2011-03-21, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kokowski
Detta har säkert frågats innan men jag har varken tid eller lust att kolla igenom 480+ sidor så jag frågar . Var det här ett fuskbygge?

Inte när det byggdes, men borde definitivt ha säkrats upp mer än vad som gjorts.
Citera
2011-03-21, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DUFATTARINGENTING
Nej, men en gammal byggnad. Sedan vet jag inte om den var byggd att klara en 9a men dom hävda iaf inte det innan.
Läste någonstans att det skulle klara kraften från en jordbävning på 8.2 medan den som träffade den tydligen var på ca 8.4. Men sen tillkom ju även Tsunamins effekter.
Citera
2011-03-21, 13:58
Medlem
Callass avatar
DN skrev igår att "Tepco erkände bara några dagar före olyckan att man förfalskat rapporter från kontroller av kärnkraftverket. Bolagets inspektörer sade sig ha gjort grundläggande kontroller fast dessa i själva verket var bristfälliga."

http://www.dn.se/nyheter/varlden/gas-slapps-ut-ur-reaktor
Citera
2011-03-21, 14:29
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ubbe11
du är helt klart ingen expert på området. radiologi är läran om röntgen och en radiolog är en röntgenläkare.

Ditt förtroendekapital i denna tråden är helt klart kört i botten efter ditt inlägg ovan.

På kärnkraftverk finns det anställda som arbetar med radiologi. Det finns dessutom anställda som har titeln "Radiologisk föreståndare".

Från Wikipedia > http://sv.wikipedia.org/wiki/Radiologi

Radiologi är läran om strålning och kan syfta på:

1. Inom fysik, läran om joniserande strålning. Se även radiologiska vapen.
2. Inom medicinsk teknik läran om metoder för avbildning av människokroppens inre

Ytterligare en besserwisser som står med byxorna nere.
Senast redigerad av Moltas666 2011-03-21 kl. 14:32.
Citera
2011-03-21, 14:33
Medlem
Citat:
Tja, finns ju ännu värre. Moltas har ju ändå valt linjen att inget går att förutsäga vilket är bra mkt mer pålitligare än rootbit mfl som var inne på ngn form av japansk apokalyps.

En apokalyps kan dock de flesta snabbt och enkelt avskriva. Kärnkrafts-Bob och Virtu syslar med mer subtil taktik för att tona ned/helt avskriva riskerna. Där av också att de får mer skit än de uppenbara tokstollarna.
Citera
2011-03-21, 14:36
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kokowski
Detta har säkert frågats innan men jag har varken tid eller lust att kolla igenom 480+ sidor så jag frågar . Var det här ett fuskbygge?

Fuskbygge är fel ord. Däremot handlar det om aggregat som tagits i drift i början av 70-talet och som inte har alla de konstruktiva förbättringar som genomförts på modernare kraftverk.
Citera
2011-03-21, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orax
En apokalyps kan dock de flesta snabbt och enkelt avskriva. Kärnkrafts-Bob och Virtu syslar med mer subtil taktik för att tona ned/helt avskriva riskerna. Där av också att de får mer skit än de uppenbara tokstollarna.
Det tkr man. Känns som reaktorn i Japan i allmänhet uppför sig mkt långsammare än sin ryska äldre syster.

Tja, båda är väl lika dumma, bevisa saker som man inte helt kan bevisa. Är ju en fin gräns mellan att spekulera och att försöka bevisa något.
Citera
2011-03-21, 14:39
Medlem
Madagascars avatar
Nya värden släppta av tepco:
http://www.tepco.co.jp/en/nu/monitoring/11032113a.pdf

De verkar ha övergett mätpunkten "North of Service Buidling" kl 16:30 JST. Sedan bytte de till mätpunkt "Main Gate" som först steg till 1932uSv/h och sedan sjönk till 417uSv/h kl 21:00 JST.
Initialt ser mätningarna vid "Main Gate" ganska skakiga ut.

Jag ska försöka hitta en gammal siffra på "Main Gate" så att vi kan jämföra.

EDIT:
Main Gate 646uSv/h 11:10 JST, 17 Mar.
http://www.nisa.meti.go.jp/english/files/en20110320-4-2.pdf
Senast redigerad av Madagascar 2011-03-21 kl. 14:48.
Citera
2011-03-21, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ubbe11
bara det att du hänvisar till wikipedia som källa för ditt påstående får mig att dra på munnen.
Goggla på radiology tex..
Kontrollprogram
Forsmarks miljöpåverkan kontrolleras regelbundet
genom Fiskeriverkets biologiska recipientkontroll, Länsstyrelsens
kontrollprogram samt SSM:s radiologiska omgivningskontrollprogram.
Kontrollprogrammen bygger
till viss del på att vi på Forsmark tar proverna, analyserar
dem och redovisar resultatet till myndigheterna via miljörapporter.
Det radiologiska omgivningskontrollprogrammet
omfattar insamling av prover på land och i vatten
kring Forsmark. Prov tas på vegetation, animaliska produkter,
sediment, alger samt fisk.

http://www.vattenfall.se/sv/file/Teknisk_broschyr_11336728.pdf

Eller är Forsmark också ett djursjukhus som behandlar fiskar och växter med radiologi?

Sedan kan du googla radiological protection.
Senast redigerad av DUFATTARINGENTING 2011-03-21 kl. 14:46.
Citera
2011-03-21, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Nya värden släppta av tepco:
http://www.tepco.co.jp/en/nu/monitoring/11032113a.pdf

De verkar ha övergett mätpunkten "North of Service Buidling" kl 16:30 JST. Sedan bytte de till mätpunkt "Main Gate" som först steg och sedan sjönk till 417uSv/h kl 21:00 JST.

Jag ska försöka hitta en gammal siffta på "Main Gate" så att vi kan jämföra.

Det här med att de mäter med en bil, och anger ungefärliga mätplatser hur seriöst verkar det?
Citera
2011-03-21, 14:46
Medlem
Eliza CTs avatar
Fortfarande många OT raderade trots mitt moderatorinlägg!

Kan vi komme överens att yrket är Kärnkaftsfysiker, inlägg bör skrivas så alla kan förstå utan svårare termer.
Tjernobyl och övriga kärnkraftsolyckor är fortfarande OT att ta upp.
Rätt enkla regler om man tar dom på allvar!
Eliza CT/moderator
Citera
2011-03-21, 14:47
Medlem
Citat:
Det tkr man. Känns som reaktorn i Japan i allmänhet uppför sig mkt långsammare än sin ryska äldre syster.

Tja, båda är väl lika dumma, bevisa saker som man inte helt kan bevisa. Är ju en fin gräns mellan att spekulera och att försöka bevisa något.

Båda är absolut lika dumma, därför jag tillslut tröttnade på att folk inte ifrågasatte dom sk. "kärnkraftskramarna" (ej att förväxla med kärnkraftspositiva!).

Människan står ändå inför ett helt nytt scenario som vi inte har någon praktisk erfarenhet av, något man tydligt ser i den splittrade "expertisen".

Ang. Moltas666 ger jag han fortfarande mitt förtroende, han uppvisar inga tecken på okritiskt tänkande och inget utesluter hittills att han har den erfarenhet han påstår.
Senast redigerad av Orax 2011-03-21 kl. 14:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in