2011-03-12, 19:13
Medlem
jäjgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kame
Vad är symtomen? Får man extra armar å sen dör eller dör man bara utan lidande?

Google ffs.

http://en.wikipedia.org/wiki/Radioactive_poisoning
Citera
2011-03-12, 19:17
Bannlyst
Hur går det för er som tror att det handlar om ånga? Skulle vilja höra några argument.
Citera
2011-03-12, 19:26
Medlem
HaxxarNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Just olyckor där folk har utsatts för höga ståldoser har man ganska klar bild över till skillnad mot låga ståldoser under lång tid.

Är det över 50 Sv stråldos/helkropps så lär dom första symptomen komma inom 15 minuter personen blir därefter bara sämre och sämre och dör inom 48 timmar.

När det gäller dom som utsätts för stråldoser från >2 Sv upp till 50 Sv beror skadebilden mycket på om det var helkroppsstråldos eller bara delar av kroppen som utsattes för strålning ,samt självklart hur länge personen utsattes för strålning.
Dom med svåra strålskador dör oftast inom två-tre veckor.

Om jag har förstått det rätt så kan några veckor i Pripyat göra att man löper större risk att få cancer, men att gå in i en kärnreaktor gör att man dör så fort? Vad är det man dör av? Stänger organen bara ner eller? Om man får superhög strålning på bara foten då? Blodcancer typ
Citera
2011-03-12, 19:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HaxxarN
Om jag har förstått det rätt så kan några veckor i Pripyat göra att man löper större risk att få cancer, men att gå in i en kärnreaktor gör att man dör så fort? Vad är det man dör av? Stänger organen bara ner eller? Om man får superhög strålning på bara foten då? Blodcancer typ

Var det inte någon atomubåt som läckte hemskt, de som var inne lagade felet dog som flugor på båten.
Är också nyfiken på vad som händer.
Citera
2011-03-12, 19:32
Medlem
HaxxarNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K-B.Hickorysnorre
Hur går det för er som tror att det handlar om ånga? Skulle vilja höra några argument.

Vätgas sa dom på nyheterna va?
Citera
2011-03-12, 19:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HaxxarN
Vätgas sa dom på nyheterna va?

Ok. Ja det tror jag också. Men det var ju några nissar här i tråden som på ett myndigt vis försökte förklara att det var ånga som låg bakom smällen, någon gick på det och tackade också.

Nog för att forumet hyser folk med olika åsikter, men att låtsas veta och sprida skitsnack inför oinsatta som köper det med hull och hår är bara för dumt.

Bara backa några sidor så förstår ni vad och om vilka jag talar om.
Citera
2011-03-12, 19:40
Medlem
A och O bygg inte så att verket kan drabbas av tsunamis dvs alltför nära kusten och gör det minst lika säkert (eller 100 gånger helst) som en kontorsbyggnad i förhållande till själva jordbävningens effekter.[/quote]
Detta över skrev inte jag, utan jag försökte citera någon( glömt vem) men vete fan hur man gör

Svårt att bygga långt ifrån kusten och samtidigt ha tillgång till vatten för att kyla?
Ja e helt okunning inom detta, men efter ett antal öl kändes detta logiskt
ha de gött!
Senast redigerad av finixxxx 2011-03-12 kl. 19:45. Anledning: blev fel
Citera
2011-03-12, 19:54
Medlem
HaxxarNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av finixxxx
A och O bygg inte så att verket kan drabbas av tsunamis dvs alltför nära kusten och gör det minst lika säkert (eller 100 gånger helst) som en kontorsbyggnad i förhållande till själva jordbävningens effekter.
Detta över skrev inte jag, utan jag försökte citera någon( glömt vem) men vete fan hur man gör

Svårt att bygga långt ifrån kusten och samtidigt ha tillgång till vatten för att kyla?
Ja e helt okunning inom detta, men efter ett antal öl kändes detta logiskt
ha de gött![/quote]

Dom behöver havsvatten både för att driva och kyla, antar att det är både billigare och lättare såhär.
Håller med om dumheten med att inte skydda sig mot tsunamis o så men det var ju jordbävningen som var skurken? Å andra sidan blir det här inte alls lila kul som en atombomb nu, verkar ju helchill med en intakt härd :/
Citera
2011-03-12, 20:04
Medlem
oscvics avatar
Status angående kärnkraftverket? Har den fått härdsmälta än eller är allt under kontroll?
Citera
2011-03-12, 20:06
Medlem
Onkel Gagels avatar
Ingen härdsmälta än vad det verkar.
Citera
2011-03-12, 20:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av oscvic
Status angående kärnkraftverket? Har den fått härdsmälta än eller är allt under kontroll?

Nog tror jag härden är skadad, men förvänta dig inte något Tjernobyl. Det fungerar inte så.
Citera
2011-03-12, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K-B.Hickorysnorre
Nog tror jag härden är skadad, men förvänta dig inte något Tjernobyl. Det fungerar inte så.
De skulle dränka den i havsvatten eller, vilket ledde till kassering av reaktorn.
Det har inte kommit någon ny information?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in