2011-03-20, 19:27
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Det är tom konstruerad så.. Ett enkelt plåtskal på en fackverkskonstruktion.. Vid en intern explosion flyger plåtarna, fackverket står kvar och minimal skada på betong-innelutningen, kontrollrum, pumpar och rör.. Det var någon japansk byggingenjör som tänkte till lite på 60-talet och det fungerade.

Jag kan inte låta låta bli att bli imponerad.. konstruktionen är sådan att vilken intern explosion som helst så åker endast några fasadplåtar medan all viktig innankrom står kvar.. Det planerade man för när man konstruerade verket på 60-talet..
Citera
2011-03-20, 19:27
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orax
Jag fick inte heller något svar på om du verkligen kan avskriva all from av "mörkning" med tanke på det känsliga läget, fortfarande nyfiken på ett svar.

Jag tror absolut att man tänker på vilken information man ger ut, samt i en del fall inte ger ut. Du kan tolka det som mörkning om du vill.

Läget är som du säger, känsligt. Inte nödvändigtvis själva läget med kraftverket, men däremot har läget blivit allvarligt vad gäller informationshantering. Man vill säkert till varje pris undvika en än större panik hos västerlänningarna i Japan, och som skulle kunna smitta av sig till de annars så lugna Japanerna.

T.ex. detta med att man hittat spår av radioaktivitet i vissa grödor, t.o.m över stipulerade gränsvärden. Sådant kan jag mycket väl tänka mig att man skulle velat mörka. Inte av elakhet, men helt enkelt för att.. ja hur kan man förklara för befolkningen att det inte är farligt. "Strålning" säger någon; och så är totalpaniken där.
Citera
2011-03-20, 19:34
Medlem
Eliza CTs avatar
Nu vill jag påpeka att detta är ett diskussionsforum. Bara för att man har olika åsikter ska det inte anmälas och raderas kors och tvärs.
Undvik också ohyfsade tillmälen mot varandra, det gör inte diskussionen bättre.
mvh
Eliza CT/mod.
Citera
2011-03-20, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Jag tror absolut att man tänker på vilken information man ger ut, samt i en del fall inte ger ut. Du kan tolka det som mörkning om du vill.

Läget är som du säger, känsligt. Inte nödvändigtvis själva läget med kraftverket, men däremot har läget blivit allvarligt vad gäller informationshantering. Man vill säkert till varje pris undvika en än större panik hos västerlänningarna i Japan, och som skulle kunna smitta av sig till de annars så lugna Japanerna.

T.ex. detta med att man hittat spår av radioaktivitet i vissa grödor, t.o.m över stipulerade gränsvärden. Sådant kan jag mycket väl tänka mig att man skulle velat mörka. Inte av elakhet, men helt enkelt för att.. ja hur kan man förklara för befolkningen att det inte är farligt. "Strålning" säger någon; och så är totalpaniken där.

Jag kan inte annat än att tolka att du inte heller kan avskriva det, vad är det då som är så farligt med att man diskuterar eventuella sådana ting i denna tråd? Är det snarare inte bra? Bemöt med argument, inte med att kasta dem i "konspriationsfacket".
Citera
2011-03-20, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen

Snarare så är det så att totalpanik brukar inträffa efter att myndigheterna och experterna avfärdat alla kritiska frågor, med standardsvaret, det är inget farligt. Sen när det efter dessa nedtoningar kommer fram att det mycket väl kan vara farligt då kan paniken bryta ut.
Citera
2011-03-20, 19:44
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av [complex]
Inte hunnit fråga. Men hur kommer Tokyo att drabbas av detta? Med tanke på allt radioaktivt?
Väldigt tragiskt allt detta med japan. Jag har inte sett nyheterna senaste dagarna, så jag vet ingenting i princip...

Om deras mat kommer påverkas eller liknande.

Väldigt lite, knappt någonting, kanske att du kan med mätinstrument hitta förhöjda värden.. Ungefär som på Norrlandskusten efter Tjernobyl
Citera
2011-03-20, 19:47
Medlem
Citat:
Väldigt lite, knappt någonting, kanske att du kan med mätinstrument hitta förhöjda värden.. Ungefär som på Norrlandskusten efter Tjernobyl

Hur kan du så säkert säga det?
Citera
2011-03-20, 19:48
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnTheSavage
Jag märkte det inte förrän nu men det där är från Daini, det är fel kärnkraftverk.

Bra att du såg det.

http://www.nisa.meti.go.jp/english/files/en20110320-4-2.pdf innehåller data från både Daiichi och Daini. Jag har försökt hitta något intressant i det men det är så uselt presenterat att jag inte orkar. Det är inscannat så jag kan inte göra egna kurvor. De hoppar de fram och tillbaka i tid. De bryter mätserierna till nya mätpunkter.
Citera
2011-03-20, 19:50
Medlem
Strålningen från Fukushima lär inte vara dödlig, även om nivåerna av strålning stiger en hel del till.
Risken att drabbas av cancer ökar visserligen en hel del, men inte risken att dö speciellt mycket i förtid. Iaf inte hos den äldre befolkningen. Genetiskt så är det nästa generation som drabbas, med ett nedsatt immunsystem och en kortare livslängd än normalt. Att leukemi och sköldkörtelcancer ökar är väl ingen hemlighet, men samtidigt så ökar inte dödligheten speciellt mycket eftersom man är så medveten om problemet vilket leder till att man kan sätta in behandling tidigare.

Hjärtsjukdomarna är det stora problemet som uppkommer. En teori är att stresståligheten är sämre hos personer som blivit utsatta för strålning och att detta även drabbar nästa generation. En annan teori är att man oroar sig för strålningens effekter och att detta ökar risken för att drabbas. I vilket fall så finns det ett samband.
Citera
2011-03-20, 19:56
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Vad betyder N.D. Not detected, Non disclosed eller?

Säkerligen är det No Data. Vad gäller mätpunkt 6 verkar det av just det diskuterade dokumentet vara tvärtom mot vad du säger, nämligen att den har varit trasig men att den började fungera klockan 17:00 den 19.

Som man kan se på kartan över Daini - vilket har sagts - så ligger mätpunkt 7 nära havet.

Det är svårt att tro att informationen är förfalskad.
Citera
2011-03-20, 19:59
Medlem
Citat:
Det mesta av det radioaktiva nedfallet ligger nedbäddat i sediment i sjöar och liknande. Samma sak gäller Hiroshima och Nagasaki. Knappt mätbara nivåer vid markytan, men lite längre ner i marken så finns skiten kvar. Det krävs inte många decimeter med jord för att strålningen ska stoppas. Inte efter 25 år iaf.
Citera
2011-03-20, 20:03
Medlem
Sorken80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orax
Jag är ganska övertygad om att du lärde dig något nytt idag, om inte skulle du inte så upprört behöva förklara att du absolut inte lärt dig något nytt och att du tolkade rätt.

Ja det är risken med att leva, man kan åka på cancer bla.
Men nu snackar vi fortfarande om en strålning som inte hade funnits hade inte denna olycka skett, varför ska det vara så svårt att tala om den? För den har fortfarande potential att skada, det behöver bara påverka tillräckligt många. Radioaktivitet skiter i om den ger 1 person en dos eller om den ger 1 000 000 personer samma dos delad över dem alla, får man bara samma mängd av joniserad strålning så har den precis lika stor chans att "råka" knocka ut en vital atom ur en DNA-sträng t.ex., bara att det sker hos någon av den miljonen så de flesta klarar sig alldeles utmärkt.
Det är ett rätt så debatterat ämne hur skadeverkningarna från låga doser av radioaktiv strålning fungerar, och om det verkligen är "Linear no-treshold" som är rätt. Problemet är att det är svårt att få en signal från den väldigt brusiga bakgrunssignalen från cancerfall. Se exempelvis detta:
http://en.wikipedia.org/wiki/Background_radiation#Natural_background_radiation
Det finns ställen i världen som har 50 ggr normal bakgrundsstrålning, utan att man kan se hälsoeffekter på de som bor där.

Se även http://en.wikipedia.org/wiki/Linear_no-threshold_model#Controversy

För att vara konservativ har jag tidigare i tråden hållit mig till LNT-modellen, men att använda den i argumentation som om det vore en etablerad sanning är att dra det för långt.
En DNA-förändring för övrigt? Om jag inte missminner mig så är antalet C-14 i DNA som sönderfaller till N-14 ca 50 per sekund, vilket då innebär att som grund och enbart från C-14 så får man 50 DNA-skador i sekunden.

Summan av det hela är att den lägsta dos man statistiskt kunnat se ett samband mellan strålning och cancer är 100 mSv. Om det är gränsen för där det är mätbart så är den dosen där det ger en ökad risk troligen lägre, men det har inte gått att fastställa.

Så att säga att det är samma sak om 1 miljon delar samma stråldos som att en person får den totala dosen är troligen felaktigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in