2011-03-17, 10:00
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
IK skrev
Vad pratar du om? De började pumpa in havsvatten i verken ett eller två dygn efter tsunamin (jag kommer inte ihåg exakt).

Dom kyler som jag förstår det reaktor 2, 5 och 6 med havsvatten. Undra om det går att kyla reaktor 3 med havsvatten också, eller om det är för riskabelt?

Citat:
MOX betyder "blandade oxider" är ett mycket farligt och giftigt bränsle bestående av ca 6-7% plutoniumdioxid. Bränslet framställs genom upparbetning av använt kärnbränsle som blandas med urandioxid. Kärnreaktionen startar enklare med MOX än med den vanliga bränslen. Det stora problemet är att plutonium är mycket giftiga både på kort och lång sikt.
Om plutonium inandas beräknas det att en dos på ca 10 mg leder till döden. Även en liten dos utlöser utan undantag tumörer i lungorna. Vad värre är att en betydande del av det som andas in passerar genom lungorna ut i blodet, vidare till andra organ (lymfkörtlar, lever, etc), mer eller mindre snabbt beroende på partiklarnas storlek, därmed orsakande ytterligare cancer.

Det plutonium som produceras i hjärtat av en kärnreaktor har en mycket hög dödlig radioaktivitet. Alla isotoper och föreningar av plutonium är också mycket farliga och radioaktiva. Det som gör plutonium särskilt farlig är den kraftfulla energin i alfapartiklar som avges. På grund av sin isotropiska sammansättning har plutonium möjlighet att förorena stora mängder havsvatten för ett sekel, under de bästa omständigheterna, och i värsta fall 240 000 år!
http://tokstan.blogspot.com/2011/03/plutonium-i-reaktor-3-i-fukushima-1.html
Citera
2011-03-17, 10:01
Medlem
DRPOEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FulAgent007
SÅ de har försökt att laga reaktorerna länge istället för att säkra upp dem inför den katastrof som faktiskt inträffat. VATTEN HAR DE PÅ 50 METERS AVSTÅND IFRÅN HAVET. ...... de har alltså försökt med färsk vatten alldeles för länge för att rädda anläggningen för vidare drift och sedan blev det försent för alla andra åtgärder ..... satan vad besviken man blir på felprioriteringar pga profiten

Det där låter för galet, kan det verkligen vara sant?
Citera
2011-03-17, 10:03
Medlem
DRPOEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Uppdaterade uppgifter från JAIF idag 16:00 JST ( http://www.jaif.or.jp/english/index.php )

Min sammanställning:

Fukushima kraftverk 1 (Daiichi)

NPS border: 6308 μSv/h at 23:35, Mar. 15
NPS border: 3391 μSv/h at 11:00, Mar. 16
NPS border: 1937 μSv/h at 14:30, Mar. 16
NPS border: 1472 μSv/h at 16:20, Mar. 16
NPS border: 646.2 μSv/h at 11:10, Mar. 17

Fukushima kraftverk 2 (Daini)

NPS border: 8.99 μSv/h at 0:00, Mar. 16
NPS border: 38.6 μSv/h at 4:00, Mar. 16
NPS border: 29.4 μSv/h at 12:00, Mar. 16
NPS border: 28.6 μSv/h at 19:50, Mar. 16
NPS border: 15.9 μSv/h at 12:00, Mar. 17

Strålningen sjunker alltså precis utanför Fukushima kraftverk 1 (Daiichi)

Var är siffrorna för trean och ännu viktigare, var är siffrorna för fyrans bassäng?
Citera
2011-03-17, 10:05
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E.Merckx
Dom kyler som jag förstår det reaktor 2, 5 och 6 med havsvatten. Undra om det går att kyla reaktor 3 med havsvatten också, eller om det är för riskabelt?

http://tokstan.blogspot.com/2011/03/plutonium-i-reaktor-3-i-fukushima-1.html

De har redan pumpat in havsvatten i reaktor tre sedan länge. Det är bassängerna med gammalt kärnbränsle i de har bekymmer med nu.
Citera
2011-03-17, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IK
Vad pratar du om? De började pumpa in havsvatten i verken ett eller två dygn efter tsunamin (jag kommer inte ihåg exakt).

De där 2 dygnen var VÄLDIGT VIKTIGA och jag är säker på att det är just där som det prioriterats fel. TEPCO har försökt rädda ansiktet just där och det gick åt helvete .... hade de lämnat över ansvaret till regering och millitär så hade de haft både extra pumpar och extra elektricitet generatorer och annat på plats och hade helt enkelt inte behövt jobba på detta eländiga vis som folk nu tvingas till, dvs att jobba i radioaktivitet
Citera
2011-03-17, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DRPOE
Var är siffrorna för trean och ännu viktigare, var är siffrorna för fyrans bassäng?

Du pratar om reaktorer. Siffrorna gäller kraftverken. Det finns två kraftverk i Fukushima. Båda två har flera reaktorer.
Citera
2011-03-17, 10:11
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FulAgent007
De där 2 dygnen var VÄLDIGT VIKTIGA och jag är säker på att det är just där som det prioriterats fel. TEPCO har försökt rädda ansiktet just där och det gick åt helvete .... hade de lämnat över ansvaret till regering och millitär så hade de haft både extra pumpar och extra elektricitet generatorer och annat på plats och hade helt enkelt inte behövt jobba på detta eländiga vis som folk nu tvingas till, dvs att jobba i radioaktivitet

Rädda ansiktet vet jag inte men ekonomiska intressen spelade säkert in. När de väl pumpat in havsvatten blir reaktor oanvändbar, så de drog säkert ut på beslutet för länge.
Citera
2011-03-17, 10:12
Bannlyst
Citat:

Det är inte siffror för reaktorer, det är de två kärnkraftverken.
Citera
2011-03-17, 10:12
Medlem
Callass avatar
Citat:

Tror du missförstår, mätvärdena är utanför själva kärnkraftverken Daiichi (1) och Daini (2).

Edit: Långt ifrån snabb med den tillrättavisningen.
Citera
2011-03-17, 10:13
Medlem
DRPOEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IK
Du pratar om reaktorer. Siffrorna gäller kraftverken. Det finns två kraftverk i Fukushima. Båda två har flera reaktorer.
Ah, ok. Tack för klargörandet.
Då ser det ju ganska bra ut just nu då.
Varför vattenbombar man inte hela tiden då?
Citera
2011-03-17, 10:13
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
SugaredThoughts skrev
De har redan pumpat in havsvatten i reaktor tre sedan länge. Det är bassängerna med gammalt kärnbränsle i de har bekymmer med nu.

OK! Tack! Jag hörde på ekot nu att vattenbombningen med helikoptrarna hade förlorat effekt nu p g a att det var för varmt, vattnet förångades bara.
Citera
2011-03-17, 10:14
Medlem
Madagascars avatar
Citat:

De är inte så fantasifulla på namngivning i Japan. De har två kraftverk i Fukushima.

Kraftverk 1 - Daiichi (betyder 1) har 6 reaktorer - de med mycket problem.
Kraftverk 2 - Daini (betyder 2) har 4 reaktorer - har nästan inga problem.

Jag skulle också vilja ha bassänguppgifter. Men det finns inte. De vill inte ge ut info i det det där landet. Som jag skrivit förut, det är obegripligt att Japan kan vara framstående i IT-åldern. De hatar ju att informera.

Det jag har rapporterat är det bästa jag hittat. Jämförbara mätningar på samma plats vid olika tidpunkter nära kraftverken i Fukushima.

Men kolla länken. En av de bättre info-källorna. http://www.jaif.or.jp/english/index.php Men märk att JAIF är en utomstående NGO som uppskattar läget. Alltså inte officiella uppgifter från Tepco eller NISA.
Senast redigerad av Madagascar 2011-03-17 kl. 10:18.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in