2011-03-22, 18:30
Medlem
Det hela är seriöst ,tänk på att det bara är gratis att kolla kreditupplysning en gång per år,sedan kostar det 75kronor...
Citera
2011-03-22, 18:37
Medlem
Elfrides avatar
Fick ett brev från dem i dag och det var Payer som hade kollat mig i samband med ett fakturaköp. Inget konstigt.
Citera
2011-03-22, 19:01
Medlem
stenboms avatar
Sånna får man hela tiden! Företag som kollar upp en när du signar för diverse saker. Fakturor m.m
Citera
2011-03-22, 19:09
Medlem
anonym-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HarryHotter
Fr.o.m 1 januari 2011 måste upplysningsbolagen skicka en kopia på alla upplysningar. Tidigare fanns det "kryphål" som gjorde att man kunde ta upplysningar utan att den omfrågade fick veta det, men numera är det inte tillåtet.

Åh jag som är så nyfiken vad var det för kryphål, snälla berätta
Citera
2011-03-22, 19:15
Medlem
Jag fick också hem ett likadant brev idag, blev lite förvånad. Gick in och kollade och det var tydligen Statoil som hade gjort kreditupplysningen på mig. Tror det var ifrån att jag hyrde en skåpbil så inget konstigt antagligen.
Citera
2011-03-22, 20:29
Medlem
Bazinga1987s avatar
Samma sak har hänt mig, det var från telenor.
Men när jag ringde och fråga va fan de var frågan om så sa dom bara "oj, det måste blivit något fel"
Blev ju lite nervös i och med att jag inte har något som rör deras tjänster alls...
Citera
2011-03-22, 20:49
Medlem
FarbrorBertils avatar
Fick ett sådant brev när jag skaffade ny lägenhet. Inget konstigt.
Citera
2011-03-22, 21:04
Medlem
GodModes avatar
Jag med BBB...
Citera
2011-03-22, 21:15
Medlem
Kan inleda min karriär här på FB med att upplysa min omvärld!

Från och med årsskiftet nu så är det lag på att vid all kreditupplysning på privatpersoner som utförs av företag så skall ett meddelande gå ut till den personen vars ekonomiska uppgifter blivit granskade så de får information om vilket företag som granskat dem.
Citera
2011-03-22, 21:19
Medlem
Bazinga1987s avatar
Det jag menar är att mig kolla dom upp fast jag inte hade ansökt om kredit eller liknande, hade inte ansökt om något och ändå dimper det ned ett sånt här brev, antar att TS menar likadant?
Citera
2011-03-22, 21:49
Medlem
Absolut inget farligt med det, har på grund utav lån osv den senaste tiden fått både sms och brev från minupplysning.se! Du får det bland annat om du tecknar upp abonnemang, skaffar kreditkort och liknande. Fick även ett i samband med att jag blev medlem på SIBA och fick deras kreditkort.

Om du har nojja så är det bara att kolla på deras hemsida ang vilka det är som tagit kreditupplysningen på dig. Borde inte vara något konstigt.
Citera
2011-03-22, 23:12
Medlem
Ombudsmannens avatar
Blev också lite nojjig första gången detta hände mig. Ringer man företaget som utfört själva kreditupplysningen så uppger de emellertid vem/vilka som begärt ut denna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in