2011-03-14, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Som sagt; ingen som helst anledning till oro kring reaktorerna. Själva reaktorerna är inte skadade på något sätt.

Med tanke på att du säger detta och en hel del kärnkraftsexperter professorer med flera uttalar sig i mer apokalyptiska termer väljer jag helt odiplomatiskt att oroa mig lite grann... jag misstänker att jag har studerat 240 poäng mer fysik än du har

Förhoppningsvis är reaktorerna oskadda och de stora radioaktiva molnen som kommer föras mot stor-Tokyos 40 miljoner invånare när vinden vänder i natt det enda vi behöver oroa oss för.

Men jag hoppas att du har rätt!
Citera
2011-03-14, 19:41
Medlem
35-åringens avatar
Citat:
Jag klagar inte. Jag följer seriösa medias rapportering från händelsen. Dessutom undviker jag att lägga in en massa käcka smiley's i inlägg kring detta; det är ju riktiga människor det handlar om.
Det hela är inte en lek som man kan sitta och följa bakom sin datorskärm på pojkrummet, det är inget spel.

Just nu bör man kraftigt tona ner hysterin kring reaktorerna. Dels avleder det uppmärksamheten från den verkliga katastrofen (=tsunamin), dels verkar det få en del panikslagna utlänningar att vilja lämna landet brådskande, vilket påfrestar transporter och infrastruktur i onödan.

Som sagt; ingen som helst anledning till oro kring reaktorerna. Själva reaktorerna är inte skadade på något sätt.

Skulle det vara mer "lämpligt" att inte oroa sig? Mer Carl-Bildt-likt så att säga? "Nehej då, läget är allvarrrrligt och orrroande men det finns ingen anledning till panik" Blabla.

Är inte själva reaktorerna skadade på något vis, säger du? Man lyckas inte bibehålla kylning mer än sporadiskt och du tycker inte att man ska oroa sig?

Som jag tidigare skrivit är det väldigt oroande att man efter så här lång tid inte lyckats få situationen under kontroll. Det kan innebära att anläggningarna är så pass skadade att det faktiskt inte går att hålla härden vattentäckt långsiktigt. Och då får vi snart se helikoptrar ska du se. Men jag hoppas att jag inte behöver citera mig själv i morgon.
Citera
2011-03-14, 19:43
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frinken
Herre jävlar - nu är det kört alltså...

http://www.expressen.se/nyheter/1.2365560/experten-varre-an-tjernobyl

http://sv.wikipedia.org/wiki/Lars-Olov_Höglund

Han ligger tydligen i fejd med större delen av kärnkraftsindustrin.

Nej, det är inte "kört" bara för att du läser en sådan uppblåst artikel i Expressen... Någon nämnde källkritik tidigare .... Undrar hur mycket han fick för att ställa upp på den intervjun och den feta rubriken? 5-10.000?
Citera
2011-03-14, 19:46
Medlem
HC47s avatar
Citat:

Nej, det är inte "kört" bara för att du läser en sådan uppblåst artikel i Expressen... Någon nämnde källkritik tidigare .... Undrar hur mycket han fick för att ställa upp på den intervjun och den feta rubriken? 5-10.000?
Ja, det är pinsamt hur media utnyttjar sådana här tillfällen. Pressetik finns inte längre. De bryr sig inte om att rapportera sakliga nyheter, utan ger all plats åt korkade artiklar där "experter" säger saker för att skrämma upp så många som möjligt. Allt för att sälja. Jag spyr.
Citera
2011-03-14, 19:47
Medlem
larslarsson1969s avatar
vatten bomba skiten från luften då kyls dom, jag fattar inte vad dom gör. eller ännubättre bomba med flytande kväve
Citera
2011-03-14, 19:47
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solipsism
Med tanke på att du säger detta och en hel del kärnkraftsexperter professorer med flera uttalar sig i mer apokalyptiska termer väljer jag helt odiplomatiskt att oroa mig lite grann... jag misstänker att jag har studerat 240 poäng mer fysik än du har

Förhoppningsvis är reaktorerna oskadda och de stora radioaktiva molnen som kommer föras mot stor-Tokyos 40 miljoner invånare när vinden vänder i natt det enda vi behöver oroa oss för.

Nej du har inte studerat 240 poäng mer fysik än jag, så mycket kan jag åtminstone säga.

Men till frågan; man ska ta allvarligt på denna incident. Men det jag ogillar oerhört starkt är två saker:
1. Den enorma paniken och överdrifterna, som gör att en massa resurser i onödan går åt till att hantera flyende utlänningar, på redan igenkorkade vägar.
2. Att inte media rapporterar mer om det egentliga lidandet. Tsunamin, och de 10-tusentals döda. Här känns det tyvärr som man försöker slå inrikespolitiska mynt av detta. Det finns ju en oerhört stark och kraftfull anti-kärnkraftslobby i detta land.
Citera
2011-03-14, 19:48
Medlem
JohnTheSavages avatar
Kan någon få fatt på en "efter" bild från Fukushima 3, alltså efter explosionen? Jag vill hur den yttre byggnaden ser ut utan all röken.

edit: behövs inte, den var redan postad
Citera
2011-03-14, 19:50
Medlem
Citat:

Så lägger vi vitruvianskemannen till kategorin Bagdad-Bob. :-)

Ontopic:
Karln har varit med och byggt kärnkraftverk - det är uppenbart att han vet vad han talar om och återigen så litar jag nog mer på hans spekulationer än på random flashbacks mupps hetska försök att stävja all antikärnkraftopinion.
Citera
2011-03-14, 19:50
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:

Var det han med incidenten på Forsmark?
Citera
2011-03-14, 19:51
Medlem
Catings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnTheSavage
Kan någon få fatt på en "efter" bild från Fukushima 3, alltså efter explosionen? Jag vill hur den yttre byggnaden ser ut utan all röken.

edit: behövs inte, den var redan postad

Den här bilden länkades av en annan användare alldeles nyss
http://www.digitalglobe.com/downloads/featured_images/japan_earthquaketsu_fukushima_daiichi_march14_2011 _dg.jpg
Citera
2011-03-14, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larslarsson1969
vatten bomba skiten från luften då kyls dom, jag fattar inte vad dom gör. eller ännubättre bomba med flytande kväve

det där kan vara det dummaste jag läst i hela mitt liv..?

Du förstår inte hur mkt vatten som krävs för att kyla en kärnkraftreaktor..
Citera
2011-03-14, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solipsism

Det relevanta är ju snarare vilken fysik du läst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in