Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Här är ett exempel på avtagande (förhöjda) värden. Denna gång inifrån Fukushima:
http://www.mext.go.jp/component/english/__icsFiles/afieldfile/2011/03/25/1303997_2513_2.pdf
Kolla grafen.
Jag tror iofs de har "städat" bort spikarna som polisen (se mina tidigare inlägg) mätte upp. Jag har inte orkat kontrollera eftersom de rapporterar så stökigt. Från detta område publicera de ofta data (inte alltid från samma mätpunkter) men sällan grafer så att man kan studera trender.
Notera grafen, den börjar vid 10 uSv. Brutna axlar is the devil.
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Hahaha! Här ser man tydligt städningen. Jämför graferna i dessa två:
http://www.mext.go.jp/component/english/__icsFiles/afieldfile/2011/03/25/1303997_2513_2.pdf
http://www.mext.go.jp/component/english/__icsFiles/afieldfile/2011/03/25/1303997_2410.pdf
Innan någon ringer AB eller Expresen så kan det vara värt att säga att det är fullt möjligt att "städningen" av data från graferna var
befogad eftersom dessa data troligen gjordes på annat sätt (t ex av oerfarna personer med annan mätutrustning - viss data har gjorts av "police").
Jag spekulerade tidigare, då man fick en mätpunkt [79], att det kunde vara så att den utrustningen man hade vid [30]-[32] kunde vara kontaminerad, då den var geografiskt nära de andra men mätte betydligt lägre värden. Det är inte helt lätt att få bra mätvärden om man inte är utbildad för det. Om man justerar mät-artefakter för punkterna [30]-[32] har det en rimlig förklaring, så man behöver inte ta på sig foliehatten, inte ännu i alla fall.
Det jag VILL se är mätvärden från innanför 20 km zonen. Det är rätt bedrövligt att man inte får dem.
Citat:
Ursprungligen postat av TheL
Förlåt, menade så klart pläteringen runt stavarna av Zircaloy. Vad är värst, att den har spruckit eller att reaktorinneslutningen har spruckit?
Det är inte så enkelt, och beror på perspektivet. Om inte Zircalloy-kapslingen spruckit hade man inte haft höga dosrater i vattnet, och då är inneslutningen inte viktig. Men om Zircalloy-kapslingen brustit är inneslutningen viktig. Skyddet från strålning är i flera skal, och inneslutningen är egentligen inte viktig förrän andra skal brustit.
Citat:
Ursprungligen postat av Contemptuous
Antar att sådan utrustning skyddar mot alfa/beta. Men hur är det med gammastrålning?
Citat:
Ursprungligen postat av GanjaThorulf
http://i.dailymail.co.uk/i/pix/2011/03/24/article-1369435-0B51979B00000578-310_634x466.jpg
Bilden visar klart och tydligt att arbetarna har ett fullgott skydd för sina fötter då de har dragit plastpåsar över sina stövlar!
Jag tycker att plastpåsarna sammanfattar hela säkerhetsdebatten på ett lysande sätt!

Den typen av överdrag är inte till för att skydda från strålning, den är till för att man inte ska sprida ytkontamination. Om man har varit inne i ett område där det finns utfällda nukleider på mark/väggar vill man kunna få av sig det yttersta lagret då man går in i områden där de inte finns i samma utsträckning. Exempelvis lunchrum, sovsalar, samlingsplatser.
Det man praktiskt kan skydda sig mot är att få partiklar eller annat på huden samt alfastrålning. Beta, gamma eller neutronstrålning är det inte praktiskt möjligt att skydda sig mot. Även tunna kläder hjälper att undvika att få strålande partiklar som sätter sig direkt på huden.
Citat:
Ursprungligen postat av TheL
Har du, Bergakungen, någon kommentar på den uppmätta strålningen i Dry Well och Supression Chamber på över 40 Sv/h, är detta figurer som man hade kunnat förvänta sig att se. Hur påverkar denna extrema strålning arbetet på kraftverket?
Inneslutningen är gjord av tjock betong och stål, vilket skyddar rätt bra mot strålning, se exempelvis de neutronstrålar man pratade om i tidigare inlägg, som var mätbara men väldigt svaga. Problemet med hög aktivitet i inneslutningen är att eventuella utsläpp innehåller högre mängd radioaktiva nukleider, samt att man riskerar att få utrymmen med väldigt hög strålning då man väl kopplar in kylning till inneslutningen, vilket i sin tur kräver att den kylning man kopplar in behöver en mer robust lösning.