2011-04-04, 18:08
Medlem
DeaDeaDeas avatar
Fick hem ett brev idag jag med. det som jag inte förstår är att förra året dök det också upp men då var det papper från själva bolaget som hade kollat upp och allt stod i brevet, första gången jag får lov att logga in och kolla.
Citera
2011-04-04, 19:23
Medlem
PLACEBOiSTiCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koma123
no worries får ett i veckan.

Blir det lyxfällan i höst?
Citera
2011-04-04, 21:11
Medlem
Lillknoddens avatar
Jag fick ett för ett tag sedan när jag beställde ett nytt betalkort! Lite konstigt eftersom det inte var kredit kopplat till det.
Citera
2011-04-04, 21:27
Medlem
miqqqas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillknodden
Jag fick ett för ett tag sedan när jag beställde ett nytt betalkort! Lite konstigt eftersom det inte var kredit kopplat till det.
Från vad jag har förstått så är det standard att man måste bli godkänd kreditmässigt för att få ett visa/mastercard eftersom de kan användas offline och man kan därför övertrassera dem. Visa electron och maestro är däremot onlinekort där saldot på kontot alltid kollas och kan därför fås av alla.
Citera
2011-04-04, 21:54
Medlem
Chrillos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruble
http://www.extrakoll.se/

Här har vi en sida där man kan hämta ut inkomstuppgifter för olika personer, "information hämtas ur offentliga register". Klickar man in på "vanliga frågor" så hävdar extrakoll.se att personen man kollar upp aldrig får reda på att du kollat på honom/henne. Gäller inte den nya lagen för denna hemsida? Jag har nämligen beställt en privat persons inkomstuppgifter, vill inte att han/hon får reda på att jag "snokar" Jag utgick ifrån att /han/hon aldrig skulle få reda på det, så säger ju faktiskt extrakoll.se och jag beställde uppgifterna efter att lagen infördes, har extrakoll.se brutit mot lagen eller lurat sina kunder?
Detta är inte en kreditupplysning utan inkomstuppgifter som är helt offentligt. Enklare att gå till biblioteket och läsa taxeringskalendern, Gratis! Inget konstigt.
Senast redigerad av Chrillo 2011-04-04 kl. 22:12.
Citera
2011-04-04, 22:57
Medlem
clas_ohlssons avatar
Är Ratsit helt ute nu eller?
Citera
2011-04-05, 01:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chrillo
Detta är inte en kreditupplysning utan inkomstuppgifter som är helt offentligt. Enklare att gå till biblioteket och läsa taxeringskalendern, Gratis! Inget konstigt.

Taxeringskalendern är ganska krånglig att läsa då det är sorterat efter efternamn och gatuadress.
Söker man efter någon som heter Andersson så måste man först slå någon annanstans för att se vilken gata han/hon bor på.
Citera
2011-04-07, 10:57
Medlem
Lillknoddens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miqqqa
Från vad jag har förstått så är det standard att man måste bli godkänd kreditmässigt för att få ett visa/mastercard eftersom de kan användas offline och man kan därför övertrassera dem. Visa electron och maestro är däremot onlinekort där saldot på kontot alltid kollas och kan därför fås av alla.

Jaha okej tack, slapp man fundera över det iaf!
Citera
2011-04-07, 20:30
Medlem
ArturoBandinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Men varför kan de inte skriva direkt i brevet vem eller vilka som begärt uopplysningen istället för att man ska behöva gå in på deras hemsida?

Antagligen för att en massa olika organisationer kan anlita minupplysning. Det vore jobbigare för dem att skriva det i breven än att det sköts digitalt via inloggningar.
Citera
2011-04-08, 16:15
Medlem
saggesalivs avatar
Har också fått ett sådant brev, Var från en sida jag beställde en förstärkare ifrån, Helt trovärdigt.
Citera
2011-04-23, 18:09
Medlem
JackBlacks avatar
Trodde det var en scam först när jag fick ett SMS men när jag loggade in så var det faktiskt en sak som jag beställt men glömt bort.
Citera
2011-05-12, 13:15
Medlem
Fick ett sånt där brev, eller snarare ett sms idag, dock inte något jag beställt eller haft kontakt med utan visade sig vara något oseriöst skitföretag som kallar sig "SMS Pengar".

Har aldrig och kommer aldrig befatta mig med sms-låneföretag så man kan ju undra vad det är för skit dom försöker dra in en i, hursomhelst upplysningen visade inga skulder eller anmärkningar hos kronofogden, vet inte om det är bra eller dåligt, nu kanske man anses ha högt kreditvärde och kommer få en massa skräperbjudanden från olika håll, vem vet.
Senast redigerad av RolfSkipper 2011-05-12 kl. 13:17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in