2011-03-17, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaejko
Vill också ha källa på det!

En Amerikansk journalist sa något om det på en live intervju av CNN tidigare

http://www.dn.se/nyheter/varlden/det-ar-bara-att-duscha-bort-stralningen

Där står det lite mer
Citera
2011-03-17, 12:26
Medlem
Loxuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Winning
Se http://en.wikipedia.org/wiki/Cooling_tower

Vad jag tolkar det som, används sådant för att kyla ner vatten eller så?
Citera
2011-03-17, 12:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Winning
Läget var väl under kontroll? Då evakuerar man inte 0,2 miljoner människor. Nää, givetvis inser myndigheterna att allt redan har skitit sig.

Är allt svart eller vitt för dig?

Kontroll har dom ju inte. Men man behöver ju inte heller måla fan på väggen som många gör.
Att som en säkerhetsåtgärd evakuera är ju inte fel.
Citera
2011-03-17, 12:28
Medlem
GanjaThorulfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Nu blir kanske det här lite OT, men naturligtvis har du rätt i att jag inte med 100% kan veta läget där borta, men det är av mindre vikt. Det finns inget som tyder på att läget skulle vara värre än vad som myndigheterna rapporterar, och ni har nu i nästan en vecka ylat om allehanda mardrömsscenarier utan att något har realiserats. Har du hört om pojken som ropade "varg"?

Jag kan alltså lugnt konstatera att detta troligen inte ens är i närheten av vad som ni pratar om.

Därmed skulle jag vara rubbad om jag UTGICK från att myndigheterna ljuger utan några som helst bevis för det förutom hysteriska rykten och domedagsprofeter.

Jag har aldrig sagt att ett madrömsscenario är fastställt eller att ett sådant kommer att ske, utan bara spekulerat i vilka scenarion som kan vara möjliga i den mån vi har en aning om vad som är möjligt. Att allt kommer gå bra är ett av dessa scenarion.

Att ha tilltro till myndigheter i katastrofsituationer har i historiskt perspektiv varit förödande då myndigheter sällan vidarebefodrar någon annan information än den de vill förmedla.
Vad de vill förmedla är knutet till vad myndigheten i fråga har för motiv. De berörda myndigheterna i detta fallet får tilldelas motivet att inte skapa panik hos befolkningen.

Nu säger jag inte att jag utgår från att så är fallet denna gången med för att kunna göra det skulle jag vara tvungen att använda induktiv logik och induktiva resonemang är inte någon garanti för slutsatsen

Att flera länder bla, UK USA Sverige uppmanar sina medborgare att evakuera är inget lätt diplomatiskt beslut och det är rimligt att tänka sig att de inte skulle ta dessa åtgärder utan en viss övertygelse om att saker och ting kan gå rejält och helvete.

Jag er om ursäkt om min ton är konfrontativ det är bara så jag debatterar tyvär, jag är ingen bra debattör och försöker oftast hålla mig borta. Inget personligt!
Citera
2011-03-17, 12:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av K-B.Hickorysnorre
Är allt svart eller vitt för dig?

Kontroll har dom ju inte. Men man behöver ju inte heller måla fan på väggen som många gör.
Att som en säkerhetsåtgärd evakuera är ju inte fel.
Det är uppenbart att de japanska myndigheterna håller inne på information för att inte utlösa total panik. Man behöver icke måla fan på väggen, ty mycket värre än så här kan det väl knappast bli?
Citera
2011-03-17, 12:32
Medlem
Catings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NEXUS100
Blir alldeles snurrig av alla medias raporteringar

På Ustream.tv (livesändningar) så säger dom att man tagit sig fram till reaktorn och står och sprutar in vatten.

Och på aftonbladet står det: EXTRA: brandkåren stoppad av strålingen igen.

Är det någon här som vet vad som händer, eller vilken nyhetskanal som ligger närmast verkligheten?

Följ Reuters är mitt tips
http://live.reuters.com/Event/Japan_earthquake2
Citera
2011-03-17, 12:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Loxus
Vad jag tolkar det som, används sådant för att kyla ner vatten eller så?
Jag är ingen expert på området men kyltornen utgör en del av kylsystemet.
Citera
2011-03-17, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mattma
Kanske lite OT, men varför byggs det kärnkraftverk vid kusten när man känner till riskerna?

Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Svensson
Skulle anta att man använder havsvattnet som kylning.

Ja, det är så man gör. Alla svenska kärnkraftverk ligger också i anslutning till vatten. Det måste dock inte vara havsvatten, det går bra med en stor sjö eller flod också.

Enkelt uttryckt: Kärnreaktorn förångar vatten som körs genom en ångturbin. När ångan har passerat turbinen vill man kondensera den till flytande form igen. Till detta använder man havsvattnet. Det flytande vattnet låter man sedan cirkulera tillbaka förbi reaktorn, och kretsen börjar om. Vattnet som passerar reaktorn rör sig i ett slutet system, det blandas inte med havsvattnet.

En annan modell är att låta kondenseringen ske i anslutning till ett fjärrvärmenät, så att man kan ta tillvara på mer av värmen. Så gjorde man i Ågesta kärnkraftvärmeverk. http://sv.wikipedia.org/wiki/R3_(reaktor)
Citera
2011-03-17, 12:34
Medlem
styrlunds avatar
Tydligen ska reaktor 3 ha moxbränsle i sig.
http://sv.wikipedia.org/wiki/MOX-br%C3%A4nsle

Jag är inte kunnig nog att veta vad det innebär i detta sammanhang. Nån annan som har den kollen?
Citera
2011-03-17, 12:35
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rootbit
Det jag inte förstår är att vissa "experter" säger att när det gamla bränslet i lagringspoolerna blir blottat så kan det bli kritiskt igen. Det borde vara en total omöjlighet.

Fissionen i bränslet är för det första stoppad sedan länge. När temperaturen stiger och bränslet inte är satt under stort tryck så expanderar det istället och densiteten på bränslet sjunker då kraftigt. Kravet för att bränslet ska bli kritiskt (den kritiska massan ska sänkas) är att man har stor massa och att densiteten samtidigt är väldigt hög. Det händer inte om bränslet inte trycks ihop på något sätt!

Det har förekommit uppgifter tidigare i tråden att Daiichi-4 var avstängd vid tidpunkten för jordbävningen och att icke-uttjänt bränsle av någon anledning (jag inte minns) placerats i lagringspoolen.
Senast redigerad av Madagascar 2011-03-17 kl. 12:37.
Citera
Medlem
rootbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TroyMcLure
Som du kanske kan läsa i .pdf-filen så framgår det att mätpunkterna är placerade mer än 20 km i SV/NV-riktning om reaktorn. Det gäller alltså inte den strålning som finns VID reaktorn.

Jag vet... men det är låga värden man har uppmätt...
Senast redigerad av rootbit 2011-03-17 kl. 12:39.
Citera
Medlem
Moltas666s avatar
Det förefaller som om stabiliseringen av vattennivån i bassängerna för använt kärnbränsle har haft effekt. Med andra ord har vattenbombningarna med helikopter haft viss effekt vilket är positivt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in