Hej, vet ej om jag lagt detta rätt men kör på det ändå!
Så, idag fick jag två brev hemskickade, båda från minupplysning.se som säger att "en person eller ett företag har tagit en kreditupplysning på dig och på så vis tagit del av viss ekonomisk information rörande din person"
Med det fick jag även info om hur jag loggar in på deras sida, detta skulle ske genom att ange mitt personnummer och lösenordet var en kod som dom hade skickat med.
Jag tycker det hela verkar lite konstigt och undrar om någon annan också varit med om detta?
Jag fick ett SMS därifrån häromdagen. Loggade in med personnummer och koden de skickade och fick veta att det var min nya ISP som gjort en kreditprövning på mig. Verkar seriöst. Är det någon form av scam är det enda de fått mitt personnummer - det kunde de ju tagit reda på ändå.
Jag har också fått brevet med inloggningsuppgifter. Det var min nya bostadsrättsförening som kollat upp mig. Inget konstigt. Dom berättade också innan att brevet skulle komma.
Senast redigerad av Tihihi 2011-03-11 kl. 20:22.
Jag fick ett SMS därifrån häromdagen. Loggade in med personnummer och koden de skickade och fick veta att det var min nya ISP som gjort en kreditprövning på mig. Verkar seriöst. Är det någon form av scam är det enda de fått mitt personnummer - det kunde de ju tagit reda på ändå.
Citat:
Ursprungligen postat av Tihihi
Jag har också fått brevet med inloggningsuppgifter. Det var min nya bostadsrättsförening som kollat upp mig. Inget konstigt. Dom berättade också innan att brevet skulle komma.
Fr.o.m 1 januari 2011 måste upplysningsbolagen skicka en kopia på alla upplysningar. Tidigare fanns det "kryphål" som gjorde att man kunde ta upplysningar utan att den omfrågade fick veta det, men numera är det inte tillåtet.
Blev också lite misstänksam när jag fick ett sånt där brev. Visade sig bara vara en flyttfirma jag hade anlitat. Så ni som får koder och grejer från minupplysning.se, det är nog grönt
Inget konstigt att personer/företag gör kreditupplysningar utan en väldigt nödvändig sak att göra om de funderar på att göra affärer med dig. Men om du inte vet vem som gjort upplysningen så får du tänka tillbaka om du beställt något eller köpt något på kredit skaffat nytt abonnemang eller något liknande.
Hej, vet ej om jag lagt detta rätt men kör på det ändå!
Så, idag fick jag två brev hemskickade, båda från minupplysning.se som säger att "en person eller ett företag har tagit en kreditupplysning på dig och på så vis tagit del av viss ekonomisk information rörande din person"
Med det fick jag även info om hur jag loggar in på deras sida, detta skulle ske genom att ange mitt personnummer och lösenordet var en kod som dom hade skickat med.
Jag tycker det hela verkar lite konstigt och undrar om någon annan också varit med om detta?
Tacksam för svar.
Jo, har med fått en sådan lapp.
Från något klädföretag som skulle kolla upp mig när jag beställde på faktura, så antagligen är det inget farligare än så.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!