Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Du tycker jag tramsar. Jag försökte sarkastiskt visa att jag tyckte det var uselt argumenterat att insinuera att 100mSv inte är så illa genom att jämföra med 5 Sv som DÖDAR 50%.
Vidare var det en som uppmätt 182 mSv
Vidare har man höjt maxdosen från 100mSv till 250mSv. Att man har höjt nu är en skam! Folk har tagit jobb och utbildat sig i branshen och trott att max de kunde få enligt japansk lag är 100mSv. Sen händer något skit, så höjer de gränsen. WTF!
Vidare, vet du, precis som jag, att Tepco har erkänt att man inte har haft tillräckligt med dosimetrar till alla, så det får betraktas som okänt hur höga doser vissa fått.
250 mSv är fortfarande en mycket låg dos. Helt enkelt för att säkerhetsmarinalerna är så oerhört stora i allt som har med kärnkraftsindustrin att göra. Det är bra, och så ska det vara.
Wikipedia ger vid handen att det finns delar av Iran, Indien och Europa där man får 50 mSv/år bara genom naturlig bakgrundsstrålning. Bo där, och du får i dig kanske 3-4 Sv under en livstid, dvs 15 ggr mer än den nu höjda gränsen för Fukushima-arbetarna.
http://en.wikipedia.org/wiki/Sievert#Dose_examples
Naturligtvis finns en visst förhöjd risk för cancer. Denna ökade risk är 0.04% per rem för strålning man får på sig under en lång tid, och 0.08% per rem vid akut bestrålning. En rem är 10 mSv.
http://www.physics.isu.edu/radinf/risk.htm
Fukushima-arbetarna får alltså ackumulera 250 mSv, vilket alltså ger mellan 1-2% ökad risk för cancer. Man ska sätta detta i relation till att ca 30% får cancer ändå. Så en eventuellt ökad frekvens av cancer kommer inte ens vara möjlig att särskilja hos dessa arbetare, även om varenda en skulle få maxdosen 250 mSv, vilket ju inte är fallet....
Platserna i Indien, Iran, Europa där du får i dig 3-4 Sv under en livstid ger 14% ökad risk för cancer. Så om man bor där så borde ungefär 50% fler få cancer, dvs ca 45% istället för 30%.
Bara för att sätta saker i sitt perspektiv, det är knappast "mänskliga robotar" vi talar om här.. eller hur...