Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Nu blir kanske det här lite OT, men naturligtvis har du rätt i att jag inte med 100% kan veta läget där borta, men det är av mindre vikt. Det finns inget som tyder på att läget skulle vara värre än vad som myndigheterna rapporterar, och ni har nu i nästan en vecka ylat om allehanda mardrömsscenarier utan att något har realiserats. Har du hört om pojken som ropade "varg"?
Jag kan alltså lugnt konstatera att detta troligen inte ens är i närheten av vad som ni pratar om.
Därmed skulle jag vara rubbad om jag UTGICK från att myndigheterna ljuger utan några som helst bevis för det förutom hysteriska rykten och domedagsprofeter.
Jag har aldrig sagt att ett madrömsscenario är fastställt eller att ett sådant kommer att ske, utan bara spekulerat i vilka scenarion som kan vara möjliga i den mån vi har en aning om vad som är möjligt. Att allt kommer gå bra är ett av dessa scenarion.
Att ha tilltro till myndigheter i katastrofsituationer har i historiskt perspektiv varit förödande då myndigheter sällan vidarebefodrar någon annan information än den de vill förmedla.
Vad de vill förmedla är knutet till vad myndigheten i fråga har för motiv. De berörda myndigheterna i detta fallet får tilldelas motivet att inte skapa panik hos befolkningen.
Nu säger jag inte att jag utgår från att så är fallet denna gången med för att kunna göra det skulle jag vara tvungen att använda induktiv logik och induktiva resonemang är inte någon garanti för slutsatsen
Att flera länder bla, UK USA Sverige uppmanar sina medborgare att evakuera är inget lätt diplomatiskt beslut och det är rimligt att tänka sig att de inte skulle ta dessa åtgärder utan en viss övertygelse om att saker och ting kan gå rejält och helvete.
Jag er om ursäkt om min ton är konfrontativ det är bara så jag debatterar tyvär, jag är ingen bra debattör och försöker oftast hålla mig borta. Inget personligt!