2011-03-13, 12:57
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J.R.
Positivt i allt elände: Det här borde tysta de som förespråkar nybyggnad av kärnkraft i Sverige (och förhoppningsvis också i vår närhet). Tekniken är ju INTE säker vilket nu framgår.

Jodå, i Sverige är den mycket säker eftersom vi inte har de jordbävningsproblem som Japan har. Dessutom har de svenska kärnkraftverken med åren fått betydligt hårdare krav och man har fått göra ombyggnader för att klara av sådana situationer som japanerna inte klarar av nu. Att jämföra de havererade kraftverken i Japan med de svenska är ungefär som att jämföra en nissan micra från sent 70-tal med en volvo 244 rent säkerhetsmässigt.
Citera
2011-03-13, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Nu vet vi inte om den berörda reaktorn doserade vätgas för att förhindra interkristallin spänningskorrosion (IGSSC). Dessutom brukar man vid sådan dosering förvara vätgasen fysiskt väl avskild från reaktorbyggnaden. Doseringen avbryts dessutom om reaktorn snabbstoppas.

Dom mängder vätgas som doseras är relativt små räknat i volym.

Med andra ord känns det mycket tveksamt om den vätgasen skulle ha orsakat någon explosion.

Har du någon alternativ förklaring får du gärna presentera den
Citera
2011-03-13, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Jodå, i Sverige är den mycket säker eftersom vi inte har de jordbävningsproblem som Japan har. Dessutom har de svenska kärnkraftverken med åren fått betydligt hårdare krav och man har fått göra ombyggnader för att klara av sådana situationer som japanerna inte klarar av nu. Att jämföra de havererade kraftverken i Japan med de svenska är ungefär som att jämföra en nissan micra från sent 70-tal med en volvo 244 rent säkerhetsmässigt.

Vad vet du om det?
Våra kärnkraftverk är inte byggda igår och i Sverige använder vi oss inte av Eurocode 8 eller något annat regelverk angående jordbävningar, vid nybyggnad. Så generellt så tror jag inte svenska kärnkraftverk är något säkrare!
Det har dessutom förekommit jordbävningar i Sverige som har uppgått till 4-5 på richterskalan under tiden vi har mätt jordbävningar (ca. de senaste 100 åren) . Det finns alltså ingen statistik eller bevis (även om vi ganska bra till på den europeiska/asiatiska tektoniska plattan) på att det inte skulle kunna ske ganska ordentliga jordbävningar.

Jag tror inte heller att det är någon fara, men jag tycker det är fel att säga att vi har säkrare kärnkraftverk utan att veta någonting om det.
Citera
2011-03-13, 13:12
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JariK
Har du någon alternativ förklaring får du gärna presentera den

I det här fallet syftar mitt inlägg på att utesluta tänkbara förklaringar. Jag skickade ett mail i morse till den personen som är högst ansvarig för kemifrågor på kärnkraftverket (jag har haft kontakt med honom under åren) men inget svar har kommit ännu. Av naturliga skäl är sannolikt alla beslutsfattare hårt pressade pga situationen så det är väl tveksamt om han hinner svara. Jag är dessutom övertygad om att privat kommunikation med omvärlden har förbjudits av kraftverksledningen.

Det hade ju annars varit intressant med lite direktinformation.
Citera
2011-03-13, 13:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av adddict
Jag förstår, frågan är nu bara hur man säger det på japanska. Min flickvän fattar inte när jag försöker säga att hon ska köpa Iodine-pills.

Kanske detta kan hjälpa på något sätt.
Citera
2011-03-13, 13:19
Medlem
Facklas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J.R.
Positivt i allt elände: Det här borde tysta de som förespråkar nybyggnad av kärnkraft i Sverige (och förhoppningsvis också i vår närhet). Tekniken är ju INTE säker vilket nu framgår.
Kärnkraftverket verkar kunna hantera jordbävning med magnitud 9 följt av en 10 meter hög tsunami trots att reaktorn är 40 år. Tekniken verkar förvånansvärt säker förutsatt att inte reaktorinnesnutlingen penetreras. Finns flera andra industrier som är värre t.ex. oljeindustrin.
Citera
2011-03-13, 13:29
Medlem
rootbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rootbit
I Fukushima 1, som är en kokvattenreaktor, så fungerar ju vatten som både moderator och kylmedel vilket gör att så fort vattnet har kokat bort från reaktorhärden så kan inte heller fissionsprocessen upprätthållas. Teoretisk ska det då vara omöjligt att få en härdsmälta. Men frågan är alltså huruvida temperaturen på reaktorn hinner bli så hög att härden faktiskt trots allt smälter även då fissionsprocessen inte längre understöds. Härdsmältan kanske faktiskt inträffade redan igår i såna fall...

Några tankar kring det här?

Citat:
Ursprungligen postat av Fnords
Helt rätt. Även om kärnreaktionen avstannat så kan resttemperaturen vara nog för att smälta härden, det var det som hände i TMI (Harrisburg). Sen ska man komma ihåg att även om det bara är några stavar som svetsat ihop så är det fortfarande en härdsmälta i teknisk bemärkelse, så vi vill nog se facit först.

Jag såg på wikipedia att Fukushima 1 var schemalagd att avvecklas i mars. Så ironiskt.

Ok, men om man har tryckt ner kontrollstavarna och det dessutom inte finns något vatten kvar så borde ju temperaturen rimligtvis avta negativt exponentiellt med tiden? Det kanske är så att explosionen gjorde så att kontrollstavarna helt slogs ur funktion och att man nu har en härd som löper amok bäst fan den vill? Att kyla med havsvatten blandat med borsyra torde ju vara sista utvägen?
Citera
2011-03-13, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Netwhistler
Ja, precis... Nej, bara knalla vidare, finns inget av intresse att se här, KABOOOM... opps, nej det är ingen fara, vi lättar lite på trycket bara.. etc.. etc...

Det är lite Bagdad Bob över hela scenariot här.

Mmmh har anfört "bagdad bob" tidigare i tråden, igår natt.

Min gissning är att vi har en och annan som förmodligen jobbar vid Oskarshamn, Forsmark, Barsebäck el Strålskyddsmyndigheten och som ser det som att vi tar ära och heder av deras profession när vi predikar domedagsteorier - därför vänder dom alla taggar utåt och blir onödigt otrevliga och besserwissriga (ganska återkommande här på FB .
Citera
2011-03-13, 13:34
Medlem
35-åringens avatar
Citat:
I Fukushima 1, som är en kokvattenreaktor, så fungerar ju vatten som både moderator och kylmedel vilket gör att så fort vattnet har kokat bort från reaktorhärden så kan inte heller fissionsprocessen upprätthållas. Teoretisk ska det då vara omöjligt att få en härdsmälta. Men frågan är alltså huruvida temperaturen på reaktorn hinner bli så hög att härden faktiskt trots allt smälter även då fissionsprocessen inte längre understöds. Härdsmältan kanske faktiskt inträffade redan igår i såna fall...

Några tankar kring det här?

Jag tänker att du skriver väldigt konstiga inlägg. Vad håller du på med? Du kan vissa termer men du skriver bara dumheter.

Man kan visst det få härdsmälta om vattnet kokat bort, i själva verket är det först då man får en härdsmälta i en BWR. Det beror på att resteffekten, som många redan påpekat, fortsätter att generera värme.

Sannolikt inträffade en åtminstone partiell härdsmälta igår på det verk där det small. Antagligen sjönk nivån i reaktortanken så mycket att åtminstone övre delen av härden frilades. Som andra redan sagt börjar då bränslet att "smälta" (lång historia egentligen) och i samband med det bildas vätgas. Denna vätgas har läckt ut och orsakat smällen.
Citera
Medlem
Gudmunds avatar
Citat:
Ok, men om man har tryckt ner kontrollstavarna och det dessutom inte finns något vatten kvar så borde ju temperaturen rimligtvis avta negativt exponentiellt med tiden? Det kanske är så att explosionen gjorde så att kontrollstavarna helt slogs ur funktion och att man nu har en härd som löper amok bäst fan den vill? Att kyla med havsvatten blandat med borsyra torde ju vara sista utvägen?

Är det inte så att dom bara vill ha havsvatten omkring reaktorinneslutningen , men rent vatten med borsyra i reaktorn. Men dom vill kanske ha borsyra i vattnen kring reaktorinneslutningen också om det blir en härdsmälta som går igenom.
Citera
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:

Är det inte så att när kontrollstavarna väl satts in så har de inte längre någoin mekanisk funktion utan allt sköter sig själv?

Enda sättet för explosionen att slå ut stavarna skulle i så fall vara om reaktorinneslutningen brustit, vilket skulle vara mycekt allvarligt. Detta ska dock inte ha hänt enligt vad som sagts till meda.
Senast redigerad av SugaredThoughts 2011-03-13 kl. 13:38.
Citera
2011-03-13, 13:38
Medlem
hundensårs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JariK

@ ^ Läs tidigare inlägg..

..jo, kollar runt lite - men har svårt att få ngn riktig ordning på grejerna.
..har en till amatörfråga: om man jämför med Tjernobyl, var det inte fråga om en explosion orsakad av övertryck av vattenånga där?

Vilka är för övrigt de viktigaste principiella skillnaderna jämför med Tjernobyl för övrigt, tror du och andra insatta? Ja, bortsett då från jordbävningar/tsunamis kontra mänsklig faktor. Tänker mest på själva olycksförloppet med fysikaliska katastrofreaktioner. Riskerar vi att få någon jätteexplosion som det sas att vi var oerhört nära i samband m Tjernobyl?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in