2011-03-23, 21:01
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torshammar
Detta är en fruktansvärd olycka och inte den sista, nu är vattnet i Tokyo så förorenad att det går inte att drick det. På västkusten i USA som också är på riskområde som Japan har de kärnkraftverk några meter från stranden med löjligt låga skyddsvallar mot havet.

En liten överdrift som ändå bör kommenteras : Vattnet går att drick. Om du inte håller med så ska jag klippa din tung. Vattnet ligger under gällande gränsvärden och går alldeles utmärkt att dricka. Men man har i försiktighetssyfte gått ut och rekommenderat att små barn inte ska dricka det.
Citera
2011-03-23, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Wow, bra. Någon som läser igenom allt vi skrivet.

Mindre känt, tror jag, är att man faktiskt har planerat att bygga reaktor 7 resp 8 på anläggingen. Åtminstone om man får tro http://en.wikipedia.org/wiki/Fukushima_I_Nuclear_Power_Plant. Det har jag tänkt också kan ligga som incitament för att rädda/sanera delar av anläggningen.

Jag läste dock någonstans att Tepco sannolikt aldrig kommer att driva någon reaktor på platsen igen. Det skulle bli för stora protester från omgivningen.

Även om reaktor #5 och #6 är oskadda så lär de läggas ner de också.
Citera
2011-03-23, 21:06
Medlem
TheLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klompe
ZeroHedge är en alldeles utmärkt nyhetssajt för den som vill ta del av ett perspektiv som skiljer sig från den officiella feel-good propagandan.

När det gäller den nyhet som jag länkade till kommer den för övrigt från början från Reuters. Men i din värld blir förstås samma nyhet på något mystiskt vis mindre trovärdig när den refereras på ZeroHedge.

Vad fan pratar du om? Har du fullständigt tappat greppet om verkligheten?

Hahahaha brutalt misstag från min sida och alltså, sällan jag skrattar på riktigt framför en datorskärm själv men va fan det här var ganska roligt. Blanda ihop din post med GanjaThorulfs avatar, så jag ber om ursäkt för det.

Angående ZeroHedge så är det inte en alldeles utmärkt nyhetssajt eftersom de är så uppenbart polariserade, de försöker vända och vrida varenda nyhet och fakta till sin sida, som är att det är på väg åt helvete åt med Fukushima. De uppfyller inte ett nödvändigt kriterium för god journalistik, och det är objektivitet. Jag var mycket medveten om att det var en Reuters artikel som länkades under. Dock inleddes det hela med ZeroHedges tolkning, som var minst sagt undermålig. Det sagt så kan jag inte påstå att den "officiella feel-good propagandan" från traditionell media heller är objektiv, varav jag väljer att forma min egen mening här på Flashback.

ONT:

Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
2. Jag hade tappat upp vatten på dunk nu, innan aktiviteten ökar. Och jag hade försökt skaffa mig en bra mätare jag behärskar att använda. Vad är det för halveringstid på I-131 (det är väl det som har kontaminerat)? Om det är hyfsad kort halveringstid så bör man väl kunna "lagra vattnet" tills det blir mindre farligt.

Jag tror ingen har svaret på din fråga. Det har väl inte hänt förut, men man borde väl kunna komma en bit med att köra in tankbilar med rent vatten. Och var skulle 20 miljoner människor ta vägen om de måste evakueras?

Som redan påpekats så har ju Iodine-131 en halveringstid på 8 dagar, strålning som emitteras av det nukleära sönderfallet är beta- och gammastrålning. Eftersom det bara är 8 dagar så finns det ju bland annat inte i bassängerna för använt kärnbränsle, utan 5/6 av det Iodine som finns i spent fuel pools är Iodine-129 med en halveringstid på 15,7 miljoner år. Det är dock inte lika skadligt, jag vet bara inte hur skadligt.

Men angående problemet med vattnet så tror jag de skulle få stora problem att förse en befolkning på 30 miljoner med färskvatten, då en vuxen man ska dricka ung. 2,8 liter vatten per dag. Låt oss säga att i genomsnitt behöver varje människa där iaf 1,8 liter vatten per dag och du har helt plötsligt ett behov av 54 miljoner liter renat färskvatten per dag, eller 54000 ton vatten per dag.

GG Japaner säger jag då, hur fan ska de lyckas med något sådant, det är nog det största problemet de kan ställas inför enligt mig (iaf inom en snar framtid). Hmm, nja vi får hoppas att det inte går så långt!
Citera
2011-03-23, 21:07
Medlem
Någon som kan sammanfatta dom senaste dagarna lite snabbt? Har inte följt tråden på ett tag.
Citera
2011-03-23, 21:08
Medlem
GanjaThorulfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheL
Dock är ju Zerohedge en av de pissigaste blaskorna jag någonsin kommit i kontakt med, väsentligt sämre än både Aftonbladet och Expressen på alla punkter. Att du överhuvudtaget refererar till den sidan är ganska komiskt, men vad hade man förväntat sig från en människa bosatt på landet med nedgrävt guld i skogen, övertygad om den kommande apokalypsen...

Det finns dock en intressant frågeställning som ingen har frågat här än så länge; vad händer om kontaminationen i dricksvattnet överstiger 300 Bq? Vi har världens största stad sett till antalet invånare som potentiellt kan stå utan vatten inom bara dygn, hur ska de lösa en sådan situation? Kommer invånarna fortsätta dricka kranvattnet (troligtvis en stor del) och vad är gränsen för hur mycket Bq det kan vara i vattnet per liter utan att du behöver noja alltför mycket över eventuella långsiktiga konsekvenser?

Zerohedge är ingen "blaska" utan en mycket uppskattad finansblog. De har flera fina avslöjanden bakom sig. Bloggen i sig är en reaktion mot kommersiell massmedia och så långt ifrån både aftonbladet och expressen du kan komma i alla avseenden.

Nu använde sig Zerohedge av reuters som källa i denna artikel vilket gör dina försök att misskreditera informationen och zerohedge än mer löjliga.

Citat:
Given the blurry line between journalism and entertainment, Wall St. Cheat Sheet has decided to launch a First Amendment Award Series for Outstanding Journalism. The inaugural winner for Best Blog is Zero Hedge. We like to think of Zero Hedge as the gritty, indie Bloomberg.

http://wallstcheatsheet.com/first-amendment-award/first-amendment-award-for-outstanding-journalism-best-blog-zero-hedge.html
Senast redigerad av GanjaThorulf 2011-03-23 kl. 21:16.
Citera
2011-03-23, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enaze
Någon som kan sammanfatta dom senaste dagarna lite snabbt? Har inte följt tråden på ett tag.

Ungefär så här:

Ena sidan: Kärnkraft kommer att döda oss alla! Fukushima kommer att ta död på oss även i Sverige, spring och köp jodtabletter, investera i guld, köp konserver

Andra sidan: Troligtvis inte, vi ser inte de tecknen idag. Läget på kraftverket kan hålla på och stabiliseras, men låt oss följa detta noga och hålla oss till fakta.
Citera
2011-03-23, 21:11
Medlem
TheLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
En liten överdrift som ändå bör kommenteras : Vattnet går att drick. Om du inte håller med så ska jag klippa din tung. Vattnet ligger under gällande gränsvärden och går alldeles utmärkt att dricka. Men man har i försiktighetssyfte gått ut och rekommenderat att små barn inte ska dricka det.

Nivån av I131 i vattnet ligger inte alls under gällande gränsvärden för barn, vad fan snackar du om? Det har ju blivit konfirmerat att det var 210 Bq/liter vatten, gränsen för barn ligger vid 100 Bq/liter eftersom de växer och det sker en större omfattning celldelning i deras kroppar av uppenbara skäl. Gränsen för vuxna är 300 Bq/liter i Japan och således klarar de av att dricka vattnet utan problem. Jag som förälder hade inte velat riskera mitt barns säkerhet, även om barn säkert skulle kunna dricka vatten med 400 Bq/liter I131 i 6 månader utan problem. Vem vill vara den som gamblar med barn liksom?
Citera
2011-03-23, 21:12
Medlem
Citat:
Jag läste dock någonstans att Tepco sannolikt aldrig kommer att driva någon reaktor på platsen igen. Det skulle bli för stora protester från omgivningen.
Frågan är om Tepco överlever denna olycka själva ens, de verkar vara i stort behov av kapital eftersom de tydligen behöver låna över 160 Miljarder kronor

http://www.marketwatch.com/story/japan-banks-may-offer-emergency-loans-to-tepco-2011-03-22

Frågan är om Tepco efter denna mycket allvarliga kärnkraftsolycka i Fukushima får några lån överhuvudtaget?
Senast redigerad av Nibiru2011 2011-03-23 kl. 21:18.
Citera
2011-03-23, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enaze

Inga stora katastrofer, inga direkta omvälvande framsteg.
Citera
2011-03-23, 21:18
Medlem
TheLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GanjaThorulf
Zerohedge är ingen "blaska" utan en mycket uppskattad finansblog. De har flera fina avslöjanden bakom sig. Nu använde sig Zerohedge av reuters som källa i denna artikel vilket gör dina försök att misskreditera informationen löjlig.

http://wallstcheatsheet.com/first-amendment-award/first-amendment-award-for-outstanding-journalism-best-blog-zero-hedge.html

Har faktiskt ingen koll på deras journalistik angående finansmarknaden och dylika områden, jag har gärna fel i den frågan och tror säkert att det är duktiga på det. Dock säger det inte ett skit om hur duktiga de är på att rapportera om vetenskapliga bekymmer eller hur?

Jag misskrediterade deras rapportering kring hela det här spektaklet, sedan sidan 320 ungefär (enligt mitt minne, ta det för vad det är) så har artiklar från Zerohedge dykt upp här på Flashback. Dessa har NÄSTAN alltid varit extremt vridna efter en viss propaganda, och det är att det kommer gå åt helvete med Fukushima. Att okritiskt ta åt sig av deras information gällande detta fall finner jag larvigt, då de ägnar sig åt skrämselpropaganda i större utsträckning än både Aftonbladet och Das Spiegel. Det var min poäng, må den ha varit otydlig.

Angående artikeln hade de en egen analys innan de länkade artikeln från Reuters, eller hur? Måste titta igen iofs...

EDIT: Har nu granskat artikeln igen. Och ja jag står för att det är en löjeväckande vinkling de har på det. De har i inledningen klippt ut det de tycker är intressant och sedan lagt till sin egen tolkning på det, och så vitt jag vet är det fan inga kärnfysiker som sitter och skriver artiklar åt den sidan. De hade gjort det på ett sådant sätt så att ni två blev lurade iaf:

"In other words, run rating the release of Cesium for a 10 day period, leaked radioactive Cesium is now about 120-150% of what it was during the full blow reactor explosion experiencing during Chernobyl. But yes, aside from the facts, watering the reactor that are certainly melting down (if haven't done so already) should surely have great benefits."

Var har de fått 120-150% ifrån? Står inte någonstans i Reuters artikeln de hänvisar till. De avslutar sedan med:

"Unfortunately following today's news that radiation was once again surging to record highs, any temporary lull factored into models should be propmtly discarded. It also begs the question: how soon until the first indications of radiation poisoning start appearing. Somehow we are confident we will not find out until years from now when all the truth surrounding this incident is finally declassified."

De lägger ju en subjektiv värdering i att de är hundra på att det skett extensiv cover-up från TEPCO, åtminstone. Man skulle kunna tolka det som att den Japanska regeringen har bluffat, IAEA har bluffat och traditionell media har bluffat, dessa har alltså gått ihop i ett konspirationsnät för att lugna befolkningen som kommer ta skada först om flera år av detta... Nej nej de är ju sjukt opartiska
Senast redigerad av TheL 2011-03-23 kl. 21:27.
Citera
2011-03-23, 21:22
Medlem
Citat:
Jämför katastrofen Tjernobyl (jag får säkert kritik för att ha jämfört, men något perspektiv måste vi försöka behålla även i denna tråd) : Där arbetade man i ca 70 Sievert!!
Har du en länk till någon objektiv sida som visar det?
Citera
2011-03-23, 21:25
Medlem
En statusrapport från en källa som inte hymlar med sin ståndpunkt:
http://nuclearpoweryesplease.org/blog/

Jag har inte lusläst, men det var i alla fall pedagogiskt sammanställt. Jag lämnar källkritik till var och en som läser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in