2011-03-17, 23:31
Medlem
Ostrobothnias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Softis...
Det verkar vara en hel del som väljer att lämna Tokyo. Jag antar att de agerar efter devisen - better safe than sorry. Om det visar sig att det händer något som skapar panik i Tokyo, så lär det ta lång tid att evakuera därifrån då. Då är det bättre att lämna området en kortare period nu, och återkomma när läget är mer stabilt och tillgången på information är bättre. Personligen hade jag nog stannat kvar i Tokyo och fortsatt att arbeta och hjälpa till efter förmåga.

"BBC 2205 GMT: Many foreigners continue to leave Japan in the wake of the crisis. Indian PTI news agency reports that nearly 5,000 Indians out of a community of around 25,000 have left Japan, citing sources. "It is difficult to give the exact number of Indians who have left so far as they are leaving from various airports apart from Tokyo. But the estimates are that the number at present is between 4,000 to 5,000," official sources said."

Skaplig lönsamhet på linjer ut från Nippon

Efter de senaste dagarnas katastrofer verkar det ju som en förbättring i sig att läget inte verkar förvärras för tillfället, även om det kanske inte direkt blir bättre heller.
Citera
2011-03-17, 23:40
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Man märker att media har tappat intresset nu. Khadaffi har tagit över.
Efter helgen kommer ingen prata om detta. Några notiser bara.

Nej, nu var det ju inget roligt längre när vi inte får nåt nedfall i Sverige. Ärligt talat är det väl det enda man bryr sig i. Att det ligger en massa gulingar lite här och där är ju inte vår sak.
"Japaner, japaner, överallt japaner"
Citera
2011-03-17, 23:54
Medlem
Madagascars avatar
Nu har jag själv försökt läsa senaste NISA-rapporten.

March 18, 2011
Nuclear and Industrial Safety Agency
Seismic Damage Information (the 28th Release)
(As of 17:30 March 17th, 2011)
http://www.nisa.meti.go.jp/english/files/en20110318-1.pdf

Inledningsvis står det:

"Major updates are as follows.
1. Nuclear Power Stations (NPS)
 Fukushima Dai-ichi NPS
・ 4 times of seawater discharge to Unit 3 by the helicopters of
Self-Defence Force (9:48, 9:52, 9:58, 10:01 March 17th)
・ Arrival of the riot police at the site for grand discharge (16:10 March
17th)
・ Cable installation to receive electricity from the transmission line of
Tohoku Electric Power Company. Schedule to be connected to Unit 2
after the completion of discharge work. (17:30 March 17th)
・ Emergency Diesel Generator (1 unit) for Unit 6 operable. Supplying
electricity to Unit 5 and 6. Water injection to Spent Fuel Pool through
the Make up Water Condensate System (MUWC) progressing. Schedule
to inject water to the Reactor Pressure Vessel (RPV) after the recovery of
external power source."

Ja de slösar inte på predikaten på NISA. Jag hittade endast "are" ovan. Jag tror iofs även svenska ingenjörer av någon märklig anledning är kraftigt fobiska mot att använda fullständiga meningar.

Jag tycker det citerade ovan är lätt obegrepligt men gör er egen bedöming. Jag hoppas motsvarande på Japanska är tydligare.
Senast redigerad av Madagascar 2011-03-18 kl. 00:02.
Citera
2011-03-18, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saija
En man på Debatt sa att det här var värre än Chernobyl. Stämmer det?

Denne mannen är ju uppenbart skogstokig, märktes inte det för alla som såg på programmet? Dessutom är han ju aftonbladets expert så du kan ju dra dina egna slutsatser från det.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Lars-Olov_H%C3%B6glund
Citera
2011-03-18, 00:01
Medlem
Softis...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kukilon
40 000kr ville de ha för en biljett från Tokyo med Finnair de jävla ockrarna.
40 papp! Pratar vi om en enkel i economy?
Citat:
Ursprungligen postat av Satya
Denne mannen är ju uppenbart skogstokig, märktes inte det för alla som såg på programmet? Dessutom är han ju aftonbladets expert så du kan ju dra dina egna slutsatser från det.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Lars-Olov_H%C3%B6glund
Jag tittar inte längre på Debatt. Visst är del frågor de tar upp intressanta, men castingen av de personer som ska delta i programmet är usel.

En liten eloge till Studio 1 som sändes i SR P1 i dag. De hade valt att ha med en mycket sansad och balanserad expert i programmet. Tror att han kom från Chalmers.
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
...
・ Emergency Diesel Generator (1 unit) for Unit 6 operable. Supplying
electricity to Unit 5 and 6. Water injection to Spent Fuel Pool through
the Make up Water Condensate System (MUWC) progressing. Schedule
to inject water to the Reactor Pressure Vessel (RPV) after the recovery of
external power source."
...
Ska det tolkas som att man har fått igång kylningen i bassängerna, eller att arbetet med att få det att fungera fortskrider?
Senast redigerad av Softis... 2011-03-18 kl. 00:12.
Citera
2011-03-18, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Samma sak här. Den här tråden har tappat första platsen på "Heta Ämnen" mot Big Brother 2011-tråden.
Ja, helt sjukt!

Gick in på Aftonbladet efter jobbet och allt med Japan kändes hel bortblåst. Först kom det nyheter om Nato, bombning m.m, sen var det snöoväder i sverige...?
Citera
2011-03-18, 00:08
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Hej allihopa. Jag har druckit ett par pilsner och försöker jämföra den senaste press releasen:

http://www.tepco.co.jp/en/press/corp-com/release/11031710-e.html

med den förra

http://www.tepco.co.jp/en/press/corp-com/release/11031704-e.html

men jag hittar ingen skillnad. Kan någon nykter vänlig själ hitta skillnaden!? Tack

Eftersom ingen hade lust att hjälpa till så utgår jag från att press releaserna är identiska. Uselt av Tepco att släppa en identisk press release 15 timmar senare. Jag är så glad att jag inte bor i det där landet.
Citera
2011-03-18, 00:09
Medlem
EthanMarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AliasHidden
Man märker att media har tappat intresset nu. Khadaffi har tagit över.
Efter helgen kommer ingen prata om detta. Några notiser bara.

Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Nej, nu var det ju inget roligt längre när vi inte får nåt nedfall i Sverige. Ärligt talat är det väl det enda man bryr sig i. Att det ligger en massa gulingar lite här och där är ju inte vår sak.
"Japaner, japaner, överallt japaner"

Eller så är det så att man just nu väljer att lägga fokus på Gaddafi pga av händelseutvecklingen.

Arbetet i Japan har stannat upp. Fortsättning följer imorgon.

Gaddafi kommer med nya hot mot civila m.m + att FN precis röstade om militära aktioner mot Gaddafi.

Påstår ni att detta är fel? Innan klagade ni på att rapporteringen från annat håll inte fick tillräckligt med plats. Hur ska ni ha det?
Citera
2011-03-18, 00:12
Medlem
AliasHiddens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harryplums
Ja, helt sjukt!

Gick in på Aftonbladet efter jobbet och allt med Japan kändes hel bortblåst. Först kom det nyheter om Nato, bombning m.m, sen var det snöoväder i sverige...?

Frågan är om det är bra eller dåligt? Nu får väll de seriösa ta över helt enkelt.
Kanske skönt för Japan att kunna bygga upp allt i lugn och ro
(vilket jag inte tvivlar på att de kommer göra). Fast det kanske inte är bra ur synpunkten att de nog behöver hjälp. Och måste lära sig ta emot den.
Om de nu blir lämnade får de väll ännu mer "vi klarar det själva" attityd.
Citera
2011-03-18, 00:17
Medlem
Softis...s avatar
Citat:
Eftersom ingen hade lust att hjälpa till så utgår jag från att press releaserna är identiska. Uselt av Tepco att släppa en identisk press release 15 timmar senare. Jag är så glad att jag inte bor i det där landet.
Det verkar vara samma. Man orkade helt enkelt inte uppdatera under natten. Rätt onödigt och fräckt att skicka ut en ny release utan nytt innehåll, men det är väl ett spel för gallerierna. Allmänheten tror väl då att TEPCO är bra på att informera.
Citera
2011-03-18, 00:24
Medlem
Madagascars avatar
Kanske bästa länken med mätvärden som uppdateras ganska ofta från hela Japan förutom visa prefekturer "under survey" - t ex Fukushima.

http://www.bousai.ne.jp/eng/

Märk hur nivån i Ibaraki beskrivs som normal. De ligger ca på 20 ggr bakgrundsstrålningen.

Tvärr finns inga historiska kurvor, bara senaste värdet.

Hysj, säg inget till AB
Citera
2011-03-18, 00:27
Medlem
EthanMarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AliasHidden
Klart kriget ska ha uppmärksamhet. Bara att det är kanske lustigt hur allt kan vända så snabbt.
Kriget kommer nog få mycket uppmärksamhet nu, men blir det också "tråkigt". Jag tycker bara att det är lite synd att folk ska hänga med bara så länge det finns action. Men det händer mycket nu.

På vilket sätt är det lustigt? Är väl en självklarhet att nyheterna skiftar beroende på vad som händer. Katastrofer, olyckor och krig kommer alltid vara förstahandsnyheter. Visst är det tråkigt men så ser ju verkligheten ut.

2011 kommer att bli ett väldigt mörkt år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in