Citat:
Ursprungligen postat av
Sorken80
KORTAR NED
Men att använda den för utvärdering av en olycka när den väl har skett ger en felaktig bild.
Några inlägg tillbaka sade jag att konsekvenserna av Fukushima är minimala. Men fick mothugg med att massvis av sjögräs och annat sjögodis måste slängas pga kontaminering. Dock är ju gränsvärdena satta med utgångspunkt i LNT-teorin.
Så på ett sätt var det jag sade faktiskt felaktigt. Jag valde att inte slänga käft om saken för att gränsvärdena är nu vad de är. Så utsläppet får faktiskt stora konsekvenser.
Däremot är det naturligtvis riktigt att det i praktiken blir mer av vidskeplighet än något reellt skydd mot några cancerrisker.
Vafanken: Vi får ju inte ens använda livsmedel som varit i närheten av något radioaktivt. Även om de inte i sig är radioaktiva. Vilket leder till klart urskiljningsbara hälsorisker.
Ta exempelvis denna artikel i Svd:
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/saltsvep_8511660.svd?sidan=6
" Grillkorv ska till exempel enligt handeln ha en hållbarhetstid på 30 dagar för att klara transport från tillverkare till centrallager och därefter klara att ligga upp till tre veckor i butiken. På 1980-talet bidrog Britt-Marie Dahlin till att minska mängden salt i exempelvis korvar till under 1,8 gram per hekto. Nu har mängden åter ökats så att den ofta ligger över 2 gram. Med den lägre salthalten minskar hållbarhetstiden med ungefär en vecka. Men det skulle vara bra för konsumenternas hälsa.
– Jag har själv högt blodtryck och genom att dra ned på saltet har jag halverat min dos av blodtrycksmedicin, säger Britt-Marie Dahlin.
På 1950-talet och in på 1960-talet kunde korv tillverkas på måndagen och på fredagen var alla redan sålda i närliggande butiker. Något extra salt för att öka hållbarheten var inte aktuellt då. På den tiden stötte en för salt smak bort konsumenterna, minns hon. "
En enkel och väldigt bra lösning på problemet är att lägga på korven 10 kGy gammastrålning. Då får den mycket bra hållbarhet utan att behöva vara så salt.
Men det är ju strikt förbjudet.