2011-04-25, 17:19
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guberti
Daraa ligger i gränsen till Israel och Jordanien, det är påtryckningar från bla Israel som skickar över folk för att starta dessa uppror som ledde till demonstrationerna bla.

Varför jag vill att han ska göra det? För att Syrien är inte Libyen,Egypten eller Tunisien. Man får inte och man kan inte låta muslimska brödraskapet ta över, du vet inte hur det är i Syriens gator, kristna har den friheten i syrien som inte ett enda land i MÖ kan erbjuda, du kan t.ex mitt i natten kl 2-3 ut och festa och vara med din tjej på gatan utan att någon muslim eller dylikt stör, det är inte så i Egypten nu efter detta. Från en bekant som har hus i Egypten och släktingar där ringde mig igår och sa att de inte kommer resa till Egypten pga att de kidnappar alla kvinnor som inte bär någon form av slöja. Bashar är Alawai http://en.wikipedia.org/wiki/Alawi , alawiter har mycket goda relationer till Kristna och han ger de större frihet än någon annat land i MÖ. Dessutom så tror jag knappast situationen blir bättre om Bashar lämnar makten, om muslimska brödrarskapet tar över då lär det bli ett inferno i hela Syrien.

Jag är kristen och har släktingar,kusiner, vänner m.m i Syrien och just nu är det relativt lugnt där men det är mest fredagar då det blir uppror. (f ö är jag född och uppväxt i Sverige) Jag stödjer ingen grupp eller parti där men jag kan lova dig att ingen bättre president än Bashar kommer komma efter honom. Han är varken bra eller dålig, men för just kristna är det bättre om han stannar

Sen vet vi de flesta att allt detta som sker i MÖ är strageti planerad i flera år med bla USA och Israel i spetsen om hur de ska kunna erövra hela MÖ, det är ingen hemlighet och det vet Bashar och jag hoppas att han inte ger upp och vågar slåss mot dessa påtryckingar.

om du har frågor så fråga på

Tack så mycket för svar. Jag återkommer gärna senare med frågor.

-------------------

Muslimska brödraskapet rapporterade nyss:
"kl 15 :59
25 dead in Daraa following vicious attack by army tanks"
http://www.ikhwanweb.com/breakingNews.php

Reuters, idag
Syrian security forces and gunmen loyal to President Bashar al-Assad shot dead at least nine civilians on Sunday in a sweep on the coastal town on Jabla, the Syrian human rights organisation Sawasiah said.
http://uk.reuters.com/article/2011/04/24/uk-syria-idUKTRE73E33220110424

AJ idag,
3:13pm
Talib Ibrahim, a Syrian analyst, tells Al Jazeera that nine officers and army people have been killed today in Deraa. The army is in Deraa to keep the peace. They only respond with fire if they are shot at. The army is there to do searches.
http://blogs.aljazeera.net/live/middle-east/syria-live-blog-april-25

Herrugud vad blodigt det verkar vara i Syrien.
Senast redigerad av Madagascar 2011-04-25 kl. 17:49.
2011-04-25, 17:32
Medlem
Citat:
Daraa ligger i gränsen till Israel och Jordanien, det är påtryckningar från bla Israel som skickar över folk för att starta dessa uppror som ledde till demonstrationerna bla.

Varför jag vill att han ska göra det? För att Syrien är inte Libyen,Egypten eller Tunisien. Man får inte och man kan inte låta muslimska brödraskapet ta över, du vet inte hur det är i Syriens gator, kristna har den friheten i syrien som inte ett enda land i MÖ kan erbjuda, du kan t.ex mitt i natten kl 2-3 ut och festa och vara med din tjej på gatan utan att någon muslim eller dylikt stör, det är inte så i Egypten nu efter detta. Från en bekant som har hus i Egypten och släktingar där ringde mig igår och sa att de inte kommer resa till Egypten pga att de kidnappar alla kvinnor som inte bär någon form av slöja. Bashar är Alawai http://en.wikipedia.org/wiki/Alawi , alawiter har mycket goda relationer till Kristna och han ger de större frihet än någon annat land i MÖ. Dessutom så tror jag knappast situationen blir bättre om Bashar lämnar makten, om muslimska brödrarskapet tar över då lär det bli ett inferno i hela Syrien.

Jag är kristen och har släktingar,kusiner, vänner m.m i Syrien och just nu är det relativt lugnt där men det är mest fredagar då det blir uppror. (f ö är jag född och uppväxt i Sverige) Jag stödjer ingen grupp eller parti där men jag kan lova dig att ingen bättre president än Bashar kommer komma efter honom. Han är varken bra eller dålig, men för just kristna är det bättre om han stannar

Sen vet vi de flesta att allt detta som sker i MÖ är strageti planerad i flera år med bla USA och Israel i spetsen om hur de ska kunna erövra hela MÖ, det är ingen hemlighet och det vet Bashar och jag hoppas att han inte ger upp och vågar slåss mot dessa påtryckingar.

USA och ISRAEL har planerat detta väldigt länge och testade det på Iran men det funkade inte så nu är det arabernas tur och kommer de kristna i kläm struntar de fullständigt i för att de är araber.Hade det varit vita bosättare i Syrien hade USA/ISRAEL backat angående för då hade protester i västvärlden uppstått.
2011-04-25, 20:36
Medlem
Madagascars avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av avicenna
USA och ISRAEL har planerat detta väldigt länge och testade det på Iran men det funkade inte så nu är det arabernas tur och kommer de kristna i kläm struntar de fullständigt i för att de är araber.Hade det varit vita bosättare i Syrien hade USA/ISRAEL backat angående för då hade protester i västvärlden uppstått.

Kan ni utveckla era tankar om USA och Israel? Länka gärna till material som stöder era åsikter.

-----------------

MB har uppdaterat antalet döda i Daraa idag:
40 dead in Daraa following vicious attack by army tanks
http://www.ikhwanweb.com/breakingNews.php

Så här skriver guardian idag;
"-- Syrian troops and tanks have entered the city of Deraa, where the protests against the Assad regime began last month. Troops reportedly opened fire randomly on people and made arrests. Accounts of the death toll varied but most agreed that it ran into double figures with some activists putting the number killed at 25. Mobiles and landlines have reportedly been down in the city since midnight. The Syrian government said protesters were trying to establish an Islamic state in Deraa.

• The Syrian government has closed the border crossing with Jordan in Deraa and the other border crossing with its neighbour in Nassib on the Syrian side, according to a Jordanian official. The official told Reuters the "timing is related to what appears to be a major security operation that is taking place right now".

• Syrian security forces and gunmen loyal to President Bashar-al-Assad have stormed the large Damascus suburb of Douma, shooting at unarmed civilians and arresting residents, rights campaigners said. Insan says it understands that six people have been killed but it could not confirm the death toll. A resident told AP that at least five people were taken into custody and authorities cut internet and telephone lines. --"
http://www.guardian.co.uk/world/blog/2011/apr/25/libya-syria-middle-east-uprising-live

Jag tror inte det finns en enda utländsk journalist i Daraa. Och det finns inte många i Syrien som helhet. Om internet, mobiler och gränsen till jordanien är stängd är det väldigt osäkert vad som sker i Daraa. Jag följde MB:s rapportering om konflikten i Egypten tidigare i år och då var de trovärdiga.
Senast redigerad av Madagascar 2011-04-25 kl. 20:54.
2011-04-25, 21:17
Medlem
Självklart har stormakter som just USA och israel intresse av att se regimförändring
i Syrien pga geostrategiska intressen, Syrien är ett vitalt land i regionen gällande maktbalansen. Dock bör USA och Israel vara försiktiga med vad dem önskar sig..

När det gäller oppositionen, inte sagt att det inte finns en opposition i Syrien precis som i andra länder men denna är sannolikt mindre än folket som faktiskt stödjer sittande president. Utländska aktörer (stater/NGOS) eldar på konflikten och finansierar sannolikt en majoritet av det, tex genom att använda minoritetsgrupper (religionen spelar en annan mer framträdande roll än tex Egypten) som kan demonstrera, vandalisera, skapa upplopp och kanske väpnade konflikter etc försöker att destabilisera staten tills den slut faller. Denna "divide and conquer" teknik är något som USA och israel använt flera gånger, bla genom staten men även genom NGOs, dessa NGOs gör typ det CIA gjorde förr..

Nyligen uppdagades det även enligt Wikileaks att USA finansierar anti-regeringsgrupper emot Assad.

Wikileaks reveals U.S. funding anti-government Syrian groupshttp://www.haaretz.com/news/international/wikileaks-reveals-u-s-funding-anti-government-syrian-groups-1.356590

Stödet kommer sannolikt även från Saudiarabien med, likväl där av geostrategiska intressen...

A regime-linked Syrian website reports on a U.S.-Saudi plan to foment unrest and oust Bashar Assad through killings, mass demonstrations and arson, not unlike what is happening now
http://www.haaretz.com/print-edition/features/why-did-website-linked-to-syria-regime-publish-u-s-saudi-plan-to-oust-assad-1.352809
Senast redigerad av Ankan23 2011-04-25 kl. 21:29.
2011-04-25, 22:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ankan23
Självklart har stormakter som just USA och israel intresse av att se regimförändring
i Syrien pga geostrategiska intressen, Syrien är ett vitalt land i regionen gällande maktbalansen. Dock bör USA och Israel vara försiktiga med vad dem önskar sig..

När det gäller oppositionen, inte sagt att det inte finns en opposition i Syrien precis som i andra länder men denna är sannolikt mindre än folket som faktiskt stödjer sittande president. Utländska aktörer (stater/NGOS) eldar på konflikten och finansierar sannolikt en majoritet av det, tex genom att använda minoritetsgrupper (religionen spelar en annan mer framträdande roll än tex Egypten) som kan demonstrera, vandalisera, skapa upplopp och kanske väpnade konflikter etc försöker att destabilisera staten tills den slut faller. Denna "divide and conquer" teknik är något som USA och israel använt flera gånger, bla genom staten men även genom NGOs, dessa NGOs gör typ det CIA gjorde förr..

Nyligen uppdagades det även enligt Wikileaks att USA finansierar anti-regeringsgrupper emot Assad.

Wikileaks reveals U.S. funding anti-government Syrian groupshttp://www.haaretz.com/news/international/wikileaks-reveals-u-s-funding-anti-government-syrian-groups-1.356590

Stödet kommer sannolikt även från Saudiarabien med, likväl där av geostrategiska intressen...

A regime-linked Syrian website reports on a U.S.-Saudi plan to foment unrest and oust Bashar Assad through killings, mass demonstrations and arson, not unlike what is happening now
http://www.haaretz.com/print-edition/features/why-did-website-linked-to-syria-regime-publish-u-s-saudi-plan-to-oust-assad-1.352809

Mycket bra skriviet! Förhoppningsvis kan Assad stå emot dessa, därför är det ingen ide att tycka synd om de som gör upproret mot regimen när vi har fått se en snutt av sanningen. Jag har även hört på bla Syria Channel där en kvinna pratade om att de erbjöd hennes söner 5000 lire för att förstöra och bränna bilarna, det är bara sorgligt
2011-04-25, 22:48
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Mycket bra skriviet! Förhoppningsvis kan Assad stå emot dessa, därför är det ingen ide att tycka synd om de som gör upproret mot regimen när vi har fått se en snutt av sanningen. Jag har även hört på bla Syria Channel där en kvinna pratade om att de erbjöd hennes söner 5000 lire för att förstöra och bränna bilarna, det är bara sorgligt

Är det en statlig eller oberoende kanal?
2011-04-26, 12:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Är det en statlig eller oberoende kanal?

statlig. syria TV

Snackade med min kompis som tar handom flygbolag och biljetter till och från syrien, han sa att allt är lugnt där och att nu i Syrien har de börjat "operation rensning" dvs Daraa är isolerad från omvärlden och varenda liten jävel som är ute kommer skjutas till döds, Banias i Damaskus har redan rensats och nu är det Daraas tur för utrensnings. Detta gör Assad ifrån påtryckingar från invånarna i Syrien, de vet att de finns extremister i Daraa och de måste utplånas. Min kompis är uppväxt och född i Homs och han sa att alla som gör dessa uppror är knarklangare, de tar alla droger och är påverkade. Vad jag hört är de till Söndag så kommer denna "operation rensning" att bli klar och bli av med alla extremister. Dessutom så vet vi alla att Syrien har varit med värre tider, det här är en myckeeeett liten problem för staten Syrien, vi vet vad som hände i 80-talet och dessförr innan. Assad kan hantera dessa problem.

Jag ska dessutom resa till Syrien under sommaren och hoppas på en skön semester, tror inte de kommer bli några problem förhoppningsvis löses allt denna vecka.
2011-04-26, 13:03
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
statlig. syria TV

Snackade med min kompis som tar handom flygbolag och biljetter till och från syrien, han sa att allt är lugnt där och att nu i Syrien har de börjat "operation rensning" dvs Daraa är isolerad från omvärlden och varenda liten jävel som är ute kommer skjutas till döds, Banias i Damaskus har redan rensats och nu är det Daraas tur för utrensnings. Detta gör Assad ifrån påtryckingar från invånarna i Syrien, de vet att de finns extremister i Daraa och de måste utplånas. Min kompis är uppväxt och född i Homs och han sa att alla som gör dessa uppror är knarklangare, de tar alla droger och är påverkade. Vad jag hört är de till Söndag så kommer denna "operation rensning" att bli klar och bli av med alla extremister. Dessutom så vet vi alla att Syrien har varit med värre tider, det här är en myckeeeett liten problem för staten Syrien, vi vet vad som hände i 80-talet och dessförr innan. Assad kan hantera dessa problem.

Jag ska dessutom resa till Syrien under sommaren och hoppas på en skön semester, tror inte de kommer bli några problem förhoppningsvis löses allt denna vecka.

Jag fattar inte riktigt din analys. Tror att det är MB och islamistiska rörelser samt USA och Israel som står bakom upproren!?

Du verkar vara villig att offra mycket blod för att behålla status quo. Ser du inga genuina krav och möjligheter till en demokratisk utveckling i och med dessa uppror?
2011-04-26, 13:25
Medlem
Madagascars avatar
Mycket oklart läge just nu i Daraa. Jag hittar inga tillförlitliga källor därifrån. Här är löst twitter:

Khaledtron Khaled Akbik
RT @M_akbik: Jordan obeys Syrian regime & weakens the signal of Jordanian cell phones 2 prevent ppl in #Daraa from saying what's happening
7 minutes ago

mshayeb Malik Al-Shayeb
#Daraa resident says even the army seem to be in a state of panic, "not sure what they were told" he says #Syria
7 minutes ago

hamfarouk سوريا فقط الان
Many residents of Daraa confirmed that sound of heavy gun fire is increasingly getting louder especially at the south part of #Daraa city

hishamHhisham hishamهشام
RT @seekersk: Tens of bodies still in the streets including those of children,unretrieved because of snipers on building roofs #Daraa #Syria
33 minutes ago
Senast redigerad av Madagascar 2011-04-26 kl. 13:31.
2011-04-26, 15:04
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av griffen
Situationen i Libyen eskalerade pga Gadaffis våld mot demonstranterna till ett väpnat uppror, vilket inte ännu hänt i Syrien. Men förutsätt att läget skulle bli värre och omvärlden skulle ingripa om ett par månader eller så. Då skulle vi plötsligt få höra att det inte finns några bevis på att regimen slaktat oskyldiga, att oppositionen är en CIA-finansierad front för att störta den gode Assad, att osv osv. Dvs precis som det nu låter angående Libyen.

Jag startade den tråden, och jag minns hur vi alla upprördes över youtube-filmer och liknande som visade lemlästade lik från flygbombade människor efter att stridsflygplan bombat hela stadsdelar, vi tog del av rapporter om hur Gadaffis manar öppnat eld mot begravningståg i Bengzhai, bland mycket annat. Nu två månader senare sitter Ankan och andra användare och påstår att allt detta inte hänt. Allt bara för att alltid vara på motsatt sida som USA/NATO. Jag är själv en stark skeptiker till dessa länders intentioner, men här är det helt klart så att damned if you do, damned if you don't. Ingriper man får man skit. Ingriper man inte får man ändå skit.

Ett stort fett Word på detta. Det känns tyvärr rätt meningslöst att försöka bli klokare på denna konflikt (eller tyvärr nästan vilken konflikt som helst) på Flashback PU.

Det man kan konstatera är att de av Syriens kristna som sitter och skriver här ligger på Goebbels-nivå i medmänsklighet, fler än en tycker det är bra med generella massakrer à la utrotning på folk som protesterar mot den nästan 50 år gamla diktaturen.

Det som händer nu har självklart kraftigt försvagat Assads ställning oavsett hur det slutar, och regimen har som väntat visat sig vara den mest hänsynslösa av alla i arabvärlden. Som i alla andra länder avgörs allt även i Syrien av om delar av statsmakten byter sida. Det var väl två ministrar som avgick i helgen, så läget lär vara allt annat än lugnt i Camp Assad just nu. Och en lång tid framöver, om den överlever.
2011-04-26, 15:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Jag fattar inte riktigt din analys. Tror att det är MB och islamistiska rörelser samt USA och Israel som står bakom upproren!?

Du verkar vara villig att offra mycket blod för att behålla status quo. Ser du inga genuina krav och möjligheter till en demokratisk utveckling i och med dessa uppror?

Snälla kära lilla du, det finns inget land i MÖ som har demokrati eller kommer någonsin få det, försök få in det i era hjärnor. Det är USA och Israel som är bakom dessa uppror inte bara i Syrien utan i hela MÖ. Det är inte vanliga människor som kräver Assad avgång utan det är ett par pundare och narkomaner som får betalt av vissa personer för att göra dessa förstörelser. Statusen bland alla i Syrien är stabil, deras ekonomiska situation är säkert inte den bästa men den gör så att de lever för dagen och de har fått deras reformer som de krävt. Assad har tom åkt till Daraa och försöker och se vad de vill ha för reformer inte en gång utan 2, utan framgång. När de finns ett par pundare som vill förstöra för andra så ska man trycka ner de, och det är efter invånarnas begäran att extremisterna måste bort!

De finns skillnad på en harmonisk fredlig demonstration och destruktiv där man är endast ute efter att förstöra landet. Men NI som inte har bra koll på Syrien och hur det är där kommer självklart lyssna och tro på allt som sägs i media, för att NI inte vet hur det är där, hur det ser ut där, och hur BRA människorna har det där trots allt. De finn skillnad på Syrien och Egypten, de finns skillnad på Syrien och Libyen, försök fatta det.

Om det var en fredlig demonstration utan förstörelse så skulle jag inte ens skriva och argumentera här, men när folk och speciellt pundare och narkomaner som får betalt för att förstöra så rinner bägaren över. Varför är det inte demonstrationer i Aleppo t.ex? Jo för de har fått vad de vill ha, Assad har mött Aleppo och försöker få in de reformer de krävt, de är inte så i Daraa t.ex
2011-04-26, 15:43
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Snälla kära lilla du, det finns inget land i MÖ som har demokrati eller kommer någonsin få det, försök få in det i era hjärnor. Det är USA och Israel som är bakom dessa uppror inte bara i Syrien utan i hela MÖ. Det är inte vanliga människor som kräver Assad avgång utan det är ett par pundare och narkomaner som får betalt av vissa personer för att göra dessa förstörelser. Statusen bland alla i Syrien är stabil, deras ekonomiska situation är säkert inte den bästa men den gör så att de lever för dagen och de har fått deras reformer som de krävt. Assad har tom åkt till Daraa och försöker och se vad de vill ha för reformer inte en gång utan 2, utan framgång. När de finns ett par pundare som vill förstöra för andra så ska man trycka ner de, och det är efter invånarnas begäran att extremisterna måste bort!

De finns skillnad på en harmonisk fredlig demonstration och destruktiv där man är endast ute efter att förstöra landet. Men NI som inte har bra koll på Syrien och hur det är där kommer självklart lyssna och tro på allt som sägs i media, för att NI inte vet hur det är där, hur det ser ut där, och hur BRA människorna har det där trots allt. De finn skillnad på Syrien och Egypten, de finns skillnad på Syrien och Libyen, försök fatta det.

Om det var en fredlig demonstration utan förstörelse så skulle jag inte ens skriva och argumentera här, men när folk och speciellt pundare och narkomaner som får betalt för att förstöra så rinner bägaren över. Varför är det inte demonstrationer i Aleppo t.ex? Jo för de har fått vad de vill ha, Assad har mött Aleppo och försöker få in de reformer de krävt, de är inte så i Daraa t.ex

Tagga ner lite. Jag har bara ställt ett par frågor och visat på intresse. Det är troligen kontraproduktivt att ta ut din frustration för att ANDRA inte förstår att det finns skillnad på dessa länder på MIG!? Inte fan får jag lust att lära mig mer om situationen i Syrien om man man blir bemött så som du bemöter mig, "snälla kära lilla du", "försök fatta det".

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in