2011-03-18, 19:20
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sludgespill
Det är vinter i Fukishima, så den slutsatsen känns inte speciellt säker. Är det kallt i omgivningen får man rejäla ångmoln från bassänger som är en bra bit under 100 grader också.

Nu är jag inte ångtydare, (vem är det) men för mina ögon känns det som ett litet mer solitt "fräsångmoln", snarare än dimman från de varma källorna efter en frostnatt. Det kan också handla om någon annan rökpuff, ånga från något brustet rör (betänk våldet på väggarna och röran i hallen) eller vad som helst. Egentligen menade jag nog mest att peka på att det ser ut som ånga. antydande hög temperatur och närvaro av vatten - inget mer.

Förmodligen delar vi ändå förhoppningen att det skulle finnas vatten kvar i bassängen. Just detta kan man inte se av bilden.
Citera
2011-03-18, 19:21
Medlem
Kan man inte via t.ex. en liten radiostyrd farkost sänka ner en trådlös temperatursensor i bassängerna +filma noggrannt.
Liksom... kan vi ta foton på Mars, så kan man väl mänskligheten även filma i en varm radioaktiv miljö? och komma med någon slags slutsats om vattennivåerna.

Kriticitet i mellanlagringsbassängen i reaktor 4...
Hur möjlig är en sådan realistiskt sett?
Citera
2011-03-18, 19:23
Medlem
GanjaThorulfs avatar
Problemet så som jag ser det är att i denna kritiska situation så är brist på stora framsteg en försämring.

Även om saker inte förvärrats idag så har inte saker blivit avsevärt bättre och de var tvungna att få kontroll idag om de ska ha någon chans att förhindra att bassäng nr 4 går åt helvete. (sa experterna igår)

Idag har vi fått rapporter om att bassäng nr 4 KANSKE har vatten kvar men att de tror att det har gått hål i bassängen.

Jag tycker fan det räcker nu, hoppas innerligt att det löser sig fan.
Senast redigerad av GanjaThorulf 2011-03-18 kl. 19:27.
Citera
2011-03-18, 19:26
Medlem
LikeAGloves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Callas
Såg du bilder på den gråtande TEPCO-chefen (från DailyMail) nu?

Har liknande visats i japanska medier under dagen? Vad har den statliga televisionen rapporterat om?

Jag har inte följt NHK's japanska nyhetssändningar ikväll, det jag har sett är premiär ministerns tal men jag har svårt att tänka mig att dom inte kommer visa detta. Vet att det cirkulerar mycket prat om att japansk media inte delger folket om vad som pågår men jag tycker att man får ungefär samma information
Citera
2011-03-18, 19:26
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
(...) Uppmärksamheten hindrar hjälpen till de verkliga offren, tsunamins offer (...) [/b]

Jag delar din analys i stort, men betänk att OM situationen (minns Murphy) går från vidrig till värre så är det totalt sett meningsfullt att reda ut Fukushimma först, stötta de andra offren senare.
Citera
2011-03-18, 19:27
Medlem
theloins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nikkel
Kan man inte via t.ex. en liten radiostyrd farkost sänka ner en trådlös temperatursensor i bassängerna +filma noggrannt.
Liksom... kan vi ta foton på Mars, så kan man väl mänskligheten även filma i en varm radioaktiv miljö? och komma med någon slags slutsats om vattennivåerna.

Kriticitet i mellanlagringsbassängen i reaktor 4...
Hur möjlig är en sådan realistiskt sett?

Kanske är ute och cyklar men jag har fått för mig att radioaktiv strålning slår ut kameror. Någon får gärna rätta mig.
Citera
2011-03-18, 19:27
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
LikeAGlove skrev
Fukushima (Island of Fortune) Daiichi är ett namn som kommer få mina nackhår att resa sig långt efter det här. Återigen dags att gå och lägga sig och hoppas på att man vaknar upp till goda nyheter imorgon, lider så fruktansvärt mycket med japanerna nu

Angående bilden på Komiri, förr i tiden hörde det till god sed att begå självmord efter att man skämt ut sig själv, sin familj eller företag. Tur att dom har passerat dessa tider japanerna. kan inte låta bli att beröras av bilden i alla fall

Jo, jag lider också något oerhört med det Japanska folket nu.

Ibland säger en bild mer än tusen ord....
Citera
2011-03-18, 19:28
Medlem
Callass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LikeAGlove
Fukushima (Island of Fortune) Daiichi är ett namn som kommer få mina nackhår att resa sig långt efter det här. Återigen dags att gå och lägga sig och hoppas på att man vaknar upp till goda nyheter imorgon, lider så fruktansvärt mycket med japanerna nu

Angående bilden på Komiri, förr i tiden hörde det till god sed att begå självmord efter att man skämt ut sig själv, sin familj eller företag. Tur att dom har passerat dessa tider japanerna. kan inte låta bli att beröras av bilden i alla fall

Är faktiskt väldigt berörd jag också, fastän jag aldrig ens varit i Japan. Verkar vara en otroligt speciell kultur.

De goda nyheterna är väl detta:

Citat:
But prime minister Naoto Kan insisted that his country would overcome the catastrophe

'We will rebuild Japan from scratch,' he said in a televised speech: 'In our history, this small island nation has made miraculous economic growth thanks to the efforts of all Japanese citizens. That is how Japan was built.'
http://www.dailymail.co.uk/news/article-1367684/Nuclear-plant-chief-weeps-Japanese-finally-admit-radiation-leak-kill-people.html#ixzz1GycWOFR8
Citera
2011-03-18, 19:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av acshigh
källor? Du säger en otrolig massa saker om hur lugnt läget är och att inget kan hända. Mängder av experter säger annorlunda, och du avfärdar dom ständigt som inkompetenta dumskallar. Forskare, professorer...

Kan inte tråden få lite källor till dina uttalanden nångång? Finns några?

Har inga källor på rak arm, ska fixa det senare.
Jag har ALDRIG sagt att INGET kan hända! Håll dig till sanningen.
Men jag menar hela tiden att de som förstorar upp omfattningen och kommer med grundlösa teorier om hur omfattande detta skulle kunna bli har fel.
Japan han satt en säkerhetszon, det får man anta är ett beslut tagit i samråd med forskare och experter på området.
Och givetvis vore det en stor katastrof om det blir en brand och spridning på flera kilometer! Något annat har jag aldrig sagt.

Citat:
Ursprungligen postat av Yori
Det är väl inte frågan om japan kommer att bli ett dödsskuggornas dal och sotigt spökland och att nästan ingenting har hänt. Varför har Japan uppgraderat till en femma på inesskalan enligt dig?

Det är väl rimligt? Det skulle väl kunna ske en spridning som skulle kontaminera närområdet, det är ju riktigt illa.
Men de som tror att det blir en atomvinter och att det skulle blir värre än Tjernobyl (7:a på Ines) anser jag är ute på hal is.
Men undrar ju hur dessa människor har mod att leva öht, man kan ju dö.
Citera
2011-03-18, 19:35
Medlem
Callass avatar
SVT för ca en halvtimme sedan:

Citat:
Enligt atomkraftorganet IAEA visar de senaste rapporterna om strålningsnivåer som uppmätts i japanska städer att strålningen är långt ifrån så hög att den utgör någon hälsorisk för människor, uppger Reuters.

I Tokyo är strålningen just nu tio gånger svagare än en vanlig bröströntgen, menar doktor Richard Wakeford vid Daltons nuclear institute, Manchesters universitet.
Senast redigerad av Callas 2011-03-18 kl. 19:37. Anledning: rättade SVTs stavfel ;-)
Citera
2011-03-18, 19:44
Medlem
Sorken80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lupos
Nu får alla kärnkraftsmotståndare ge sig! Allt som kommer från Japansk media är falskt av olika skäl men USA är plötsligt sanningens högborg???

Det är så långsökta teorier om varför Japan agerar på olika sätt att man nästan blir arg, microsieverts blandas ihop med millisievert, vilket även skett i stor och "pålitlig" media. Folk som uppenbarligen inte har en minsta tekniska kompetens sitter och pratar om olika scenarion och typer av bränslen och är totalt ute och cyklar. Flera debattörer har upprepade gånger med säkerhet sagt att detta blir en sarkofag i 100 000 år, det finns ingenting som ens liknar Tjernobyl i fråga om allvar och att inte skulle gå att sanera är en fullständig lögn.

Jag förstår att besvikelsen är stor och att ni likt media griper efter varje halmstrå i er vilja att förstora upp problemen.
Om källan är det statliga kärnkraftsorganet i det land i världen med flest kärnkraftverk så bör man se den som pålitlig. Dock se nedan...

Citat:
Ursprungligen postat av Barbican
http://www.latimes.com/news/nationworld/world/la-fg-japan-quake-wrapup-20110318,0,2262753.story

U.S. nuclear officials suspect Japanese plant has a dire breach

"A leak in a spent fuel pool at the Fukushima nuclear plant would be an unprecedented problem with no clear remedy, experts say."

"Unlike the reactor itself, the spent fuel pool does not have its own containment vessel, and any radioactive particles and gases can more easily spew into the environment if the uranium fuel begins to burn. In addition, the pool, which contains 130 tons of uranium fuel, is housed in a building that Japanese authorities say appears to have been damaged by fire or explosions."

"My intuition is that this is a terrible situation and it is only going to get worse," he said. "There may not be any way to deal with it."
Se till att kontrollera källorna till dina citat, enbart de två översta är citat från NRC. Den jag markerat i fet stil är från en annan källa. Det är inte ett uttalande från "US nuclear officials", det är ett uttalande från en lobbyorganisation. Kan ju även nämnas att de tidigare har lobbat starkt för vindkraft, så den organisationen är långt ifrån "US nuclear officials", jag skulle inte ens bedöma dem som opartiska.

Citat:
Ursprungligen postat av K-B.Hickorysnorre
Fortfarande ingen atomvinter?

Stollen på SVT Debatt sa att 20 personer dött. Stämmer det?
14 personer som var inlagda på ett sjukhus i den evakuerade zonen dog i samband med att de förflyttades. Så även om det inte är dödsfall direkt orsakade av strålning så är det dödsfall orsakade av incidenten. Det är väl en som dog i vätgasexplosionen på #1, förutom det kommer jag inte på några fler på rak arm.

Det är fortfarande två som saknas sedan jordbävningen, fast de skulle inte jag räkna till dödsfall pga kärnteknisk verksamhet.

Citat:
Ursprungligen postat av dumboear
Bassänger, iaf enligt en expert jag läste, är på insidan klädda i cirka 1 cm tjockt stål, och naturligtvis gjorda i tjock betong. Nu vet man ju inte hur de är byggda på Fukushima förstås.

Det här var iofs några dagar sedan, men just bassängerna trodde han inte skulle gå sönder i första taget.

Men å andra sidan så var det väl inte många som räknade med ett 9.1 jordskalv heller...
Bassängerna är till för att kunna hantera bränslet under vatten, för att kunna göra det krävs luckor. Luckorna ska ju givetvis vara byggda för att klara möjliga laster, men bassängen är i alla fall inte en homogent lager klätt med 1 cm stål.

Citat:
Ursprungligen postat av acshigh
Jag tror det hegamon syftar på är en massiv brand som för upp partiklarna i atmosfären, snarare än en explosion. I båda fallen blir problemen desamma. Skillnaden mot tjernobyl kan dock vara att det i tjernobyl handlade om 9ton som skickades upp i atmosfären, i denna pool lagras det över 1000 ton bränsle. Det hänger dock på att branden har en sån omfattning och värme att partiklarna färdas såpass högt att de kan sprida sig över långa distanser, hur det är med det vet jag inte.

"Det värsta scenariot är att kylningen inte kommer igång och att detta i sin tur startar en brand som bär med sig radioaktiva partiklar upp i atmosfären." /Stephan Pomp, avdelningen för tillämpad kärnfysik vid Uppsala universitet.
http://www.dn.se/chattar/chattarkiv/chatt-om-karnkraftsolyckan-i-japan
Mycket fint exempel av selektiv citering. För att se vad experten säger föreslår jag att man istället läser hela intervjun. Den ger ett annat intryck än det citat du valde.

Det är inte 1000 ton bränsle i bassängen enligt NRC.
"In addition, the pool, which contains 130 tons of uranium fuel"
http://www.latimes.com/news/nationworld/world/la-fg-japan-quake-wrapup-20110318,0,2262753.story
NRC är som jag sade ovan en tämligen bra källa då det gäller kärnkraft.
Senast redigerad av Sorken80 2011-03-18 kl. 19:51.
Citera
2011-03-18, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theloin
Kanske är ute och cyklar men jag har fått för mig att radioaktiv strålning slår ut kameror. Någon får gärna rätta mig.
Finns speciella strålningståliga, exempel:
http://www.ahlberg-electronics.com/products?cat=12

/T
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in