2011-03-18, 20:12
Medlem
Sedated90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Callas
Jo, men nu har anläggningen - äntligen - anslutits!

Hurra! Nu får vi hoppas de kan få igång kylsystemen!
Känns lite ljusare idag än vad de gjort på hela veckan måste jag säga, men bara lite.
Citera
2011-03-18, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slaffe
Bara jag som tycker det vore väldigt tur om allt skulle vara helt för att få igång kylningen där inne efter diverse explosioner, bränder och vatten som sprayats överallt? Borde det inte vara något brott någonstans?

Japanarna har haft så extemt mycket otur... så liite tur kan man väl ändå hoppas på?
Det börjar ju med reaktor 2, som de tror har minst skador på kylanläggningen.
Citera
Medlem
Sorken80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barbican
Vad snackar du for smorja

Vet du nagot om forskning eller MIT?

"What began as a collaboration between students and faculty members at the Massachusetts Institute of Technology in 1969 is now an alliance of more than 250,000 citizens and scientists. UCS members are people from all walks of life: parents and businesspeople, biologists and physicists, teachers and students."

Opartisk - My Ass, forvanad att du ens kan stava till ordet.
Began as, is now. Saker förändras.

"The UCS supports a national renewable electricity standard which would require utilities to produce a certain percentage of their energy from sources such as wind, solar and geothermal."
http://en.wikipedia.org/wiki/Union_of_Concerned_Scientists

Det jag sade är korrekt. Innan du ifrågasätter ett påstående, kontrollera åtminstonde att informationen du försöker motsäga är enkelt tillgänglig på wikipedia.
Senast redigerad av Sorken80 2011-03-18 kl. 20:17.
Citera
Bannlyst
Citat:
Bara jag som tycker det vore väldigt tur om allt skulle vara helt för att få igång kylningen där inne efter diverse explosioner, bränder och vatten som sprayats överallt? Borde det inte vara något brott någonstans?

Jo man tycker det.
Även om rör och sånt är helt, det är ändå kraftiga saker byggda för höga tryck, så lär det ju vara skador på styrutrustningen och elektronik. Känns som att dom måste vara inne i reaktorbyggnaden och manuellt tvinga upp ventiler etc.
Gissar jag då.
Senast redigerad av K-B.Hickorysnorre 2011-03-18 kl. 20:16.
Citera
2011-03-18, 20:15
Medlem
Callass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cating

19.49
Tepco, elbolaget som driver kärnkraftverket i Fukushima, säger till Reuters att en extern strömkabel har dragits fram till kraftverket. Det är nu möjligt att få igång elsystemet och därmed kylnigssystemet i reaktorerna, enligt bolaget.

Först kommer reaktor 2 att strömförsörjas eftersom den är väst skadad, därefter reaktor 1, 3 och 4. [/b]

http://svt.se/2.22584/1.2364678/katastrofen_i_japan_-_fredagens_minut_for_minut-rapportering?lid=puff_2364678&lpos=rubrik

Fast SVT har skrivit lite fel, reaktor 2 är inte väst skadad, inte ens värst skadad - utan den förväntas vara mindre skadad än de andra. (Enligt uttalandet till Reuters.)

"supply Unit 2 first, followed by Unit 1, Unit 3 and Unit 4 ... because Unit 2 is expected to be less damaged."

Jag gissar att man syftar på sladdar och rör som krävs för att få kylsystemet att fungera, de övriga reaktorerna kräver väl mer lagningsarbete innan det är lönt att koppla på strömmen.
Citera
Medlem
En reflektion angående vad som kan hända i bassängerna:

Om NÅGON inom denna industri hade förutsett att den situation vi är i nu skulle kunna inträffa hade det funnits ett handlingsprogram och (om möjligt) redan genomförda åtgärder för att minimera effekterna av en sådan händelse.

Kanske inte att man hade byggt om just detta verk och just denna bassäng, men nyare modeller hade tagit hänsyn till det och det skulle funnits en skog med experter som skulle kunna tala om vad som kan hända i en torrlagd bassäng eftersom det räknats och simulerats massvis på det i så fall.

Nu: ingen kan presentera en "säker" beskrivning (vad jag hittat i alla fall).

Vi har en del spekulationer om eventuell re-kritikalitet, vi har beskrivningar om hur man bör placera bränslet, vi har en grundide att det är bra att kyla etc.... men scenariot är nytt. Nytt som tanke. DET är oroande.
Citera
Medlem
Sedated90s avatar
Citat:

Man får ju hoppas på det bästa, kylrören etc ligger ju inte löst liggande uppe i reaktorhallen så förhoppningsvis har inte explosionen skadat dem så svårt. Sen kan ju tsunamin och jordbävningen orsakat skador som vi kan hoppas att de går fort och reparera om det skulle vara så.
Citera
2011-03-18, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sorken80
Tjernobylolyckan dödade, beroende på källa, 60-250 personer, och det spridda radioaktiva materialet orsakade 4000-9000 fall av cancer.

Sedan dödade Sovjetiska partitrogna ytterligare 30000-90000 (mestadels genom cancer) då de i ett försök att dölja händelsen för väst skickade in 800000 soldater för att sanera området utan tillräcklig skyddsutrustning.

Det farligaste med Tjernobyl var inte händelsen i sig. Det mest farliga var att den kommunistiska diktaturen man levde i styrdes av de som var mest trogna partiet, inte av de som var mest kunniga. Vilket ledde till att konsekvensen blev flerfallt farligare än den behövt vara.

Tack för ditt svar, även om några i tråden blir helt skogstokiga när man råkar nämna Tjernobyl...
Citera
2011-03-18, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K-B.Hickorysnorre
Jo man tycker det.
Även om rör och sånt är helt, det är ändå kraftiga saker byggda för höga tryck, så lär det ju vara skador på styrutrustningen och elektronik. Känns som att dom måste vara inne i reaktorn och manuellt tvinga upp ventiler etc.
Gissar jag då.
Precis så jag tänker.. Självklart hoppas man att deras otur ska omvändas till lite tur nu i sista tappra försöken att rädda sig själva och omgivningen. Men jag är väldigt skeptisk till att det kommer börja pumpas kylvatten direkt.. Dem lär nog behöva skicka in en och annan arbetare för att som du säger, manuelt öppna ventiler och felsöka..
Citera
2011-03-18, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K-B.Hickorysnorre
Men gå och lägg dig.
Ska du bestämma att man inte får nämna Tjernobyl längre? En av diskussionernas grundreferens.
Jäkla stolle.

Du menar en av dina grundreferenser?
Du drar dig hela tiden till att ta upp Tjernobyl just för att du ska kunna betryggande säga "det kan omöjligt bli som i Tjernobyl!", du har TEKNISKT rätt, men det utesluter inte att denna olycka ALDRIG kan bli en ohygglig olycka. Skälet till detta är din tidigare tydliga uppvisning av väldigt varmt vurmande om kärnkraften i sig, jag skulle kalla dig fanatiskt övertygad t.o.m.

Jag fan hoppas du har rätt ändå, men det utesluter inte alternativen och jag tycker inte vi ska stoppa huvudet i sanden bara för att du inte vill att kärnkraftens rykte ska bli sämre i känsliga svenska kärnkraftstider. Som jag redan sagt innan, du är troligen en väldigt övertygad nyliberal, ni är precis lika jävla tokiga som sovjetkommunisterna.
Citera
2011-03-18, 20:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sorken80
Began as, is now. Saker förändras.
Om det ar nagon som kan karnkraft ar det CalTech och MIT. Ingen annan kommer i narheten av deras kunskaper. Dessutom ar dom otroligt OBJEKTIVA.
Japanerna har noll koll pa laget just nu, trist om du inte inser det.
Att grata i TV eller bega harakari (som ar brukligt i Japan nar man har tappat brallorna) efterat lar ju inte undvika en katastrof.

Sag att redigerade ditt inlagg.

Wikipedia ar ju lika tillforlitligt som Aftonbladet.

Vad har det med saken att gora om man anser att andra engergialternativ ocksa skall utredas/anvandas? Dom ar ju knappast karnkraftsmotstandare eller?

Och det ar inte jag heller.

Poangen ar att Japanerna "morkar" vad som har hant.

Det ar kanske beroende pa inkompetens eller dumhet, vad vet jag. Men dom ar "fucked" om dom inte ber om hjalp.
Senast redigerad av Barbican 2011-03-18 kl. 20:29.
Citera
2011-03-18, 20:22
Bannlyst
Citat:
Precis så jag tänker.. Självklart hoppas man att deras otur ska omvändas till lite tur nu i sista tappra försöken att rädda sig själva och omgivningen. Men jag är väldigt skeptisk till att det kommer börja pumpas kylvatten direkt.. Dem lär nog behöva skicka in en och annan arbetare för att som du säger, manuelt öppna ventiler och felsöka..

Ja och de är ju så många som jobbat så hårt nu så det vore roligt att se en framgång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in