Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Ja tycker det borde finnas någonstans där man kan se spridningen i vattnet. Om den bilden var spridning av plankton, så kan den ändå säga något om möjligheterna för det radioaktiva materialets spridning.
När man pratar om spridning av radioaktivt material - tänker de flesta på spridningen i luften. Spridning i vatten är mindre vanligt att prata om. (och jag har inte hört om det tidigare)
Eftersom vatten är ungefär tusen gånger tätare medium, så sker spridningen mycket långsammare.
Om det är någon som har en spridningsgraf, så skulle det vara intressant.
Jag har letat men hittar bara olika varianter på den simulering som du länkade till.
Möjligen kan det vara så här:
- När det gäller bestående problem så är det Cesium137 som är av intresse eftersom det har längst halveringstid.
- Om jag förstått rätt så spreds det mesta av denna isotop med rökmolnet från branden, och under branden blåste det in mot land. Därför hamnade den absoluta majoriteten av Cesium137 på landbacken.
Sen är det väl också så här:
- Det som ramlar ned på land hamnar i ett tunt skikt på någon meter eller mindre. Det som ramlar ned över en ocean sprids med tiden över hela djupet, som kan vara flera tusen meter. Därmed blir koncentrationen mindre. Dessutom fördelas det jämnare över havsytan.
Jag vet inte, men skulle gissa, att bortsett från området närmast verket (25-km-zonen) så är halterna i havet mycket låga.