• 1
  • 2
2011-03-11, 20:05
Medlem
kulmedmigs avatar
Hej, vet ej om jag lagt detta rätt men kör på det ändå!

Så, idag fick jag två brev hemskickade, båda från minupplysning.se som säger att "en person eller ett företag har tagit en kreditupplysning på dig och på så vis tagit del av viss ekonomisk information rörande din person"

Med det fick jag även info om hur jag loggar in på deras sida, detta skulle ske genom att ange mitt personnummer och lösenordet var en kod som dom hade skickat med.

Jag tycker det hela verkar lite konstigt och undrar om någon annan också varit med om detta?

Tacksam för svar.
Citera
2011-03-11, 20:07
Medlem
Caesarns avatar
Jag fick ett SMS därifrån häromdagen. Loggade in med personnummer och koden de skickade och fick veta att det var min nya ISP som gjort en kreditprövning på mig. Verkar seriöst. Är det någon form av scam är det enda de fått mitt personnummer - det kunde de ju tagit reda på ändå.
Citera
2011-03-11, 20:18
Medlem
Tihihis avatar
Jag har också fått brevet med inloggningsuppgifter. Det var min nya bostadsrättsförening som kollat upp mig. Inget konstigt. Dom berättade också innan att brevet skulle komma.
Senast redigerad av Tihihi 2011-03-11 kl. 20:22.
Citera
2011-03-11, 20:30
Medlem
kulmedmigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caesarn
Jag fick ett SMS därifrån häromdagen. Loggade in med personnummer och koden de skickade och fick veta att det var min nya ISP som gjort en kreditprövning på mig. Verkar seriöst. Är det någon form av scam är det enda de fått mitt personnummer - det kunde de ju tagit reda på ändå.

Citat:
Ursprungligen postat av Tihihi
Jag har också fått brevet med inloggningsuppgifter. Det var min nya bostadsrättsförening som kollat upp mig. Inget konstigt. Dom berättade också innan att brevet skulle komma.

Ok, tack för svaren!
Citera
2011-03-11, 22:21
Medlem
De är skyldiga till att meddela personer ifall de blir kollade.
Citera
2011-03-11, 22:29
Moderator
Protons avatar
Helt fel forum.

ÖDIT -> Sista utvägen/Mod
Citera
2011-03-11, 22:58
Medlem
epost72s avatar
SU-►Företagsskvaller
/Mod
Citera
2011-03-12, 03:21
Medlem
HarryHotters avatar
Fr.o.m 1 januari 2011 måste upplysningsbolagen skicka en kopia på alla upplysningar. Tidigare fanns det "kryphål" som gjorde att man kunde ta upplysningar utan att den omfrågade fick veta det, men numera är det inte tillåtet.
Citera
2011-03-16, 23:31
Medlem
Men varför kan de inte skriva direkt i brevet vem eller vilka som begärt uopplysningen istället för att man ska behöva gå in på deras hemsida?
Citera
2011-03-21, 22:51
Medlem
BRZMs avatar
Blev också lite misstänksam när jag fick ett sånt där brev. Visade sig bara vara en flyttfirma jag hade anlitat. Så ni som får koder och grejer från minupplysning.se, det är nog grönt
Citera
2011-03-22, 17:40
Medlem
kepspojkens avatar
Inget konstigt att personer/företag gör kreditupplysningar utan en väldigt nödvändig sak att göra om de funderar på att göra affärer med dig. Men om du inte vet vem som gjort upplysningen så får du tänka tillbaka om du beställt något eller köpt något på kredit skaffat nytt abonnemang eller något liknande.
Citera
2011-03-22, 18:01
Medlem

Jo, har med fått en sådan lapp.
Från något klädföretag som skulle kolla upp mig när jag beställde på faktura, så antagligen är det inget farligare än så.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in