2004-10-13, 00:38
Citat:
Ursprungligen postat av Himmelwagen
Du vet väl, att ifall du inte kan nämna nån orsak till att jämförelsen är dum, då har ditt påstående noll debattvärde.
Min point var inte att direkt överföra situationen om siamesiska tvillingar till situationen foster/moder.
Min point var att visa, att "Kvinnan har rätt att bestämma över sin egen kropp" är inget sakargument överhuvudtaget, och endast detta inte räcker till en motivering av abort.
Min point var inte att direkt överföra situationen om siamesiska tvillingar till situationen foster/moder.
Min point var att visa, att "Kvinnan har rätt att bestämma över sin egen kropp" är inget sakargument överhuvudtaget, och endast detta inte räcker till en motivering av abort.
Din jämförelse var så dum att det räckte med att säga precis det jag sa.
Angående din "point" så har jag iaf gett min åsikt i ämnet utan att överhuvudaget nämna kvinnors rätt att bestämma över sin egen kropp!
Men nog finns det folk som baserar sin åsikt om abort enbart av den anledningen, men jag ser inget fel i det, även ifall jag tycker om att tänka ett steg längre.
Ifall du nu hävdar att argumentet "Kvinnan har rätt att bestämma över sin egen kropp" är ogiltigt så måste du tänka på konsekvensen av det innebär, dvs att kvinnan inte har rätt att bestämma över sin egen kropp! Vad betyder detta isåfall?
Om vi nu ponerar att kvinnor inte har rätt till abort, men i övrigt har rätt att bestämma över sin kropp, vad hindrar dom ifrån att supa varje dag, använda sig av konstiga dieter eller på något annat sätt skada fostret och öka chansen för missfall, både medvetet och omedvetet?
Nu har du två svarsalternativ:
1) Ifall du nu säger att det finns något som hindrar dom från detta, vart går isåfall gränsen till vad kvinnor får och inte får göra under sin graviditet? Vem ska kontrollera detta, och hur ska detta vara praktiskt genomförbart? Ska det ge rättsliga påföljder?
2) Ifall du säger att det inte finns något som hindrar kvinnor från att göra vad dom vill under sin graviditet, då finns det inget som hindrar kvinnor från att utföra en icke-klinisk abort i praktiken, alternativt skada sin foster svårt under graviditeten, vilket kanske blir resultatet av att tvingas genomföra en graviditet man inte tar seriöst.
Nu ska det bli riktigt intressant med ett svar från FBs "pro-life" lobby...