2004-09-22, 12:44
Medlem
Himmelwagens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prettygirl
Ett foster saknar medvetande, alltså har denne ingen aning om att hon/han lever. Man har ju inget minne av sin tid som foster eller människa förrän några år inpå livet... Kan detta klassas som liv, då man inte är medveten om att man lever?

Har du något minne av senaste kväll då du låg avslocknad efter att ha dragit en sixpack för mycket? Nej, tänkte väl det. Med andra ord, att du inte minns något av en tid betyder inte att du inte var medveten då.

Det borde väl go without saying, att även om ett foster skulle vara medvetet skulle det inte ha ett lika utvecklat minne.

För min del tycker jag problematiken ligger i att det i slutändan är omöjligt att veta exakt när medvetandet tillkommer. Medvetande är inget man kan mäta på något sätt, det enda man kan känna är sitt eget medvetande. På basen av det utgår vi ifrån att människorna i vår omgivning har medvetanden, eftersom vi inte ser någon orsak varför de skulle skilja sig från oss på den punkten.

Därför kan man väl lungt säga, att varje abort medför en risk att begå mord (egentligen är det ju antingen ett mord eller inte utan någon slumpfaktor involverad, men eftersom vi inte vet hur det är kan vi likaväl betrakta det som en sannolikhet).

Man måste helt enkelt väga risken att begå mord mot de negativa konsekvenser en oönskad förlossning medför. Med tanke på att man kan ge bort barnet för adoption kvarstår alltså risken för mord på ena sidan och några månaders besvär, av vilka ett mord verkar vara en betydligt större tragedi om ni frågar mig. Därför skulle jag själv inte helt förbjuda abort, men dra ner tidsgränsen ordentligt (eftersom ju "sannolikheten" för medvetande och därmed risken för mord ökar ju längre man väntar). Behöver man 18 veckor tid att fundera på saken är man ändå troligen av den typen som skulle bittert ångra aborten senare.
Citera
2004-09-22, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hagridden
Jag tror att ingen får ihop det här om man inte accepterar att livet börjar vid befruktningsögonblicket.
Jag får ihop det alldeles utmärkt att livet inte börjar vid befruktningsögonblicket. Ett embryo är inte vid medvetande, det är en tabula rasa. Ett foster är inte heller vid liv enligt den definitionen men här träder identifieringsprocessen igång. Tittar du på ett ultraljud där fostret har fått små tår och fingrar och får höra hjärtdunket känner du direkt att det är en humanoid varelse, du identiferar dig med den och klassar den som liv.

De som säger att livet startar vid sammansmältningen resonerar så grund av vad embryot kan bli, en människa. Tänker man så kan du inte komma ifrån att då har människan inte rätt att jaga mygg ens. Om några miljoner år kanske de evolveras till supermygg med en intelligens vida överskridande vår. Du vet inte om det kommer att bli så eller ej. Enligt ditt resonemang får vi inte chansa med något levande ting.
Citera
2004-10-04, 20:02
Medlem
Himmelwagens avatar
För bövelen, här hittar man den enda seriösa och totalt kliché-fria abortdiskussionen man kommit över under sin tid som nätsurfare, och så avtar topicen när jag hoppar in. Har ingen något att tillägga eller kritisera i mina funderingar?
Citera
2004-10-04, 20:06
Medlem
Nadines avatar
Jag tycker inte det är ett liv föränns barnet är fött....
Citera
2004-10-04, 21:09
Medlem
farbror einars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nadine
Jag tycker inte det är ett liv föränns barnet är fött....
Hur tappad är du då?
Så du menar att ett foster som är 39 veckor gammal som bara väntar på att komma ut inte är ett liv?
Jag kan tala om att detta "ickeliv" har hjärta,lungor,ögon mm mm ja allt som du har har även detta "ickeliv".

Hur fan tänker du människa? :mad:
Citera
2004-10-04, 22:22
Medlem
rashbans avatar
Alltså, rent tekniskt sett så lever ju spermier och ägg också, de tar upp socker och får ut energi, reglerar vad som kommer in och ut ur celler o.s.v, precis som encelliga organismer. Däremot kan de inte föröka sig på egen hand, men hittade man något som var ens i närheten av en mänsklig cell på någon annan planet skulle man definitivt kalla det liv. Får man inte döda något annat levande blir det ju olagligt att runka (spermierna dör ju när näringen tar slut), för att inte tala om ondskan i att ha ett fungerande immunförsvar! Nåja, man måste alltså komma på vad som är mänskligt liv och vad som inte är det. Personligen anser jag att gränsen går när fostret kan klara sig utanför livmodern, vilket borde vara runt vecka 20.
Citera
2004-10-04, 22:59
Medlem
Nadines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror einar
Hur tappad är du då?
Så du menar att ett foster som är 39 veckor gammal som bara väntar på att komma ut inte är ett liv?
Jag kan tala om att detta "ickeliv" har hjärta,lungor,ögon mm mm ja allt som du har har även detta "ickeliv".

Hur fan tänker du människa? :mad:

okej haha jag kanske uttryckte mig fel...
Menar att man har inget medvetande när man ligger i magen. Det spelar ingen roll. Först när barnet är fött då spelar det roll. I magen hör barnet till mamman, det är mammans val om hon vill ta bort det eller inte.
Citera
2004-10-05, 09:20
Medlem
Hagriddens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himmelwagen
För min del tycker jag problematiken ligger i att det i slutändan är omöjligt att veta exakt när medvetandet tillkommer. Medvetande är inget man kan mäta på något sätt, det enda man kan känna är sitt eget medvetande. På basen av det utgår vi ifrån att människorna i vår omgivning har medvetanden, eftersom vi inte ser någon orsak varför de skulle skilja sig från oss på den punkten.

Därför kan man väl lungt säga, att varje abort medför en risk att begå mord (egentligen är det ju antingen ett mord eller inte utan någon slumpfaktor involverad, men eftersom vi inte vet hur det är kan vi likaväl betrakta det som en sannolikhet)..

Du sätter fingret på en intressant sak. De mest religiösa människorna och abortmotståndarna har i vissa fall inget emot att man stänger av en järndöds respirator. Motiveringen är att personen inte skulle klara sig utan respiratorn. Nu går det inte att jämföra med att avlägsna ett foster rakt av men är intressant för här definierar man död med saknad av medvetenhet.

Du har rätt i att det är konstigt att den här debatten inte förekommer oftare. Men i ett feministiskt land där fokusen ligger på mäns våld mot kvinnor och inte kvinnors våld mot foster och män är det kanske inte så konstigt. Hur många ungdomar har idag alvarligt tänkt över den här frågan? Förvånansvärt få med tanke på hur lätt det är att frågan kan bli aktuell i deras eget fall.

Problemkomplexet i abortfrågan är att det går att närma sig den vetenskapligt, moraliskt och religiöst.
Citera
2004-10-05, 09:49
Medlem
farbror einars avatar
Citat:
okej haha jag kanske uttryckte mig fel...
Menar att man har inget medvetande när man ligger i magen. Det spelar ingen roll. Först när barnet är fött då spelar det roll. I magen hör barnet till mamman, det är mammans val om hon vill ta bort det eller inte.
Du lilla vän LÄS PÅ.
Foster uppfattar ljus,röster,smaker redan i magen så nog fan har dom ett medvetande.

Face the fact liksom.
Ett foster är ett liv vare sig du vill eller inte.
Citera
2004-10-05, 11:08
Medlem
Nadines avatar
Citat:
Du lilla vän LÄS PÅ.
Foster uppfattar ljus,röster,smaker redan i magen så nog fan har dom ett medvetande.

Face the fact liksom.
Ett foster är ett liv vare sig du vill eller inte.

Jaja. ett liv. Men minns du något av när du låg i magen?
Det är skillnad på att göra abort o döda barnet när det är fött, kommit bort från mamman och andas luft och får se saker.

Så länge barnet är i magen tillhör det mamman. Hon har rätt att göra vad hon vill med sin kropp och hon ska även få göra abort.

Men ett fött barn...näe.
Citera
2004-10-05, 11:49
Medlem
farbror einars avatar
Citat:
Jaja. ett liv. Men minns du något av när du låg i magen?
Det är skillnad på att göra abort o döda barnet när det är fött, kommit bort från mamman och andas luft och får se saker.

Så länge barnet är i magen tillhör det mamman. Hon har rätt att göra vad hon vill med sin kropp och hon ska även få göra abort.

Men ett fött barn...näe.
Hmmm ok din åsikt är registrerad hos mig.
Tycker likt förbannat att du är helt snett ute.
Citera
2004-10-05, 17:33
Medlem
Nadines avatar
Citat:
Hmmm ok din åsikt är registrerad hos mig.
Tycker likt förbannat att du är helt snett ute.

okej, bra.

Men du tycker det är rätt att kvinnan ska tvingas till att föda ett barn hon inte vill ha?

I det fallet tycker jag att kvinnan självklart ska få göra abort, både för barnets och sitt eget bästa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in