2011-03-16, 22:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av skogshuggarbritta
Inga utsläpp när reaktorer läcker? nae det är nog inga utsläpp då

Han pratade om utanför säkerhetszonen.
Citera
2011-03-16, 22:26
Medlem
QEX13s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Det ser dramatiskt ut, och många tänker nog .... tjernobyl. Men det är alltså ytterväggarna på en tunn byggnad som blåsts ut pga en vätgasexplosion i utrymmet. Själva reaktorn är intakt, till skillnad mot tjernobyl.

Ja, vätgasexplosioner i sådana utrymmen sker ju ofta.

Känner mig helt trygg, vardagsmat.
Citera
2011-03-16, 22:27
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gincan
Det här låter ju precis som den mindre incident som alla kärnkrafts fanatiker här frenetiskt hävdat att det rör sig om...

Should the water evaporate away, the spent rods could ignite, sending huge volumes of radioisotopes into the air. 100 rapid deaths within 500 miles. Over 100,000 deaths over time

Seriöst att citera en annan anonym användare på en annan "chat" nämligen ett mailinlägg på BBC Live. Det var "2110: Stuart Blackburn from Osaka" som skrev... Lika skrämd som du?
Citera
2011-03-16, 22:27
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
WTF! Nu sa de på BBC World News vid 22-sändningen "....if the water..." försvinner i lagringsbassängen i reaktor 4. Vattnet är alltså inte borta!?

Kan vara ett gammalt inslag. Men jag kollade live på LiveStation.

"1859: More from NRC chair Gregory Jaczko. He told Congress: "We believe that secondary containment has been destroyed and there is no water in the spent fuel pool and we believe that radiation levels are extremely high which could possibly impact the ability to take corrective measures." "

GMT, http://www.bbc.co.uk/news/world-middle-east-12307698

BBC motsäger sig själv? Eller Jaczko talar i nattmössan?

Believe? Står de och gissar?
Citera
2011-03-16, 22:30
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leipzig
Det sägs att reaktor fyra skall vara tom på vatten redan,

Men det skrivs även att det finns vatten kvar och att man försöker höjja den vattennivån och att detta helst skall göras inom 48 timmar:

"Sollte dies nicht gelingen und das Wasser in dem Becken weiter sinken, könnten sich nach Einschätzung des IRSN die Brennstäbe selbst entzünden. Diese würden sich dann "quasi an der freien Luft" befinden. In der Folge würde die Strahlung so hoch, dass jeder weitere Einsatz in der Anlage unmöglich würde."

http://www.zeit.de/gesellschaft/zeitgeschehen/2011-03/fukushima-reaktor-kuehlung-evakuierung

Så antingen lyckas dom inom två dygn höjja vattennivån eller så ger dom upp och väntar på självantändning.

Men är skiten tom på vatten eller inte?

1. Vilken tidpunkt? Jag kan inte tyska så bra.

2. Kolla mitt förra inlägg.
Citera
2011-03-16, 22:32
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SugaredThoughts

Det är det där uttalandet som är grunden för hysterin med AB:s domedagsrubriker.
Senast redigerad av Madagascar 2011-03-16 kl. 22:34.
Citera
2011-03-16, 22:34
Medlem
GanjaThorulfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SugaredThoughts

De kan troligtvis bara mäta strålningen och från den dra slutsatsen av vad som har skett. Jag tror inte Amerikanarna visuellt kan bekräfta att bassängen är tom utan därför använder ordet believe efter som knowing skulle kräva bättre evidens än mätningar
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Aftonbladets såkallade Live-rapportering är ganska "rolig" att se faktiskt. I vilket ämne som helst, Libyen eller Kärnkraft eller kungabröllop, så sätter man en reporter som sannolikt inte vet ett skvatt om ämnet. Just nu sitter "Evalisa Wallin, reporter" och kommenterar inlägg om Fukushima.

Läsare skriver inlägg till henne i stil med "Ska vi alla dö nu?" eller "Är det säkert att åka till Thailand?". Och så sitter hon och gissar ihop något svar, i egenskap av Expert....

Tacka vet jag NHK.
Citera
Medlem
Snapcounts avatar
22.10 : Ifølge Jacques Repussard, sjef for det franske Instituttet for radiologisk beskyttelse og atomsikkerhet (IRSN), har det blitt dannet en radioaktiv røyksky i området rundt Fukushima-reaktorene som sannsynligvis kommer til å utvide seg noe de kommende dagene.

http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.7550713

Dvs.., det radioaktiva "molnet" (eller hur man nu översätter röyksky) kommer att utvidga sig något de närmaste dagarna.
Senast redigerad av Snapcount 2011-03-16 kl. 22:38.
Citera
2011-03-16, 22:39
Bannlyst
Någon som VET hur en eventuell brand i det utkänta bränslet skulle arta sig? Temperaturer och förlopp etc?
Citera
2011-03-16, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K-B.Hickorysnorre
Jag gillar logik och sunt förnuft, det gjorde inte bagdad-bob.

Sunft förnuft säger att när bassängen är tom kan det ta fyr i bränslet som exponeras - då har du ett sjuhelvetes jävla problem för hela japan.
DET HAR FÖR HELVETE SVENSKA STRÅLSKYDDSMYNDIGHETEN INTYGAT - SÅ SLÄPP SNORREN O GÅ OCH LÄGG DIG.
Citera
2011-03-16, 22:40
Medlem
Leipzigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
1. Vilken tidpunkt? Jag kan inte tyska så bra.

2. Kolla mitt förra inlägg.

Ah, den artikeln var från 19:46, Och det kan man väl räkna som gamla uppgifter i detta fall där det händer mycket.

Så ja slutsatsen är att man inte vet säkert om det finns vatten eller ej..
Konstigt att de kunde tro sig ha så mycket som två dygn på sig innan bassängen skulle bli torrlagd- och nu är det fullt möjligt att så redan har skett; de har nog mindre koll än vad man tror.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in