Citat:
Ursprungligen postat av Megatron
Oj oj vilken reaktion!

.
Tja, jag tröttnar på dina hånfulla kommentarer, i synnerhet som du inte vet någonting om det du skriver. Du kastar sten i glashus
Citat:
Jo hyrorna i Hammarby sjöstad ligger kring 13 400 kr för en tre. Inga konstigheter.
6700 kr ligger de definitivt inte på. Speciellt om grannen sålde liknande för 5 miljoner.
Eftersom du inte kan förstå det du läser ska jag förklara det igen för dig. På ett om möjligt ännu enklare sätt:
Övernattningslägenheten i Hammarby är en
bostadsrättslägenhet. Det är alltså
inte en hyresrätt. Om du önskar kan jag närmare beskriva skillnaden på dessa boendeformer.
En bostadssrätt betalar man inte hyra för, men en
avgift till föreningen. En avgift till föreningen om 13 400 kr i månaden för en bostadsrättstrea är det visst konstigheter med. Orimligt högt. Då vore det mer rimligt att hela avgiften till föreningen låg på 6700 kr som är den ersättning som Billström får för sitt boende. Detta skulle då kunna innebära att han får full ersättning för en lägenhet där frun är skriven och då är det ju ett Juholtfall. Men, återingen, det framgår inte tydligt att så är fallet och inga krav riktas på att han ska betala tillbaka hälften, vilket tyder på att det är en annan slags ersättningsform i detta fall.
Citat:
Ersättning för dubbelt boende fungerar så att riksdagen står för lägenheten i Stockholm för att man ska kunna övernatta nära jobbet. Det ska inte vara mindre fördelaktigt för politiker som inte har sin hemvist i Stockholm. Men du funderade lite över ifall de betalde lägenheten i Malmö!? Hur tänker du då? Varför skulle de betala för hans "riktiga" hem?.
Att det är riksdagen som står för notan har inte klargjorts, hänvisa gärna till den uppgiften så kan något av mystiken lätta. Det kan vara regeringskansliet, eftersom han är en minister.
Om det handlar om halva kostnaden för Stockholmslägenheten så är det märkligt mycket pengar. Det finns ju ett liknande fall. Annie Lööf fick halva sin avgift till föreningen betald av riksdagen, och det hon fick var 2000 kronor i månaden (hälften av avgiften till föreningen på 4000 kr, räntekostnaden ersätts naturligtvis inte).
Eftersom det tycks vara mer än hälften av avgiften till föreningen i Billströms fall, så är ju frågan - vad mer får han ersättning för? Är det den totala boendekostnaden i Stockholm, är det kanske rentav Malmölägenheten? Kanske är det en delersättning för den totala boendekostnaden (båda lägenheterna). Börjar det gå upp ett ljus kring oklarheterna nu, även för dig?
Citat:
Min poäng är, då han uppenbarligen inte har tagit ut full ersättning för lägenheten, att eftersom hans barn även bor där så blir det lite problematiskt. Det är ju inget som skattebetalarna borde stå för. Nu tror jag att reglerna säger att det är helt okej. Men hur är det, som borgarna brukar säga, rent "moraliskt"?
Är det verkligen så att han inte får full ersättning för lägenheten? Nåväl, rent moraliskt vore det bra att veta exakt vad det här handlar om för ersättning, vad han får sitt bidrag för.
Själv tycker jag att det är fel att begära ersättning för en lägenhet som ens partner bor permanent i och man själv ofta bor i, det är knappast poängen med ersättning för dubbelt boende att man ska få sitt boende med sin partner betalt. Så då borde inte Juholt ens få sitt halva bidrag, som han nu får, och inte Billström heller (om det nu är det han får).