Citat:
Ursprungligen postat av Lupos
Nu får alla kärnkraftsmotståndare ge sig! Allt som kommer från Japansk media är falskt av olika skäl men USA är plötsligt sanningens högborg???
Det är så långsökta teorier om varför Japan agerar på olika sätt att man nästan blir arg, microsieverts blandas ihop med millisievert, vilket även skett i stor och "pålitlig" media. Folk som uppenbarligen inte har en minsta tekniska kompetens sitter och pratar om olika scenarion och typer av bränslen och är totalt ute och cyklar. Flera debattörer har upprepade gånger med säkerhet sagt att detta blir en sarkofag i 100 000 år, det finns ingenting som ens liknar Tjernobyl i fråga om allvar och att inte skulle gå att sanera är en fullständig lögn.
Jag förstår att besvikelsen är stor och att ni likt media griper efter varje halmstrå i er vilja att förstora upp problemen.
Om källan är det statliga kärnkraftsorganet i det land i världen med flest kärnkraftverk så bör man se den som pålitlig. Dock se nedan...
Citat:
Ursprungligen postat av Barbican
http://www.latimes.com/news/nationworld/world/la-fg-japan-quake-wrapup-20110318,0,2262753.story
U.S. nuclear officials suspect Japanese plant has a dire breach
"A leak in a spent fuel pool at the Fukushima nuclear plant would be an unprecedented problem with no clear remedy, experts say."
"Unlike the reactor itself, the spent fuel pool does not have its own containment vessel, and any radioactive particles and gases can more easily spew into the environment if the uranium fuel begins to burn. In addition, the pool, which contains 130 tons of uranium fuel, is housed in a building that Japanese authorities say appears to have been damaged by fire or explosions."
"My intuition is that this is a terrible situation and it is only going to get worse," he said. "There may not be any way to deal with it."
Se till att kontrollera källorna till dina citat, enbart de två översta är citat från NRC. Den jag markerat i fet stil är från en annan källa. Det är inte ett uttalande från "US nuclear officials", det är ett uttalande från en lobbyorganisation. Kan ju även nämnas att de tidigare har lobbat starkt för vindkraft, så den organisationen är långt ifrån "US nuclear officials", jag skulle inte ens bedöma dem som opartiska.
Citat:
Ursprungligen postat av K-B.Hickorysnorre
Fortfarande ingen atomvinter?
Stollen på SVT Debatt sa att 20 personer dött. Stämmer det?
14 personer som var inlagda på ett sjukhus i den evakuerade zonen dog i samband med att de förflyttades. Så även om det inte är dödsfall direkt orsakade av strålning så är det dödsfall orsakade av incidenten. Det är väl en som dog i vätgasexplosionen på #1, förutom det kommer jag inte på några fler på rak arm.
Det är fortfarande två som saknas sedan jordbävningen, fast de skulle inte jag räkna till dödsfall pga kärnteknisk verksamhet.
Citat:
Ursprungligen postat av dumboear
Bassänger, iaf enligt en expert jag läste, är på insidan klädda i cirka 1 cm tjockt stål, och naturligtvis gjorda i tjock betong. Nu vet man ju inte hur de är byggda på Fukushima förstås.
Det här var iofs några dagar sedan, men just bassängerna trodde han inte skulle gå sönder i första taget.
Men å andra sidan så var det väl inte många som räknade med ett 9.1 jordskalv heller...
Bassängerna är till för att kunna hantera bränslet under vatten, för att kunna göra det krävs luckor. Luckorna ska ju givetvis vara byggda för att klara möjliga laster, men bassängen är i alla fall inte en homogent lager klätt med 1 cm stål.
Citat:
Ursprungligen postat av acshigh
Jag tror det hegamon syftar på är en massiv brand som för upp partiklarna i atmosfären, snarare än en explosion. I båda fallen blir problemen desamma. Skillnaden mot tjernobyl kan dock vara att det i tjernobyl handlade om 9ton som skickades upp i atmosfären, i denna pool lagras det över 1000 ton bränsle. Det hänger dock på att branden har en sån omfattning och värme att partiklarna färdas såpass högt att de kan sprida sig över långa distanser, hur det är med det vet jag inte.
"Det värsta scenariot är att kylningen inte kommer igång och att detta i sin tur startar en brand som bär med sig radioaktiva partiklar upp i atmosfären." /Stephan Pomp, avdelningen för tillämpad kärnfysik vid Uppsala universitet.
http://www.dn.se/chattar/chattarkiv/chatt-om-karnkraftsolyckan-i-japan
Mycket fint exempel av selektiv citering. För att se vad experten säger föreslår jag att man istället läser hela intervjun. Den ger ett annat intryck än det citat du valde.
Det är inte 1000 ton bränsle i bassängen enligt NRC.
"In addition, the pool, which contains 130 tons of uranium fuel"
http://www.latimes.com/news/nationworld/world/la-fg-japan-quake-wrapup-20110318,0,2262753.story
NRC är som jag sade ovan en tämligen bra källa då det gäller kärnkraft.