Citat:
Ursprungligen postat av quken99
Jag tillhör dem som anser att Fukushima är en stor katastrof. Men ändock tycker jag att man ska vara resonabel i sin ton; och dit hör definitivt inte Fukushima-olyckan på något sätt skulle påverka "Planetens syrebildning".
Jag tycker jag var ganska resonabel; satte frågetecken efter en fundering hur plankton ev. tar upp radioaktiviteten. Faktum är att konsekvenserna av alla dessa dagar av stora radioaktiva utsläpp är
mycket svåröverskådliga, och plutoniumet har fortfarande inte mycket sagts om...
Jordens förnyelse av syre sker faktiskt just via dels skogarna på land och dels havens plankton. Under modern tid har syrehalten i atmosfären sjunkit från 21 till 19%, en oroväckande utveckling. På 50-talet studerade man den naturliga och tillförda radioaktiviteten i Columbia River och kom fram till skrämmande siffror:
"The radioactivity of the river water was insignificant. But the radioactivity of the river plankton was 2,000 times higher, that of the ducks eating the plankton 40,000 times higher, that of the fish 15,000 times higher. In young swallows fed on insects caught by their prents in the river, the radioactivity was 500,000 times higher and in the egg yolks of water birds more than 1,000,000 times higher."
Den största faran på lång sikt med radioaktiva utsläpp behöver alltså inte vara höga doser som ger strålsjuka eller cancersjukdomar, utan en ständig exponering mot lågdos-strålning som har effekter på bl.a. fertilitet hos djur och människor, försvagat immunsystem, högre incidens av muterade bakterier och virus (H1N1 fanns redan i Fukushimaområdet) samt nedbrytning av ozonlagret.
Tillägg:
LA Times: "Japan's ocean radiation hits
7.5 million times legal limit"
http://www.latimes.com/news/nationworld/world/la-fg-japan-nuclear-20110406%2C0%2C2697428.story