Citat:
Ursprungligen postat av Orax
Jag är ganska övertygad om att du lärde dig något nytt idag, om inte skulle du inte så upprört behöva förklara att du absolut inte lärt dig något nytt och att du tolkade rätt.
Ja det är risken med att leva, man kan åka på cancer bla.
Men nu snackar vi fortfarande om en strålning som inte hade funnits hade inte denna olycka skett, varför ska det vara så svårt att tala om den? För den har fortfarande potential att skada, det behöver bara påverka tillräckligt många. Radioaktivitet skiter i om den ger 1 person en dos eller om den ger 1 000 000 personer samma dos delad över dem alla, får man bara samma mängd av joniserad strålning så har den precis lika stor chans att "råka" knocka ut en vital atom ur en DNA-sträng t.ex., bara att det sker hos någon av den miljonen så de flesta klarar sig alldeles utmärkt.
Det är ett rätt så debatterat ämne hur skadeverkningarna från låga doser av radioaktiv strålning fungerar, och om det verkligen är "Linear no-treshold" som är rätt. Problemet är att det är svårt att få en signal från den väldigt brusiga bakgrunssignalen från cancerfall. Se exempelvis detta:
http://en.wikipedia.org/wiki/Background_radiation#Natural_background_radiation
Det finns ställen i världen som har 50 ggr normal bakgrundsstrålning, utan att man kan se hälsoeffekter på de som bor där.
Se även
http://en.wikipedia.org/wiki/Linear_no-threshold_model#Controversy
För att vara konservativ har jag tidigare i tråden hållit mig till LNT-modellen, men att använda den i argumentation som om det vore en etablerad sanning är att dra det för långt.
En DNA-förändring för övrigt? Om jag inte missminner mig så är antalet C-14 i DNA som sönderfaller till N-14 ca 50 per sekund, vilket då innebär att som grund och enbart från C-14 så får man 50 DNA-skador i sekunden.
Summan av det hela är att den lägsta dos man statistiskt kunnat se ett samband mellan strålning och cancer är 100 mSv. Om det är gränsen för där det är mätbart så är den dosen där det ger en ökad risk troligen lägre, men det har inte gått att fastställa.
Så att säga att det är samma sak om 1 miljon delar samma stråldos som att en person får den totala dosen är troligen felaktigt.