2011-03-25, 12:36
Medlem
GanjaThorulfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Nejdå. Det föll dig bara inte in att plastpåsarna lika väl skall skydda marken de går på från radioaktiva partiklar från stövlarna om de varit på hett område (de är utomhus på bilden), alternativt hålla stövlarna rena så att de går att mäta på dem på ett meningsfult sätt efter arbetarna varit inne i verket. En annan möjlighet är att kunna kasta bara plastpåsen så man slipper dekontaminering av stöveln när de lämnar hett område.

Det verkar fattigt och fel, men så är det inte.

Då två arbetare är svårt skadade efter att ha stått i radioaktivt vatten så skulle jag dock inte påstå att det är rätt heller.

Det jag menar är att vi lever i en fantasi om att vi är teknisk överlägsna och att tekniken har gjort kärnkraften säker men vi använder fortfarande plastpåsar, det är fortfarande mer 1970 än 2120.

Om folk retar foliehattar för att de med hjälp av aluminium folie försöker skydda sina hjärnor mot skadliga strålar så tycker jag att ica-kassar över fötterna är kärnkraftsförespråkares foliehatt. plastpåsefot ska jag hädanefter kalla den som säger att kärnkraft är en säker teknologi.
Senast redigerad av GanjaThorulf 2011-03-25 kl. 12:38.
Citera
2011-03-25, 12:36
Medlem
TheLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Fullt rimliga värden, givet att härden är ordentligt aktiv forfarande och särskilt eftersom man räknar med härdskador. Det här handlar med stor sannolikhet om reaktorvatten innanför inneslutningen. De är inte extrema på något annat sätt än att man inte (som väl de flesta inser) inte kan gå genom inneslutningsslussen och besöka eller arbeta innanför inneslutningen med den typen av värden.

(Sv normaliseras mot dosen en Gray, men tanken är att en Sv skall vara ett värde på den biologiska skadeeffekten på strålningen, inte ett absolutmått på strålning. Mätare som mäter Sv tar alltså hänsyn till det här, därför behöver man veta mer för att avgöra vad som strålar, varifrån det kommit och ifall det kommer att hålla på länge.)

Okej tack för upplysning, själv visste jag inte riktigt vad jag skulle tro men eftersom ingen hade reagerat nämnvärt på detta i pressen utgick jag från att det var rimligt, även om jag själv var tveksam.

Verkar vi gå mot en fortsatt stabilisering av situationen?
Citera
2011-03-25, 12:38
Medlem
Madagascars avatar
Senaste från NISA, kom nyss:
http://www.nisa.meti.go.jp/english/files/en20110325-2.html
Citera
2011-03-25, 12:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Nu så utökar man säkerhetsgränsen vid Fukushima. Det är jävligt tragisk men tydligen nödvändigt. Jag är rädd för att att kärnkraftsbolaget varit medveten om att sprickor på höljet funnits länge men att de mörkat det. Hoppas bara att det inte blir än värre.

Så länge det inte blir bättre lär det nog bli sämre. Allt tyder väl ändå på att man inte har en aning om hur det ser ut under all bråte, och det mesta talar väl ändå för, tycker jag, att man kan vänta sig det värsta.
Citera
2011-03-25, 12:54
Medlem
Sorken80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Här är ett exempel på avtagande (förhöjda) värden. Denna gång inifrån Fukushima:
http://www.mext.go.jp/component/english/__icsFiles/afieldfile/2011/03/25/1303997_2513_2.pdf

Kolla grafen.

Jag tror iofs de har "städat" bort spikarna som polisen (se mina tidigare inlägg) mätte upp. Jag har inte orkat kontrollera eftersom de rapporterar så stökigt. Från detta område publicera de ofta data (inte alltid från samma mätpunkter) men sällan grafer så att man kan studera trender.
Notera grafen, den börjar vid 10 uSv. Brutna axlar is the devil.
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Hahaha! Här ser man tydligt städningen. Jämför graferna i dessa två:
http://www.mext.go.jp/component/english/__icsFiles/afieldfile/2011/03/25/1303997_2513_2.pdf
http://www.mext.go.jp/component/english/__icsFiles/afieldfile/2011/03/25/1303997_2410.pdf

Innan någon ringer AB eller Expresen så kan det vara värt att säga att det är fullt möjligt att "städningen" av data från graferna var befogad eftersom dessa data troligen gjordes på annat sätt (t ex av oerfarna personer med annan mätutrustning - viss data har gjorts av "police").
Jag spekulerade tidigare, då man fick en mätpunkt [79], att det kunde vara så att den utrustningen man hade vid [30]-[32] kunde vara kontaminerad, då den var geografiskt nära de andra men mätte betydligt lägre värden. Det är inte helt lätt att få bra mätvärden om man inte är utbildad för det. Om man justerar mät-artefakter för punkterna [30]-[32] har det en rimlig förklaring, så man behöver inte ta på sig foliehatten, inte ännu i alla fall.

Det jag VILL se är mätvärden från innanför 20 km zonen. Det är rätt bedrövligt att man inte får dem.
Citat:
Ursprungligen postat av TheL
Förlåt, menade så klart pläteringen runt stavarna av Zircaloy. Vad är värst, att den har spruckit eller att reaktorinneslutningen har spruckit?
Det är inte så enkelt, och beror på perspektivet. Om inte Zircalloy-kapslingen spruckit hade man inte haft höga dosrater i vattnet, och då är inneslutningen inte viktig. Men om Zircalloy-kapslingen brustit är inneslutningen viktig. Skyddet från strålning är i flera skal, och inneslutningen är egentligen inte viktig förrän andra skal brustit.
Citat:
Ursprungligen postat av Contemptuous
Antar att sådan utrustning skyddar mot alfa/beta. Men hur är det med gammastrålning?
Citat:
Ursprungligen postat av GanjaThorulf
http://i.dailymail.co.uk/i/pix/2011/03/24/article-1369435-0B51979B00000578-310_634x466.jpg

Bilden visar klart och tydligt att arbetarna har ett fullgott skydd för sina fötter då de har dragit plastpåsar över sina stövlar!

Jag tycker att plastpåsarna sammanfattar hela säkerhetsdebatten på ett lysande sätt!
Den typen av överdrag är inte till för att skydda från strålning, den är till för att man inte ska sprida ytkontamination. Om man har varit inne i ett område där det finns utfällda nukleider på mark/väggar vill man kunna få av sig det yttersta lagret då man går in i områden där de inte finns i samma utsträckning. Exempelvis lunchrum, sovsalar, samlingsplatser.

Det man praktiskt kan skydda sig mot är att få partiklar eller annat på huden samt alfastrålning. Beta, gamma eller neutronstrålning är det inte praktiskt möjligt att skydda sig mot. Även tunna kläder hjälper att undvika att få strålande partiklar som sätter sig direkt på huden.
Citat:
Ursprungligen postat av TheL
Har du, Bergakungen, någon kommentar på den uppmätta strålningen i Dry Well och Supression Chamber på över 40 Sv/h, är detta figurer som man hade kunnat förvänta sig att se. Hur påverkar denna extrema strålning arbetet på kraftverket?
Inneslutningen är gjord av tjock betong och stål, vilket skyddar rätt bra mot strålning, se exempelvis de neutronstrålar man pratade om i tidigare inlägg, som var mätbara men väldigt svaga. Problemet med hög aktivitet i inneslutningen är att eventuella utsläpp innehåller högre mängd radioaktiva nukleider, samt att man riskerar att få utrymmen med väldigt hög strålning då man väl kopplar in kylning till inneslutningen, vilket i sin tur kräver att den kylning man kopplar in behöver en mer robust lösning.
Senast redigerad av Sorken80 2011-03-25 kl. 13:14.
Citera
2011-03-25, 13:01
Medlem
GanjaThorulfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sorken80

Den typen av överdrag är inte till för att skydda från strålning, den är till för att man inte ska sprida ytkontamination. Om man har varit inne i ett område där det finns utfällda nukleider på mark/väggar vill man kunna få av sig det yttersta lagret då man går in i områden där de inte finns i samma utsträckning. Exempelvis lunchrum, sovsalar, samlingsplatser.

Det man praktiskt kan skydda sig mot är att få partiklar eller annat på huden samt alfastrålning. Beta, gamma eller neutronstrålning är det inte praktiskt möjligt att skydda sig mot. Även tunna kläder hjälper att undvika att få strålande partiklar som sätter sig direkt på huden.

Ska jag vara ärlig så spelar jag faktiskt lite dum nu =)

plastpåsefot!

Ska hålla mig ifrån att lägga mig på den nivån för resten av dagen, jag lovar.
Citera
2011-03-25, 13:01
Medlem
Från DN.se nu:

"USA har erbjudit hjälp med vattentillgång för att kyla kärnkraftverket — två fartyg ska leverera runt två miljoner liter vatten."

Kan någon tala om varför i helvete ett annat land skulle behöva skicka VATTEN till kärnkraftverket från andra sidan jordklotet? Japsarna har ju världens största hav bara några meter därifrån, det var ju för f-n tsunamin från havet som orsakade problemen från början.

Och nej, även om det "måste" vara sötvatten så bör det ju finnas sötvatten så det räcker i Japan eftersom hela Tokyo är livrädda för att dricka av sina radioaktiva sötvattenreserver nu. Och eftersom de redan sprayat reaktorerna med saltvatten flera veckor så är ju skadan redan skedd, bara att fortsätta.
Senast redigerad av Max Seaman 2011-03-25 kl. 13:08.
Citera
2011-03-25, 13:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Max Seaman
Från DN.se nu:

"USA har erbjudit hjälp med vattentillgång för att kyla kärnkraftverket — två fartyg ska leverera runt två miljoner liter vatten."

Kan någon tala om varför i helvete ett annat land skulle behöva skicka VATTEN till kärnkraftverket från andra sidan jordklotet? Japsarna har ju världens största hav bara några meter därifrån, det var ju för f-n tsunamin från havet som orsakade problemen från början.

Jag håller med om att det finns uppenbara brister i resonemanget, och det handlar troligtvis om att visa att något händer. Man kan ju faktiskt resonera kring hur man bäst använder detta vatten i nuläget, men, det är klart att det krävs resurser om inte annat, att "tillverka" och distribuera sötvatten, och mycket av dessa resurser (el bl.a) är begränsade idag, så det är nog inte fel, men det är ju ingen lösning.
Citera
2011-03-25, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Max Seaman
Från DN.se nu:

Och nej, även om det "måste" vara sötvatten så bör det ju finnas sötvatten så det räcker i Japan eftersom hela Tokyo är livrädda för att dricka av sina radioaktiva sötvattenreserver nu. Och eftersom de redan sprayat reaktorerna med saltvatten flera veckor så är ju skadan redan skedd, bara att fortsätta.

Är det inte journalisten som skrivit lite fel då?
Kan det inte vara så att det är två fartyg som är mer effektiva än de bästa Japan har i sin arsenal?
Citera
2011-03-25, 13:11
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Då två arbetare är svårt skadade efter att ha stått i radioaktivt vatten så skulle jag dock inte påstå att det är rätt heller.

Det jag menar är att vi lever i en fantasi om att vi är teknisk överlägsna och att tekniken har gjort kärnkraften säker men vi använder fortfarande plastpåsar, det är fortfarande mer 1970 än 2120.

Om folk retar foliehattar för att de med hjälp av aluminium folie försöker skydda sina hjärnor mot skadliga strålar så tycker jag att ica-kassar över fötterna är kärnkraftsförespråkares foliehatt. plastpåsefot ska jag hädanefter kalla den som säger att kärnkraft är en säker teknologi.

Läs Bergakungens inlägg igen.

En grundprincip på ett kärnkraftverk är att hindra aktivitetsspridning från områden med högre aktivitetsnivåer till ett område med lägre aktivitetsnivåer. Det gör man på olika sätt, ett av dom sätten är att applicera olika typer av skoskydd som skall minimera risken att ytkontamination på golvet skall föras över till ett annat utrymme.

Det gör att man byter skoskydd hela tiden. I vissa situationer (när man har fukt och vatten på ett golv) så kan man komplettera skoskydd med t ex gummistövlar. I vissa lägen kan man komplettera stövlar med ett plastöverdrag som dels ytterligare minskar aktivitetsöverföring och dels innebär att den efterföljande saneringen av t ex stövlarna blir enklare.

Man kan tycka att plastpåsar ser väldigt lågteknologiskt ut men i verkligheten fungerar det mycket bra. Om jag inte minns helt fel så tror jag att det finns plastskydd som ser lite proffsigare ut än "plastpåsar" men funktionen är exakt densamma.

Bara för att en verksamhet är högteknologisk så innebär det inte att man inte kan använda lågteknologisk utrustning. Du har sannolikt aldrig besökt ett högteknologiskt laboratorium där man arbetar med nanoteknik. Trots att nanoteknik är högteknologiskt så det skriker om det så används förvånansvärt mycket lågteknologiska lösningar som ligger på samma nivå som dessa plastpåsar.
Citera
2011-03-25, 13:12
Medlem
Catings avatar
Citat:
Ska jag vara ärlig så spelar jag faktiskt lite dum nu =)

plastpåsefot!

Ska hålla mig ifrån att lägga mig på den nivån för resten av dagen, jag lovar.

Electrical engineering firm Kandenko Co., which employs the men, said its workers were not required to wear rubber boots as its safety manuals did not assume a scenario where its employees carry out work standing in water at a nuclear power plant.

http://english.kyodonews.jp/news/2011/03/81035.html

Citera
2011-03-25, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cating
Electrical engineering firm Kandenko Co., which employs the men, said its workers were not required to wear rubber boots as its safety manuals did not assume a scenario where its employees carry out work standing in water at a nuclear power plant.

http://english.kyodonews.jp/news/2011/03/81035.html

Låter som Kärnkrafts-Bob och VirrigaMannen styr Kandeko Co.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in