2011-03-23, 14:38
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
Sorken80 skrev
Det är svårt att säga så mycket detaljerat utan en skala och med den låga upplösningen.

Däremot kan man dra lite kvalificerade gissningar.

Reaktor #4 hade inget bränsle i reaktortanken, den enda värmekällan är då bassängen. Den är sett till reaktorbyggnaden placerad till vänster. Motsvarande på #3 är den större värmekällan. Är den siffran som står under reaktornamnet temperaturen är 62 grader inget bekymmer, om bränslet inte varit täckt kommer temperaturerna långt överstiga 100 grader, och det är först runt 1000 grader man ska vara riktigt orolig. Reaktor #2 ser man inget på, reaktor #1 verkar även den ha en fyrkantig värmekälla till vänster men med betydligt lägre temperatur.

De punktkällor som är till höger om bassängen skulle jag gissa är runt locket över reaktorinneslutningen:
http://modernsurvivalblog.com/wp-con...tor-mark-I.jpg
dvs inte själva inneslutningen utan ett betong/stål-lock över som inte behöver vara tätt.

Nivåer gissar jag är i förhållande till härdens överkant. Har man runt -1500 mm är reaktorn varm i övre delen, vilket skulle värma delarna över reaktortanken och i sin tur övre delen av inneslutningen, vilket kan beskriva de värmekällorna. Är det över 100 grader där kan det även förklara varför man ser rökutveckling (läs ånga) när man sprutar på vatten. Den inhomogena formen på värmekällorna antyder att det inte är helt tätt där, vilket det inte behöver vara. Så det kan vara varmare under själva betonglocket och vatten rinna ner och förångas då man sprutar på vatten. Hade bränslet varit runt 1000 grader hade det varit en närmast grotesk ångutveckling, vilket inte verkar vara fallet.

OK! Tack! Är det inte lite märkligt att det inte är högre temperatur på bassängen i reaktor 4, det är väl där det mest radioaktiva bränslet förvaras? Bilden kanske är tagen i samband med att dom fyllt på vatten, som något slags bevis på att dom lyckats kyla ner den.
Citera
2011-03-23, 14:45
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cating
Fukushima power plant helicopter video #3 deshaked & slow motion - white rods all over the area

Okej, jag tror ju faktiskt inte att det är "rods all over the area".. Men videon kanske är intressant ändå. Filmad från helikopter och "anti-skak" behandlad.
Till höger finns fler videor som sägs vara ifrån verket. Som vanligt är det upp till var och en att avgöra trovärdighet osv

Har hela lagret med toalettpapper flugit i luften? Eller vad är det för något man ser?
Citera
2011-03-23, 14:47
Medlem
Catings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Har hela lagret med toalettpapper flugit i luften? Eller vad är det för något man ser?

Det undrar jag också... (Fast det har ju varit toalettpappersbrist i området, så... )
Någon föreslog att det var (en del av det iaf) var bitar av plåt
Citera
2011-03-23, 14:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Klompe
Det stämmer inte. För några timmar sedan sades det att temperaturen är 350 grader. Det är 50 grader för mycket.

Anledningen till att arbetarna drogs tillbaka är inte för att man inte vill att de ska "springa i vägen för brandmän". Anledningen är att man fruktar en olycka som kan döda personalen.

+50c är ju väl inom säkerhetsmarginalerna. det är ju ingen hög temperatur.

Och javisst har du rätt. De kan ju dö eller skadas när det brinner.
Citera
2011-03-23, 14:51
Medlem
Catings avatar
Extremely high radiation found in soil
Japanese authorities have detected a concentration of a radioactive substance 1,600 times higher than normal in soil at a village, 40 kilometers away from the troubled nuclear power plant in Fukushima Prefecture. www3.nhk.or.jp

http://www3.nhk.or.jp/daily/english/23_28.html

Edit: För säkerhets skull påpekar jag det jag fetade ovan, 1600 ggr över normalvärdet alltså, inte maxvärdet.
Senast redigerad av Cating 2011-03-23 kl. 14:55.
Citera
2011-03-23, 14:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Cating
Extremely high radiation found in soil
Japanese authorities have detected a concentration of a radioactive substance 1,600 times higher than normal in soil at a village, 40 kilometers away from the troubled nuclear power plant in Fukushima Prefecture. www3.nhk.or.jp

http://www3.nhk.or.jp/daily/english/23_28.html

Edit: För säkerhets skull påpekar jag det jag fetade ovan, 1600 ggr över normalvärdet alltså, inte maxvärdet.

Och vad vill du säga med detta? I Ransäter kan du lätt hitta uranstråk som ger 1600 ggr högre värden än normalt för riket.
Citera
2011-03-23, 15:00
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ubbe11
Och vad vill du säga med detta? I Ransäter kan du lätt hitta uranstråk som ger 1600 ggr högre värden än normalt för riket.

Har du läst Catings länk?
Citera
2011-03-23, 15:03
Medlem
Ojss avatar
Jag slog en signal till kronans droghandel för att höra mej för om de hade jod tabletter i sitt sortiment, fick ett snabbt svar att produktionen startades för en vecka sedan och de skulle dröja 3 veckor innan de nådde butik. Av respons tiden på svaret att döma var det inte första gången i dag han svarade på den frågan.

Någon som har en snabbare kran på jod tabletter?
Senast redigerad av Ojs 2011-03-23 kl. 15:06.
Citera
2011-03-23, 15:08
Medlem
Skavanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ojs
Jag slog en signal till kronans droghandel för att höra mej för om de hade jod tabletter i sitt sortiment, fick ett snabbt svar att produktionen startades för en vecka sedan och de skulle dröja 3 veckor innan de nådde butik. Av respons tiden på svaret att döma var det inte första gången i dag han svarade på den frågan.

Någon som har en snabbare kran på jod tabletter?

Du behöver verkligen inte införskaffa något jod.
Citera
2011-03-23, 15:12
Medlem
Madagascars avatar
Det senaste från Tepcos statusrapport (as of 17:00 JST):
nyss, http://www.tepco.co.jp/en/press/corp-com/release/11032307-e.html

UNIT 3
At 11:00 am on March 23rd, the injection of sea water to spent fuel pool
was conducted, and finished approximately at 1:20 pm on the same day.
At 4:20 pm on March 23rd, light gray smoke was observed belching from
Unit 3 building. The situation was reported to the fire department at
4:25 pm on March 23rd.
The parameters of the reactor, the reactor containment vessel of Unit 3,
and monitored figures around the site's immediate surroundings remained
stable without significant change. To be safe, workers in the main control
room of Unit 3 and around Unit 3 evacuated to a safe location.

UNIT 4
From approximately 10:00 am on March 23rd, water discharge from the
concrete pumping vehicle was conducted and ended at approximately 1:00 pm
on the same day.
Citera
2011-03-23, 15:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Har du läst Catings länk?
Ja. Det har inte förekommit något som sammanbinder det fyndet med nuvarande incident på kärnkraftverket.

förklara gärna hur du tänker.
Citera
2011-03-23, 15:18
Medlem
Ojss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skavank
Du behöver verkligen inte införskaffa något jod.

Det är väll upp till var och en. Läget i japan verkar inte komma under kontroll. Och föresten hur kan du vara så säker på att strålnings nivåerna inte kommer utt göra någon hälsorisk... Vad händer om tusentals reaktor stavar börjar brinna? i tjernobyl handlade de om bra mycket färre. Å om allt skulle va frid å fröjd där borta så skulle vi kunna lägga ner den här tråden. Klart som fan dom säger att läget är lugnt, va skulle panik göra för nytta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in