Citat:
Ursprungligen postat av O'bama
Det var som tusan. Synsk!
Nej, men duktig på att dra slutsatser från tillgänglig data.
Kolla upp hur allvarlig den tredje värsta olyckan var så kommer du att förstå.
Citat:
Kan du utveckla det lite, eller är det bara ett av dina tyckanden? Jag menar att argumentet att försvara någonting dåligt med att det minsann är dåligt på andra ställen är barnslig argumentation.
Citat:
Det är en logik på dagisnivå och en argumentationsteknik för idioter.
Nu i efterhand kan jag erkänna att det var dumt att jag sjönk till din nivå.
Jag skrev mitt argument mycket väl meningen efter, men konstigt nog så har du valt att ignorera det.
Citat:
Ska man se på det strikt medicinskt så är joniserande strålning alltid farlig och oönskad. Sen ökar naturligtvis risken för skador om strålmängden ökar
Naturligtvis ökar risken för skador. En vaken läsare kunde dock ha förstått att jag avser signifikanta skador, det blir så jobbigt att skriva i varje mening.
Om du äter en banan så ökar risken för strålskador...
Citat:
Det var precis min poäng. Varför hänga upp din "debatt" på någonting så självklart. Det är som att slå in öppna dörrar.
Borde jag basera min debatt på hörsägen istället? Iofs verkar det vara populärt hos vissa...
Bara för att något man försöker förklara grundar sig på etablerad forskning gör det inte ointressant.
Poängen av min debatt är definitivt inte självklart för alla.
Citat:
Jag är övertygad om motsatsen. Du tänker att låga bakgrundsnivåer endast ökar från jättelite till fortfarande jättelite genom det nettotillskott som katastrofen i Fukushima har tillfört och tillför. Men om du ser till en procentuell förändring istället så kanske du får ett annat perspektiv.
Om du pratar i hela världen så är det inte ens statistiskt mätbart.
I japan kan jag gott tänka mig att det blir mätbart i vissa områden.
Antagligen har jag en lite annan syn på saken, då jag inte ser en 10% ökad cancerfrekvens som en katastrof.
Citat:
Ursprungligen postat av Polox
Tepco själva har meddelat att man inom ett par års sikt kommer att permanent bygga in reaktorruinerna.
Jag kan inte hitta någon källa till detta, är du säker på att du inte misstar dig med tyginkapslingen dom ska bygga?
I vilket fall som helst så är en sarkofag en bra lösning om den behövs.
Citat:
Analytiska har den japanska grupp läkare varit som nu konstaterat att lokalbefolkningen erhållit en intern exponering på över 3 mSv under 2 månader i vår (tre gånger över gränsvärdet per år för civila)
Det är bra att dom gör mätningar, nu är det upp till oss att analysera situationen.
Gränsvärdet för civila är extremt lågt, det är satt bara för att företag inte ska kunna skarva med säkerhet.
Gränsvärdet för kärnarbetare innan olyckan var på 100mSv per år.
Detta utan skadliga effekter.
Citat:
milsbreda obeträdbara ingenmansland är tydligen en landskapsbild som vi får börja vänja oss vid
Man kommer inte att behöva ha zonen avspärrad i hundratusentalsår.
Redan idag kan man öppna upp delar av Tjernobyl.
Citat:
Ursprungligen postat av Alkemi
Den nya reaktordesignen vid fast-breeder reaktorn i Monju stod still i 14 år p.g.a. fel och sedan tappade man en pryl på 3 ton ner i reaktorn så då blev det stopp igen efter 3 månaders drift. I och för sig fick man nu upp den igen efter ett år, men säkerhetstänket går inte åt rätt håll.
http://www3.nhk.or.jp/daily/english/24_10.html
Jag förstår inte vad du vill ha sagt med detta?
Konstruktionsolyckor i en experimentiell reaktor som inte har orsakat personskador eller utsläpp.