Citat:
Ursprungligen postat av Klompe
ZeroHedge är en alldeles utmärkt nyhetssajt för den som vill ta del av ett perspektiv som skiljer sig från den officiella feel-good propagandan.
När det gäller den nyhet som jag länkade till kommer den för övrigt från början från Reuters. Men i din värld blir förstås samma nyhet på något mystiskt vis mindre trovärdig när den refereras på ZeroHedge.
Vad fan pratar du om? Har du fullständigt tappat greppet om verkligheten?
Hahahaha brutalt misstag från min sida och alltså, sällan jag skrattar på riktigt framför en datorskärm själv men va fan det här var ganska roligt. Blanda ihop din post med GanjaThorulfs avatar, så jag ber om ursäkt för det.
Angående ZeroHedge så är det inte en alldeles utmärkt nyhetssajt eftersom de är så uppenbart polariserade, de försöker vända och vrida varenda nyhet och fakta till sin sida, som är att det är på väg åt helvete åt med Fukushima. De uppfyller inte ett nödvändigt kriterium för god journalistik, och det är objektivitet. Jag var mycket medveten om att det var en Reuters artikel som länkades under. Dock inleddes det hela med ZeroHedges tolkning, som var minst sagt undermålig. Det sagt så kan jag inte påstå att den "officiella feel-good propagandan" från traditionell media heller är objektiv, varav jag väljer att forma min egen mening här på Flashback.
ONT:
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
2. Jag hade tappat upp vatten på dunk nu, innan aktiviteten ökar. Och jag hade försökt skaffa mig en bra mätare jag behärskar att använda. Vad är det för halveringstid på I-131 (det är väl det som har kontaminerat)? Om det är hyfsad kort halveringstid så bör man väl kunna "lagra vattnet" tills det blir mindre farligt.
Jag tror ingen har svaret på din fråga. Det har väl inte hänt förut, men man borde väl kunna komma en bit med att köra in tankbilar med rent vatten. Och var skulle 20 miljoner människor ta vägen om de måste evakueras?
Som redan påpekats så har ju Iodine-131 en halveringstid på 8 dagar, strålning som emitteras av det nukleära sönderfallet är beta- och gammastrålning. Eftersom det bara är 8 dagar så finns det ju bland annat inte i bassängerna för använt kärnbränsle, utan 5/6 av det Iodine som finns i spent fuel pools är Iodine-129 med en halveringstid på 15,7 miljoner år. Det är dock inte lika skadligt, jag vet bara inte hur skadligt.
Men angående problemet med vattnet så tror jag de skulle få stora problem att förse en befolkning på 30 miljoner med färskvatten, då en vuxen man ska dricka ung. 2,8 liter vatten per dag. Låt oss säga att i genomsnitt behöver varje människa där iaf 1,8 liter vatten per dag och du har helt plötsligt ett behov av 54 miljoner liter renat färskvatten per dag, eller 54000 ton vatten per dag.
GG Japaner säger jag då, hur fan ska de lyckas med något sådant, det är nog det största problemet de kan ställas inför enligt mig (iaf inom en snar framtid). Hmm, nja vi får hoppas att det inte går så långt!