Citat:
Ursprungligen postat av Lash0
Hur menar du att det är inkonsekvent? Jag har inte den minsta svårighet att förstå dem, och jag är ändå både för abort och mot dödstraff.
Det här är lite OT så jag ska fatta mig kort: Det finns fall där abortläkare har blivit mördade, enligt en i mina ögon minst sagt förvirrad moralfilosofi. Dylikt är gravt irrationellt jämte inkonsekvent, det måste du väl ändå medge?
Citat:
Ursprungligen postat av Viktoria
Gravida kvinnor håller nog inte med dig där, när de känner livet i magen röra sig och sparka långt innan vecka 22. Menar du att barnet skulle vara dött innan, eftersom det inte är ett liv?
Nej, det menar jag inte. Barnet
kommer att dö om det vistas utanför livmodern innan en viss tidpunkt. Lungorna funkar inte. Jag lägger inga känslomässiga aspekter på det hela, jag menar bara att om man ska göra en gränsdragning så är den medicinska den som förefaller mig rimligast.
Men jag förstår ditt tänk. Den poäng jag misslyckades att få fram i mitt tidigare inlägg är givetvis att myntet har två sidor: efter att den här gränsen passerats ska abort vara strängt olagligt och medföra åtal för 'vållande till annans död'. Men innan... nej.