2011-03-30, 13:32
Medlem
Sorken80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Skönt, min syn är i behåll...

Jo det är två helt olika mätplatser, men det var det bästa jag hittade att jämföra med.

Vad tror du om t ex Tellurisotoperna, indikerar de någonting? Eller är det bara noogrannheten på instrumentet/mätningen som är högre (eftersom totala aktiviteten är flera dekader lägre) från kulverten som är högre och därför detekteras Tellurisotoperna!?

Vad är skillnaden på Te-129 och Te-129m? (tillståndsskillnad i kärnan?)
Det kan nog quark besvara bättre. En gissning är dock att om ett par isotoper har starka toppar i mätspektrumet så kan det vara svårt att se närliggande mindre toppar.
Citera
2011-03-30, 13:53
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sorken80
Vilket inte ens var nära att besvara min fråga. Jag upprepar: Vilken är gränsnivån och vad är i och med det 3300 ggr den gränsnivån?

Utan att känna till det går det ju inte att avgöra om det är en nivå som kan ge någon sorts påverkan, eller om det är 3300 ggr någon lägsta möjliga nivå baserad på ALARA och i praktiken ofarlig i alla fall.

Nu finns senaste rapporten på mätningarna i havet:
http://www.tepco.co.jp/en/press/corp-com/release/11033007-e.html

Jag noterar t ex att på drygt 5 timmar stiger halten I-131 från 100 Bq/cm3 till 130 Bq/cm3 vid "discharge canal south"
Citera
2011-03-30, 14:21
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
alpi skrev
Inte trovärdigt. Och ingen trovärdig källa till att man haft en explosion inuti "containment vessel", men då för ett par veckor sedan. Finns bekräftelse från Tepco, NISA eller någon annan om den påstådda explosionen inuti "containment vessel"?

Det är väl ingen som påstått att det varit en explosion inuti reaktorinneslutningen? Bara att det varit en explosion i reaktor 2.
Senast redigerad av E.Merckx 2011-03-30 kl. 14:33.
Citera
2011-03-30, 14:27
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
Madagascar skrev
Nu rapporterar lunchekot att det är ett, surprise, surprise, specialtyg som man ska svepa reaktorbyggnaderna med. De som var oroliga för att det var vanligt tyg som skulle användas kan nu alltså pusta ut.

Det kanske är tyg från samma företag som gör de där blylakanen som det rapporterats om.

Det är det säkert. Man skall också spruta harts, antar jag att det är, man kan ju gärna inte spruta kåda:
Citat:
The government plans to spray a water-soluble resin over debris at the crippled Fukushima Daiichi nuclear power plant to prevent radiation leaks from spreading further, officials said Wednesday.

An unmanned, remote-controlled vehicle will spray the solution in order to affix radioactive substances onto the debris, the officials said.

The work will begin on a trial basis on Thursday.
http://english.kyodonews.jp/news/2011/03/82074.html
Citera
2011-03-30, 14:44
Medlem
Skärpning! Förstår ni inte att det där med blylakan är ett påhitt av en "kreativ" men okunnig journalist.
Övningsuppgift: Googla och ta reda på hur tjockt "lakan" av bly som behövs för att minska gammastrålning till hälften.

Att lägga en duk över hela reaktorbyggnaden är en väldigt bra idé, förutsatt att radioaktiviten närmast reaktorn blev så hög att man måste evakuera och inte längre kunde vattenkyla den. Man fick då istället kyla genom att spruta vatten utifrån på duken, skotta upp jord längs dukens kanter och ordna ett luftfilter vid en tryckutjämningsöppning. Flera helikoptrar behövs nog för att få duken på plats ...
Senast redigerad av alpi 2011-03-30 kl. 14:46.
Citera
2011-03-30, 14:48
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Den kan nog vara seriöst faktiskt. Det kan nog fungera som ett filter. Kanske det också skulle hjälpa ifall brand skulle uppstå igen.

Bara inte tyget börjar brinna då.. Det är inte kul med tält som brinner...Det vet alla som gjort lumpen.

Men seriöst, vad ska ett tygskydd egentligen stoppa? Inte lär det stoppa någon radioaktivitet iaf. och det blir svårare att kyla utifrån. Jag tror det är en dödfödd idé.
Citera
2011-03-30, 14:54
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Bara inte tyget börjar brinna då.. Det är inte kul med tält som brinner...Det vet alla som gjort lumpen.

Men seriöst, vad ska ett tygskydd egentligen stoppa? Inte lär det stoppa någon radioaktivitet iaf. och det blir svårare att kyla utifrån. Jag tror det är en dödfödd idé.

Men det är ju specialtyg de ska använda. Alla vet ju att specialtyg inte brinner

Vad jag tänkte var att om det blir rökutveckling med radioaktiva partiklar så kan kanske tyget stoppa en del. Jag skjuter nu ganska vilt från höften, men det tror jag Tepco/NISA gör också.
Senast redigerad av Madagascar 2011-03-30 kl. 14:58.
Citera
2011-03-30, 15:03
Medlem
Citat:

Om man stoppar de ämnen (fasta, flytande, gasformiga) som är radioaktiva från att spridas till omgivningen stoppar man också radioaktiviteten från att spridas.
Citera
2011-03-30, 15:08
Medlem
Citat:

Textilier är ett utmärkt sätt att fånga upp aktiva partiklar. Alla filter jag har sett som fångar upp aktiva partiklar är gjorda av någon slags textil. Strålningen stoppar den givetvis inte, men eftersom strålkällorna hålls kvar i inneslutningen reduceras strålningen ut från den.
Citera
2011-03-30, 15:21
Medlem
Madagascars avatar
JAIF smmanfattar dagens rapportering:
http://www.jaif.or.jp/english/news_images/pdf/ENGNEWS01_1301486904P.pdf

T ex kan man läsa:

"The science ministry says levels of radiation in seawater near the crippled
Fukushima Daiichi Nuclear Power Plant are on the decline.
The ministry has been collecting seawater samples at 4 locations 30 kilometers
off the coast of Fukushima Prefecture since March 23rd.
The locations were at
intervals of 20 kilometers from north to south.
The ministry started the research after waters near the plant's drain outlets were
found to be contaminated with a high density of radioactive substances.
The ministry said 1.5 to 3.9 becquerels of radioactive cesium-137 per liter were
found in seawater samples taken on Sunday. The amounts represent 1,000 to
2,600 times the levels measured in the same area 2 years ago.
But the current levels are only one-fifth to one-tenth of those detected on March
23rd"

Har någon en länk direkt till dessa siffror/mätningar?
Citera
2011-03-30, 15:25
Medlem
quarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Quark, du skrev något om att nu är det bara sarkofag-lösningen som återstår. men går det verkligen att täcka över dessa fyra? I Tjernobyl hade ju härden flygit i luften men man var ändå tvungen att göra saneringar på platsen då man använde 100.000-tals människor som vardera fick jobba några minuter. Där fanns det ju inte heller uttjänt bränsle i någon pool bredvid. Går det att bara täcka över detta?
Det har jag kanske sagt då det fanns anledning att tro att det pågick kedjereaktioner vid två reaktorer. Om så hade varit fallet, hade man nog vara tvungen att dra tillbaka personalen.

Nu kan man fortfarande jobba där, fast områdena där strålningsnivån är för hög verkar bli allt större. En sarkofag behövs nog inte, men man måste få slut på utsläppen, samtidigt som man kyler. Svepning istället för sarkofag? Det tror jag inte på som en permanent lösning.
Citera
2011-03-30, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av E.Merckx
Det är det säkert. Man skall också spruta harts, antar jag att det är, man kan ju gärna inte spruta kåda:

http://english.kyodonews.jp/news/2011/03/82074.html

Innebörden av länken är att man ska börja "städa" i området. Faran borde alltså vara över och "experterna" kan åka tillbaks till sina hemländer. Förmodligen har det inte funnits några experter i Fukishima annat än dem som normalt arbetar där. De har skött sitt jobb strålande efter vad jag kan förstå. Inga dog där trots tre stora explosioner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in