2011-03-17, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EthanMars
Nu är det faktiskt så att Aftonbladet har varit väldigt bra när det gäller rapporteringen av detta. Har varit lika mycket om inte mer rapportering om offren av skalvet och tsunamin som kärnkraftsolyckan. Har spenderat hela dagen på deras livechatt och dem har tex fått förklara ett antal gånger för hysteriska svenskar att ingen radioaktivitet kommer nå Sverige. Dem dementerade också väldigt snabbt ryktena om att 5 arbetare dött pga av att det inte va bekräftat. Expressen har däremot varit extremt slarviga i sin rapportering.

Sen finns det såklart ett par artiklar som man kan diskutera. Men jag accepterar detta då dem skrivit och informerat om mycket och oftast väldigt bra saker.

helt otroligt hur man kan kalla deras rapportering som "väldigt bra", men dessvärre är det väl så många svenskar ser på aftonbladet generellt och därför de också litar så mycket på det som står där. Både skrämmande och tragiskt
Citera
2011-03-17, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rootbit
Ser man bilderna på reaktorerna så tror man ju att det är riktigt illa.. mer åt helvete än vad TEPCO säger. Men när dom läser upp sina mätvärden så måste man nog inse att det faktiskt kanske inte är så illa som media och alla säger. Dom skulle inte ljuga om mätvärdena om det va helt åt skogen. Dom skulle förlora sin heder totalt och skulle antagligen inte riskera det...

Det är nog inte alls så enkelt att man bara kan ta för givet att det talas sanning i det här fallet. Japan har som sagt enorma ekonomiska intressen i kärnkraft, man äger eller är delägare i alla tillverkare av kärnkraftverk.

Därtill har du TEPCO med dess tidigare historia med lögner, korruption och sparkade ledningar. På detta ska man väga in den Japanska företagskulturen där den egna arbetsgivaren både betraktas och behandlas som gud, även när denna begår synnerligen alvarliga brott.

Jag tror att omfattningen av olyckan som pågår i Fukushima med all säkehet är både större och värre än vad man från japanska myndigheters håll vill få det att verka som. Sen är det en annan sak hur pass farligt det faktiskt är i nuláget och hur pass farligt det är nár man väl fått kontroll på situationen.

Vi ska inte glömma att strålningen i sig inte är det stora problemet för Japan utan istállet den mark som kommer att kontaminernas för lång tid frammåt, mark som fram till nu använts som odlingsmark men som efter detta kommer att bli oandvändbar.
Citera
2011-03-17, 23:02
Medlem
EthanMarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Levis512
Vi får verkligen hoppas att det är på väg att ordna sig med vattnet. Skulle kännas bra att få leva i ovisshet ett tag till angående vad som händer om man tappar kontrollen över sex reaktorer och 1700 ton begagnat kärnbränsle.

Läget i korthet:
- Vi har en viss hjärtmassagekapacitet via militärens vattenkanon.
Har avvärjt det absolut värsta vid 3:an idag. Kan fylla på vatten vid utbrända bränslet vid 4:an imorgon.

- Reservaggregat kan snart fylla på vatten på bassängerna i 5 och 6.

- Strömförsörjning framdragen för att kunna driva kylning via befintliga system i 1 och 2, men inte i drift ännu.

Fan, efter ett tag är man inte bortskämd med vad man klassar som "rätt OK läge".

Vad jag hört så (om det funkar) skulle strömförsörjning bara kunna verka på ett ställe. Sitter på en massa olika sidor/forum och det är helt sjukt vad folk sitter inne med olika sorters information. Så det vore trevligt med en slagkraftig länk
Citera
2011-03-17, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eugen
En het pixel i en digikamera (eller monitor, men det gäller inte här) "lyser", antingen i någon färg eller helt vitt.

I en vanlig kamera är den sönder (registrerar fel värde), men när det gäller strålning kan den pixeln i kamerans sensor ha träffats av en eller flera (främst) gammapartiklar (som antingen förstör den permanent eller får den att lysa fullt).

Med tanke på avståndet till satelliten (enligt tidigare post) känns det väldigt otroligt.
Citera
2011-03-17, 23:10
Medlem
"Cable installation to receive electricity from the transmission line of
Tohoku Electric Power Company."

Verkar som det är från Onagawa 1.2.3 som man ska få ström ifrån.
Vet inte hur stamnätet ser ut men antar det sitter ihop.
Citera
2011-03-17, 23:11
Medlem
EthanMarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av foreveri
helt otroligt hur man kan kalla deras rapportering som "väldigt bra", men dessvärre är det väl så många svenskar ser på aftonbladet generellt och därför de också litar så mycket på det som står där. Både skrämmande och tragiskt

Tycker att du ska gå in och kolla och ge en ärlig kommentar ist.
Citera
2011-03-17, 23:14
Medlem
Madagascars avatar
Ser just nu på en Svt Rapport 1930 på nätet. Svt:s personal reser hem från Tokyo pga av strålningsrisk. Reportern påstod att det är många andra nyhetsteam som också åker hem. Troligen är det inte så illa. Det är ju förstås lätt för mig att sitta här och göra den bedömningen. Men myndigheterna och Tepco rapporterar på ett sätt som vi från Sverige tycker är uselt. Jag hade nog också känt mig rädd på plats. Kanske rapporteringen passar Japaner bättre. De har kanske en större tro på samhället än vad vi har och har kanske mindre behov av kontinuerlig och tillförlitlig information för att känna sig trygga.

Hur som helst kommer vi antagligen få ännu sämre info om utländska nyhetsteam i stor omfattning åker hem.
Citera
2011-03-17, 23:18
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Ser just nu på en Svt Rapport 1930 på nätet. Svt:s personal reser hem från Tokyo pga av strålningsrisk. Reportern påstod att det är många andra nyhetsteam som också åker hem. Troligen är det inte så illa. Det är ju förstås lätt för mig att sitta här och göra den bedömningen. Men myndigheterna och Tepco rapporterar på ett sätt som vi från Sverige tycker är uselt. Jag hade nog också känt mig rädd på plats. Kanske rapporteringen passar Japaner bättre. De har kanske en större tro på samhället än vad vi har och har kanske mindre behov av kontinuerlig och tillförlitlig information för att känna sig trygga.

Hur som helst kommer vi antagligen få ännu sämre info om utländska nyhetsteam i stor omfattning åker hem.

Svårt att veta om vad japanerna tycker. De som vi får höra av är ju de som är upprörda över bristen på information. Men att dessa får uttala sig är ganska givet då deras syn stämmer överens med vår medias. Vad den stora massan tycker är svårare att veta.
Citera
2011-03-17, 23:20
Medlem
Brutes avatar
Citat:

Då har de tydligen klippt om inlsaget rejält i jämförelse med när de sände det på TV 19:30.
Där framgick det tydligt att det var p g a av att OM/NÄR det väl blir direkt farligt att vara kvar i Tokyo, så lär det bli kaos att försöka komma därifrån. Så hemkallelsen nu är för att undvika att bli fast i Tokyo.

//Brute
Citera
2011-03-17, 23:21
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Svårt att veta om vad japanerna tycker. De som vi får höra av är ju de som är upprörda över bristen på information. Men att dessa får uttala sig är ganska givet då deras syn stämmer överens med vår medias. Vad den stora massan tycker är svårare att veta.

Min bild är att den stora massan "jobbar på", behåller lugnet och inser att det enda sättet som Japan kan komma på fötter på efter tsunamikatastrofen är att göra sitt. Som Japanerna alltid har agerat, och som räddat dem genom multipla kriser tidigare, varav var och en av dessa kriser hade knäckt dem om de fått panik.

Sen är de mycket mer intresserade av att hjälpa de verkliga offren, tsunamins överlevare. Det ser man på den mycket mer sansade rapporteringen på ex. NHK.
Citera
2011-03-17, 23:25
Medlem
Softis...s avatar
Citat:

Det verkar vara en hel del som väljer att lämna Tokyo. Jag antar att de agerar efter devisen - better safe than sorry. Om det visar sig att det händer något som skapar panik i Tokyo, så lär det ta lång tid att evakuera därifrån då. Då är det bättre att lämna området en kortare period nu, och återkomma när läget är mer stabilt och tillgången på information är bättre. Personligen hade jag nog stannat kvar i Tokyo och fortsatt att arbeta och hjälpa till efter förmåga.

"BBC 2205 GMT: Many foreigners continue to leave Japan in the wake of the crisis. Indian PTI news agency reports that nearly 5,000 Indians out of a community of around 25,000 have left Japan, citing sources. "It is difficult to give the exact number of Indians who have left so far as they are leaving from various airports apart from Tokyo. But the estimates are that the number at present is between 4,000 to 5,000," official sources said."
Senast redigerad av Softis... 2011-03-17 kl. 23:27. Anledning: omform
Citera
2011-03-17, 23:30
Medlem
Sorken80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barbican
Lite positiv info:

U.S. Flights Over Plant Gather Crucial Data

http://www.nytimes.com/2011/03/18/world/asia/18intel.html?hp

...

On Wednesday when the American Embassy in Tokyo, on advice from the Nuclear Regulatory Commission, told Americans to evacuate a radius of “approximately 50 miles” from the Fukushima plant, the recommendation was based on a specific calculation of risk of radioactive fallout in the affected area.

In a statement, the commission said the advice grew out of its assessment that projected radiation doses within the evacuation zone might exceed 1 rem to the body or 5 rem to the thyroid gland. It is extremely sensitive to Iodine-131 — another of the deadly radioactive byproducts of nuclear fuel that causes thyroid cancer.

A rem is a standard measure of radiation dose.
Det där var ganska goda nyheter, sett till situationen som den är.

http://en.wikipedia.org/wiki/R%C3%B6ntgen_equivalent_man
1 rem = 10 mSv i kroppsdos, och 5 rem = 50 mSv i sköldkörteln men som till större delen motverkas av Jodtabletter.

Som jämförelse kan nämnas att medelsvensken får 2 mSv/år från radon i hus (vilket varierar mycket beroende på om man bor i ett radonhus eller inte).

Det är inte bra, men bättre än man först trodde då amerikanarna evakuerade till 80 km.

Edit: Och då utgår jag från att det där var USAs bedömning av "Worst Case".
Senast redigerad av Sorken80 2011-03-17 kl. 23:43.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in