2004-09-22, 12:44
Citat:
Ursprungligen postat av prettygirl
Ett foster saknar medvetande, alltså har denne ingen aning om att hon/han lever. Man har ju inget minne av sin tid som foster eller människa förrän några år inpå livet... Kan detta klassas som liv, då man inte är medveten om att man lever?
Har du något minne av senaste kväll då du låg avslocknad efter att ha dragit en sixpack för mycket? Nej, tänkte väl det. Med andra ord, att du inte minns något av en tid betyder inte att du inte var medveten då.
Det borde väl go without saying, att även om ett foster skulle vara medvetet skulle det inte ha ett lika utvecklat minne.
För min del tycker jag problematiken ligger i att det i slutändan är omöjligt att veta exakt när medvetandet tillkommer. Medvetande är inget man kan mäta på något sätt, det enda man kan känna är sitt eget medvetande. På basen av det utgår vi ifrån att människorna i vår omgivning har medvetanden, eftersom vi inte ser någon orsak varför de skulle skilja sig från oss på den punkten.
Därför kan man väl lungt säga, att varje abort medför en risk att begå mord (egentligen är det ju antingen ett mord eller inte utan någon slumpfaktor involverad, men eftersom vi inte vet hur det är kan vi likaväl betrakta det som en sannolikhet).
Man måste helt enkelt väga risken att begå mord mot de negativa konsekvenser en oönskad förlossning medför. Med tanke på att man kan ge bort barnet för adoption kvarstår alltså risken för mord på ena sidan och några månaders besvär, av vilka ett mord verkar vara en betydligt större tragedi om ni frågar mig. Därför skulle jag själv inte helt förbjuda abort, men dra ner tidsgränsen ordentligt (eftersom ju "sannolikheten" för medvetande och därmed risken för mord ökar ju längre man väntar). Behöver man 18 veckor tid att fundera på saken är man ändå troligen av den typen som skulle bittert ångra aborten senare.