2011-04-12, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av E.Merckx
Det är bara att läsa manualen för INES skalan om du nu orkar det.

Varför dessa ständiga sarkasmer??
Självklart orkar jag läsa manualen!

Jag ställde en fråga om källhänvisning, och har fått ett bra svar .
(jag hade bara tidigare sett "populär-versionen" av INES-skalan, och där står inget om utsläppsnivåer)

/T
Citera
2011-04-12, 20:43
Medlem
Jag halvsåg Rapport på tv:n och vill veta om jag hörde rätt med hjälp av er.
Jag tyckte att någon japansk man, som verkade ha en presskonferens , sa att "baserat på uppgifter från den 18:e mars har de nu uppgraderat till en 7a på INES-skalan"

Har jag uppfattat det rätt?
Om det är så långt efter data och uppgifter kommer fram och kontrolleras så vill jag verkligen veta hur det ligger till idag.
Citera
2011-04-12, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av E.Merckx
Det är bara att läsa manualen för INES skalan om du nu orkar det.

2.2.2.Definition of levels based on activity released2
Level 7
“An event resulting in an environmental release corresponding to a quantity of radioactivity radiologically equivalent to a release to the atmosphere of more than several tens of thousands of terabecquerels of 131I.”

http://www-pub.iaea.org/MTCD/publications/PDF/INES-2009_web.pdf

Edit: Quark var före.

Förutom defintionen av INES-skalan så fanns det även en bra tabell på sidan 157, som kan användas för att räkna ut stråldos från markkontamination av olika ämnen.
Citera
2011-04-12, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bubbahubba
Jag halvsåg Rapport på tv:n och vill veta om jag hörde rätt med hjälp av er.
Jag tyckte att någon japansk man, som verkade ha en presskonferens , sa att "baserat på uppgifter från den 18:e mars har de nu uppgraderat till en 7a på INES-skalan"

Har jag uppfattat det rätt?
Om det är så långt efter data och uppgifter kommer fram och kontrolleras så vill jag verkligen veta hur det ligger till idag.

Det låter inte helt orimligt, man baserade 7:an på luftbruna utsläpp och det största mängden av det såg vi under den första veckan. Dom har gjort en grov uppskattning utifrån all data de har kunnat sammanställa vilket tar tid, men människor "in the know" har säkert känt till det mer än ett par dagar.

Personligen misstänker jag att utsläppet i havet kommer bli mångfaldigt större dock. "Men det spär ut sig" som kramarna alltid maniskt ska hävda. ;D
Citera
2011-04-12, 21:46
Medlem
Jag undrar bara var alla tomtar från förr i tråden som absolut skulle kväsa diskussionen och hävda att det minsann inte var någon fara med Fukushima Daichii har tagit vägen.
Citera
2011-04-12, 22:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Orax
Dessa tomtar är inte så många utan ett fåtal med flera konton, tröttnar 1-2 st av dem så försvinner "många". Dock kan inlägg som ditt trigga dem igen, speciellt stortrollet, så njut av den öppna nivån i det tysta.

Det finns ju inte så mycket att skriva om längre. Arbetet på kraftverken går vidare och inget alarmerande händer. Inte ens koldioxidens vänner här i tråden lyckas ju skrapa fram några engagerade rubriker.
Nån stolle orkar man ju inte ens svara på hans inlägg, och några andra är ju bara roande med sina patetiska försök att skapa rubriker. Pu och farliga grönsaker i Europa var det väl nu senast..
Inget som kommer från Fukushima i varje fall.
Citera
2011-04-12, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ubbe11
Det finns ju inte så mycket att skriva om längre. Arbetet på kraftverken går vidare och inget alarmerande händer. Inte ens koldioxidens vänner här i tråden lyckas ju skrapa fram några engagerade rubriker.
Nån stolle orkar man ju inte ens svara på hans inlägg, och några andra är ju bara roande med sina patetiska försök att skapa rubriker. Pu och farliga grönsaker i Europa var det väl nu senast..

Inget att skriva om?

INES uppgraderas till 7 - samma som Tjernobyl - nej det har väl inget nyhetsvärde?
Citera
2011-04-12, 22:24
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Nya mätningar av havsvatten utanför F1.

http://www.tepco.co.jp/en/press/corp-com/release/11041210-e.html
http://www.tepco.co.jp/en/press/corp-com/release/betu11_e/images/110412e9.pdf

Jag har bekymrat mig länge för utsläppen av Cs-137 och jag är fortfarande rädd för att F1 läcker mycket Cs-137 trots den stoppade läckan. Det är t o m svårt från graferna att påstå att trenden är nedåtgående.

Som jämförelse så ligger de vanliga nivåerna Cs-137 i japanska kustvatten på 1-3uBq/cm3 och "the limit" för utsläpp från F1 ligger på 0.09Bq/cm3. Och fisk "får inte säljas" som håller mer än 500 Bq/kg.

Fortfarande uppmäts t ex 1.2 Bq/liter på avståndet 16 km från F1. Fiskegränsen ligger på 20-km från F1.

EDIT:
Exempel på att bioackumuleringen av Cs-137 kan vara 2 för fisk (33 för något annat havslevande jag inte fattar vad det är):
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11482657

Jag tolkar det som att fisk i vatten på som lever i vatten på 1.2 Bq/cm3 kan ackumulera ca 2 000 Bq/kg. Någon får gärna kommentera rimligheten i detta räkneexempel (det är första gången jag försöker räkna med bioackumulering).

EDIT2:
Fixat exemplet. Tack Ubbe.

Jaha, jag fortsätter att söka mig fram i bioackumeleringens värld. Enligt det här dokumentet: http://www.dec.state.ak.us/air/am/rad/doc/RN4.pdf så är koncentrationsfaktorn 100 för Cs i fisk. Det innebär att fisk som lever i vatten med 1 Bq/cm3 Cs-137 kommer i så fall hålla 100 000 Bq/kg, vilket är mycket sprakande.

Är det här ett rimligt räkneexempel?
Finns det skäl att bedöma den här källan annorlunda än den första?
Hur lång tid tar det innan en vuxen fisk kommer upp i dessa nivåer?
Lever en fisk som mäter 100 000 Bq/kg av Cs-137?
Senast redigerad av Madagascar 2011-04-12 kl. 22:33.
Citera
2011-04-12, 22:32
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tenor302
Varför det? (jag antar att du syftar på jod-131)
I Japan torde man klara av det man misslyckades med i Tjernobyl, nämligen att förse befolkningen med jod-tabletter. Då blir hälsoeffekterna av jod-utsläpp inte så katastrofala.
Kring Tjernobyl fick man tusentals fall av sköldkörtelcancer hos barn, men efter vad jag förstår så var det ändå ganska få dödsfall bland dessa.

/T

Det finns ju en stor poäng med att positionera rätt på INES-skalan: potentialen för skador påverkar ju hur man bör agera för att minska skadeeffekterna. Fel kategorisering skapar fel syn på nödvändigheten att evakuera, livsmedelsövervakning, tillföra jodtabletter etc etc. En av anledningarna till att Tjernobyl blev extra illa var ju att man spelade ner och mörkade den olyckan. Det kan ju vara allmänt bra att man inte gör den tavlan med Fukushima.
Citera
2011-04-12, 22:37
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det finns ju en stor poäng med att positionera rätt på INES-skalan: potentialen för skador påverkar ju hur man bör agera för att minska skadeeffekterna. Fel kategorisering skapar fel syn på nödvändigheten att evakuera, livsmedelsövervakning, tillföra jodtabletter etc etc. En av anledningarna till att Tjernobyl blev extra illa var ju att man spelade ner och mörkade den olyckan. Det kan ju vara allmänt bra att man inte gör den tavlan med Fukushima.

Har man inte redan gjort den tavlan med Fukushima?

--------------

Här har man nedåtgående trender i vattenmätningar precis intill F1:
http://www.tepco.co.jp/en/press/corp-com/release/betu11_e/images/110412e6.pdf

Nu med endast ca 100 miljoner ggr högre halter av Cs-137 än de som är det vanliga i japanska kustvatten.
Senast redigerad av Madagascar 2011-04-12 kl. 23:25.
Citera
2011-04-12, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ubbe11

Spännande, inga läckage längre alltså? Tätade du dem av ren vilja?
Senast redigerad av Orax 2011-04-12 kl. 23:36.
Citera
2011-04-12, 23:35
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Har man inte redan gjort den tavlan med Fukushima?

Det får var och en avgöra själv, så gott det låter sig göras. Jag påminner om Frigyes Reischs bedömning från början av eländet.

Men det är rimligtvis bättre att att även officiellt inse att det handlar om en stor olycka (7, finns inget större), även om den bedömningen kommer en smula i efterhand. Acceptansen för effektiva åtgärder blir ju så mycket större.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in