Citat:
Ursprungligen postat av
ZAIZAI
Du vet inte mycket om mätteknik, så jag tycker du bör vara försiktig med vad du skriver. Alfa-spektroskopi kräver lite bättre grejor men totalalfa går utmärkt att mäta med handhållen utrustning. Liksaå för beta- och gammastrålning. Med rätt val av mätprob kan du få dosbidraget från vardera typ i ett handhållet instrument, billigt och enkelt.
Jag vågar påstå att det är skitsnack. Jag har förvisso inte fullständig insyn i de senaste produkterna som finns på marknaden men att du skulle kunna göra någon form av mer ingående analys av vart och vad det är för strålningskälla med en handhållen enhet utan att vara i direkt anslutning till det kontaminerande materialet håller jag för otroligt.
Det jag ville belysa var att du inte kan avgöra vad som orsakar förhöjda strålningsvärden i ett större område utan att göra en noggrannare undersökning. Om du så står med en GM för 60papp så kommer du fortfarande inte kunna avgöra vad det är som är farligt annat än om du sveper proben i närheten av det.
Att kalla det för billigt och enkelt är en rätt rejäl överdrift då prylarna inte är direkt billiga och kräver utbildning och tanke vid användning.
Citat:
Ursprungligen postat av
ZAIZAI
Varför du vill mäta bidraget från alfa får du dock förklara, det döda-cell-lagret i din hud stoppar all alfa strålning...
Dock inte fullt så trevligt om det kommer in partiklar som avger alfastrålning i din mat. Det är ju inte direkt något du kan bortse ifrån hur du än vrider och vänder på det. Skulle du vilja elda med ved från träd som sugit upp radioaktivt jod, cesium eller något annat?
Citat:
Ursprungligen postat av
ZAIZAI
Vätebomber får mestàdelen av sin energi från fusion? Återigen har du ingen aning om vad du pratar om! Jag föreslår att du läser på om Teller-Ulam-vapnen, fusionssteget ökar effektiviteten i den mängd fissilt material i bomben men det direkta energibidraget är högst marginellt. Man har använt tritium och litium som fusionssteg för övrigt, modernare vapen har en litium-mantel i sekundärsteget. Kom tillbaka när du förstår varför man använder litium och vad som händer med det...
Snark. För det första har du inte en susning om hur de vätebomber som sprängts eller är i drift faktiskt fungerar eftersom det är ungefär så hemligt som någonting på denna jord blir, påstår du något annat så får jag anta att du bygger/plockar isär atombomber eller snackar skit.
Hur många fissionssteg som en stridsspets innehåller eller dess konfiguration i förhållande till fusionssteget är som bäst kvalificerade gissningar (eftersom även destruerade vapen under START fortfarande är hemligstämplade av samtliga parter) och hur mycket av energin som kommer från Fusionssteget kontra fissionsstegen är också gissningar eftersom du inte har en aning om hur de faktiska bomberna är konstruerade.
Det enda du kan säga med säkerhet är att mängden neutroner från fusionen vida överstiger de från fissionen (vilket i princip är hela syftet för att få en så pass effektiv smäll som möjligt).
Min poäng var hur som helst att vätebombens primärsyfte inte är att sprida radioaktiva restprodukter omkring sig. Jag försökte förklara det enkelt utan att sväva iväg om mängden tritium, litium eller annat som inte har med diskussionen att göra (och nej, nämnandet av tritium är inget flamebait).
Vätebomber är "renare" än motsvarande fissionsbomb och mängden radioaktiva partiklar från ett par hundra kilo Plutonium kan inte jämföras med de tusentals kilo Uran som finns i en reaktor när det kommer till möjlighet att kontaminera omgivningen vilket var vad jag ville upplysa om när jag svarade på inlägget.
Citat:
Ursprungligen postat av
ZAIZAI
Det finns ingen hälsorelaterad anledning att schakta bort massa jord och landmassor utanför staketet till kraftverket i Fukushima.
Jo om man vill utesluta att folk blir sjuka eller dör på grund av strålning och samtidigt vill att folk bor i närområdet.
Citat:
Ursprungligen postat av
ZAIZAI
Utanför staketet finns det mestadels radiocesium och lite radiokobolt
Räknar du i kilogram så har du förmodligen rätt. Det säger dock väldigt lite i sammanhanget eftersom det även kan finnas en mängd andra radioaktiva ämnen i omgivningarna som man inte har en aning om innan man faktiskt går igenom alltihop.
Citat:
Ursprungligen postat av
ZAIZAI
dessa binder ganska hårt till kiselhaltiga ämnen eller har kort halveringstid (kobolt).
Bara för att halveringstiden är kort behöver det inte betyda att ämnet är harmlöst efter X antal år. Det har helt och hållet med koncentrationerna att göra och i vilken form och miljö som ämnet befinner sig.
Citat:
Ursprungligen postat av
ZAIZAI
Det är inte ekonomiskt försvarbart att dekontaminera områden som håller <50 mSv/år. Bättre och effektivare att utbilda folk i de verkliga risker som föreligger och låta dem flytta tillbaka till sina hem.
Jag håller med om att det inte är ekonomiskt försvarbart men det vore samtidigt sjukt oansvarigt att låta folk flytta in i ett område där det exponeringen är så pass hög och du inte har 100% koll på källorna.
Missförstå mig rätt. Jag tycker inte att man skall dra för stora växlar på olyckan som sådan men man skall samtidigt inte förringa riskerna när det i slutändan handlar om människoliv.
Att utbilda folk är ju positivt men en dosimeter räddar inte livet på dig om du råkar bo i ett hus där brunnen är full med strontium (som extremexempel, vi vet inte vad som finns vart). Den hjälper dig bara att konstatera att du snart förmodligen är död.
Eller föreslår du att man skall köpa sofistikerade detektorer till varje kotte som vill bosätta sig i området? Kan ju vara en idé om man kopplar dem till smartphones som rapporterar 24/7 och dessutom kan ge adekvata larm. Frågan är dock om en sådan handlingsplan är mer ekonomiskt försvarbar än att inte låta folk flytta tillbaka alls (det är inte direkt platsbrist på planeten).