2011-03-22, 23:40
Medlem
Candide-Optimistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kulmedmig
Hej, vet ej om jag lagt detta rätt men kör på det ändå!

Så, idag fick jag två brev hemskickade, båda från minupplysning.se som säger att "en person eller ett företag har tagit en kreditupplysning på dig och på så vis tagit del av viss ekonomisk information rörande din person"

Med det fick jag även info om hur jag loggar in på deras sida, detta skulle ske genom att ange mitt personnummer och lösenordet var en kod som dom hade skickat med.

Jag tycker det hela verkar lite konstigt och undrar om någon annan också varit med om detta?

Tacksam för svar.

Jag fick en jag med. Jag hyrde bil på Statoil häromdagen och blev då upplyst om att de sen årsskiftet tar kreditupplysning på sina kunder. Loggade sedan in via nätet, och fick då bekräftat att det var just Statoil och ingen annan. Gillade dock inte att logga in med mitt personnummer.
Citera
2011-03-23, 06:38
Moderator
Gromguttens avatar
Den hamnade fel här men kommer nog att få ett bättre liv i Privatekonomi.

Fskvaller -> Privatekonomi.

/mod
Senast redigerad av Gromgutten 2011-03-23 kl. 06:40.
Citera
2011-03-23, 15:18
Bannlyst
Jag loggade in och såg att en hyresgästförening kollat upp mig. Inget konstigt
Citera
2011-03-23, 23:01
Medlem
edches avatar
Som så många har skrivit är den en ny lag som gör att man får brev hem så fort någon tagit en kreditupplysning. En bra sak, då får man reda på om det är grannarna som snokar eller om ett företag man ska bli kreditkund hos.
Citera
2011-03-23, 23:30
Medlem
negermannens avatar
Om du har köpt tex mobilt bredband kollar dom om har du något skulder eller liknande.
Citera
2011-03-24, 01:38
Medlem
Kamnes avatar
Har inte fått någon lapp. Inget konstigt.
Citera
2011-03-27, 16:23
Medlem
Vill bara påminna alla som ,inte hört det av mig förut,du kan kostnadsfritt hämta uppgifter där om ekonomiskstatus,en gång per år är det gratis,fler gånger kostar 75kronor/gång.
Citera
2011-03-31, 21:06
Medlem
no worries får ett i veckan.
Citera
2011-04-01, 16:57
Medlem
meatandmoss avatar
Jag blev också nervös men lugnad av denna tråd. I mitt fall var det ett företag som jag beställde grejer av. Det verkar som att de gjorde kreditupplysningen via ett av de vanligare bokföringsprogrammen.
Citera
2011-04-04, 16:08
Medlem
http://www.extrakoll.se/

Här har vi en sida där man kan hämta ut inkomstuppgifter för olika personer, "information hämtas ur offentliga register". Klickar man in på "vanliga frågor" så hävdar extrakoll.se att personen man kollar upp aldrig får reda på att du kollat på honom/henne. Gäller inte den nya lagen för denna hemsida? Jag har nämligen beställt en privat persons inkomstuppgifter, vill inte att han/hon får reda på att jag "snokar" Jag utgick ifrån att /han/hon aldrig skulle få reda på det, så säger ju faktiskt extrakoll.se och jag beställde uppgifterna efter att lagen infördes, har extrakoll.se brutit mot lagen eller lurat sina kunder?
Citera
2011-04-04, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HarryHotter
Fr.o.m 1 januari 2011 måste upplysningsbolagen skicka en kopia på alla upplysningar. Tidigare fanns det "kryphål" som gjorde att man kunde ta upplysningar utan att den omfrågade fick veta det, men numera är det inte tillåtet.

.
Senast redigerad av Ruble 2011-04-04 kl. 17:11.
Citera
2011-04-04, 17:43
Medlem
revodnebs avatar
Jag fick också ett sådant idag, det var en hantverkare som jag anlitat visade det sig. Lite sådär smått obehagligt, men harmlöst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in