewi
Very strong rumours that mahir #Assad and rustim ghazala are held hostage by defected army in #Deraa unconfirmed yet #Syria
3 minutes ago

Barada tv just mentioned this breaking news. Mahir #Assad and rustim ghazala are held hostage. Unconfirmed #Syria
12 minutes ago

Intressant twitter. Ganska specifikt. Kanske sant.

Barada TV är en oberoende Syrisk TV-kanal stationerad i London.

http://en.wikipedia.org/wiki/Rustum_Ghazali (Bashars bror)
http://en.wikipedia.org/wiki/Maher_al-Assad (inflytelserik politiker/militärofficer etc)
Senast redigerad av Madagascar 2011-04-26 kl. 20:53.
2011-04-26, 20:50
Medlem
Sunghirs avatar
Citat:
nyss, http://www.dailystar.com.lb/News/Middle-East/Apr/26/Syrians-stuck-in-Jordan-talk-of-Daraa-massacre.ashx#axzz1KeghQpyu

"I was told that more than 200 people, including members of my family, have been killed [in Daraa]. It is a massacre,"

Källan är AFP/ögonvittne i Jordanien. Osäker källa men jag hittar inget bättre.

Löst twitter:
Very strong rumours that mahir #Assad and rustim ghazala are held hostage by defected army in #Deraa unconfirmed yet #Syria
3 minutes ago

Intressant twitter. Ganska specifikt. Kanske sant.

Huh?!? Dessa män fångar hos avhoppade arméenheter? Önsketänkande hos twittraren eller sant?

Lt. Col. Maher al-Assad (born 1968), son of Hafez. Head of Presidential Guard.

Rustum Ghazali head of Syrian military intelligence in Lebanon

EDIT: Ooops, såg att du editerade nyss.
2011-04-26, 20:56
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunghir
Huh?!? Dessa män fångar hos avhoppade arméenheter? Önsketänkande hos twittraren eller sant?

Lt. Col. Maher al-Assad (born 1968), son of Hafez. Head of Presidential Guard.

Rustum Ghazali head of Syrian military intelligence in Lebanon

EDIT: Ooops, såg att du editerade nyss.

Ja, det är ju ett rätt juicy rykte. Men om Barada har nämnt det finns det kanske någon substans bakom.

Finns det ingen journalist med satellittelefon i Daraa som kan rapportera ut något?
Senast redigerad av Madagascar 2011-04-26 kl. 20:58.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in