2011-03-18, 19:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av K-B.Hickorysnorre
Har inga källor på rak arm, ska fixa det senare.
Jag har ALDRIG sagt att INGET kan hända! Håll dig till sanningen.
Men jag menar hela tiden att de som förstorar upp omfattningen och kommer med grundlösa teorier om hur omfattande detta skulle kunna bli har fel.
Japan han satt en säkerhetszon, det får man anta är ett beslut tagit i samråd med forskare och experter på området.
Och givetvis vore det en stor katastrof om det blir en brand och spridning på flera kilometer! Något annat har jag aldrig sagt.

Det är väl rimligt? Det skulle väl kunna ske en spridning som skulle kontaminera närområdet, det är ju riktigt illa.
Men de som tror att det blir en atomvinter och att det skulle blir värre än Tjernobyl (7:a på Ines) anser jag är ute på hal is.
Men undrar ju hur dessa människor har mod att leva öht, man kan ju dö.

Jag vet inte alls vad som är rimligt i detta. Jag undrade bara helt ärligt över din åsikt. Ingen baktanke alls. Det är olika uppfattningar om vad detta innebär i tråden men jag har själv ingen sådan. Förutom en förhoppning att det ska ordna sig så bra som möjligt förstås. För mig får alla ha sin inställning. Hur det verkligen är lär ju visa sig så småningom i alla fall. Så tack för ditt svar!
Citera
2011-03-18, 19:45
Medlem
Callass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kameltass
Bra jämförelse, inte.

Nä, det var det inte. Bröströntgen utförs ju relativt sparsamt ändå, och då som ett snap-shot, så att säga.
Citera
2011-03-18, 19:47
Medlem
Catings avatar
We've received a report that TEPCO has managed to connect an external transmission line to the stricken Daiichi plant. Stay tuned for updates
by Aviva West at 19:45

TEPCO connects line, can supply power to Daiichi plant
www.reuters.com

http://live.reuters.com/Event/Japan_earthquake2

19.49
Tepco, elbolaget som driver kärnkraftverket i Fukushima, säger till Reuters att en extern strömkabel har dragits fram till kraftverket. Det är nu möjligt att få igång elsystemet och därmed kylnigssystemet i reaktorerna, enligt bolaget.

Först kommer reaktor 2 att strömförsörjas eftersom den är väst skadad, därefter reaktor 1, 3 och 4.

http://svt.se/2.22584/1.2364678/katastrofen_i_japan_-_fredagens_minut_for_minut-rapportering?lid=puff_2364678&lpos=rubrik
Senast redigerad av Cating 2011-03-18 kl. 19:58.
Citera
2011-03-18, 19:55
Medlem
Callass avatar

NEW YORK (Reuters) - Tokyo Electric Power Co (TEPCO) said Friday it has connected the external transmission line with the stricken Daiichi nuclear power plant in Japan and confirmed that electricity can be supplied.

In a statement, the company said, "It planned to supply Unit 2 first, followed by Unit 1, Unit 3 and Unit 4 ... because Unit 2 is expected to be less damaged."
Citera
2011-03-18, 19:57
Medlem
GanjaThorulfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cating
We've received a report that TEPCO has managed to connect an external transmission line to the stricken Daiichi plant. Stay tuned for updates
by Aviva West at 19:45

TEPCO connects line, can supply power to Daiichi plant
www.reuters.com

http://live.reuters.com/Event/Japan_earthquake2

De slog på stora trumman och sa exakt samma sak igår.
Citera
2011-03-18, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theloin
Kanske är ute och cyklar men jag har fått för mig att radioaktiv strålning slår ut kameror. Någon får gärna rätta mig.
Finns många tillverkare av strålningståliga kameror.
Googla "radiation hardened cameras"

/T
Citera
2011-03-18, 19:59
Medlem
Japan Tsunamin har troligt dödat drygt 10 000 människor, kanske mer.
2004 Tsunamin dödade över 200 000 st.
Hur många kan Fukushima döda som max?
1) Dels om det inte kommer att brinna.
2) Dels om det delsvis "brinner upp" (vad jag förstår experterna här finns ingen anledning att tro att allt sprängs upp p.g.a. kärnkraftverkets konstruktion).
Något för er experter att spekulera i

För jag antar att det krävs en stor brand eller stort läckage av radioaktiv ånga för att det skall kunna spridas utanför 3 milsgränsen???

Jag bara tänker... för kärnkraftsolyckan verkar vara enl. media typ 100ggr allvarligare än Tsunamin med tanke på dess rapportering första veckan...
Jag är dock för okunnig för att veta vad som är värst.
För övrigt, Hur många dödade Tjernobyl? (vet att många inte alls gillar jämförelsen, men det är ändå intressant i sammanhanget).
Citera
2011-03-18, 19:59
Medlem
Callass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GanjaThorulf
De slog på stora trumman och sa exakt samma sak igår.

Jo, men nu har anläggningen - äntligen - anslutits!
Citera
2011-03-18, 20:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sorken80
Om källan är det statliga kärnkraftsorganet i det land i världen med flest kärnkraftverk så bör man se den som pålitlig. Dock se nedan...

Se till att kontrollera källorna till dina citat, enbart de två översta är citat från NRC. Den jag markerat i fet stil är från en annan källa. Det är inte ett uttalande från "US nuclear officials", det är ett uttalande från en lobbyorganisation. Kan ju även nämnas att de tidigare har lobbat starkt för vindkraft, så den organisationen är långt ifrån "US nuclear officials", jag skulle inte ens bedöma dem som opartiska.

Vad snackar du for smorja

Vet du nagot om forskning eller MIT?

"What began as a collaboration between students and faculty members at the Massachusetts Institute of Technology in 1969 is now an alliance of more than 250,000 citizens and scientists. UCS members are people from all walks of life: parents and businesspeople, biologists and physicists, teachers and students."

Opartisk - My Ass, forvanad att du ens kan stava till ordet.
Citera
2011-03-18, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Callas
Jo, men nu har anläggningen - äntligen - anslutits!

Faktiskt goda nyheter.
Nu håller hela världen tummarna!
Citera
2011-03-18, 20:11
Medlem
Bara jag som tycker det vore väldigt tur om allt skulle vara helt för att få igång kylningen där inne efter diverse explosioner, bränder och vatten som sprayats överallt? Borde det inte vara något brott någonstans?
Citera
2011-03-18, 20:11
Medlem
Sorken80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nikkel
För övrigt, Hur många dödade Tjernobyl? (vet att många inte alls gillar jämförelsen, men det är ändå intressant i sammanhanget).
Tjernobylolyckan dödade, beroende på källa, 60-250 personer, och det spridda radioaktiva materialet orsakade 4000-9000 fall av cancer.

Sedan dödade Sovjetiska partitrogna ytterligare 30000-90000 (mestadels genom cancer) då de i ett försök att dölja händelsen för väst skickade in 800000 soldater för att sanera området utan tillräcklig skyddsutrustning.

Det farligaste med Tjernobyl var inte händelsen i sig. Det mest farliga var att den kommunistiska diktaturen man levde i styrdes av de som var mest trogna partiet, inte av de som var mest kunniga. Vilket ledde till att konsekvensen blev flerfallt farligare än den behövt vara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in