Citat:
Ursprungligen postat av FulAgent007
De där 2 dygnen var VÄLDIGT VIKTIGA och jag är säker på att det är just där som det prioriterats fel. TEPCO har försökt rädda ansiktet just där och det gick åt helvete .... hade de lämnat över ansvaret till regering och millitär så hade de haft både extra pumpar och extra elektricitet generatorer och annat på plats och hade helt enkelt inte behövt jobba på detta eländiga vis som folk nu tvingas till, dvs att jobba i radioaktivitet
jag undrar om det inte vore det bästa att ha en statlig befälshavare på plats som tar över när det privata bolagets resurser och beslutsförmågor sinar och helt enkelt tar över ..... det är en slags katastrof överlämning som är svår att fatta för de som har drifts ansvar. hur bör detta göras egentligen?
Det är i gräns dragningen mellan att rädda driften och att stänga verken för gott som själva TEPCO inte förmått agera och omdefiniera (omprioritera) snabbt nog där vi har fått de största skadorna. Hade det fungerat bättre med en slags statlig "befälhavare" på plats som i tid analyserar och tar över inför en permanent stängning och därmed hade kallat in rätt resurser direkt för just denna permanenta stängning?
En statlig "befälhavare" hade kunnat prioritera helt annorlunda och utan känsla för profitförlust gett order om att flyga in rätt utrustning i tid .... det har gått 6 dagar nu!! Mängder av korrekta alternativa lösningar hade kunnat göras de första 2 dagarna .... men som nu är för sent
Den här statliga "befälhavaren" skulle faktiskt kunna vara en millitär av hög rang som vore utposterad just där exempelvis .... jag menar vad gör de annars för något? Japan befinner sig inte i krig och har inte gjort på väldigt länge ....